skolimowski losse beelden frustratie skolimowski bloedmooi terug Scène uit y geprobeerd om zo helder mogelijk weer te geven hoezeer het Stalinisme anno 1967 nog in ons denken zat verankerd. Toen Stalin op 5 maart 1953 kwam te overlijden, moest ik huilen. Ik herinner me nog hoe de treinen tot stilstand werden gebracht, hoe auto's langs de weg parkeerden. Het hele openbare leven kwam stil te liggen. We huilden niet omdat de persoon Stalin dood was, maar omdat we de overtuiging hadden dat met zijn dood de hele wereld zou veranderen. In positieve zin, wel te verstaan. We dachten dat er een nieuwe tijd was aangebroken. In de film stel ik de vraag aan de orde in hoeverre het maatschappelijke leven in Polen nou werkelijk verbeterd is sinds zijn dood.' Na het Poolse vertoningsverbod heeft Skolimowski verklaard dat hij niet eerder een film in zijn geboorteland zou maken dan dat Hands Up! normaal in de bioscopen zou worden uitgebracht. En hij heeft woord gehouden. Na de nodige omzwervingen besloot hij zich in Engeland te gaan vestigen: 'Ik kan overal in Engeland mijn camera neerpoten en door 8 fTlffljanuari de zoeker kijken met een volmaakt esthetische bevrediging. Je hebt er de beste acteurs ter wereld, er zijn geweldige schrijvers en kunstenaars en ik bekijk de onzekerheid en de twijfels in Engeland van nu met een soort vertedering.' In 1970 maakte Skolimowski in Londen de alom bejubelde film Deep End. Met Jane Asher als het pop-achtige wezentje dat haar vrouw-zijn provoce rend uitdraagt en met John Moulder-Brown als de gevoelige jongen die zijn eerste liefdesverdriet moet zien te verwerken, wordt de sprong van de tiener naar volwassenheid met een ontwapenende humor en in oogstrelende beelden verteld. Hoewel deze film meer dan zijn vorige rolprenten een afgerond verhaal vertelt, geldt ook nu weer dat de handeling is opgebouwd vanuit een paar losse beelden die Skolimowski in zijn hoofd had zitten. In dit geval was dat onder meer het beeld van een meisje dat een schreeuw gaf die wordt weerkaatst door de muren van wat later een leeg zwembad blijkt te zijn. Een ander beeld was dat van een jongen die, sexueel onervaren, door een rijpere vrouw onder handen wordt genomen. Rond die twee situaties heeft Skolimowski vervolgens zijn scenario geschre ven. Het succes van Deep End bleef ook buiten Engeland niet onopgemerkt. In Duitsland kreeg hij vervolgens de kans om met Italiaans geld een roman van Nabokov te verfilmen. Het werd een ambitieus maar jammerlijk project, getiteld King, Queen, Knave, met hoofdrollen voor zulke coryfeeën als David Niven en Gina Lollobrigida. Volkomen gedesillusioneerd besloot Skolimowski er een tijdje tussenuit te gaan. Na zes jaar had hij zich voldoende hersteld voor weer een nieuwe film: The Shout. Het werd een zeer oorspronkelijke film, over de krachtmeting tussen twee mannen die beiden hebben geprobeerd een summum van creativiteit te vinden in geluid. John Hurt experimenteerde als elektronisch componist, Alan Bates heeft in de tropen van een medicijnman de kunst afgekeken om zo afschuwelijk te schreeuwen dan mens en dier er dood bij neervallen. Het leverde een fantastische vertelling op, die indrukwekkend is gevuld met speciale beeld- en geluidseffecten. Skolimowski mag dan verklaren dat hij zich al aardig Engels staatsburger is gaan voelen, zijn Poolse achtergrond laat hem niet los, zoals blijkt sinds de gebeurtenissen van eind '81. Moonlighting was er het eerste antwoord op. Het is een boeiende versmelting van feiten en fictie. De voorgeschie denis: Skolimowski had een huis in Londen gekocht, maar omdat hij geen geld had om het een beetje behoorlijk op te laten knappen, nodigde hij vier Poolse arbeiders uit om hem bij het klaren van een kluste helpen. In ruil zou hij ze de stad rondleiden en onderdak verlenen. Toen het eenmaal zover was werd in Polen de staat van beleg afgekondigd en zaten de vier Poolse arbeiders in Londen vast. Op basis van deze ware gebeurtenissen fantaseerde Skolimowski door en combineerde de actuele Poolse situatie met zijn privé-omstandigheden. Dat leverde een prachtige metafoor op over een machtige huizenspeculant die een aannemer en drie van diens helpers opdracht geeft zijn huis te verbouwen. Alleen de aannemer is de Engelse taal machtig en dat stelt hem in staat om tegenover zijn helpers te verzwijgen dat inmiddels in Polen een machtswisseling heeft plaatsgevonden. De reden dat hij zijn helpers dom houdt, is zijn angst dat ze er anders mogelijk het bijltje bij neer zullen gooien. De verwijzingen naar de politieke situatie in Polen liggen voor het opscheppen, maar ook zonder