HET IDEALE VIND IK DE MUZIEK DIE DE GROTE COMPONISTEN SCHREVEN. NIEMAND KAN DAAR NOG WAT AANTOEVOEGEN Vera Beths (viool), Anner Bijlsma (cello) en Stanley Hoogland (piano) spelen in Vlissingen een Mendelssohn-programma. Jean Quist sprak met Stan ley Hoogland over Mendelssohn ('Voor mij staat Mendelssohn voor frisse romantiek zon der drama'), de forte piano, moderne en klassieke muziek. 'Muziek kun je niet ratio neel beoordelen. Het beweegt zich over de grens van het geheimzinnige heen'. Stanley hoogland Jean Quist jr. fout Stanley hoogland sjieke kunstkringen forte-piano Stanley Hoogland 'In Vlissingen stellen we een soort componistenpor tret van Felix Mendelssohn Bartholdy voor' vertelt Stanley Hoogland. 'Geen onbekende componist die een introductie behoeft. Maar wij willen Mendels sohn op een andere manier belichten. Zijn symfoniën behoren tot zijn bekendste werken. Slechts weinigen kennen zijn kamermuziek. Elk jaar stellen we de onbekende aspecten van een componist op die manier voor. Vorig jaar bijvoor^ beeld viel Frederic Chopin die eer te beurt. Van hem kent men eigenlijk alleen zijn pianowerk. Maar Chopin schreef meer, Cellosonates bijvoorbeeld en liederen. Mendelssohn componeerde ook enkele min of meer bekende cellosonates en een onbekend gebleven vioolsonate. Eigenlijk gaat het om twee vioolsonates. Maar die laatste valt onder de noemer jeugdwerk en klinkt niet zo interessant. Die vioolsonate dook pas in de jaren dertig op. De ontdekking ervan staat op naam van Yehudi Menuhin die 'em waarschijnlijk ergens in een bibliotheek vond. Her en der op de wereld moet nog heel wat muziek verborgen liggen die niemand nog hoorde. Men zoekt er eigenlijk ook niet'naar, wantde kennis over een componist houdt vaak op bij de werken die regelmatig de concertzaal halen.' 'Voor het spelen leg ik mezelf geen beperkingen op', stelt Hoogland. 'Het wil zeker niet zeggen dat ik alles uitvoer. Zo kan ik weinig animo opbrengen voor Henk Badings. Deels om de begrijpelijke reden en deels ook omdat ik zijn muziek niet boeiend vind. Nu moet ik daar wel bij opmerken dat ik ook niet bewust in zijn repertoire zocht. Er staan mij alleen een paar vage herinneringen bij. Overigens denk ik dat je iemand niet voor eeuwig kunt buitensluiten louteren alleen om wat er in het verleden gebeurde. Want dan kun je bijvoorbeeld ook een beschuldigende vinger Vera Beths. Foto Maarten Brinkgreve. naar Ezra Pound en Céline uitsteken omdat die ook de fout ingingen. Om die reden niet uitgeven, niet lezen, niet spelen. Het blijven moeilijke zaken waar je eigenlijk geen raad mee weet. Want muziek is in wezen onschuldig maar degene die het maakt niet. Nu geloof ik niet dat Badings alleen om zijn verleden weinig op concertprogramma's staat. De kwaliteit van het werk speelt naar mijn mening een overduidelijke rol mee.' 'Ons ensemble speelt doorgaans klassieke composi ties omdat we over een klassieke bezetting beschikken', zegt Hoogland. 'Het kent een piano, viool en cello. Soms komt daar een zangstem bij en in sommige gevallen een contrabas of een altviool. Componisten van deze eeuw passen dikwijls afwijkende bezettingen toe. Vullen een ensemble zoals het onze aan met een klarinet of met slagwerk. Niet allemaal. Enkele jaren terug speelden we met anderen een Darius Milhaudprogramma. En je kan bijvoorbeeld ook denken aan een programma rond pimitri Shostakowitsj. Een programma zoals we dat 'n Vlissingen voorstellen, spelen we al een jaar of acht. Het idee van een componistenportret bestaat echter al langer. Voor ons stelde Anner Bijlsma de zogenoemde Rondom-concerten samen. Daarin draaide het ook om één componist maar hij belichte die via diens tijdgenoten. Zou zo'n programma bijvoorbeeld heten 'Rondom Chopin' dan kwam Chopin één keer aan de orde en bestond de rest uit muziek van zijn vrienden. Op die manier geef je een componist een duidelijke plaats in de tijd. Later nam Reinbert de Leeuw dat idee over en werkte het om tot thema-concerten. Bijvoorbeeld over Parijs om streeks 1920 of Wenen rond 1900.' 