paul de nooijer paul de nooijer Tijdens de ontmoeting met Paul de Nooijer naar aanleiding van zijn komende tentoonstelling in de Vleeshal te Middelburg, was er het moment waarop hij sprak van 'rozen plukken van het behang'. Hiermee verwees hij naar een werk van hem uit 1977, de foto met de titel 'wall flowers', waarop hij zichzelf in beeld gebracht heeft tegen de achtergrond van een met rozenmotief behangen wand en waarbij hij een bos met rozen in de hand houdt. De foto werkt hier als venster op een realiteit, waarbinnen het object dat aanwezig is in het twee-dimensionaal patroon, een nadrukkelijke aanwezigheid krijgt in de tastbare vorm van een bos rozen. I In hetzelfde jaar geconcipieerd en drie jaar later gerealiseerd, is zijn ontwerp voor het gebouw voor apparatenbouw en procesindustrie aan de Tech nische Hogeschool in Delft, waar hij in een grote hal twee wanden heeft gebruikt voor een fotografische weergave van de tuin van Le Nötre in Versaille. Het betreft echter geen getrouwe weergave; door omklappingen en herhalingen is het karakteristiek ruimtelijk karakter verhevigd. In dit fotografisch tafereel dat de wanden van de werkelijke ruimte verhult, is de 'Temple d'Amour' opgenomen waarvan de zuilen een soort projectie vinden in de zuilen die als objecten in de hal geplaatst zijn. In de wijze van tot stand komen geldt er bij Paul de Nooijer een onderscheid tussen deze twee beide typen werk, het autonome beeld en het project. Binnen het autonoom werk is er vaak de foto, veelal tot stand gekomen door vooraf situaties in een ruimte te creëren; de mensen die hier figureren en de situaties dragen, zijn uit het gezin en de heel goede vrienden die daar dicht bij staan. De ruimte waar dit i plaats vindt is het eigen huis, waarvan de ruimtelijke karakteristieken impulsen kunnen leveren. Het huis is hier tegelijk een beschutting waarbinnen in vrijheid geopereerd kan worden, steeds wijzigingen kunnen plaats vinden, tot alle beeldcomponenten zich in de juiste samenhang vertonen en de camera dit opneemt. Anders ligt het bij de projecten waar het in uiterlijke vorm complexer werk noopt tot een strengere en wellicht afstandelijker werkwijze. Dat er niettemin verbindingslijnen lopen, kan blijken uit een recent werk voor een gebouw in Nieuwegein, waarvoor hij de ruime hal van het achttiende-eeuwse pand dat hij bewoont met de camera 'aftast' in zowel horizontale als verticale richting en zo tot een samenstelling van opnamen is gekomen, welke hij later in een ruimtelijke samenhang, die de perspec tivische werking versterkt, in de nieuw gebouwde school plaatst. Voor de Vleeshal van Middelburg heeft hij nu een project ontwikkeld, waaraan het volgende voorafging: zesendertig hem goeddeels onbekende personen hebben zich beschikbaar gesteld om op een zeker ogenblik in de Vleeshal tegenwoordig te zijn en er zo'n plaats in te nemen dat zij als groep een quadraat omlijnen, in diagonale positie ten opzichte van de lijnwerking van het tegelpatroon op de vloer. Vervolgens is Paul de Nooijer hier met de camera drie maal omheen getrokken om op een vaste afstand de personen, de een na de ander te fotograferen. Deze foto's zijn op de tentoonstelling aan te treffen; hier figureert het publiek middels de foto's om zich daarmee te binden aan de bezoekers die figureren binnen de tentoonstelling. De foto's van voeten, middenrif en hoofden vormen carrés, die verbonden zijn met de maat van de tegelvloer en de ruimtelijk heid van de Vleeshal, als betrof het er Paul de Nooijers persoonlijke beeld van een ontwerp voor een tuin. 29 'sontwerp project Vleeshal Middelburg, in progress. Vleeshal Middelburg: 13 maart t/m 19 april (catalogus) Galerie Olympus, voorheen Galerie Fiolet, Amsterdam 8 maart t/m 4 april (recent werk) Bouwfonds Nederlandse Gemeenten, Hoevelaken 6 t/m 31 maart (overzicht) Henric Borsten

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 15