RUUD BOS: EIGENLIJK ZOU IK HET ALLEMAAL WILLEN OVERDOEN De musical Mimicrimi werd geschreven door Guus Vleugel. Ruud Bos maakte er muziek bij. Jean Quist jr. ontdekte in een gesprek met Ruud Bos dat Guus Vleugel de trend zette, waarnaar Bos zich voegde. Achteraf is hij niet te spreken over de musical. Een gesprek over muziek en musicals. Jean Quist vertelt in het daarop volgende artikel het verhaal van de musical. mimicrimi Jean Quist jr. stijlen toegankelijkheid filmmuziek 14 mmfebruari Helemaal zelfstandig en alleen schreef ik de muziek voor Mimicrimi niet. Guus Vleugel wilde dat ik me in de eerste plaats strak aan de tekst hield en de muzikale suggesties die hij erbij schreef verder uitwerkte. En dat betekent dus goed beschouwd dat de composities op ons beider naam staan. Eigenlijk nog meer op die van Vleugel dan de mijne. Want hij bepaalde voor een groot deel het verloop ervan. In zekere zin beschouw ik dat als een beperking. Ik kom niet naar eigen inzicht handelen,iets wat mijn creativiteit toch een beetje afremde. Niet dat ik me nu beklaag of kritisch uitlaat. De muziek is het aanhoren waard en ik ga er maar van uit dat de meester zich in de beperking toont. Het uitwerken van ideëen die een ander me aanreikte, maakt het componeren voor mij wel wat makkelijker. Je hoeft zelf het raamwerk niet meer uit te denken. Maar tegelijkertijd reduceert het wel je eigen inbreng. En om die reden ben ik met het resultaat niet helemaal tevreden. Een les voor de volgende keer,wanner ik meer eisen zal stellen en op m'n punten blijf staan. Want ook ik wil m'n persoonlijke visies kwijt.' 'Ondanks alles heet mijn aandeel in Mimicrimi echffe musicalmuziek. In dit geval een mengeling van hedendaagse pop en het walsje van vroeger. Evenals de meeste muziek voor musicals een veelheid van stijlen, een voorwaarde,wil je iemand een hele avond boeien. Zeker op dit gebied speelt de muziek een- zeer belangrijke rol. Niet alleen de acteurs bepalen met hun spel de handeling op het toneel en niet alleen de dansers houden louteren alleen uit zichzelf de aandacht vast. De muziek verbindt de verschil lende onderdelen en steunt, draagt zelfs, het totaal. De muziek fungeert als voertuig voor de zeggings kracht.' 'Nu zijn Guus Vleugel en ik niet bepaald vreemden voor elkaar. Al sinds de jaren zestig werken we samen. Dat begon zo'n beetje in de tijd van het Lurelei-cabaret. Min of meer automatisch volgde daar de musical uit. Samen maakten we De stunt en ook Boem-boem met André van Duin. Van een heel ander genre was onze bijdrage aan de Kinderboe kenweek, enkele jaren terugDat vond toen onder de noemer 'Wordt er in de ruimte nog gelezen' plaats. Later bleek dat een opstapje te zijn geweest naar een leuke kindermusical die we voor de toneelgroep Arena maakten. Wanneer je al zolang met elkaar samenwerkt op zoveel verschillende terreinen, dan ken je elkaar op een zeker ogenblik uit en te na. Het werk van de ander kent geen geheimen meer voor je. Bijna instinctief weet je wat de ander denkt en wil en oe zich dat verhoudt met je eigen ideeën. Logisch e|genlijk, want zou dat niet het geval zijn, dan bleef je nooit zolang samen.' n het schrijven voor kinderen leg je heel andere maatstaven aan dan in het componeren voor oiwassenen. Het vereist een andere uitwerking die aadloos aansluit op de wereld, zoals kinderen die i /1nen- Voor mij houdt dat op de eerste plaats het mi a. ®noP de poptraditie in. Ik geloof niet datje met ziek moet komen die kinderen niet kunnen w 2lr]9en. °f die voor hen een volkomen vreemde voiüu 'S' za' 0131 'aatste evenzeer voor kj 3ssenen opgaan. Tegenwoordig kun je je wat voo hfen ketreft f0011 wat meer permitteren dan Don |®n' ze. groeien op met de eigentijdse Puiaire muziek en videoclips. Zaken die ze erg op prijs stellen. Ondanks dat de pop muzikaal niet altijd even makkelijk in elkaar steekt. Wellicht dat kinderen zich daardoor wat meer kunnen voorstellen bij gecompliceerder klanken.' 