'De concerten zoals wij die voorstellen, trekken een uiteenlopend publiek', vindt Hoogland. 'Jongeren zowel als ouderen en de mate waarin zij komen, verschilt per concert. Op het programma rond Mendelssohn komen veel mensen af die zelf spelen want bijvoorbeeld het trio van Mendelssohn staat bij de amateuristische muziekbeoefenaars hoog aan geschreven. Een niet onaanzienlijk deel van hen komt uit de sjieke kunstkringen van dokters, tandartsen en advocaten. Waarom kozen wij voor Mendelssohn? Ik weet het eigenlijk niet goed. Zo'n keus dient zich op een gegeven moment gewoon aan. Wel vind ik dat Mendelssohn meer gespeeld moet worden. Op dit moment kent hij weliswaar een zekere reputatie maar krijgt toch niet de waardering die hij verdient. In zijn tijd behoorde hij tot de grootsten, een kwalificatie die onder andere Robert Schuman hem toeschreef. Maar in de tweede helft van de negentiende eeuw vond men hem te ouderwets en te behoudend. Voor mij staat Mendelssohn voor frisse Romantiek zonder drama. Want doorgaans belichten de componisten uit die stroming meestal de duistere kanten. Naar mijn mening komt dat omdat Mendelssohn met één been in de muziek van Mozart staat en methetandereinde Romantiek.' 'Over hem gaat nogal eens het verhaal dat hij weinig oorspronkelijke muziek afleverde', legt Hoogland uit. 'Toegegeven, in zijn zwakke werken richt hij zich teveel naar voorbeelden die hij uit het verleden haalt. Maar later ontwikkelt hij een eigen toon en een onmiskenbare persoonlijke stijl. Camille Saint- Saens neemt welbeschouwd een soortgelijke positie in. Hij staat met één been in de Romantiek en met het andere in de muziek van de twintigste eeuw. Hele sterke muziek overigens want zelfs in zijn meest romantische passages zwelgt Saint-Saens nergens maar kent uiterste zelfbeheersing. Met dat in gedachten kun je stellen dat hij Mendelssohn als voorbeeld nam. Zoals ook Schuman deed toen hij in later jaren terugkeerde naar de klassieke vormen. Ook in zijn eigen dagen kende Mendelssohn navolgers. Meestal mindere componisten die piano stukjes la hun voorbeeld schreven. Een volgeling betreft bijvoorbeeld ook Hikam, een componist van Frans-Joodse afkomst en een vriend van Chopin en Liszt. Iemand ook waar we een jaar of wat terug een portret aan wilden wijden maar het niet deden omdat we dachten: daar komt toch geen hond op af. Maar misschien doen we het volgend jaar wanneer zijn honderdste sterfdag valt.' 'Ik geef nu twaalf jaar les aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag', zegt Hoogland. 'Hoofdzakelijk als specialist op de forte-piano en daarnaast doceer ik over kamermuziek. De studen ten die mijn lessen volgen, doen het meestal als bijvak binnen hun studie van het clavecimbel of de moderne piano. Anderen willen er hun algemene muzikale kennis mee vergroten. Niemand volgt het al hoofdvak want aan een uitvoerende musicus biedt het nauwelijks een bestaan. De forte-piano betreft een vroege vorm van de piano. Je kan het instrument echter niet gescheiden zien van de moderne piano. Op dat instrument speelt men

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 10