Een melodisch drama over een nachtje vreemd gaan. Zo zou je 'Johann', de nieuwe muziektheaterproduktie van Rob; Hauser (voormalig lid van Orkater) kunnenj noemen. Vrijwel de hele tekst wordt gezongen, maar niet zo. bloedserieus als dat doorgaans het geval is. Een zanger hoest of schiet in de lach, een gevolg van het speli waarbij alles van de impuls van het moment afhangt. Zulk menselijk acteerwerk kom je zelden tegen in een opera. Marian Buijs zag de voorstelling. In januari is Schnautzer in de Schouwburg in Middelburg. EEN MELODISCH DRAMA OVEF^ EEN NACHTJE VREEMD GAAN mm johann Marian Buijs harp als hoer 10 johann maanlicht Het verhaal is gebaseerd op een reeks sonnetten die Johann (vandaar de titel) Wolfgang Goethe in 1810 schreef nadat hij zich had laten verleiden door een kamermeisje in een hotel waar hij de nacht doorbracht. Misschien uit zijn evenwicht door de dood van zijn goede vriend Schiller, ervaarde hij plotseling diezelfde nacht de liefde voor zijn wettige vrouw intenser dan ooit tevoren. Hauser is het met Goethe's basisthematiek eens: zonder zieken geen gezonden, zonder duivel geen deugd. De paradox van het menselijk bestaan. Koos Dalstra bewerkte de oorspronkelijke tekst, omdat niemand anders iets van Goethe's symbo lische dichtregels zou begrijpen. Dalstra's taal is op het grove af en de soms wonderlijke plaatsing van de tekst heeft wel eens een parodistisch effect. Door de soms heel hoge aria's, vooral van de sopranen, is ook lang niet alles te verstaan. Maar dat verhindert de toeschouwer niet het handelingsverloop te volgen. In deze bewerking heeft de man gewoon autopech en moet dus noodgewongen de nacht in een hotel doorbrengen. De figuren uit Goethe's gedichten zijn omgevormd tot toneelpersonages die in de voorstel ling niet alleen met grote vaardigheid zingen én een instrument bespelen, maar ook nog kunnen acteren. Elk instrument staat vooreen bepaald karakter. Het harmonium is de deugd: de echtgenote. De harp is de verleiding: de hoer en het slagwerk is de baas, de drijfveer achter de hele produktie. De basklarinet staat voor de knecht. Johann staat model voor de gekwelde kunstenaar. Zijn proces van lijden kan hij maar in één ding omzetten: kunst. 'De kunst heelt alle wonden' zingt Max van Weegbergen aan het eind dan ook geruststellend tot zijn echtgenote. Ondanks alles klinkt het in mijn oren ironisch. Enige speelse ironie is niet vreemd aan deze toch serieus bedoelde muziektheaterproduktie. Hauser houdt geen plei dooi, hij verbeeldt en de toeschouwer mag zelf zijn conclusie trekken. 'Van mijn geliefde lang geschei-; januari den, altoos op zoek naar aards gewin, wat ik ook won en leerde, in haar heb ik steeds zin. Ik was op wegnaar huism'n wagen brak.' Anderhalf jaar is Rob Hauser met deze produktie bezig geweest. Er is onder leiding van Frans Weisz vier maanden gerepeteerd. De opzet was om de spelers het muzikale gedeelte dat vanzelfsprekend via een vast patroon verloopt, zich zo eigen te laten maken, dat zij volledige vrijheid in het spel zouden hebben. Dat is in de meeste gevallen gelukt en het contrast tussen het strakke muzikale patroon en het impulsieve spel heeft een merkwaardig effect. Hauser heeft zijn kanttekeningen geplaatst bij de visie die Goethe op vrouwen had. In Johann zijn de vrouwen niet zo zeer dienstbaar aan de man, maar juist heel sterk. De drie vrouwen slepen de bedremmelde man van hot naar her. Het decor is heel bijzonder. In de maannacht zien we temidden van tfage bergtoppen en een klein verlicht dorpje een autootje gaan. De beelden zijn zo geabstraheerd dat alles een betekenis krijgt die verder reikt dan alleen het realisme waarnaar zij verwijzen. Op grote roze kussens wordt het liefdesspel bedreven en de man in al zijn onmacht staat wat onthand terzijde van het speelvlak. Tenslotte valt de maagd in slaap bij gebrek aan verdere avonturen. Het voorval ademt ondanks alle theatrale effecten de sfeer van katterigheid en gêne die zo'n gebeurtenis ook in werkelijkheid heeft. Er wordt ook prachtig gezongen en muziek gemaakt. Hausers muziek doet vooral in de meerstemmige gedeeltes af en toe denken aan Hans Eisler of Kurt Weill. Romantische harmonieën worden afgewisseld met schrille disharmonieën. Het alledaagse gegeven wordt daardoor en vooral ook door de vormgeving tot iets universeels verheven. Voorstelling: Johann door Stichting 'Schnautzer'. Muziek: Rob Hauser. Tekst: Wolfgang Goethe. Bewerking: Koos Dalstra. Regie: Frans Weisz. Spelers: Max van Weeg berg, Sandra Macrander, Lori Freedman, Teatske Kleijn, Deby Raymond en Rob Kloet. Scène uit Schnauzer Foto J.D. Hulzenga januari 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 7