film Pervola Desperately seeking Susan The purple rose of Cairo 401 film De droom La historia official Gandhi Hannah K. II y a longtemps que je t'aime zuidlandtheater terneuzen rnPHfebruari 41 K&S:': Desperately seeking Susan 't Beest, Goes: PERVOLA vrij 7 febr, 21.00 uur DESPERATELY SEE KING SUSAN vrij 14 febr, 21.00 uur THE PURPLE ROSE OF CAIRO vrij 28 febr, 21.00 uur Na De smaak van water, die qua verhaal een wat hechtere structuur had, bewijst Orlow Seunke met Pervola opnieuw een filmer van niveau te zijn. Twee broers met haaks op elkaar staande karakters komen door het ziekbed van hun vader voor 't eerst sinds jaren weer met elkaar in aanraking. Samen maken ze de reis naar het geboorteland van hun vader, ver weg in het hoge noorden. De mensen spreken daar een onbegrijpelijke taal en er gebeuren dingen die weinig duidelijkheid verschaffen over land en tijd waarin alles zich afspeelt. Seunke zorgt voor mooie enigszins surrealistische effecten. Als pa sterft, gaan de twee broers onder leiding van een gids met paard en wagen op weg naar zijn geboortedorp, waar hij begraven wil worden. De intriges van de rijke broer tegenover de artistieke moeten het verhaal dragen. Maar de beelden in de sneeuwvlakte en de humor houden de film feitelijk staande. Twee vrouwen, meiden, spelen de hoofdrol in deze film van Susan Seidelman. De een is getrouwd en leidt een saai bestaan, de ander is haartegenpool: ze neemt het leven, zoals het op haar afkomt. Het contact tussen Roberta en Susan ontstaat door een advertentie, waarin Susans enige vriend Jim haar oproept: Desperately seeking Susan. Roberta besluit er op af te gaan. Een frisse komedie. Een knappe film van Woody Allen met opnieuw Mia Farrow in de hoofdrol. Knap door de dubbele bodems. Een jonge vrouw, wier man nauwelijks aandacht voor haar heeft, zoekt troost in de bioscoop. Ze ziet meermalen de film The purple rose of Cairo. Ze aanbidt de hoofdrolspeler. Tot haar verbijstering komt de man op een gegeven ogenblik Ifebruari van het doek stappen om haar mee te nemen en haar zjjn liefde te verklaren. De spelers die op het doek achterblijven zijn kwaad, maar verder tot niets-doen gedoemd, zolang hij weg is. De producent is ook kwaad, omdat de gebeurtenis hem een fortuin kan gaan kosten. Zeker als ook op andere plaatsen de man van het doek zal stappen. Tenslotte is ook de speler, wiens karakter van het doek is gelopen, kwaad. Tenslotte is zijn karakter verdwenen, gestolen en hoe moet het dan verder met zijn carrière? Hij besluit naar het dorp toe te gaan. Verwarring voor de vrouw die de twee natuurlijk niet uit elkaar kan halen. Leuk-leuk-leuk-leuk. De droom (Fries: de dream) is een Fries gesproken film over de Nederlandse Dreyfus-affaire, de Hogerhuis-zaak. Aan het eind van de vorige eeuw werden drie broertjes Hogerhuis veroordeeld tot lange gevangenisstraffen, onschuldig. Justitie wilde een voorbeeld stellen om het neemt en eet van de sterk in opkomst zijnde socialisten in te perken. De daders, het ging om een diefstal, waren bij de broers bekend, maar ze zwegen, want het waren ook socialisten. Peter Tuinman kreeg voor zijn acteer-^ prestaties op de Nederlandse filmdagen een Gouderv, Kalf. De film werd ook met een gouden kalf bekroonde voor de beste montage. Ben Klngsley als de Mahatma Gandhi La historia official is filmisch gezien geen buiten gewoon vernieuwende film, maar een in alle degelijkheid verteld en goed gespeeld verhaal. Hij is bijzonder door de emotionele inhoud die politieke kanten heeft, zij het niet in de gebruikelijke zin van een pamflettistische aanklacht