MISDAAD LOONT NIET, MAAR IS WEL SPANNEND luc lutz populariteitsslag klassieke opleiding leert. Ook het werken binnen de meest uiteenlopende muzikale richtingen levert nut op. Ook financieel, want je bent nooit van een mode of een werkgever afhankelijk. Ik bedien me van alles wat voorhanden is. Het houdt in dat je niet op een opdracht hoeft te wachten of moeite moet doen om ergens tussen te komen. Neem bijvoorbeeld filmmuziek. Dat deed ik er altijd tussendoor. Regisseurs boden me Marike van Nimwegen aan,Het teken van het beest, Joep Meloen, De leeuw van Vlaanderen. Componisten van filmmuziek vertellen vaak dat het krijgen van hun eerste opdracht zo moeizaam verliep. Natuurlijk. Want zij waren er op uit en dan duurt het allemaal lang. Elke dag dat de post of de telefoon geen nieuws brengt, wacht je eindeloos op de volgende. Wanneer je dan doorredeneert, kun je inderdaad niet anders concluderen dan dat het bij de film niet direct van een leien dakje gaat.' 'Maar wel beschouwd geldt dat voor vrijwel alle vormen van muziek. Ook in de klassiek genoemde muziek moet je soms heel wat muren omtrekken. Alhoewel je soms ook dingen zomaar aangeboden krijgt. Een tijdje terug besloot de organisatie van het Nederlands Koorfestival dat één van mijn koorwer ken een verplicht onderdeel werd. Het klinkt misschien vreemd dat ik het eens ben met de scheiding tussen de zogenaamde lichte en serieuze muziek. Ondanks dat ik in beide richtingen werk. Niet dat ik een starre grens nastreef. Want veel licht genoemde dingen kunnen de vergelijking met iets serieus glansrijk doorstaan. Wel zet ik me af tegen goedkope muziek. Misschien een beetje afgezaagde opmerking die ik ook niet kan funderen. Want welke feiten maken muziek goedkoop? In elk geval de dingen die louter uit winstbejag tot stand komen. Muziek waarvan je al na de eerste noten zegt: daar zit totaal niets in. Muziek die inhaakt op een modetrend. 'Wat overigens ook het geval is met Mimicrimi. Guus Vleugel steekt daarin de draak met allerlei modieuze trends door venijnige maatschappijkritiek. Het etaleren van de manieren waarop mensen zich misdragen. Zoals notaris Slis-Stroom dat bijvoor beeld deed. Nee, mijn aandeel draagt niet mijn volle tevredenheid. Ik zou een ander onderwerp nemen, andere mensen, een andere tekst, een heel andere opzet. Op het moment dat je eraan werkt, sta je daar niet zo bij stil. Dat komt later wanneer je het in z'n geheel terugziet. Natuurlijk kan alles beter, veel beter zelfs. Eigenlijk zou ik het allemaal willen overdoen. Maar dat zit er niet in.' Toen de Amsterdamse notaris Josje Slis-Stroom enkele jaren geleden in de rechtbank verantwoor ding aflegde over haar financiële wanbeleid, maakten de dames en heren journalisten haar tot Neerlands meest bekende verdachte. Geen dag of de kranten doken in het leven van de malverserende dame. Een interessant leven,want niets boeit zozeer als misdaad, vooropgesteld dat het in het groot gebeurt. Later pakte de voormalige notaris fors uit over het gezag dat haar tenslotte een halt toeriep. In een emotionele monoloog viel ze de officier van justitie aan, omdat deze het waagde haar in de rechtszaal ten overstaan van ieder die 't maar horen wilde 'kil en gevoelloos' te noemen. De notaris voelde zich na 's mans woorden 'buitengewoon ontdaan'. De artikelenreeksen die de pers over 'de zaak Slis- Stroom' samensrelde, werden gretig gelezen. Een lezer nam h et geschrevene met wat meer dan gemiddelde aandacht tot zich. Hem interesseerde niet zozeer de terechtwijzing, waarmee de rechtbank de Amsterdamse ex-notaris corrigeerde. Meer boeide hem de persoon van de verdachte. Als tekstschrijver zag hij een verhaal in het gebeurde. Een musical. Guus Vleugel, zo heet de man, toog ter schrijftafel en schiep daar de figuur Mimicrimi. Komisch, bizar en vol venijn. Want het geeft toch te denken dat een groothandelaar in wetsovertredingen in Nederland uitgroeit tot een bekende tv-persoonlijkheid. Mimi crimi. Een bespiegeling over het ijzeren materia lisme, dat de jaren tachtig in zijn greep houdt en waarin mensen verworden tot corrupte geldwolven. Vleugel koos bij zijn verhaal zelf de acteurs. Karin Bloemen, die zich in de rol van notaris met heel andere zaken bezighoudt dan het oplossen van de aloude vraag of de kip dan wel het ei op een eerste plaats in de geschiedenis kan bogen. Luc Lutz neemt ongetwijfeld