theater Jan Rap en z'n maat De heilige Genet Henk Elsink Meidenproductie Vreemd genoeg theater Jenny Arean Ghetto Veel succes, mevrouw! 1 De Zeeuwse Komedie Schouwburg Middelburg: JAN RAP EN Z'N MAAT don 20 febr, 20.00 uur Schouwburg Middelburg: MEIDENPRODUKTIE VREEMD GENOEG vrij 21 febr, 20.30 uur Vestzaktheater Vlissingen: DE HEILIGE GENET door Stichting Lijn vrij 21 febr, 20.30 uur Schouwburg Middelburg: HENK ELSINK nieuwe one man show di 25 febr, 20.00 uur wo 26 febr, 20.00 uur Totdat een klein incident hem groggy in het ziekenhuis doet belanden, de situaties volgen elkaar dan in een snel tempo op. Tegen wil en dank wordt de buurman betrokken bij de meest uiteenlopende alibi's. Maar ondanks verwoede hulppogingen brengt deze de taxichauffeur, een bovenbuurman, twee politie-agenten en twee echtgenotes in staat van volledige verwarring. Met alle komische gevol gen vandien. Met veel humor en sfeer tekende Yvonne Keuls het leven in een opvanghuis voor jonge mensen die, om welke reden dan ook, geen dak boven hun hoofd hebben. Het is al eerder in Nederland gespeeld, acht jaar geleden. Het trok volle zalen met vaak jonge mensen. Het stuk is vertaald in zeven talen en wordt nu iedere avond wel ergens op de wereld uitgevoerd. Een jonge groep toneelspelers heeft besloten nu wat meer mensen kennis te laten maken met Jan Rap en z'n maat. De eerste toernee, van een andere toneel groep, was vrij kort. Het is de laatste maand dat de voorstelling nog te zien is. De heilige Genet door het Lijn theater van de juiste mate van mee-, tegen- en tussenspel, speelsheid en nuchter commentaar. Marijke zingt, speelt piano, synthesizers, bas en accordeon. Klaar speelt synthesizers, piano en zingt. Sartre heeft een biografie geschreven over de Franse schrijver Jean Genet onder de titel De heilige Genet, martelaar en komediant. Het Bredase Lijn theater nam de titel over voor een stuk over het woelige en harde leven van Genet. Door zijn moeder verstoten en opgenomen in een pleeggezin voordestaatstoe- lage die eraan vast zat, kreeg hij niet het voer, waar mensen niet zonder kunnen: Liefde. Met bezit kon hij zich waar maken, dus hij werd dief. Later kwamen daar nog smokkel, hoererij en de literatuur bij. Lijn brengt een aantal scènes uit zijn beroemde toneelstukken De meiden, De negers en Het balcon en zijn autobiografische Dagboek van een dief. In collagevorm wordt getoond hoe Genet zijn leven leefde. In het stuk is Genet voortdurend omringd door personen uit zijn werk, maar zelf doet hij nauwelijks aan het spel mee, al is hij wel de motor van wat er om hem heen (of in zijn verbeelding) gebeurt. Al bijna een jaar toert Henk Elsink weer rond met zijn laatste one man show, die hij overigens niet alleen J doet maar met nog een man: de pianist Bart-Jan Ettekoven. Het ging niet zo gesmeerd meer met Elsink. Hij besloot daarom zich een jaar lang (1984) niet meer in de schouwburgen te laten zien. Afgaand - op krante-artikelen over zijn terugkeer, heeft het I geholpen. Elsink haalt zijn onderwerpen uit het I dagelijks leven, uit de gewone dingen, zegt hij. Zijn opvatting verwoordde hij eens zo: 'Een cabaretier is J iemand die de humor van de straat opraapt, deze 3 vervolgens aan het publiek verkoopt om er zelf om te SpfflfflfebrMari Marijke Nekeman en Klaar Plattél in de meidenproductie Vreemd Genoeg Marijke Nekeman is de motor van de vrijwel helemaal door vrouwen gemaakte productie Vreemd genoeg. Ze schreef vrijwel alle teksten en muziek. Het programma is te zien als een bundel korte verhalen, deels autobiografisch, deels imaginair. In een persbericht van Nekeman Produkties heet het: 'Een persoonlijke tijdspiegel over de angst voor de val, de angst voor de angst voor de val'. En verder: 'Marijke's eigenzinnige verteltrant leidt tot een aantrekkelijke verbintenis van stevige muziek, dialogen, monologen en rijmloze verzen, waar nodig voorzien van krakend cynisme en pretentieloze humor. Muziek speelt een belangrijke rol, is haast een persoon die ook op het podium rondstruint, hier eens commentaar leverend, daar weer tegenstellin gen verscherpend, om zich vervolgens harmonisch te voegen tussen de andere aanwezige elementen. De poëzie zorgt voor het theatrale, zorgt voor alles wat niet in de muziek past. De cocktail wordt afgemaakt met een snuifje lichtvoetig en een mespuntje anti-depressief.' Marijke Nekeman is met Klaar Plattél voorzien kunnen lachen.' Waar gaat zijn programma nu over? De Winterswijk- se Courant vertelt: 'Bij Henk Elsink kwamen de lachers best aan hun trekken, want in een niet aflatende stroom van grappen, opgeluisterd met wat liedjes haalt hij de ene mop na de andere uit zijn trommel, waarmee hij snedig reageert op wat het dagelijks leven hem aangeeft. Hij imiteerde types als een spreker op een vergadering en een Ronnie Reggae, een zanger, maar ook haalde hij moderne elementen uit de samenleving naar voren als