of een gedramati seerde reconstructie. Het geraffineerde scenario schuift de maatschappelijke feiten langzaam het verhaal in, dat zich aanvankelijk geheel concentreert op de strikt persoonlijke geschiedenis van twee gegoede burgers die in 1978 een kind adopteer den, omdat de vrouw onvruchtbaar was. De vrouw is lerrares geschiedenis en probeert op school haar leerlingen in te prenten dat zij zich moeten houden aan de 'feitelijke' beschrijvingen in de geschiede nisboekjes, de officiële lezing dus. Niet alle jongens in de klas zijn het met haar eens. Zij stellen dat de waarheid in die officiële lezing wordt achtergehou- en dat de geschiedenis is geschreven door de overwinnaars. Wat is waarheid? De lerares komt daar stukje bij beetje achter. Ze ontmoet een oude vriendin die vertelt hoe zij met duizenden andere Argentijnen is gemarteld tijdens het militaire bewind. Het brengt haar op de vraag of het kind, dat zij vijf jaar geleden heeft geadopteerd, misschien een van die kinderen van verdwenen ouders is. Langzaam aan wordt ze zich bewust wat er zich allemaal heeft afgespeeld. Tegelijk met het onderzoek van de vrouw laat regisseur Puenzo de maatschappelijke werkelijkheid de film in de beelden doordringen. Het heeft ook vérstrekkende gevolgen voor haar huwelijk. De Britse regisseur Richard Attenborough nam het °P zich het vanuit menselijk oogpunt zinvolle leven van Gandhi te verfilmen. Ben Kingsley is de sprekend op Gandhi lijkende hoofdpersoon. De camera volgt hem vanaf zijn rechtenstudie in Engeland rond 1890 tot aan zijn dood dooreen schot van een extremistische Hindoe in 1948. De Indiër Gandhi komt in Zuid-Afrika voor het eerst in aanraking met rassendiscriminatie: hij mag niet eerste klas reizen en hij mag op de stoep niet naast een blanke lopen. Als de niet-blanken worden gedwongen een pas bij zich te hebben (zoals nu) roept hij de mensen op hun passen te verbranden en geweldloos verzet te plegen met massa-optochten en hongerstakingen. Zo begint Gandhi's geweldloze strijd tegen onderdrukking. Zijn verzet tegen de pasjeswet is succesvol, evenals zijn verzet tegen de Engelse koloniale overheersing*; De Amerikaanse, joodse vrouw Hannah Kaufman voltooit haar rechtenstudie in Jeruzalem en raakt er betrokken bij de verdediging van een Palestijn. Ondanks haar verhouding met de Israëlische procureur-generaal wordt zij verliefd op haar cliënt. Het proces tegen deze Selim krijgt nationale bekendheid vanwege de problematiek van het Palestijns bezit in de door Israël bezette gebieden. Ondertussen tracht de jaloerse procureur-generaal op allerlei manieren de ware bedoelingen van Selim verdacht te maken. Het kiezen voor de Palestijnse of Israëlische kant laat Costa-Gravas in deze film aan de kijker over. Bij Jean-Charles Tacchella, de regisseur van de internationale bestseller 'Cousin-Cousine', draait uiteindelijk de film -ondanks de vele bijrollen- om één vrouw en één man, die zich anders gedragen dan 'het hoort'. In deze film is het een 25 jaar getrouwd stel, dat tijdens het feest dat de kinderen aanbieden, vertelt dat ze uit elkaar gaan. Geen ruzie: allebei willen ze nog een keer de vrijheid hebben te doen wat Filmhuis Zuidland Terneuzen: PERVOLA Regie: Orlow Seunke do 13 febr, 20.00 uur DE DROOM (de dream) Regie: Pieter Verhoeff don 20 febr, 20.00 uur LE HISTORIA OFFICIAL Regie: Luis Puenzo do 27 febr, 20.00 uur Electro Middelburg: GANDHI zat 1, ma 3 en di 4 febr, 20.30 uur HANNAH K. wo 5 febr, 20.30 uur IL Y A LONGTEMPS GUE JE T'AIME wo 19 febr, 20.30 uur

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 23