WIE MAAKTEN FORUM forum Sinds 1977 is Forum uitgegroeid tot een belangrijk evenement op het gebied van kunst en architectuur in Nederland. Niet alleen de mogelijk heid tot een intensief contact met interessante kunstenaars is aardig. Ook de wisselwerking tussen het 'oude' stadscentrum van Middelburg en de ideeën en werkstukken van de hedendaagse kunstenaars is waarde vol te noemen. De historische overblijfselen spelen een elk jaar groter wordende rol bij de uitgevoerde werken. En vooral in februari kunnen we, wat dit betreft, belangwekkende bijdragen tegemoet zien. Het thema, architectuur als imaginaire werkelijkheid, maar meer nog de uitgenodigde kunste naars/architecten doen dat in ieder geval vermoeden, aldus Ad van Aert, architectuurstudent aan de T.H. in Eindhoven. In bijgaand artikel steekt hij zijn enthousiasme over Forum niet onder sculpturen of gebouwen. Ad van Aert persoonlijk stadsdecor forum geschiedenis Met Maria-Rosa Boezem als coördinatrice organiseert de stichting Forum jaarlijks een vijdaagse kunstmanifestatie. Vanaf 1977 zijn de Middel burgse bevolking en andere belangstellenden uit binnen- en buitenland door Forum geconfronteerd met uiteenlo pende hedendaagse kunstui tingen, zoals theater, dans, design en sculptuur. De activi teiten bestaan uit workshops, lezingen en presentaties van de uitgenodigde kunstenaars. Dit alles speelt zich af in eeuwenoude gebouwen als het Abdijcomplex, de Vleeshal onderdeel van het gotische stadhuis en de Kuiperspoort, gerestaureerde pakhuizen uit de tijd van de Oostindische Compagnie; in het centrum van de stad. De formule van Forum blijkt aan te slaan. Door de unieke combinatie van actief samen werken met de kunstenaars in de workshops, het deelnemen aan lezingen en discussies over hun werk en door het zien van hun werkstukken krijgt het publiek een redelijk com pleet beeld van de ideeën van de kunstenaars. Vijf dagen lang direct persoonlijk con tact met de kunstenaar, in welk museum gebeurt dat tegenwoordig nog? In 1983 waren onder anderen uitgenodigd Gilberto Zorio, Alice Aycock en Frangois Morelleten in 1984 ondermeer Abramovig/Ulay, Daniel Bu ren en Lawrence Weiner. Uit deze namen blijkt al meteen de ambitieuze en professione le aanpak van Forum. En het spreekt vanzelf dat de con frontatie van dergelijke kun stenaars met het publiek en met elkaar een dimensie aan het geheel toevoegt. Naast de succesvolle formule krijgt Forum nog iets extra's door de historische context waarin het zich afspeelt. De organisatie zowel als de kun stenaars maken namelijk steeds vaker gebruik van het monumentale stadsdecor van Middelburg. En ook dit jaar valt, gezien het thema en verschillende van de uitgeno digde kunstenaars, te vermoe den dat gereageerd zal wor den op dit karakteristieke stadsbeeld. Wil je een beeld geven van Forum, dan is het daarom zinnig uit de voor gaande jaren juist die werken te belichten die een omgang met een geconserveerd Mid delburgs verleden als thema hebben gesteld. Een van de eersten die in Middelburg een overtuigend beeld wist te scheppen, is Marinus Boezem geweest. Hij vatte in 1980 het plan op de architectuur van Middelburg tot in het luchtruim op te tillen. De eeuwenoude ster-struc tuur van de stad, overblijfsel van de vestingswerken, zou daar door hem worden 'gete kend' in de blauwe lucht, met behulp van rook van een reklamevliegtuigje. Helaas gooiden de weergoden roet in het eten. Flying the map, zoals Boezem het noemde ging niet door. De Franse kunstenaar Fran gois Morellet stelde in 1983 naar aanleiding zijn confron tatie met Abdijplein het vol gende: 'Wat moet men doen met deze public square waar alles oud is, naar vroeger wijst? Waar de directe poëzie van de omgeving behouden bleef en men het zonder rechte hoek stelt? Daar werkt men aan