de belangrijkste plaats in. Hij geeft gestalte aan de Griekse god der dieven, Hermes, welke na twintig eeuwen in diverse gedaantes terug keert met het voornemen iedereen corrupt te maken. Dat aannemen van verschillende gedaantes heet metamorfose, ook wel mimicri genoemd. En zo lag de weg open naar Mimicrimi, wel beschouwd een simpel en overzichtelijk gehouden verhaal. Het vangt aan wanneer notaris Mimi het gevang verlaat waar ze enkele jaren over rechte en afwijkende paden heeft kunnen nadenken. Zij verdonkeremaande namelijk zo'n twaalf miljard van de gelden die de cliëntèle haar toevertrouwde, het verlaten van het cachot gaat niet in stilte voorbij. Een legertje journalisten en fotografen wil hiervan uitgebreid kond doen. Onder de belangstellenden schaarde zich ook Hermes. Na twintig eeuwen met recht een bejaarde baas maar nog steeds met een open oog voor de nieuwste snufjes op het gebied van de criminaliteit. Hermes bemerkt dat de tralies Mimi niet direct tot inkeer brachten. In haar ziet hij een ideaal werktuig om in Nederland 'waar de christelijke moraal toch al op z'n kont ligt' het 'laatste stootje te geven en iedereen corrupt te maken. Mimi vertrekt huiswaarts en trekt in bij haar moeder. Een op sex beluste dame die een nering in vitamine preparaten drijft. Vrijwel elke dag steekt er wel een arm of een been in het gips want haar zaakje blijkt een grote attractie voor overvallers. Te dien tijde ontvangt Mimi de verlovingskaart van officier van justitie Jeroen van Dallas welke daarmee te kennen geeft dat hij zich aan de advocate Erica Quartz bindt. Dezelfde gerechtsdienaar die Mimi in zijn betoog koud en harteloos noemde. Ondanks de harde woorden die de officier over Mimi uitsprak, voelt hij zich tot de openbare aanklager aangetrokken. Maar het werk gaat voor de liefde en de voormalige notaris richt haar schreden weer op het slechte pad. Dat voert door een heel wat interessanter landschap dan de rechte weg pleegt te doen. De media volgen Mimi op de voet en nodigen haar regelmatig uit voor een optreden in praatprogram- ™?'s' ?ok 's officiers verlangen gaat naar de televisie U|t. Hij en Mimi binden de strijd aan voor het verkrijgen van de meeste publiciteit. Ondertussen richt de ex-notaris met behulp van Hermes het smeergeld Comité in. De officier van justitie houdt aarentegen via een STER-spot een warm pleidooi voor het fatsoen. Zijn inspanningen ten spijt gaat het ©rgafwaarts met hem. Mimi verslaat zijn populari- na de eerste aflevering van haar Teleac-cursus °rruPf'e- Hij raakt in de knoei. Hij blijkt niet zo 'rekbaar als zijn imago wil doen geloven. Hij de kost wat kost de bekendste Nederlander zijn. Met lede ogen ziet hij aan hoe Mimi hem daarin ver voorbij streeft. Ze raakt zelfs zo bekend dat ze met enige hulp van de mafia het lijsttrekkersschap van de Partij van de Arbeid verwerft en bij de verkiezingen tzchtig procent van de stemmen binnenhaalt. Hermes ziet met welgevallen toe. Als postbode, als mafiabaas, als oliesjeik, als lesbische draagmoeder en als Sonja Barend. En Nedertend balanceert, op de rand van de afgrond. Op het scherp van de snede. Echte verhalen lopen goed af waarna de deelnemers nog lang en gelukkig plegen voort te leven. Berouw komt na de zonde en ook Mimi ziet het dwalende van haar handelingen in. Gelouterd door deze bevinding ontwerpt zij een plan ter redding van Nederland. Ze presenteert Hermes de rekening voor zijn wandaden. Mimi pleit voortaan voor tederheid en schopt het zelfs tot minister van een departement wat zich voor het verspreiden van die gedachte onder den volke inzet. Tussen Mimi en de haar eens zo kwaadgezinde officier van justitie dient zich, natuurlijk, de liefde grootmoedig aan. Vrouwe Fortuna strijkt over haar hart. En dan valt het doek over de kwalijke praktijken van de voormalige notaris Mimicrimi. Eigenlijk de mantel der liefde waarmee de diverse karakters van hun falen in het bewandelen van de rechte maar smalle weg graag zagen bedekt. Want kan hun inzet aangaande tederheid iets anders opwekken dan ruimhartige vergeving? Hadden wij, diep in ons hart gekeken, ons onder soortgelijke omstandigheden anders gedragen? Beter gezegd, gedragen wij ons anders? Wie maalt dan nog om de gruwelen van de moderne maatschappij, waarmee de hoofdfiguren zo naarstig aan hun weg timmeren?

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 11