I
tentoonstellingen
galerie 66
Ko de Jonge
17 kunstenaars
46
Peter Koole
Riet Danz
jp
tentoonstellingen
Geert Baas
Kho Liang Ie
Dom Hans van der Laan
BALANS 17
EXPOSITIE
ZEEUWS
MUSEUM
rnHfffebruari 47
Ko de Jonge maakt
in een half jaar een
hunebed (Galerie 66)
Bevelandere
Galerie Nona Schmit
Dorpsstraat 23-25
Kattend ij ke
NAÏEVE KUNST
februari
Zeeuws-Vlaanderen:
Gallerij Bellemans
Oosterstraat 11 Axel
RAMON DE NENNIE
illustraties, tekenin
gen, schilderijen voor
kinderen
t/m 10 februari
Oude Stad 66
Oostburg
KO DE JONGE
installatie
HUNEBED
PROJECT
t/m 23 februari
De enorme stenen die voor hunebedden werden
gebruikt, zijn in de ijstijd van ver naar ons land
geduwd. De mensen, die na het ijs kwamen, haalden
de zware stenen bij elkaar voor hun grafmonumen
ten. Ko de Jonge uit Middelburg wilde dit hele proces
nog eens herhalen, maar natuurlijk in beheerste
vorm en in veel korter tijdsbestek.
Ko de Jonge, de jongen van de postkode, vroeg een
aantal Europese kunstenaars een steen te zoeken en
die via de post bij hem te laten bezorgen, (hoe
accuraat de post soms werkt, blijkt uit de steen die
gewoon -postzegel erop en adres- door de postbode
bij Ko de Jonge werd afgeleverd).
Hij vroeg ook iets met de steen te doen. Elke
kunstenaar verzamelde informatie over de steen,
zodat Ko de Jonge een hunebad kon bouwen,
waarvan de oorsprong van elke steen bekend was.
Het hele hunebed is in een flinke kistte vervoeren. De
Jonge maakte het hunebed-project voor het Drents
Museum. Het monument staat nu in Galerie 66,
compleet met de door de 50 deelnemende kunste
naars verzamelde documentatie.
Een grote verscheidenheid aan ideeën, technieken,
vormen en kleuren in de Balans 17, het Middelburgse
BKR-centrum. Zeventien Zeeuwse kunstenaars
laten er recent werk zien. De aanleiding tot deze
ëbruari
tentoonstelling is de pas geleden door WVC
ingestelde spaarregeling voor jongeren (met inleg-
premie). Daarover leest u op de nieuwspagina's
meer. De kunstenaars van wie werkstukken te zien
zijn: Kees de Valk, Richard Beek, Ben Sleeuwen-
hoek, Kees van Gilst, Elsa Westland, Teja van Hoften,
Marinus van Dijke, Eric Roest, Jeltje Ratsma, Peer
van Meer, Leendert van der Pool, Joop Dam, William
Verstraeten, Andries Minderhout, Frits van Til, Kedi
van der Willigen, Inge van der Kooij.
Peter Koole geeft zijn schilderijen geen titel. In een
persbericht over de tentoonstelling schrijft het
Zeeuws Kunstenaarscentrum: 'Zoveel mogelijk wor
den de woorden verbannen, stamelen en maken
plaats voor het kijken, denkend kijken, dromend
kijken, zien. Er zijn herkenbare vormen zichtbaar,
niet eenduidig, vol van heldere, helle kleuren. De
doeken hebben veelal een groot formaat.'
De in Groningen wonende Riet Danz toont in het
Zeeuws Kunstenaarscentrum kreukels en foto's,
veelal enigszins bewerkt. Het zijn foto's van
'stille dingen', zoals ze ze zelf noemt. 'M'n peren:
ieder jaar weer een grote mand peren in de schuur,
en maar kijken, de vormde kleurhoe ze
rimpelig wordenhoe ze zijn als ik ze laat indrogen
tot kleine bruine objecten, allemaal prachtig. En dan
wordt het tijd om m'n fototoestel te pakken en alles
wat die peren voor mij hebben in beelden te vangen.
Ik heb dan echt het gevoel, dat ik alleen nog maar
peren kan fotograferen of schilderen. Ik ga ordenen,
componeren, leg die verschrompelde peren opeen
stuk leisteen, meteen horen ze bij elkaar. Als de
afdruk voor me ligt, ben ik soms toch nog niet
helemaal tevreden. Dan wil ik er nog iets aan
toevoegen. Met penseel of potlood voeg ik heel
voorzichtig wat kleur toe.'
Daarnaast zijn er collages te zien, kreuksels in haar
eigen woorden. Ze krijgen iets fotografisch mee,
terwijl ze de kleuren van een aquarel hebben. 'Die
Hendrik van Veenendaal, schilderij
Typerend voor de schilderijen van Geert Baas is de
grote variatie in materiaalkeus. Olieverf, pigment,
pastel en kleurpotlood behoren tot zijn middelen.
Kenmerkend voor zijn abstracte werk zijn de kieur-
en vormtegenstellingen. Behalve schilderijen zijn er
collages van Baas te zien.