'Het wil niet zeggen dat je je als componist nu helemaal kunt uitleven. Te moeilijk stoot af. Maar meer dan in de pure luistermuziek liggen de grenzen in de musical nogal ruim. Je kan je wat meer permitteren. Het publiek kan de aandacht nu eenmaal verleggen. Van de muziek naar de handeling en omgekeerd. Ik geloof ook niet dat het moeilijker is om de mensen uit hun huis te krijgen. Tegenwoordig beschikt iedereen over zoveel vormen van amusement. Denk alleen maar aan de video. Maar ook de economie spreekt mee. In de videotheek ben je bij wijze van spreken voor een tientje een hele week onder de pannen. En in het theater ben je voor een paar uur heel wat meer kwijt. Dat geldt natuurlijk niet uitsluitend voor de musical, maar voor alles wat met uitgaan samenhangt.' 'Je krijgt over het algemeen de mensen alleen dan het theater in wanneer je met iets heel opmerkelijks komt. Dat lukt niet iedereen en zeker niet altijd. En dus moet je de toegankelijkheid vergroten, de meest gestelde voorwaarde in wat de vrije sector heet. Een producent eist bijvoorbeeld van een componist dat hij rekening houdt met het geschatte bezoekersaan tal. Hij moet makkelijke muziek schrijven die inhaakt op de smaak van het publiek, een gegeven waarover je de nodige discussies kunt voeren. Want wat vinden mensen mooi? Daar bestaat nu eenmaal geen blauwdruk voor, al doen sommigen anders geloven. Je kan wel met zekerheid stellen dat het gros van de mensen, dat naar een musical gaat, geamuseera wn worden, wil lachen en in de voorstelling iets van hun eigen leven herkennen. Of in elk geval iets tegenkomen wat ook voor de presentatie van het programma velen raakte.' 'Kom je daaraan tegemoet, dan kun je zeggen dat je in je opzet slaagt en kan het gebeuren dat iemand na afloop van de voorstelling een liedje nafluit zonder dat het moeite kost. Maar het onthouden van muziek staat niet op zichzelf. Het hangt altijd samen met iets anders, je kan daar geen lijn op trekken. Muziek kan zo makkelijk zijn en zo aanspreken en toch herinnert niemand het zich later. Het blijft onvoorspelbaar. Vaak betreft het dingen waar je een hard hoofd in zag Passages, waarvan je je niet kunt voorstellen dat het blijft hangen. Neem bijvoorbeeld de herkenningsme lodie die ik voor de Fabeltjeskrant schreef, ledereen beoordeelde het negatief. 'Dat moetje niet doen, het klinkt te moeilijk, kinderen vinden dat niet leuk.' Naar hun mening zaten in dat melodietje teveel ingewik kelde loopjes. Maar al bij de eerste presentatie bleek dat kinderen het moeiteloos nazongen. Inclusief de moeilijk bevonden fragmenten.' Net zoals die voor musicals onttrekt de muziek van de Fabeltjeskrant zich aan elke stijl. Geen specifieke voorwaarde voor die terreinen. Het mag wat steriel lijken, maar het ontbreken van stijl brengt voordelen met zich mee. Je kunt jezelf meer uitleven en het resultaat op verschillende manieren toepassen. Anderen bijten zich in een ooit eigen gemaakte opvatting vast en blijven daarmee doorgaan, nog lang nadat ze alle denkbare mogelijkheden gebruik ten. Naar mijn idee kun je met datstijlloze' alleen werken, wanneer je de theorie rond de muziek tot in de perfectie beheerst. Iets wat je terdege tijdens een

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 10