T
F
;muziek
dans
zii idlandtheater
terneuzen
mr
Tröckener Kecks
Groep Wannes van de Velde
Theaterorgelconcert
Ian Mackintosh
Het Folkloristisch Danstheater
't Beest, Goes:
TROCKENER KECKS
zat 22 febr, 22.00 uur
Tröckener Kecks
1983, dus er kan in die tussentijd wel een en ander
veranderd zijn. Afgaand op OOR, die een concert in
de Amsterdamse Melkweg zag, kunnen bezoekers
het volgende verwachten:de geluiden die door de
Melkweg klinken, overtreffen zelfs het soort fa
briekshal, waar je liever niet zonder oorwarmers
rondloopt. Cosey zit wijdbeens op een stoel, speelt
gitaar en zingt, terwijl Chris Carter electronica
mengt met de achtergrondtapes. Dia's, vertoond
door John Lacey, zorgen voor enige verlichting:
zonovergoten landschappen, historische gebouwen
en foto's van Chris Cosey themselves. 'De dia's zijn
een tegenwicht', zegt Cosey. 'Het zou verschrikkelijk
zijn als die de muziek ook nog eens zou uitbeelden, a
real pain in the neck.'
Tot zover OOR.
De muziek van het duo is voor meer dan de helft
improvisatie. Londen, woonplaats van het tweetal, is
een bron van inspiratie, zo vertrouwden ze OOR toe.
'In een grote stad hoor je zo veel verschillende
geluiden, vaak ook heel ritmische. Ze vormen het
decor van de omgeving, maar als je er beter op let,
kun je je soms in de hel wanen.'
Zuidlandtheater
Terneuzen:
GROEP WANNES
VAN DE VELDE
vrij 7 febr, 20.00 uur
zeeuwse theater orgel stichting
Concertzaal
Middelburg:
THEATERORGEL
CONCERT
door Gerard de
Waardt
vrij 14 febr, 20.00 uur
Razzmatazz Souburg:
IAN MACKINTOSH
folkconcert
zat 15 febr, 20.30 uur
Vier Amsterdammers richtten de groep op in 1980.
Hun voorbeelden zijn The Buzzocks en The
Undertones. De eerste elpee, uit 1981heet
Schliessbaum. Daarna volgde In de krochten van de
geest, pakkende popsongs met soms wat lugubere
inslag. Tröckener Kecks straalt een flinke dosis
energie uit, wat de optredens vaak tot een feest
maakt.
Hier volgt alvast een kennismaking in woorden, van
de elpee Betaalde Liefde het nummer Kom terug
Rosa:
Ik hou van je Rosa
Hee je hoeft niet bang te zijn
Ik heb alleen last
van al die spoken in mijn brein
ledereen wil soms vernielen
wat hem juist het dierbaarst is
Wannes van de Velde, eigenlijk Wim, is een heel oude
grootheid: sinds 1960 staat hij al op het podium, zij
het dat toendertijd de saxofoon zijn instrument was
en de jazz zijn muziek. Al gauw echter gaat Van de
Velde over op de liedjes die hij in de Antwerpse
straten en stegen had gehoord, van gelegenheids
zangers in café's, van zijn grootvader en zijn vader,
een geëerd zanger in de buurt. In 1966, in een kroeg
Theaterorganist Gerard de Waardt
op de Ossenmarkt, komt voor het eerst het kwartet
samen dat ook nu nog in deze samenstelling
optreedt, violist Flor Hermans, fluitist Walter Heynen
en accordeonist Bernard van Lent. Van de Velde start
altijd bij de traditie, maar laat zich niet weerhouden
ongecompliceerd de zaken te bezingen die hem niet
zinnen. Zijn muzikale talent wordt reeds lang
onderkend. Voor De Nieuwe Scène werkte hij mee
aan de productie Mistero Buffo en steeds meer
toneelgezelschappen en televisie doen een beroep
op zijn muzikale vaardigheden.