In 1978 riep het Amsterdams Fonds voorde Kunst de
Kho Liang Ie prijs in het leven. Het is de enige
onderscheiding die industriële vormgevers in Neder
land kunnen krijgen. Op de tentoonstelling in het
Zeeuws Museum zijn zes prijswinnende ontwerpen
te zien, ontwerpen die jaarlijks van 1979 tot en met
1984 werden bekroond. De ontwerpers zijn respec
tievelijk Bruno Ninaber van Eyben, José de Pauw,
Bas Pruyser, het ontwerpteam van Océ van der
Grinten, Oris Hiemstra/Harry Swaak en tenslotte
Gerard van den Berg.
Er komen zeer uiteenlopende producten om zeer
uiteenlopende redenen op de markt. De tentoonstel
ling met bijbehorende catalogus geeft een beeld van
het brede vakgebied van industrieel ontwerpen. De
tentoonstelling is samengesteld door de Stichting
Industrieel Ontwerpen Nederland en is al te zien
geweest in het Bouwcentrum, Rotterdam en in
Enschede. Het ministerie van WVC stelde geld
beschikbaar en de Rijksdienst Beeldende Kunst
heeft de tentoonstelling in roulatie gebracht. Nog
even iets over de naamgever van de prijs.
Kho Liang Ie was in de periode 1955-1975 een
belangrijk binnenhuisarchitect en industrieel ont
werper. Op de tentoonstelling iseen overzicht te zien
van zijn ontwerpen op de video. Kho ontwierp ook
het interieur van het Zeeuws Museum. Snel even
kijken, want in verband met de integratie van het
Zeeuwse Museumwezen zal het interieur worden
gewijzigd.
Van deze pater-architect zijn in het Zeeuws Museum
50 foto's van zijn werk en drie maquettes van
uitgevoerde bouwwerken te zien. Eerder was de
tentoonstelling gehuisvest in de Building Centre
Gallery in Londen en na het Zeeuws Museum komen
andere Nederlandse steden aan bod. De filosofie van
Dom Hans van der Laan (1904, Leiden) over
architectuur is de leidraad geweest voor de
tentoonstelling. Van der laan gaf de aanzet tot de
Bossche School, die zich onderscheidde van de
Delftse School en de Nieuwe Zakelijkheid. Van der
Laan meent dat kerkgebouwen en burgerlijke
gebouwen vanuit dezelfde basisfilosofie ontstaan.
De burgerlijke architectuur wordt echter meer
bepaald door omstandigheden op economisch,
technisch en menselijk gebied. Bij de Delftse Schooi
en de Nieuwe Zakelijkheid zijn deze omstandighe
den juist de fundamentele motieven tot bouwen. Van
der Laan: 'Ik heb maar één verlangen en dat is dat we
dus verder van iedere economische, ethische en
sociale motivering voor de architectuur afzien en
enkel zoeken naar de eigen grondslagen van de
architectuur.' Die grondslagen zijn simpelweg jde
lengte- en breedtematen en afstandsbepaling en die
zijn afhankelijk van de eisen van de natuurlijke
omgeving. In Van der Laans ogen is de kerkarchitec
tuur van groot belang voor welke architectuur dan
ook. De kerk moet je dan niet zien als een ritueel
gebouw, maar als een bouwwerk, dat aan de meest
elementaire eisen van het begrip huis gestalte geeft:
het biedt bescherming, beschutting en ruimte. Van
der Laan heeft zijn ideeën ontvouwd in drie boeken,
Het plastisch getal (1967), De architectonische
ruimte (1977) en Het vormenspel der liturgie (1985).
Een peertje van Riet Danz
Galeri^^_
Galerie Esprit
Gravenstraat 99,
Clinge
HENK VAN VEENEN
DAAL
schilderijen,
tekeningen
t/m 26 februari
Middelburg:
Balans 17
BKR-Centrum op
Balans 17
17 KUNSTENAARS
t/m 8 maart
Kloveniersdoe
len, Achter de
Houttuinen
PETER KOOLE
schilderijen
t/m 13 februari
RIET DANZ
foto's en
kreuksels
15febrt/m6mrt
Kuiperspoort 22
GEERT BAAS
schilderijen,
gemengde techniek
t/m 22 februari
Zeeuwse
Bibliotheek
Kousteensedijk
FOTOTENTOON
STELLING OVER
VOEDSELVOORZIE
NING
in Afrika van Jos Lam-
mers, fotograaf week
blad De Tijd
februari
Abdijplein
KHO LIANG IE
(zes bekroonde
ontwerpers)
tot 14 februari
Peter Koole, schilderij
link tussen aquarel, foto en collage leg ik nogal eens>
Ik vind de toevoeging van een spaarzaam aange
brachte kleur aan een zwart-wit foto erg mooi. Ze
worden er 'echter' maar ook onwezelijker vanOm
't even welk medium ik gebruik, als het handschrift
maar herkenbaar is. En als ik alles naar mijn gevoel
tot de essentie, dat stille, heb teruggebracht, ben ik
tevreden.'