nieuwe
MUZIEK
mm
muziek
muziek
Nieuwjaarsconcerten
Het Haags Kopersextet
Benny Neyman Band
Conny Vandenbos Combo
Koffieconcert
Roemeens Orkest Andrei Serban
Koffieconcert
Rijnmond Saxofoonkwartet
Sherryconcert Eveline Juten en
Ciska Mertens
Miel Cools
Vader Abraham en Sunny Boys
Pianoconcert Rian de Waal
zuidlandtheater
terneuzen
Willem Breuker
Foto Wlm Rlemens
Vestzaktheater
Vlissingen:
Harry de Wit/Pauline
Daniels/Jasper van 't
Hof/Steve Lacy Trio/
Willem Breuker Kwar
tet
Wo 1 jan, 16.00 uur
Kloveniersdoelen
Middelburg:
Vera Beth/Reinbert de
Leeuw/Strijktrio Ernst
Reijseger
don 2 jan, 20.30 uur
Comecon/M uziek,
video en performance/
Frank Douglas Sextet
vrij 3 jan, 20.30 uur
De Stichting Nieuwe Muziek opent 1986 met een
reeks nieuwjaarsconcerten. Het eerste en omvang
rijkste is op nieuwjaarsdag in het Vestzaktheater in
Vlissingen, de twee daarop volgende avonden
klinken de klanken in de Kloveniersdoelen in
Middelburg. Harry de Wit opent het Vlissingse
nieuwjaarsconcert, samen met danseres Pauline
Daniels. Daarover kunt u in de eerste helft van mooie
moeite meer lezen.
Jasper van 't Hof brengt een pianosolo en de rest van
de avond staat in het teken van de geïmproviseerde
jazz. Met het Steve Lacy trio en het Willem Breuker
Kwartet. Willem Breuker mag genoegzaam bekend
worden geacht als een van de belangrijkste dragers
van de geïmproviseerde jazz in Europa. Steve Lacy,
een in Parijs wonende Amerikaan, is op zijn eigen
manier op hetzelfde terrein bezig.
'Geïmproviseerde muziek is als een circusnummer
zonder vangnet', zei hij ooit. 'Je zoekt naar een
betekenis die alleen voor jou geldt. Ik speel vrije
muziek. Daarin kan in principe alles. Maar alleen
klinkt niet alles goed. En daarom is het zo gevaarlijk.
Je kunt nergens op terug vallen. Je moet steeds
onmiddelijk de juiste beslissing nemen. Als je te
vroeg stopt of de verkeerde noot speelt, klinkt het
gewoon niet.'
Stilte speelt bij Lacy een belangrijke rol. Hij zei eens
dat zonder stilte muziek niets zou betekenen. 'Ik laat
alle tonen ophouden. Want als je een toon stopt,
hoor je die pas goed. Als je tonen verbindt, mis je de
sensatie die iedere aparte toon je geeft.
In de Kloveniersdoelen opent het duo Vera Beths-
Reinbert de Leeuw het muziekjaar. De Haarlemse
violiste bespeelde haar Stradivarius uit 1727 voor
mensen over de hele wereldbol. Ze is een van de
grote violisten, voor wie componisten als Peter
Schat, Philip Glass, Reinbert de Leeuw, John
Adams, Misha Mengleberg en Willem Breuker
muziek schreven. Haar repertoire is omvangrijk.
Haar bekendheid dankt ze vooral aan haar
vioolconcerten met symfonie-orkesten. Minder be
kend is dat ze ook samenwerkt met het jazz-orkest
van Willem Breuker.
Met Reinbert de Leeuw trad zeal vaker op. De Leeuw,
een grote jongen in de Nederlandse muziekwereld, is
op vele terreinen actief. Hij besteedt veel aandacht
aan volgens hem veronachtzaamde componisten uit
de twintigste eeuw als Satie, George Antheil, Ezra
Pound en Busoni, als pianist en dirigent. Hij
componeert, onder meer de opera Axel, samen met
Jan van Vlijmen en Harry Mulisch, die in het Holland
Festival 1977 werd opgevoerd. De Leeuw is sinds de
oprichting dirigent van het Schönberg Ensemble en
is regelmatig gastdirigent bij onder meer Concert
gebouworkest en Nederlands Blazers Ensemble. Zo
kan 't wel weer, anders wordt het te lang. Nog één
ding: Reinbert de Leeuw schrijft ook boeken. Van
hem verschenen Charles Ives (samen met Bernlef)
en de essay-bundel Muzikale anarchie.
Voor het Middelburgse concert staan composities
op het programma van Liszt, Strawinsky, Revueltas
en Antheil.
Het Strijktrio Ernst Reijseger besluit de avond.
