film On Golden Pond Irreconcilable differences On the waterfront A zed and two noughts The man who knew too much film Vier keer Joris Ivens De glimlach van een zomernacht La dolce vita ze willen zonder rekening te hoeven houden met de ander. Aandoenlijk is het om te zien hoe de ouders zich wel samen inspannen om de huwelijken van hun kroost te redden. Eerder dan de vrouw komt de man tot de conclusie, dat hun lange huwelijk onuitwis baar is; gebonden door hun herinnering en wederzijds begrip. Voor hun acteerprestaties in deze film ontvingen Hepburn en Henry Fonda een Oscar en namen tegelijkertijd afscheid van hun filmcarrière. Als een bejaard echtpaar vormen zij een onvergetelijk duo, waarbij het pessimistische gebrom van Fonda als oude professor wordt geëgaliseerd door het blije optimisme van Hepburn als zijn vrouw. In hun zomerhuis aan een meer worden zij overvallen door de onverwachte komst van hun dochter, die haar aanstaande stiefzoontje bij hen parkeert. Na aanvankelijke strubbelingen met dit eigenwijze jongetje blijkt hij toch hun verblijf daar op te vrolijken. Als hun dochter terugkeert en er een betere verstandhouding komt dan er eerst was, loopt het verhaal met een 'happy ending' af. Behalve een milde satire op de gang van zaken in Hollywood is deze film ook een romantische komedie over de driehoeksrelatie tussen een man, zijn vrouw en hun kind. Een begaafde jonge filmhistoricus ontwikkelt zich tot een beroemd regisseur, maar na een fatale flop met een film volgt zijn ondergang. (O'Neall liet er in een interview geen twijfel over bestaan, dat zijn personage sprekend lijkt op Peter Bogdanovich). Zijn echtgenote, een bedreven schrijfster van kinderboeken, wordt daar entegen met een bestseller rijk en beroemd. Dit alles heeft hun echtscheiding tot gevolg. De raamvertel ling van de film speelt zich af tijdens de rechtzaak van de tien-jarige dochter versus haar reeds van elkaar gescheiden ouders. Haar eis is betere (pleeg)ouders. Een nieuwe wet in Californië biedt namelijk de mogelijkheid aan een kind om zich van zijn/haar ouders te laten scheiden. In flash-backs vertellen de ouders hoe ze elkaar twaalf jaar geleden leerden kennen. Budd Schulbergs verslag over New Yorkse haven vakbonden, met Marlon Brando als onvergetelijke mislukking, Steiger als zijn listige broer, Cobb als zijn baas in het havenkwartier en Saint als het meisje van wie hij houdt. Winnaar van acht oscars, waaronder beste film, beste acteur (Marlon Brando), beste actrice in een bijrol (Saint), beste regie (Elia Kazan) en beste oorspronkelijk scenario. Een film uit 1954. A zed and two noughts, een Brits-Nederlandse co productie, is voornamelijk opgenomen in diergaarde Blijdorp in Rotterdam. In deze film probeert Peter Greenaway opnieuw een complete santekraam van originele vondsten samen te trekken in een bizar verhaal. (Op nieuw: hij deed dat eerder in de niet onverdienstelijke film The draughtsman's contract.) Het 'verhaal' draait om twee broers. Ze werken in een dierentuin en worden op slag weduwnaar, als hun echtgenotes omkomen bij een auto-ongeluk voorde poort van de dierentuin. De oorzaak: een laag vliegende witte zwaan vloog dwars door de voorruit. Alleen de bestuurder van de wagen, Alba Bewick, overleefde het ongeval, maar moest wel een been missen. Diep getroffen door het verlies, komt bij de broers Oswald en Oliver (Brian en Eric Deacon) de vraag op naar de betekenis van het leven. Ze storten zich daarna met overgave op enerzijds de evolutie geschiedenis en anderzijds op het bestuderen van het rottingsproces bij dode dieren. Ook maken ze kennis met de éénbenige Alba, van wie ze al sterker gecharmeerd worden en met wie ze beiden het bed zullen delen. Deze driehoeksverhouding wordt met argusogen bekeken door de chirurg Van Meegeren (Gerard Thoolen), die probeert zijn assistente Caterina Bolnes (Guusje van Tilborgh) in de strijd te gooien om de twee broers van Alba weg te lokken. Door de vaart waarmee alles gebracht wordt, geeft Greenaway zijn publiek geen seconde de kans om zich te vervelen, maar tegelijk dus ook niet de mogelijkheid om even bij te komen. The man who knew too much van Alfred Hitchcock, waarin Doris Day het onsterfelijke Que sera, sera zingt, is de Amerikaanse versie van de Engelse film uit 1934. Volop spanning, beginnend in Marakesj, waar het zoontje van de MacKenna's gekidnapt wordt. Het spoor leidt naar Londen en uiteindelijk naar de Royal Albert Hall, waar een diplomaat van Hannah K. Electro Middelburg: ON GOLDEN POND wo 19 febr, 20.30 uur IRRECONCILABLE DIFFERENCES wo 19 febr, 20.30 uur Meccano Middelburg: ON THE WATERFRONT ma 3 febr, 20.30 uur A ZED AND TWO NOUGHTS (zoo) don 6 febr, 20.30 uur THE MAN WHO KNEW TOO MUCH ma 10 febr, 20.30 uur 42 IMlTlfebruari The man who knew too much van Alfred Hitchcock een niet nader genoemde ambassade vermoord dreigt te worden op het moment van de bekkenslag in een concert. Met het crescendo in de muziek stijgt de spanning in de zaal. Het is een van de spannendste