'WE BEUKEN DE LACH ER NIET IN' W. de nieuwe snaar 'Met Humo, Leo de Haes.' Ik bel in de veronderstelling dat Humo in het recente verleden wel eens een verhaal geschreven zal hebben over De Nieuwe Snaar. Een leuke groep, die tenslotte ook nog eens met een tv-programma in Montreux een prijs wonnen. Een radio- en tv-blad moet daar wel 'ns iets aan gedaan hebben, dacht ik zo. Ik zoek de schrijver van zo'n artikel. 'Nou, nee hoor. We hebben nooit een verhaal gehad. Maar ik ken die kerels. Er wonen er twee bij mij in het dorp. Ik maak wel wat.' Leo de Haes blijkt zelfs nog met ze op het toneel te hebben gestaan. Oude kennissen spreken elkaar weer eens. Leo de Haes de nieuwe snaar De Nieuwe Snaar. Ik heb erzelf nog mee op de bühne gestaan, maar dat is alweer vijftien jaar geleden. De groep heette toen De Snaar en het was één van de vele Vlaamse volksmuziekgroepjes die in het spoor van Wannes van de Velde als paddestoelen uit de grond rezen. Tien jaar hebben ze met trekzak, viool en hobo Vlaamse folk gespeeld. Maar toen de eerste violist opstapte en Geert Vermeulen diens plaats innam naast de gebroeders Jan en Kris De Smet, sloeg het trio resoluut een andere richting in. Het accordeon, de hobo en de viool werden als basisinstrumenten gehandhaafd, maar nu om er allerhande leuke uitstapjes in de meest diverse muzikale genres mee te maken. Het heeft ze geen windeieren gelegd. In 1983 wonnen ze op het humorfestival van Montreux de Bronzen Roos met het tv-programma Musicomocolor, een muzikaal, visueel en bont gekleurd spektakel. De Nieuwe Snaar brengt geen theater, maar ook geen heus concert. De Nieuwe Snaar is volstrekt uniek. Er is geen groep, waarmee je ze kunt vergelijken. Noem het eventueel muziektheater of visuele muzikale humor. De grappen van De Nieuwe Snaar hebben iets van het koldereske van de Marx Brothers, iets ook van de zachte waanzin van wijlen Jaques Tati, maar dan telkens met de 'plezante' Belgische slag. Hun vorige programma heette affichebreed Fragmenten uit de geïllustreerde muziek. Het nieuwe programma,waar mee ze momenteel door Nederland toeren, heet kortweg Lala. Dat zegt alles, maar tegelijkertijd ook niets. Typisch De Nieuwe Snaar. Hoelang zijn jullie al professioneel aan het werk? Jan de Smet (32, zang en accordeon): 'Twee,drie jaar, en het lukt aardig. We maken wel zeer lange dagen, maar dat komt doordat we alles zelf doen. De eerste de beste popgroep heeft vier, vijf roadies om zich heen, maar wij doen alles zelf, samen met twee technici. Het voordeel daarvan is, dat je voeling blijft houden met het programma. Je bent er van a tot z bij betrokken. Wij hebben zelf alles in handen.' De echte doorbraak is voor jullie gekomen met die bekroning in Montreux, nee? 'In België ja, en ook wel in Nederland. Vooral in België beschouwden de mensen ons nog altijd als een volksmuziekgroep, maar na ons bekroonde tv- programma gingen de ogen open. Intussen hadden we echter al anderhalf jaar met dat programma in het buitenland gespeeld: Canada, Zwitserland, Duits land, Frankrijk, noem maar op. We zijn internatio naal. Vorig jaar hebben we 65 procent van onze concerten in het buitenland gegeven.' De Nieuwe Snaar is natuurlijk niet of weinig gebonden aan taal. 'De tekst is inderdaad van ondergeschikt belang, al hebben we in ons nieuwe programma Lala vijf liedjes op tekst van Hugo Matthijsen, een van de waanzinnige tekstschrijvers van Bart Peeters. Die liedjes zijn zeer welkom. We hebben nu het gevoel dat de liedjes die we zingen ergens op slaan. Vroeger was de liedjestekst een alibi om niet lalala te neuriën.' Hoe grappig zijn die liedjes? (haha) 'Ze getuigen van een gezonde waanzin. We zijn allesbehalve een geëngageerde groep. Afgezien daarvan willen we terug naar een pure muzikale en visuele vorm van humor.' Hoe zou je die humor omschrijven? Ik kan dat moeilijk in woorden vatten. Het is een mengsel van alle mogelijke invloeden: van folk, pop tot klassiek. Momenteel verdiepen we ons bij voorbeeld in de soul-muziek van de jaren zestig. We spelen nu in ons busje niets anders dan Sam Cooke, Otis Redding en Sam Dave. Dat zijn nu voor ons de hits, maar over een jaar zijn we waarschijnlijk weer aan andere muziek verslaafd. We maken eigenlijk van de meest diverse genres muziek een balans op 24 Jan de Smet: 'Vroeger was de liedjestekst een alibi om niet lala te neuriën' en we kijken dan wat we ermee kunnen doen. De ware uitdaging is dat we met de combinatie viool, accordeon en hobo, wat in de volksmuziek niet zo bizar is maar voor andere muziekgenres wel, toch het allerbeste uit die verschillende soorten muziek proberen te halen.' Om ze te parodiëren? 