Ernst treedt ook op in het derde nieuwjaarsconcert.
Hij maakt deel uit van het Frankie Douglas Sextet.
Het uit Boedapest afkomstige duo Comecon is
eerder op de avond in de weer op het grensgebied
van muziek en beeldende kunst. Tibor Szemzö is
opgeleid als musicus (fluit). Péter Forgacs is
beeldend kunstenaar, fotograaf, film- en videoma
ker. Zij behoren tot de oprichters van de Group 180,
een groot ensemble dat zich specialiseert in de
vertolking van nieuwe muziek. Als alles naar wens
verloopt, laten zij in Middelburg vier werkstukken
zien en horen.
Zes blazers van vier verschillende orkesten geven
sinds de oprichting in 1978 veel tijd aan het spelen
van kamermuziek voor koperblazers.
Wim van der Vliet is nu solo-trompettist bij het Radio
Philharmonisch Orkest en het Nederlands Blazers
Ensemble. Cees Doets is plaatsvervangend eerste
trompettist in het Radio Philharmonisch en eerste
trompettist van het Salsa-orkest Sonora-Ritmica. De
Amerikaanse Peggy Walsh was vier jaar solo-
hoorniste bij het Kaapstad Symphonie Orkest en
speelt sinds 1977 bij het Residentie Orkest in Den
Haag. Johan de Meij waagt zich ook aan het
componeren. Hij is baritonist bij de Amsterdamse
Politie Kapel en trombonist bij het Radio Blazers
Ensemble. Ben van Dijk is op het ogenblik bas-
trombonist bij het Radio Philharmonisch en tenslotte
joop van Dijk die als free-lancer tubaïst is bij
orkesten als het Balletorkest, Radio Philharmonisch
en Rotterdams Philharmonisch. Op het programma
staan onder meer werken van Handel, Bach, Widor,
Prokoviev, Brubek Debussy en Rossini.
Waarom fluister ik jouw naam nogZanger Benny
Neyman scoort met deze plaat. Hij heeft er meteen
een toernee aan geplakt, zij het dat hij nu niet alleen
als zanger, maar ook als theaterman de zalen
binnenstapt. Hij deed de kleinkunstacademie, stond
in de twaalf jaren erna op vele podia in den lande en
maakte zes elpees.
Hans Walthie is in de Goudse Courant echter niet
ondersteboven van de pogingen van Neyman theater
te maken. 'Verder dan wat al te doorzichtige
woordgrapjes en het tussen de nummers bezigen
van cliché-opmerkingen kwam de populaire zanger
echter niet. Niettemin ging het er bij de massaal
opgekomen fans in als koek en de meedeinende
'lalala's' waren niet van de lucht.'
Onder begeleiding van Cor Willems (toetsen), Kid
van Ettinger (basgitaar), Eugènede Bruin (synthesi
zer en klarinet) en Bob Kramer (slagwerk) zingt
Conny Vandenbos bekend geworden en minder
bekende liedjes uit haar repertoire.
De gevoelige, maar ook brutale en uitbundige liedjes
van Nederlandse en buitenlandse componisten en
tekstdichters en Conny's hommage aan Edith Piaff
zijn goed voor een concert van een tot anderhalf uur.
Sinds zijn zestiende speelde Andrei Serban in het
orkest van zijn vader, totdat hij besloot viool te gaan
studeren in Maastricht. Hij werd er leraar, maar de
Roemeense volksmuziek bleef trekken. Het ideaal
was een eigen ensemble Het grote probleem bleek
echter om in Nederland musici te vinden die de
typische instrumenten konden bespelen en ook het
juiste gevoel in hun muziek konden leggen. Zijn
vreugde was dan ook groot toen vier jaar geleden de
Roemeense panfluitist Nicolai Pirvu -op toernee
door Nederland- hem attent maakte op een
jongeman die zeer bekwaam zou zijn op de cymbaal.
Dat was Don Biesbroek en er ontstond een hechte
samenwerking. Het toeval wilde dat Biesbroeks
buurman bassist was geweest in het orkest van
Andreis vaderDe andere leden zijn Jan Prent,
Theo van Tol en ook Nicolai Pirvu trad toe. Inmiddels
zijn vele toernees gemaakt in binnen- en buitenland.
In 1973 namen vier Rotterdamse conservatorium
studenten het besluit met vier saxofoons een kwartet
te vormen. Tien jaar later wordt het kwartet in en
buiten Europa als een toonaangevend saxofoon
gezelschap erkend. Het repertoire van de vier loopt
van renaissance-muziek, bewerkt voor saxofoon, tot
romantische ensemblestukken. Daarnaast komen
hedendaagse composities aan bod. Eerst moest het
kwartet componisten om werk vragen, later werd
speciaal voor het viertal geschreven. Vooral uit Oost-
Europa is de belangstelling voor de Rotterdammers
groot. In de loop der jaren zijn zo composities in
première gebracht van onder meer Bernard van
Beurden, Ton de Kruyf, Toon Spijker, llhan
Usmanbas, Maurice Weddington, Claude Coppens,
Endre Székely, Piotr Moss en de dichter Gust Gils.