de LAT-relatie, het voor een overwintering parkeren van opa in Benidorm, die van daaruit een casettebandje inspreekt aan de mensen thuis en hij bracht heel sterk een leuk gitaarduo Heinde Van Verre.' Wegens het grote succes is Jenny Areans vrolijke programma over leed ook dit seizoen nog te zien. Jenny haalde haar teksten bij Robert Long, Ischa Meijer, Dimitri Frenkel Frank, Dario Fo, Gerrit Krol, Judith Herzberg en Jaques Brei. John Oomkes berichtte in het Haarlems Dagblad na het zien van de voorstelling: Jenny Areans Geschei den vrouw op oorlogspad is een onontkoombare demonstratie van vitaliteit geworden van een zelfbewuste vrouw, die de moed opbrengt om al haaf** angsten, lusten en emoties op het podium zichtbaar te maken.' Jaques d'Ancona waarschuwt in het Nieuwsblad van het Noorden: 'De solo van Arean is keihard, onver biddelijk en borrelt niet van positieve teksten.' 'Haar programma is confronterend en opiniërend, met name in de portrettering van een aantal vrouwen. Geen types en meestal tegen de achter grond van kinderen of een relatie met een hijgerige of half-zachte kerel. Vrouwen in ellende situaties, voor wie het leven een enge douche is of een judomat, omdat ze op een of andere manier de onderliggende partij vertolkenbewust of tegen hun zin.' Fikse lellen dus en misschien niet eens leuk, maar wel goed. 'Alleen in mijn theaterstukken durf ik op een losse speelse manier met mijn angsten om te gaan, om zo tot een modus vivendi met de vernietigende kracht ervan te komen. Ik probeer mijn angsten op het toneel, voor anderen, te projecteren, opdat ik ze uiteindelijk, vanuit de bescherming van de donkere publieksruimte en vanaf een zekere afstand kan zien.' Een soort credo van Joshua Sobol, een van de bekendste moderne Israëlische toneelschrijvers. Zijn Gettho speelt in Wilna, de hoofdstad van Litouwen, ooit het Jeruzalem van het oosten vanwege zijn grote joodse bevolking. In het door de Duitsers gestichte ghetto richtten een aantal joden een toneelgezelschap op. De geschiedenis van het gezelschap is de rode draad in het stuk, maar ook het leven binnen de ghettomuren en de individuele strijd van mensen voor hun leven en voor het behoud van hun eigenheid wordt zichbaar. Bij deze ernstige thema's kiest Globe voor een gevarieerde vorm. Muziek en dans spelen een grote rol. Sobol heeft de personages voor zich laten spreken. Hij geeft geen commentaar bij hun gedrag of beslissingen. Zo rijzen bij het publiek vragen als: waar, waardoor en hoe begint aanpassing aan onderdrukking? Waar, waardoor en hoe beginnen verraad en misbruik van macht? Kortom, de bruikbaarheid van ethiek in dit soort extreme situaties komt aan de orde. Globe wil Ghetto tijdloos neerzetten, omdat racisme en fascisme altijd hebben bestaan. Vrijwel het voltallige gezelschap doet mee aan deze voorstelling plus nog een aantal gast- spelers. Dit blijspel werd geschreven door de bekende Engelse blijspelschrijver Ted Willis. Het speelt bij toneelspelers thuis, op een dagjwaarop de actrice, in dit geval Kitty Jansen, centraal staat. Waarom? Ze is jarig! En of onze actrice het nou leuk vindt of niet, iedere keer komt er weer een jaartje bij. Wat moet ze bijvoorbeeld beginnen als een jonge verslaggever van de B.B.C. een soort 'Dit is uw leven'-programma van haar wil maken? En wat te doen, als haar gewezen echtgenoot haar komt vragen het nog eens te proberen, op het toneel wel te verstaan. Een nieuw stuk, zo uit het leven gegrepen. Bovendien komt ook haar tweede echtgenoot binnen teneinde haar definitief meet te nemen naar Zwitserland waar hij een prachtige baan heeft gekregen. Door de confrontatie met de beide gewezen echtgenoten gaat zij uit pure wanhoop te rade bij haar huisvriend. Zaterdag 1 februari brengt De Zeeuwse Komedie een bijzondere productie in première, De mooiste dag geheten, het is namelijk al improviserend ontstaan. Gedurende een aantal avonden liet regisseur Willem Huybreghs de spelers vrijelijk hun associaties naar voren halen over het thema bruiloft. Er kwam zoveel materiaal uit dat er een avondvullend stuk mee was samen te stellen. Bram Ie Clerq herschreef de associaties tot voor het toneel geschikte dialogen. Het idee voor een eigen productie ontstond tijdens Prins van Oranje, Goes: JENNY AREAN Gescheiden vrouw op oorlogspad do 27 febr, 20.30 uur Schouwburg Middelburg: JENNY AREAN Gescheiden vrouw op oorlogspad vrij 28 febr, 20.00 uur Concertzaal Zierikzee: JENNY AREAN Gescheiden vrouw op oorlogspad zat 1 maart, 20.00 uur Schouwburg Middelburg: GHETTO door Zuidelijk Toneel Globe zon 2, ma 3 mrt, 20.00 uur Cultureel Centrum de Halle, Axel: VEEL SUCCES, MEVROUW! blijspel van Ted Willis zat 1 febr, 20.00 uur Vestzaktheater Vlissingen: DE ZEEUWSE KOMEDIE met De mooiste dag zat 1, vrij 7 en vrij 28 febr, 20.00 uur Ifebruari 33 Jenny Arean. Foto Kors van Bennekom

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 19