T F ;muziek dans zii idlandtheater terneuzen mr Tröckener Kecks Groep Wannes van de Velde Theaterorgelconcert Ian Mackintosh Het Folkloristisch Danstheater 't Beest, Goes: TROCKENER KECKS zat 22 febr, 22.00 uur Tröckener Kecks 1983, dus er kan in die tussentijd wel een en ander veranderd zijn. Afgaand op OOR, die een concert in de Amsterdamse Melkweg zag, kunnen bezoekers het volgende verwachten:de geluiden die door de Melkweg klinken, overtreffen zelfs het soort fa briekshal, waar je liever niet zonder oorwarmers rondloopt. Cosey zit wijdbeens op een stoel, speelt gitaar en zingt, terwijl Chris Carter electronica mengt met de achtergrondtapes. Dia's, vertoond door John Lacey, zorgen voor enige verlichting: zonovergoten landschappen, historische gebouwen en foto's van Chris Cosey themselves. 'De dia's zijn een tegenwicht', zegt Cosey. 'Het zou verschrikkelijk zijn als die de muziek ook nog eens zou uitbeelden, a real pain in the neck.' Tot zover OOR. De muziek van het duo is voor meer dan de helft improvisatie. Londen, woonplaats van het tweetal, is een bron van inspiratie, zo vertrouwden ze OOR toe. 'In een grote stad hoor je zo veel verschillende geluiden, vaak ook heel ritmische. Ze vormen het decor van de omgeving, maar als je er beter op let, kun je je soms in de hel wanen.' Zuidlandtheater Terneuzen: GROEP WANNES VAN DE VELDE vrij 7 febr, 20.00 uur zeeuwse theater orgel stichting Concertzaal Middelburg: THEATERORGEL CONCERT door Gerard de Waardt vrij 14 febr, 20.00 uur Razzmatazz Souburg: IAN MACKINTOSH folkconcert zat 15 febr, 20.30 uur Vier Amsterdammers richtten de groep op in 1980. Hun voorbeelden zijn The Buzzocks en The Undertones. De eerste elpee, uit 1981heet Schliessbaum. Daarna volgde In de krochten van de geest, pakkende popsongs met soms wat lugubere inslag. Tröckener Kecks straalt een flinke dosis energie uit, wat de optredens vaak tot een feest maakt. Hier volgt alvast een kennismaking in woorden, van de elpee Betaalde Liefde het nummer Kom terug Rosa: Ik hou van je Rosa Hee je hoeft niet bang te zijn Ik heb alleen last van al die spoken in mijn brein ledereen wil soms vernielen wat hem juist het dierbaarst is Wannes van de Velde, eigenlijk Wim, is een heel oude grootheid: sinds 1960 staat hij al op het podium, zij het dat toendertijd de saxofoon zijn instrument was en de jazz zijn muziek. Al gauw echter gaat Van de Velde over op de liedjes die hij in de Antwerpse straten en stegen had gehoord, van gelegenheids zangers in café's, van zijn grootvader en zijn vader, een geëerd zanger in de buurt. In 1966, in een kroeg Theaterorganist Gerard de Waardt op de Ossenmarkt, komt voor het eerst het kwartet samen dat ook nu nog in deze samenstelling optreedt, violist Flor Hermans, fluitist Walter Heynen en accordeonist Bernard van Lent. Van de Velde start altijd bij de traditie, maar laat zich niet weerhouden ongecompliceerd de zaken te bezingen die hem niet zinnen. Zijn muzikale talent wordt reeds lang onderkend. Voor De Nieuwe Scène werkte hij mee aan de productie Mistero Buffo en steeds meer toneelgezelschappen en televisie doen een beroep op zijn muzikale vaardigheden. Met operetteklanken, songs van Lionel Richie, Gerard Joling en Nana Mouskouri, een Hollandse potpourri en composities van onder meer George Bizet, Tsjaikovski en Richard Rodgers opent Gerard de Waardt het jaar op het Middelburgse theaterorgel. Voor elk wat wils dus. De Waardt begon zijn muzikale loopbaan met een studie aan de Nederlandse Beiaardschool. Hij is dan ook stadsbeiaardier van Maassluis, Tholen en St.-Maartensdijk en tweede stadsbeiaardier van Rotterdam. Bij theater- en Hammondorganist Louis Zagzwijn bekwaamde hij zich in deze instrumenten. Onder meer in Middel burg kreeg hij de gelegenheid een theaterorgel te bespelen. Ian Mackintosh is een Schotse zanger die men overal ter wereld in folkkringen kent. Hij boeit door een eigentijdse aanpak, gecombineerd met humor, of ernst als daar reden toe is. Mackintosh behoeft geen nadere introductie. De Schotse folkzanger Ian Mackintosh 38 fflfflfebruari Seizoenen van het jaar en leven is opnieuw een themagericht en theaterachtig programma van Het Folkloristisch Danstheater uit Amsterdam. De vier seizoenen en de daarmee verbonden begrippen jeugd (lente), adolescentie, volwassenheid en ouderdom (winter) vormen het uitgangspunt om vooral Hongaarse, Slowaakse, Bulgaarse en Roe meense dansen in een samenhangend geheel op te voeren. De dansen stammen uit de tijd, waarin 'het 'even op het land nog goed is', het geloof nog diep geworteld en de sexueel actieve vrouw onbekend. Dus zijn er in maagdelijk wit gestoken meisjes te zien die in sierlijke rijen en kringen optreden en stoere mannen die vaak ritmisch dansen. Het begint theatraal aantrekkelijk', schrijft Luuk Utrecht in de Volkskrant, 'met een Slowaakse dans voor vrouwen (choreografie Stefan Nosal), die een dansspel met kleurige linten uitvoeren, zoals bij meiboomdansen in een opgewekte reinigingscere monie rondom een stropop, die het oude jaar voorstelt. Vervolgens laat Nosal mannen hun uitbundige levensenergie demonstreren in een ewegingsspel, waarin dieren worden nagebootst, zoals mekkerende schapen en krachtig springende kikkers. Met deze gymnastisch lenige mimografie slaat Het Folkloristisch Dansensemble de richting in van acrobatische virtuositeit. Uit het oogpunt van theater is dit toe te juichen, ook al blijkt de gevraagde acrobatische behendigheid (nog) niet altijd aanwe zig te zijn.' Isabelle Lanz ervaart de zomer als een te langdurig onderdeel met te weinig spanning. In Trouw schrijft ze: 'Pas als de herfst aanbreekt en charmante Portugese en Franse dansen (van Lou Flagel) worden afgewisseld met Scandinavische boertig heid (van Dagfin Krogdrud) begin ik, paradoxaal genoeg, warm te lopen voor dit programma.' 'En als de vrieskou van de winter het decor in een koele lichtblauwe gloed zet en de eeuwige glimlach van de gezichten geweken is, wordt met een fraaie ingetogen Turks-sji'itische dans (van Ahmed Demir- bag) en een verstilde Hongaarse dans (van Jolli Foltin) eindelijk een theatrale spanning voelbaar.' Aldus de beroepskijkers. Het is in elk geval op het gebied van het folkloristisch dansen een voorstelling van formaat. Het Folkloristisch Danstheater Schouwburg Middelburg: HET FOLKLORIS TISCH DANS THEATER met hun uitbundige seizoenen vrij 14 febr, 20.00 uur i 39

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 22