Vier- a vijfhonderd jaar geleden was de luit even
geliefd als de piano en de gitaar nu. Eveline Juten en
Ciska Mertens doen die tijd weer herleven. Ze spelen
duetten en solostukken, maar ook lied repertoire
komt aan bod. De muziek stamt uit de renaissance en
later tijden. Het duo speelt bijvoorbeeld Italiaanse
muziek van Milano, Galilei en Frescobaldi; Duitse
muziek uit de barok en rococo (Telemann, Bach,
Falckenhagen); Engelse ballades en duetten uit de
tijd van Elisabeth 1.
Met gemengde gevoelens, zo luidt de titel van het
nieuwe theaterprogramma van Miel Cools. Voor de
teksten zijn de vaste leveranciers verantwoordelijk:
Bert Broes, Jaak Dreesen en Louis Verbeeck, allen
Belgen. Daar is nu de Nederlandse tekstschrijfster
Mieke Nieuwenhuizen aan toegevoegd. Cools zet de
teksten zelf op muziek. Ook in dit programma houdt
Miel Cools zich aan de lijn die hij lang geleden al trok:
zoveel mogelijk de positieve kanten van het leven
blijven zien. De Vlaamse schrijver Jos Ghijsen
schreef over Cools, die meer tijd in Nederland
doorbrengt dan in Vlaanderen: 'Door die langdurige
uithuizigheid geloof ik dat Cools een geheel nieuw
soort nationaliteit bezit, waarbij moeilijk uitte maken
is of hij nu een Vlaamse Hollander is geworden of een
Hollandse Vlaming. Toch heeft Mjel Cools nog wel
enkele Vlaamse tekstschrijvers achter de hand
gehouden; wantje mag geen deel van het publiek uit
het oog verliezen. De Hollander wil al luisterend nog
wel enig denkwerk verrichten, terwijl de Vlaming
direct in het hart wil worden geraakt. Tussen die
beide vereisten danst Cools momenteel voortreffe
lijk op het muzikale koord.'
Het flemerige stemgeluid van Vader Abraham is
vooral door de smurfenliedjes in een groot aantal
landen bekend geworden. Minder bekend is dat
Pierre Kartner, zoals zijn echte naam is, zich een
kunstenaar voelt die in Nederland nogal wordt
miskend. Hetzelfde geldt voor hem ontdekte
artiesten als Corrie Konings en de Rekels, Jaques
Herb, Wilma, enzovoort. In Hansweert treedt hij op
met het showorkest Sunny Boys.
De in Zuid-Afrika geboren pianist Rian de Waal kon
nog maar net lopen, toen hij zijn eerste pianolessen
kreeg. Nog voor zijn twintigste jaar was hij al een
internationaal bekend pianist, onder meer door het
winnen van het pianoconcours Vianna da motta in
Lissabon. Als eerste Nederlandse pianist wist De
Waal ook de finale te bereiken van het belangrijke
Koningin Elisabeth Concours in Brussel, hij werd er
zevende van de 108 kandidaten uit de hele wereld.
Foyer Mondragon
Zierikzee:
HET HAAGS KOPER
SEXTET
vrij 10 jan, 20.00 uur
Prins van Oranje
Goes:
BENNY NEYMAN
BAND
din 14 jan, 20.00 uur
Dorpshuis
Wissenkerke:
CONNY VANDEN
BOS COMBO
zat 18 jan, 20.00 uur
Foyer Concertzaal
Middelburg:
KOFFIECONCERT
Rijnmond Saxofoon
kwartet
zon 19 jan, 11.30 uur
Lunchcafé Stadhuis
Goes:
KOFFIECONCERT
Roemeens Orkest
Andrei Serban
zon 19 jan, 12.00 uur
Vestzaktheater
Vlissingen:
SHERRYCONCERT
Eveline Juten en Ciska
Mertens
zon 26 jan, 20.00 uur
30
lanuari
Den Hoekzak,
Oostburg:
MIEL COOLS
Met gemengde
gevoelens
vrij 10 jan, 20.00 uur
Zeelandia Hansweert:
VADER ABRAHAM
SHOW
vrij 17 jan, 20.00 uur
RIAN DE WAAL
Pianoconcert
vrij 24 jan, 20.00 uur
PfiHHjanuari 31