'Niet echt. Ik heb teveel liefde voor die muziek om ze belachelijk te maken. We willen dus zeker niet een bepaalde muziekstijl ridiculiseren. We behandelen muziek met de nodige eerbied. Anderzijds dikken we bepaalde cliché's wat aan en daardoor wordt het grappig. Of: we brengen er wildvreemde dingen bij, een electrisch mes bijvoorbeeld, zodat het uit-ein delijk toch op de lachspieren begint te werken. Wij brengen geen dodelijke humor, we beuken de lach er niet in. Het programma is zeer traag opgebouwd, maar na een tijd werkt het toch en komt de vonk over.' Is dat beïnvloeding doorRadeis, de leukste groep die België ooit heeft gehad? 'Jaja, het heeft geen zin om dat te loochenen. Na tien jaar volksmuziek kwam het ons de strot uit en door allerlei omstandigheden trokken we veel met Radeis op. We hebben gezien hoe zij met simpele middelen en kleine verschuivingen humor maakten en zij hebben ons de stoot gegeven om het in dezelfde richting te zoeken. Het verschil is dat elk Radeis-lid vanuit zijn eigen achtergrond werkte: de ene was decorbouwer, de andere acteur. Wij zijn en blijven op de eerste plaats muzikanten.' Lillie worden ook vaak met de Marx Brothers ^geleken. Jij zou dan Groucho zijn. ie vergelijking komt niet van ons, maar er zijn vereenkomsten: we zijn met twee broers,De Nieuwe tw 9ar 'S 6®n tr'° en °°k k'j de Marx Brothers waren er ee muzikanten. Maar dan houdt het ook wel op. We ahc 20 verl:>aal en brengen niet hetzelfde soort on r?+ humor' k'Jken wel naar de Marx Brothers Pptoorlijk,Z0alswii °°k beïnvloed zijn door Tati of r Sellers of Monty Python. We proberen van alle grote komieken iets te leren.' Profiteert De Nieuwe Snaar ook niet een beetje van het Gekke-Belgen-Effect in Nederland? Ik denk aan het succes dat Urbanus, Bart Peeters, Kama- gurka en Herr Seele er hebben. 'Dat speelt mee, ja. Eén van de standaardzinnen waarmee we in Nederland gepromoot worden is: Aan de reeks gekke Belgen kan worden toegevoegd: De Nieuwe Snaar. We hebben daar niets tegen. Ik ben zelf een fan van Urbanus of Kamagi^rka. We zijn dus zeer tevreden dat we in datzelfde rijtje worden opgenomen. Het streelt ons ego en het doet de kassa rinkelen.' Alleen al in januari hebben jullie 20 optredens in Nederland. Hoe is het tot dusver meegevallen? 'Prachtig, dank u. Twee jaar geleden hebben we al in het Shaffy-circuit getoerd en dat was een heuse meevaller. Dit jaar worden we echter geconfronteerd met het deftige schouwburgpubliek, waar de meeste mensen meer verstand hebben van theater dan van muziek. Dat is een enorme uitdaging, want eigenlijk beschouwen we het publiek als de vierde man van de groep. Het publiek is voor ons zo'n beetje de aangever en veel van onze visuele ideetjes worden aangepast aan de reacties van het publiek. In een grote schouwburg is dat echter veel moeilijker, maar toch proberen we het. Die twintig optredens deze maand beschouwen we eigenlijk als try-outs. Elke dag wordt er nog aan het programma veranderd. Het rare is dat we in Nederland in het theatercircuit zitten, terwijl we eigenlijk muzikanten zijn. Dat vergt dus wel enige aanpassing, zowel van ons als van het publiek. Gelukkig vervagen de grenzen tussen theater en de muziekscène meer en meer. Als we op theaterfestivals spelen, zijn de mensen blij dat er bij wijze van afwisseling door ons wat muziek gespeeld wordt en op muziekfestivals schudden we de mensen opnieuw wakker door onze visuele en humoristische aanpak. Wij eten voortdurend van twee ruiven mee. De Nieuwe Snaar Dorpshuis Wemeldinge, zat 22 febr, 20.00 uur lfebruari 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 15