theater zuidlandtheater terneuzen Kinderen van een mindere god Stichting Orkater theater Bram Vermeulen/Frank Ketelaar r Paul van Vliet Théatre de Complicité Cyrano de Bergerac Goeie buren Gerard Atema, Edward B. Wahr en Loes Luca in De kleine zeemeermin van Stichting Orkater Zuidlandtheater Terneuzen: GOEIE BUREN van Ray Cooney wo 5 febr, 20.00 uur zie voor beschrijving Uit in Zeeland onder Prins van Oranje STICHTING ORKATER met De kleine zeemeermin vrij 14 febr, 20.00 uur KINDEREN VAN EEN MINDERE GOD van Mark Medoff zat 15 febr, 20.00 uur Die kinderen van een mindere god zijn in dit geval dove mensen. Het stuk draait om de relatie tussen dove en niet-dove mensen. Het door Mark Medoff geschreven speelstuk Children of a lesser god, kreeg vele prijzen in Amerika en Engeland en werd in het seizoen 81/82 in Nederland gebracht door de Haagse Komedie. Producent en regisseur John van de Rest meent echter dat dit stuk in Nederland nog lang niet is uitgespeeld; hij heeft minstens 120 voorstellingen gepland. De hoofdrollen worden gespeeld door Josine van Dalsum en Jules Hamel. Josine is de dove Sarah die een baan heeft als werkster in het doveninstituut waar ze is opgeleid. Ze heeft nooit de regels willen accepteren die de horende wereld haar voorschrijft om een rol te kunnen spelen in de sprekende maatschappij. Haar spraakleraar kan haar ondanks een wat kwajongens achtige benadering niet van gedachten doen veranderen. Maar ze worden wel verliefd op elkaar. Hij is haar mond. Dat verandert als Sarah door een voorval eindelijk de kans krijgt haar wereld duidelijk te maken zonder hulp van een horende. Van Dalsum en Hamel hebben maanden gebarentaal onderwe zen gekregen om het stuk te kunnen spelen. Het 'is een uitermate boeiend en aangrijpend toneelstuk', meldt het Haarlems Dagblad. Muziektheater naar het sprookje van Hans Christian Andersen De kleine zeemeermin. Loes Luca speelt de rol van de zeemeermin die haar gelukkig verblijf onder water wil ruilen vooreen aards bestaan om een eeuwige ziel te verwerven. Een citaatje van Andersen: 'Kan ik dan helemaal niets doen om een eeuwige ziel te verkrijgen?' 'Nee', zei de oude grootmoeder, 'alleen als een mens je zó lief zou krijgen, dat je meer dan vader en moeder voor hem zou zijn, als hij met al zijn gedachten en zijn liefde aan jou zou hangen en zou begeren, dat de geestelijke zijn rechterhand in de jouwe zou leggen met de gelofte van trouw, nu en in alle eeuwigheid, dan zou zijn ziel in jouw lichaam overgaan en ook jij zou deel hebben aan het geluk van de mensen. Hij zou je een ziel geven en ook zijn eigen ziel behouden. Maar dat kan nooit gebeuren! Wat hier in zee mooi wordt gevonden, je vissestraat, die vinden ze daar boven op de aarde lelijk! Ze hebben daar nu eenmaal geen goed begrip van, ze moeten daar, om voor mooi door te gaan, een paar onbeholpen zuilen hebben, die ze benen noemen!' Toen zuchtte de kleine zeemeermin en ze keek bedroefd neer op haar vissestaart.' Maar dan met muziek. Judith Herzberg bewerkte het sprookje en de hele Orkater-familie leverde een bijdrage aan het stuk. Behalve Loes Luca zijn op het toneel Gerard Atema en Edward B. Wahr te zien en, vooral, te horen. Alle drie waren ze leden van de Stichting Orkater, destijds het productie-apparaat van Hauser Orkater, De Horde, De Mexicaanse Hond en Yusa. Overeenkomst tussen deze groepen was de mengeling van absurdistisch toneel en muziek. Het is waarschijnlijk ook Hauser Orkater dat met muziektheater begon. 30 ebruari Grond is de titel van het muziektheaterprogramma dat Bram Vermeulen bedacht en schreef. Hij voert het uit met Frank Ketelaar. Volgens een persbericht van Vermeulen is het programma in drie delen opgesplitst die elk een thema verwoorden: water, vuur en aarde. Critici vinden dit soort zaken niet terug in de voorstelling. Henk van Gelder schrijft in NRC-Handelsblad: 'Het zij zo; uit de voorstelling blijkt vooral dat theater meer is dan het formuleren van een filosofie. Vermeulen en Ketelaar brengen een groot aantal nummers ten gehore, dat is het belangrijkste - wat ze er verder in theatraal opzicht aan toevoegen, doet vooral verlangen naar een regisseur, die het materiaal tot een programma had kunnen maken.' Ruud Gortzak van de Volkskrant werd helemaal sjacherijnig van Vermeulens theaterwerk. 