het tegendeel. Wat dat betekent? Ondermeer een kans voor de mensen die dat willen om getuige te zijn van de nogal ongelijke strijd tus sen twee public squares: de een vol natuurlijke historie, de ander op basis van de kunst greep. Sinds 1970 maakt deze sys teem-kunstenaar ruimtelijke deconditioneringen, werk dat niet alleen ageert, maar eerst en vooral reageert op al bestaande, als min of meer esthetisch afgerond ervaren situaties, zoals de Middel burgse binnenstad. Met ge bruikmaking van kunstgras en gravel transformeerde hij het eivormige grasperk op het Abdijplein om tot een vier- 4 coca iTllTifebruari 5 kant, met uiteindelijk het vierkante basement van de pomp als middelpunt. In 1984 werd Daniel Buren, een andere Franse kunstenaar uitgenodigd. Hij maakte sinds 1965 onveranderlijk gebruik van hetzelfde materiaal, voorbedrukte stof of papier met afwisselend witte en eenkleurige strepen van 8,7 centimeter breed. De meeste werken realiseerd Buren ter plaatse. Vorm en formaat maar het meest nog de plaatsing van het werk zijn steeds nauwkeurig afgestemd op de omgeving, waarin hij ingrijpt. Tijdens de workshop onder zijn leiding is uiteindelijk gekozen om onder andere mijn idee, ik deed mee in de workshop, van de transformatie van een aantal van de luiken in de .Abdijtoren uit te voeren. Dit torenproject wil, zoals het werk van Buren, de mensen confronteren met het systeem dat de waarneming, de esthetische conventies en waardebepalingen stuurt. De van een traditioneel motief voorziene luiken, hoog in de Abdijtoren, werden om en om voorzien van strepen die Buren gebruikt. Zichtbaar vanuit het hele centrum van de stad wordt zo het accent gelegd op dit voor Middelburg zo specifieke motief (zie stadhuis), waar we normaal gesproken aan voorbij lopen. We zien in alle drie deze gevallen, dat wanneer w§ Middelburgs typische verleden in plaats van te imiteren, confronteren met andersoortige element ten, dit verleden juist, weliswaar kritisch, wordt- geaccentueerd. Het belang van deze werken wordt pas echt duidelijk als we de huidige problemen van de Middelburgse stedebouw onder de loep nemen. Dankzij het bombardement in mei 1940 en terwille van h'fct toerisme heeft Middelburg tijdens de wederopbouw de kans gekregen haar beeld van een middeleeuwse stad te vervolmaken. Zo werden onder meer het stadhuis en de Abdij volledig gerestaureerd en het moderne verkeer ten gunste van de wandelaar uit het centrum geweerd. Middelburg werd 'een openlucht museum voor de koestering van het Nederlandse cultuur- en streekeigene' (1). Onlangs had Middelburg, bij de stedebouwkundige ideeënprijsvraag voor het Vitrite-terrein, een moge lijkheid om de ook meer recente geschiedenis binnen zijn vestingswerken toe te laten. Hoewel de uitslag deed vermoeden dat er weer een imitatie van een historische stadswijk zou ontstaan, lijkt Middel burg nu toch gekozen te hebben vooreen aanpak die meer van deze tijd is. Deze prijsvraag mag dan losstaan van het Forumgebeuren, het is duidelijk dat beide partijen met hetzelfde probleem worstelen. Met dit verschil, dat Middelburg in het verleden steeds koos voor de traditie en de geschiedenis probeerde stil te zetten, terwijl Forum juist kiest voor hedendaagse vormen terwille van een geschie denis die haar verloop niet verzwijgt of idealiseert. Men kan ervan overtuigd zijn dat ook dit jaar Forum, binnen deze controverse, een constructieve bijdrage zal leveren. Bosma 'de wederopbouw van Middelburg 1940- f944 Plan 2, 1984. orn? ^"^erpag.: Historie tegenover hedendaags, een Fot Van Lawrence Weiner (1984) t° re°htsboven: Ander motief op de luiken, l°renproject (1984) h%ih™'C*!?en en onder: De vierkante kunstgreep in een 'vnsche omgeving, Frangois Morellet (1983).

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 5