x 11 fff: jf Ai 4|-ï tentoonstellingen tentoonstellingen mz - H I ta - j i I 1 fl iu -ju, -h ii Paul den Hollander, Eric van Straaten en Wout Berger Roel Mollema Zicht op Zeeland 0 Tjitske Dijkstra Paul Bartels, Piet Dieleman en Bob Pingen Jos Vulto Albert Verburg 41 Deel vergroting foto 'Together', Albert Verburg Torens van stro, Han Dey jammin Kunstuitleen Middelburg Drie fotografen. Eerst Paul den Hollander die internationaal de aandacht trekt, zo blijkt uit zijn staat van dienst. Tot zo'n drie jaar geleden maakte hij louter zwart-wit foto's, die een kille, eenzame wereld laten zien. Toch noemt hij zichzelf geen doemdenker. 'Het gaat om een realiteit die ik zelf niet zo gemakkelijk zie, maar die door middel van fotografie wel naar boven kan worden gehaald. Het was iets waar ik niet buiten kon, een soort zwaartepunt...'. De kleurenfoto's van later datum hebben een bepaalde dreiging. 'Ook op mijzelf', zegt Den Hollander. 'Ze vormen een gevangenis, met alles wat er uit de foto's voortkomt ontstaat het idee dat de wereld kleiner wordt. Ze zijn dan ook een afsluitende reactie op het voorgaande...'. Die foto's tonen binnenruimtes met dieren en later alleen nog maar interieurs. Een voorbeeld van het eerste soort: een giraffe in een barokke kamer (het hoofd net niet op de foto) met op de muur een schildering van het Afrikaanse landschap. Op de foto's van Eric van Straaten, leraar aan de Rotterdamse kunstacademie, ko men ook nauwelijks mensen voor. Als het al eens voor komt zijn het vluchtige gestalten zonder identiteit. Zijn land schappen tonen een andere aanwezig heid, een verborgen leven dat wordt weerspiegeld in stille getuigen, stenen en planten. Van Straatens foto's hebben een symbolische zeggingskracht. Zijn weidse landschappen, stille plekken, eilanden, heuvels, vegetaties laten een sterke spanning zien tussen het moment en de tijdloosheid van het landschap. Roerloze, prehistorische monolithen tegen wolken luchten of in een troosteloze regennacht. Rijen en cirkels van stenen, tekens van verdwenen mensen, getuigen van hun aanwezigheid op deze plaats, in een andere tijd. Kunstuitleen Middelburg Een ding is zeker: Mollema's keramiek is onbruikbaar. Hij heeft wel het gebruiks voorwerp als vertrekpunt genomen. Her kenbaar is dat doorgaans niet meer. Het losmaken van de nuttigheidseisen heeft Mollema's baksels luchtig en speels gemaakt, intrigerend soms. Menigeen zal zich afvragen of hij wel ziet wat hij ziet. Galerie Esprit Clinge Met olieverven, aquarel, keramiek, lino, ets en tekeningen zijn zestien Zeeuwse kunstenaars vertegenwoordigd in de tentoonstelling Zicht op Zeeland. Het zijn Willem van Anraad, Jackie Bongers, Han Dey, Guido Eckhardt, Henny Huser, Liesbeth Huser, Ernest Joachim, Joh. Kollaard jr., Hans Lücken, Wim de Maat, Nellie van Nieuwenhuyzen, Bob Pingen, Leendert van der Pool, Jon van Riet, Ferd. Slock, Jenneke Weyland. Zeeuws Kunstenaarscentrum Middelburg fsja de Sint Joost in Breda werkte de filburgse twee jaar op de experimentele afdeling van De Porceleyne Fles in Delft. Keramiek dus. Haar werk laat zich het best omschrijven als kleivormen, onderge schikt gemaakt aan kleur. Zeeuws Museum Middelburg Paul Bartels ziet ons nationale rund als waardevol cultuurgoed, in tegenstelling tot menig boer die er slechts een melkmachine, een vracht vlees of - komt nog voor - een waardevol fokinstrument in ziet. Ik schrijf expres 'rund', omdat de koppen wat mij betreft even goed van koeien als van stieren kunnen zijn. Paul Bartels zet er wel bij dat het stiertjes zijn, maar hij kan me nog veel meer vertellen. Ze staan in het museum met een groep bijeen. Een kop kijkt je recht aan, een ander draait zijn kop iets of kijkt opzij. Ze worden wel aardig. Over Piet Dieleman schreef Istvan Szé- néssy in de voorlaatste Mooie Moeite: 'Hij neemt wezenlijke uitgangspunten mee van de klassieke en academische schil derkunst, maar dan met een sterke, nieuwe toets om daar bepaalde waarden in te bereiken. Zijn belangstelling is gericht op de rol die een figuur ten opzichte van de omgeving dient te spelen'... 'Hij onderzoekt varianten binnen een gedempte toonzetting en bepaalt daarmee de sfeer van zijn schilderijen.' Bob Pingen heeft soms meer dan twintig verflagen nodig vooraleer hij zijn kleur- velden naar tevredenheid in bedwang heeft. Zie voor meer informatie Mooie Moeite van januari, pag.20 e.v. Galerie Bellamy 19 Vlissingen Vulto is gefascineerd door leven en dood. Zijn atelier lijkt een abattoir. Overal zijn koeiehuiden opgespannen. Over de hele breedte van zijn atelier een waslijn met koeiestaarten. Aan hoge stellages trossen volgestopte hazen en konijnen. Op de hoeken van twee betonnen tafels ge rookte varkenspootjes, op de vloer en stoelen ook gerookte varkenspootjes. Hij bouwde speciaal een oven om ze te kunnen roken. Hier en daar gerookte vissekoppen met opengesperde bek. Bij het raam hangen afgehakte stierepoten aan een touw. Op de binnenplaats liggen geite- en koeiehuiden te drogen. In een hok dode vogels aan touwen, gekregen van boeren die ze in de boomgaard als afschrikking hadden hangen. Voor Vulto symboliseren deze resten het materialis me en cynisme van deze wereld. Het dode bier, of de resten ervan, blijven voor hem leven. Hij tekent deze onderwerpen als levend, vaak met witte tegels als toevoe ging vanwege het contrast persoonlijk, onpersoonlijk. Tekening van Jos Vulto Gevangentoren Vlissingen Verburg voerde enkele jaren projecten uit onder het pseudoniem Kallenberg Kollek- tief: dichtwerk, conceptuele projecten, mail-art projecten en exposities. Er zijn foto's, tekeningen, fotoschilderijen en speciale uitgaven tezien die Verburg de laatste drie jaar maakte. Zijn paper study foto's zijn geïnspireerd door de Merzbau van Kurt Schwitters. De geënsceneerde foto's bestaan uit papier en zijde en tonen een rijke schakering aan dieptes en vormen, waarin esthetica overheerst. Het meest recent zijn de fotoschilderijen, waarin verf met zwart-wit fotografie wordt gecombineerd om met het thema erotiek en emotie tot absurde en groteske beelden te komen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 21