'Niets te zeggen en toch zang', begon hij z'n stukje op 11 november. 'Dat zou een uitstekende titel zijn voor Grond'Het duo zingt zich de longen uit het lijf, slaat verwoed op trommels en doet wel wat theatraals, maar theater wil de tour de chant nauwelijks worden.' De muziek hielp Gortzak er evenmin bovenop. 'Het is met de muziek van Bram Vermeulen als met die van Boeyen; heb je eenmaal enige nummers gehoord dan heb je alles gehoord waartoe hij, muzikaal gesproken, in staat is'. Over dezelfde muziek schrijft Henk van Gelder: 'Bram Vermeulen speelde twaalf seizoenen met Neerlands Hoop, was vier seizoenen popmuzikant en draaide twee seizoenen mee met producties van het Werkteater. In zijn repertoire zijn al die invloeden terug te vinden: geëngageerd cabaret, op stevige accporden gebaseerde rock en ongegeneerde gevoelsteksten. Daarbij schiet me geen enkele andere Nederlander binnen, die zó de blues kan zingen als hij: als een oerschreeuw, pijn en hartstocht in het strakke kader van twee tot drie minuten. Hij verstaat bovendien de kunst die emoties te verwoorden in kleine, kernachtige zinnen, die wij hier pas echt waarderen als ze in het Engels zijn geschreven.' Paul van Vliet schreef zelf de teksten voor zijn nieuwe show Life. De muziek is gecomponeerd door ben van der Linden, die ook tijdens de show, op de toetsen en met John Eskes (gitaren, fluit accordeon, toetsen), voor de muzikale begeleiding zorgt. aul van Vliet behoeft geen lang verhaal. Al twintig jaar staat hij op de planken en veel van zijn liedjes en F,Jn komische typetjes zijn overbekend. Van Vliet rengt cabaret, zoals veel mensen het willen hebben: een warm praatje met de mensen, ontroering en onbekommerd plezier. A minute too late is de titel van de humoristische voorstelling over de dood van deze Londense groep. Het is een nog jong theatergezelschap, maar in Londen kreeg het in korte tijd een uitstekende naam door de optredens tijdens het Internationaal Mime Festival. Dat was in januari 1985. De scheppers van A minute too late zijn de Italiaan Marcello Magni, de Vlaming Jozef Houben en de Brit Simon McBurney. Ze maakten met de voorstelling een toernee door Engeland en daarna door Zuid-Amerika. Op het ogenblik is het drietal bezig aan een vijfweekse toernee door Nederland en België. Taalbarrières kent het mime-spel niet. 'Cyrano' is Rostand's beroemdste toneelstuk en tevens het meest gespeelde Franse stuk aller tijden. In ons land is het echter relatief weinig gespeeld, aangezien het een meerdan briljante hoofdrolspeler! gigantische décors en een uitzonderlijk grote bezetting vereist. Toneelgroep Theater durft het echter aan en artistiek leider/acteur Gees Linnebank zal de rol van Cyrano de Bergerac spelen, de legendarische dichter-degenheld-filosoof met de grote neus die verliefd wordt op de beeldschone Roxane. Geremd door zijn uiterlijk durft Cyrano niet voor zijn liefde uit te komen en Roxane wordt op haar beurt verliefd op Christian, een jonge kadet uit zijn regiment. Cyrano helpt hem echter op diens verzoek bij het schrijven van liefdesbrieven en blijft ook na de dood van Christian de in het klooster getrokken Roxane nog vaak opzoeken. Niet eerder dan stervend in haar armen durft hij eindelijk voor zijn ware gevoelens uit te komen. Zorgvuldig gebruikmakend van het schema van werkshifts is het een Amsterdamse taxichauffeur gelukt om al jaren dubbel getrouwd te zijn. Met zijn ene vrouw woont hij in Amsterdam-Noord en met zijn andere in Amsterdam-Zuid. Concertzaal Zierikzee: PAUL VAN VLIET One man show Life zat 1 febr, 20.00 uur Schouwburg Middelburg: BRAM VERMEULEN muziektheater programma Grond zat 8 febr, 20.30 uur Vestzaktheater Vlissingen: THÉATRE DE COMPLICITÉ vrij 14 febr, 20.30 uur Schouwburg Middelburg: CYRANO DE BERGERAC door toneelgroep Theater zat 15 febr, 20.00 uur Prins van Oranje, Goes: GOEIE BUREN klucht wo 19 febr, 20.00 uur Het gezelschap dat de klucht Goeie buren speelt rHfebruari 31

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 18