film
Pervola
Desperately seeking Susan
The purple rose of Cairo
401
film
De droom
La historia official
Gandhi
Hannah K.
II y a longtemps que je t'aime
zuidlandtheater
terneuzen
rnPHfebruari 41
K&S:':
Desperately seeking
Susan
't Beest, Goes:
PERVOLA
vrij 7 febr, 21.00 uur
DESPERATELY SEE
KING SUSAN
vrij 14 febr, 21.00 uur
THE PURPLE ROSE
OF CAIRO
vrij 28 febr, 21.00 uur
Na De smaak van water, die qua verhaal een wat
hechtere structuur had, bewijst Orlow Seunke met
Pervola opnieuw een filmer van niveau te zijn. Twee
broers met haaks op elkaar staande karakters komen
door het ziekbed van hun vader voor 't eerst sinds
jaren weer met elkaar in aanraking. Samen maken ze
de reis naar het geboorteland van hun vader, ver weg
in het hoge noorden. De mensen spreken daar een
onbegrijpelijke taal en er gebeuren dingen die
weinig duidelijkheid verschaffen over land en tijd
waarin alles zich afspeelt. Seunke zorgt voor mooie
enigszins surrealistische effecten.
Als pa sterft, gaan de twee broers onder leiding van
een gids met paard en wagen op weg naar zijn
geboortedorp, waar hij begraven wil worden. De
intriges van de rijke broer tegenover de artistieke
moeten het verhaal dragen. Maar de beelden in de
sneeuwvlakte en de humor houden de film feitelijk
staande.
Twee vrouwen, meiden, spelen de hoofdrol in deze
film van Susan Seidelman. De een is getrouwd en
leidt een saai bestaan, de ander is haartegenpool: ze
neemt het leven, zoals het op haar afkomt. Het
contact tussen Roberta en Susan ontstaat door een
advertentie, waarin Susans enige vriend Jim haar
oproept: Desperately seeking Susan. Roberta besluit
er op af te gaan.
Een frisse komedie.
Een knappe film van Woody Allen met opnieuw Mia
Farrow in de hoofdrol. Knap door de dubbele
bodems. Een jonge vrouw, wier man nauwelijks
aandacht voor haar heeft, zoekt troost in de
bioscoop. Ze ziet meermalen de film The purple rose
of Cairo. Ze aanbidt de hoofdrolspeler. Tot haar
verbijstering komt de man op een gegeven ogenblik
Ifebruari
van het doek stappen om haar mee te nemen en haar
zjjn liefde te verklaren. De spelers die op het doek
achterblijven zijn kwaad, maar verder tot niets-doen
gedoemd, zolang hij weg is. De producent is ook
kwaad, omdat de gebeurtenis hem een fortuin kan
gaan kosten. Zeker als ook op andere plaatsen de
man van het doek zal stappen. Tenslotte is ook de
speler, wiens karakter van het doek is gelopen,
kwaad. Tenslotte is zijn karakter verdwenen,
gestolen en hoe moet het dan verder met zijn
carrière? Hij besluit naar het dorp toe te gaan.
Verwarring voor de vrouw die de twee natuurlijk niet
uit elkaar kan halen. Leuk-leuk-leuk-leuk.
De droom (Fries: de dream) is een Fries gesproken
film over de Nederlandse Dreyfus-affaire, de
Hogerhuis-zaak. Aan het eind van de vorige eeuw
werden drie broertjes Hogerhuis veroordeeld tot
lange gevangenisstraffen, onschuldig. Justitie wilde
een voorbeeld stellen om het neemt en eet van de
sterk in opkomst zijnde socialisten in te perken. De
daders, het ging om een diefstal, waren bij de broers
bekend, maar ze zwegen, want het waren ook
socialisten. Peter Tuinman kreeg voor zijn acteer-^
prestaties op de Nederlandse filmdagen een Gouderv,
Kalf. De film werd ook met een gouden kalf bekroonde
voor de beste montage.