die dimensie is Moonlighting een sterk verteld film verhaal geworden; afwisselend spannend en hu moristisch en met een mooie hoofdrol van Jeremy Irons. Zelf beschouwt Skolimowski Moonlighting ook als misschien wel zijn beste film. En was hij dan ongelukkig met de maatschappelijke omstandighe den in Polen, dat was hij bepaald niet met de mate waarin het Westen zich solidair verklaarde met de verboden vakbond van Lech Walesa. Maar de laatste paar jaar is Skolimowski minder te spreken over de zorg in het Westen voor zijn landgenoten. Skolimowski daarover vorig jaar in Cannes: 'Het is toch een feit dat de Poolse actualiteiten verdrongen zijn naar de kleine lettertjes op de binnenpagina's van de kranten. Niemand trekt zich er nog wat van aan. Polen wordt nu gewoon aan zijn lot overgelaten. Jaren geleden was er tenminste nog belangstelling en kwam iedereen met oplossingen aandragen. Nu is er noch het een, noch het ander en de situatie is dezelfde gebleven.' Uit frustratie maakte hij zijn nieuwste film, Succes is the best revenge. De eerste aanzet tot het maken van de film is gegeven door Skolimowski's 16-jarige zoon Michael, die het verhaal verzon over de problematische verhouding tussen een vaderen zijfr zoon. Het zijn, hoe kan het anders, Polen, woonachtig in Engeland. De zoon verpatst zijn verjaardagscadeau en gebruikt het geld voor een enkele reis naar zijn geboorteland. Hij schildert zich opzichting als punk en is bereid de confrontatie met- de Poolse autoriteiten aan te gaan. Skolimowski zelf heeft dit gegeven nog wat uitgediept. Hoewel, verbreed is hier misschien meer van toepassing. Het vader-zoon conflict gaat nu vergezeld van een verhaal over het theaterstuk dat de vader bezig is voor te bereiden ter ondersteuning van de vakbond Solidariteit. Het kost hem echter de grootste moeite om het stuk financieel rond te krijgen. Het blijkt dat zijn landgenoten, eenmaal in het Westen, behoorlijk door materialisme zijn aangestoken en alleen nog maarte mobiliseren zijn indien er iets te verdienen valt. Het is bij die vader trouwens nog maar de vraag of hij nou door idealisme wordt gedreven of simpel door het verlangen om fijn theater te kunnen maken. De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat vader Skolimowski en zoon Michael min of meer hun eigen situatie model hebben laten staan voor de film, maar de regisseur ontkent iedere autobiografische opzet. Het zou op toeval berusten dat de personages in de film zo dicht tegen Skolimowski's eigen leven aanleunen, zoals het dan ook wel toevallig zal wezen dat hoofdrolspeler Michael York in fysiek opzicht veel van de regisseur wegheeft. Naar zijn zeggen vond Skolimowski het gewoon het meest praktisch om in alle opzichten dicht bij huis te blijven. Vooral gezien de extreem korte productietijd van krap vier maanden. Het zou dan consequent geweest zijn indien bij Succes is the best revenge voor een sobere vormgeving was gekozen. Skolimowski heeft zich echter overgegeven aan enorme theatrale effekten, mgewikkelde massascènes en surrealistische de cors. Een geboren verhalenverteller zal hij wel nooit worden. Op de beste momenten levert het bloed mooie beelden op, die lang na afloop van de film nog op je netvlies blijven branden. Meest spectaculair is wel een voetbalwedstrijd Engeland-Polen, waarbij elf arme Polen letterlijk onder de voet worden gelopen door honderden Britten. Het vervelende is alleen dat de context met de scène ervoor en erna te wensen overlaat. Dat Succes is the best revenge de gespannen verhouding tussen Skolimowski en de Poolse autoriteiten er niet beter op zal maken, is iets waar de regisseur volledig van is doordrongen. Toch zou hij in zijn hart graag naar zijn geboorteland terugkeren, zoals hij eerder dit jaar in een interview met het NRC Handelsblad te kennen gaf: 'Ik maak me zorgen. Mijn zoons zijn niet in staat bevriend te raken met Engelse jongens. Ze lijken een totaal ander diersoort. Michael slaagde er niet in een voetbalteam bij elkaar te krijgen. Voetbal is in Polen een nationale sport en in Engeland een spel voorde lagere klassen. Zijn Londense klasgenootjes interes seren zich meer voor cricket en rugby. Toen hij me dat vertelde, realiseerde ik me hoe ongelukkig hij zich voelt en ik heb overwogen om meteen met mijn gezin naar Polen terug te gaan. Dat ik dan mijn beroep niet meer kan uitoefenen kon me niet schelen. Ik vreesde voor zijn geestelijke gezond heid en die van zijn broer. Met het maken van deze film heb ik die beslissing uitgesteld Scène uit Succes is the best revenge mffijanuari 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 6