forum Coop Himmelblau Anne en Patrick Poirier forum Nog forum 86 J wooncomfort. Bij het aan de man brengen van zijn oplossing gaat hij nogal provocerend te werk: 'En wat als de zwaartekracht opgeheven is, heren architecten!' De hedendaagse bouwkunst vindt hij een perverse en zichzelf vernietigende schakel in de vastgoed-sector. Hij ziet er onnozele aspiraties in van een gedateerd architectuur-idealisme. In beide gevallen kan de architect slechts van zijn overbodig, heid getuigen. Verwonderlijk is het dan ook niet dat hij in België een algemene bouwstop afkondigde voor onbepaalde tijd. Om zijn woorden dat België af is, kracht bij te zetten, plaatst hij in 1979 'De laatste steen van België'. Het materiaal is beton, typisch materiaal van de oude architectuur, volgens Deleu. Hij zei eens dat het zijn ambitie is 'mee te werken aan de vormgeving van een toekomstbeeld van de aarde, waarin ieder, in elke willekeurige woonvorm kan leven'. Wat de wereldbouwkundige in Middelburg aan bouwsel zal laten zien, is nog onbekend. Op de tentoonstelling in de Vleeshal over ontwerpen voor een nieuwe pier (vorig najaar) zag Deleu een boortoren voor de boulevard als een uitstekende oplossing. Onder de naam Coop Himmelblau werken de Weense architecten Wolfgang Prix en Helmut Swiczinsky. 'Architectuur moet branden', was ooit hun devies. Nu gaat het het tweetal meer om open architectuur. Het idee is niet nieuw, want architect Theo van Doesburg schreef in 1924 al over open architectuur, ruimtes die naar functionele eisen moeten worden ingedeeld. De ideeën van de Weners wijken echter sterk af van de sociale woningbouwideeën van deze eeuw door bijvoorbeeld geen rechte hoeken te gebruiken. Coop wil grote, vrij in te delen woonruimtes maken. Ze verzetten zich tegen de ontwikkeling die mensen uit binnensteden verdrijft naar kleine rechthoekige flats in de buitenwijken. Hun open huis uit 1983 toont dit duidelijk aan. Het bevat honderd vierkante meter woonruimte die naderhand kunnen worden inge deeld door de bewoners. Niet de constructie van het gebouw bepaalt het wonen, maar de vraag hoe een mens de gang doorloopt, een ruimte binnen gaat, een raam open doet, enzovoorts. Het zijn kortom geen op hol geslagen idealisten; hun ideeën zijn uitvoerbaar, al gebeurt dat mondjesmaat. Een verhaaltje ter illustratie van hun onaangepaste werkwijze. Een paar jaar geleden kreeg het tweetal opdracht snel en goedkoop een schoenenwinkel te verbouwen. Uit die voorwaarden putten ze inspiratie. In het ontwerp waren alleen de schoenenrekken recht. Een bouwvergunning was er niet. Daarom werd er 's nachts gewerkt als de ambtenaren sliepen. Het extra voordeel was dat er overdag meer tijd was voor het stelen van bouwmateriaal. Daardoor was de verbouwing ruim op tijd en goedkoop, terwijl het resultaat nog interessant was ook. De schoenen winkelier was aanvankelijk de wanhoop nabij en legde zijn moede voorhoofd tegen de schots en scheve winkelruit. Door de reacties zal de man intussen ongetwijfeld zijn bijgedraaid. In Middelburg maakt Coop Himmelblau geen installatie. Het tweetal leidt wel een workshop en geeft lezingen. De bewegingloze blik van de reusachtige boeddha's in Angkor, die door de eeuwen was heengegaan, en later de stenen blikken van de Hermes standbeelden in de tuin van Villa Medici in Rome zette het Franse 8 nliTlfebruari echtpaar Poirier aan tot intensieve bestudering van oudheidkundig werk. De mythologische sfeer fascineert het tweetal, omdat ze via mythologieën een weg menen te kunnen vinden naar het onbewuste, op de manier zoals ook Freud de verbanden legt. 'Het is niet alleen nodig', schrijven ze, 'die krachten van het Heelal, die de wereld van het materiële beheersen, bloot te leggen, maar ook die krachten die ons zieleleven sturen en ons gedrag reguleren. Daarom boeien de mythologieën van verre streken en van verre tijden nog steeds de mensen van de twintigste eeuw (en niet alleen de godsdiensthistoricus). Want zij weten onbewust dat er ergens een relatie bestaat tussen die verre mythen en een gedeelte van henzelf dat nauwelijks bekend is.' In dezelfde sfeer ligt hun belangstelling voor bouwsels uit de oudheid, over het algemeen ruïnes. En zo komen we ook op architectuur, want dat is tenslotte het thema van Forum. De Fransen zijn voornamelijk met de architectuur van de verbeelding bezig, ze tonen hun eigen mythologieën. Wie deze persoonlijke mythologieën kan 'lezen' wordt moge lijk wijzer omtrent het onbewuste. Er prijken nog twee namen op het lijstje, die van Bag Lootsma en van Alfred Eikelenboom. Lootsma geett een lezing en Eikelenboom maakt tevens een installatie. Helaas is door gebrek aan informatie over deze twee jongens niets naders te vermelden. Zaterdag 8 februari, Koorkerk Middelburg, 15.00 uur, opening manifestatie Forum. Abdijcomplex en Wandelkerk: installaties van Luc Deleu, Cornell's Rogge, Anne en Patrick Poirier, Pjotr Muller; diverse audio-visuele presentaties. Van 8 februari tot en met 9 maart, dagelijks van 10.00 17.00 uur. Workshops, lezingen, discussies, presentaties van 8 tot en met 12 februari (zie voor informatie de dagagenda achterin). Wijzigingen in het programma zijn mogelijk. Voor informatie bellen naar Maria, Rosa Boezem, 01180 28301 of van 8 t/m 12 februari de Kuiperspoort 01180-33095. De overige deelnemende kunstenaars zijn: Nigel Coates, Coop Himmelblau, Alfred Eikelenboom, Bart Lootsma. win^er.pa^' boven: Tegenstelling, de are de triomphe van pAntwerpernaar Luc Deleu. Fotn 0nder: Sociale woningbouw van Coop Himmelblau. en p 7ChtS doven: Een beet ander werkstuk van Anne Poirier dan dat op voorpagina, wel weer p bmdmg met de oudheid. 0 onder: Een stadsgezicht van Alfred Eikelenboom. niHRfebruari 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 7