Met operetteklanken, songs van Lionel Richie,
Gerard Joling en Nana Mouskouri, een Hollandse
potpourri en composities van onder meer George
Bizet, Tsjaikovski en Richard Rodgers opent Gerard
de Waardt het jaar op het Middelburgse theaterorgel.
Voor elk wat wils dus. De Waardt begon zijn muzikale
loopbaan met een studie aan de Nederlandse
Beiaardschool. Hij is dan ook stadsbeiaardier van
Maassluis, Tholen en St.-Maartensdijk en tweede
stadsbeiaardier van Rotterdam. Bij theater- en
Hammondorganist Louis Zagzwijn bekwaamde hij
zich in deze instrumenten. Onder meer in Middel
burg kreeg hij de gelegenheid een theaterorgel te
bespelen.
Ian Mackintosh is een Schotse zanger die men overal
ter wereld in folkkringen kent. Hij boeit door een
eigentijdse aanpak, gecombineerd met humor, of
ernst als daar reden toe is. Mackintosh behoeft geen
nadere introductie.
De Schotse folkzanger Ian Mackintosh
38
fflfflfebruari
Seizoenen van het jaar en leven is opnieuw een
themagericht en theaterachtig programma van Het
Folkloristisch Danstheater uit Amsterdam. De vier
seizoenen en de daarmee verbonden begrippen
jeugd (lente), adolescentie, volwassenheid en
ouderdom (winter) vormen het uitgangspunt om
vooral Hongaarse, Slowaakse, Bulgaarse en Roe
meense dansen in een samenhangend geheel op te
voeren. De dansen stammen uit de tijd, waarin 'het
'even op het land nog goed is', het geloof nog diep
geworteld en de sexueel actieve vrouw onbekend.
Dus zijn er in maagdelijk wit gestoken meisjes te zien
die in sierlijke rijen en kringen optreden en stoere
mannen die vaak ritmisch dansen.
Het begint theatraal aantrekkelijk', schrijft Luuk
Utrecht in de Volkskrant, 'met een Slowaakse dans
voor vrouwen (choreografie Stefan Nosal), die een
dansspel met kleurige linten uitvoeren, zoals bij
meiboomdansen in een opgewekte reinigingscere
monie rondom een stropop, die het oude jaar
voorstelt. Vervolgens laat Nosal mannen hun
uitbundige levensenergie demonstreren in een
ewegingsspel, waarin dieren worden nagebootst,
zoals mekkerende schapen en krachtig springende
kikkers. Met deze gymnastisch lenige mimografie
slaat Het Folkloristisch Dansensemble de richting in
van acrobatische virtuositeit. Uit het oogpunt van
theater is dit toe te juichen, ook al blijkt de gevraagde
acrobatische behendigheid (nog) niet altijd aanwe
zig te zijn.'
Isabelle Lanz ervaart de zomer als een te langdurig
onderdeel met te weinig spanning. In Trouw schrijft
ze: 'Pas als de herfst aanbreekt en charmante
Portugese en Franse dansen (van Lou Flagel)
worden afgewisseld met Scandinavische boertig
heid (van Dagfin Krogdrud) begin ik, paradoxaal
genoeg, warm te lopen voor dit programma.'
'En als de vrieskou van de winter het decor in een
koele lichtblauwe gloed zet en de eeuwige glimlach
van de gezichten geweken is, wordt met een fraaie
ingetogen Turks-sji'itische dans (van Ahmed Demir-
bag) en een verstilde Hongaarse dans (van Jolli
Foltin) eindelijk een theatrale spanning voelbaar.'
Aldus de beroepskijkers. Het is in elk geval op het
gebied van het folkloristisch dansen een voorstelling
van formaat.
Het Folkloristisch
Danstheater
Schouwburg
Middelburg:
HET FOLKLORIS
TISCH DANS
THEATER
met hun uitbundige
seizoenen
vrij 14 febr, 20.00 uur
i 39