Ben Klngsley als de
Mahatma Gandhi
La historia official is filmisch gezien geen buiten
gewoon vernieuwende film, maar een in alle
degelijkheid verteld en goed gespeeld verhaal. Hij is
bijzonder door de emotionele inhoud die politieke
kanten heeft, zij het niet in de gebruikelijke zin van
een pamflettistische aanklacht of een gedramati
seerde reconstructie. Het geraffineerde scenario
schuift de maatschappelijke feiten langzaam het
verhaal in, dat zich aanvankelijk geheel concentreert
op de strikt persoonlijke geschiedenis van twee
gegoede burgers die in 1978 een kind adopteer
den, omdat de vrouw onvruchtbaar was. De vrouw is
lerrares geschiedenis en probeert op school haar
leerlingen in te prenten dat zij zich moeten houden
aan de 'feitelijke' beschrijvingen in de geschiede
nisboekjes, de officiële lezing dus. Niet alle jongens
in de klas zijn het met haar eens. Zij stellen dat de
waarheid in die officiële lezing wordt achtergehou-
en dat de geschiedenis is geschreven door de
overwinnaars. Wat is waarheid? De lerares komt daar
stukje bij beetje achter. Ze ontmoet een oude
vriendin die vertelt hoe zij met duizenden andere
Argentijnen is gemarteld tijdens het militaire bewind.
Het brengt haar op de vraag of het kind, dat zij vijf
jaar geleden heeft geadopteerd, misschien een van
die kinderen van verdwenen ouders is. Langzaam
aan wordt ze zich bewust wat er zich allemaal heeft
afgespeeld. Tegelijk met het onderzoek van de
vrouw laat regisseur Puenzo de maatschappelijke
werkelijkheid de film in de beelden doordringen. Het
heeft ook vérstrekkende gevolgen voor haar
huwelijk.
De Britse regisseur Richard Attenborough nam het
°P zich het vanuit menselijk oogpunt zinvolle leven
van Gandhi te verfilmen. Ben Kingsley is de
sprekend op Gandhi lijkende hoofdpersoon. De
camera volgt hem vanaf zijn rechtenstudie in
Engeland rond 1890 tot aan zijn dood dooreen schot
van een extremistische Hindoe in 1948. De Indiër
Gandhi komt in Zuid-Afrika voor het eerst in
aanraking met rassendiscriminatie: hij mag niet
eerste klas reizen en hij mag op de stoep niet naast
een blanke lopen. Als de niet-blanken worden
gedwongen een pas bij zich te hebben (zoals nu)
roept hij de mensen op hun passen te verbranden en
geweldloos verzet te plegen met massa-optochten
en hongerstakingen. Zo begint Gandhi's geweldloze
strijd tegen onderdrukking. Zijn verzet tegen de
pasjeswet is succesvol, evenals zijn verzet tegen de
Engelse koloniale overheersing*;
De Amerikaanse, joodse vrouw Hannah Kaufman
voltooit haar rechtenstudie in Jeruzalem en raakt er
betrokken bij de verdediging van een Palestijn.
Ondanks haar verhouding met de Israëlische
procureur-generaal wordt zij verliefd op haar cliënt.
Het proces tegen deze Selim krijgt nationale
bekendheid vanwege de problematiek van het
Palestijns bezit in de door Israël bezette gebieden.
Ondertussen tracht de jaloerse procureur-generaal
op allerlei manieren de ware bedoelingen van Selim
verdacht te maken. Het kiezen voor de Palestijnse of
Israëlische kant laat Costa-Gravas in deze film aan
de kijker over.
Bij Jean-Charles Tacchella, de regisseur van de
internationale bestseller 'Cousin-Cousine', draait
uiteindelijk de film -ondanks de vele bijrollen- om
één vrouw en één man, die zich anders gedragen dan
'het hoort'. In deze film is het een 25 jaar getrouwd
stel, dat tijdens het feest dat de kinderen aanbieden,
vertelt dat ze uit elkaar gaan. Geen ruzie: allebei
willen ze nog een keer de vrijheid hebben te doen wat
Filmhuis Zuidland
Terneuzen:
PERVOLA
Regie: Orlow Seunke
do 13 febr, 20.00 uur
DE DROOM (de
dream)
Regie: Pieter Verhoeff
don 20 febr, 20.00 uur
LE HISTORIA
OFFICIAL
Regie: Luis Puenzo
do 27 febr, 20.00 uur
Electro Middelburg:
GANDHI
zat 1, ma 3 en di 4 febr,
20.30 uur
HANNAH K.
wo 5 febr, 20.30 uur
IL Y A LONGTEMPS
GUE JE T'AIME
wo 19 febr, 20.30 uur