en meest klassieke scènes die Hitch cock ooit in elkaar heeft gezet. De film is een perfect voorbeeld van de verhaalstructuur die Hitchcock onveranderlijk nastreefde en waarbij de hoofdper soon onschuldig verstrikt raakt in misdadige activiteiten. De indentificatiemogelijkheden worden daardoor vergroot: de toeschouwer laat zich gemakkelijker meeslepen. De (kleuren)film dateert van 1956. De brug, 1928 Met zijn studie over de Rotterdamse spoorbrug over de Koningshaven kwam Joris Ivens voor het eerst als filmer in de openbaarheid. Op 5 mei 1928 vond de première plaats voor de nog geen jaar geleden opgerichte Nederlandse Filmliga in Amsterdam. De film werd enthousiast ontvangen en vooral om de montagetechniek bewonderd. Voor Ivens zelf was 'De Brug' nog een experiment, een eerste schrede, naar het vinden van een eigen stijl. Hij maakte de film_ met een eenvoudige handcamera en aan de hand van* een kaartsysteem ontwierp hij een schets voor zijn- filmstudie van de hefbrug. Indonesia calling, 1946 Eind 1944 werd Joris Ivens door de Nederlandse regering in ballingschap aangesteld als officieel - filmadviseur om Nederlands-lndië, zodra dit bevrijd zou zijn, te stimuleren en bij te staan in de ontwikkeling van de film. In afwachting hiervan reisde Ivens alvast naar Australië waar hij lezingen hield bij vertoningen van zijn films. Meteen geleende camera begon Ivens in de havens van Sydney aan een verslag over de stakingen die Australische en andere havenarbeiders, alsmede de matrozen van grote schepen die op Indië voeren, hadden uitgeroepen om hun sympathie te betuigen met de jonge republiek Indonesia en om te protesteren tegen de wapen- en troepenzendingen. Deze stellingname van Ivens liep in Nederland tenslotte uit op het doodzwijgen van overheidswege van een van de grootste en meest internationale Nederlandse filmers. Regen, 1929 In december 1929 beleefde de Amsterdamse Filmliga de première van Regen, nog altijd een van de merkwaardigste producten uit het oeuvre van Joris Ivens. Dit filmgedicht, dat Ivens met Manus Franken maakte, is geladen met melancholie en doortrokken van een triestheid, die waarschijnlijk voor een groot gedeelte aan Franken moet worden toegeschreven. Ivens beschouwt zichzelf voorna melijk als cameraman van de film. Spanisch Earth, 1937 Over Spaanse Aarde schreef Jan Blokker in 1959 in het Algemeen Handelsblad: 'In '36 toen in Spanje iets hegon dat nog maar weinigen al begrepen als voorspel van de Tweede Wereldoorlog zei Ivens zijn 'eerzame werk in New York vaarwel, en vertrok naar parijs. 'Ik wist dat daar iets aan de hand was', zegt hij nu- 'niemand begreep nog precies wat, we hadden vreemde voorstellingen van wat we er zouden kunnen doen. Met Hemingway had ik een scena- rio'tje uitgewerkt dat de hele geschiedenis behelsde van de weg van Valencia naar Madrid waarlangs, zoals we wisten, nu gevochten werd. Het was een historische weg, maar ach Een verontschuldi gend gebaar dat later verklaard zal worden.' Het commentaar in de film is van, en gesproken door Ernest Hemingway. Dit was, in 1955, al de zestiende film die Ingmar Bergman regisseerde, maar de eerste die in het buitenland, ook in Nederland, grote aandacht trok. De glimlach van een zomernacht zou uniek blijven in Bergman's oeuvre: een stijlvolle, bitter-zoete kome die over de gebeurtenissen die gedurende één nacht plaatsgrijpen op het landgoed ,van een oude courtisane, die het royale huis gekregen heeft van een ex-minnaar in ruil voor de belofte dat zij nooit haar memoires zal schrijven. De courtisane heeft een dochter, die een bekend actrice is en die haar moeder overhaalt een feestje te geven en daarvoor de Egermans en de Malcolms uit te nodigen. Egerman is de advocaat waarmee de actrice vroeger gehuwd is geweest en die zij terug wil, graaf Malcolm is de legerkapitein die zij tegenwoordig als minnaar heeft en die zij kwijt wil Ingmar Bergman: 'Ik vond het een uitdaging, technisch gezien, een komedie te maken met een mathematische verhouding, man-vrouw, man-vrouw vier paren; ze tegen elkaar uit te wisselen en dan de vergelijking uit te werken.' Een journalist, Marcello Mastroianni, rent van primeur naar schandaal naar feest. De artistieke, intellectuele en sociale jet-set van Rome, bewaart cynische afstandelijkheid, maar ontdekt te laat toch van zichzelf en van het 'echte' leven te zijn vervreemd. Ook na het wegebben van het schandaal -aristocraten had Fellini in hun huizen en kastelen laten filmen en zij voelden zich vervolgens te kijk gezet- blijft dit fresco van de vroege jaren zestig één van de besteen in elk geval meest toegankelijke films uit zijn oeuvre, met spectaculaire, aangrijpende en vermakelijke episode. Fellini maakte La dolce vita in 1960. Joris Ivens Meccano Middelburg: JORIS IVENS met De brug Indonesia calling Regen Spanish earth di 11 febr, 20.30 uur DE GLIMLACH VAN EEN ZOMERNACHT ma 17 febr, 20.30 uur LA DOLCE VITA ma 24 febr, 20.30 uur Ifflfebruari 43

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 24