theater Twee eenakters van Parlando Reimerswaal Amateur Festival Peter Faber Boefje Glazen Speelgoed theater Tineke Schouten De Babysitrevue Kabaret Dubbel Dwars The Stuffed Puppet Theatre Drie is Teveel Agnes van God Beef Squad Schouwburg Middelburg, 19 maart Na twee jaar van bezinning treedt de Middelburgse toneelgroep Parlando weer voor het voetlicht met twee stukken van dissidenten: Oorlog op Driehoog van de Tsjech Pavel Kohout en In Volle Zee van de Pool Slawomir Mrozek. Bij gebrek aan een klein theater in Middelburg moet de voorstelling in de schouwburg worden gespeeld. Het zal niet meevallen voor een voorna melijk uit liefhebbers bestaande groep als Parlando die toneel brengt voor jongeren op en buiten de scholen om de schouw burg vol mensen te krijgen. Bovendien zijn het geen eenvoudige toneelstukken. Mrozek woont in het westen maar schreef In Volle Zee nog in Polen, in 1961. Het is satirisch theater over de communistisch georganiseerde Poolse maatschappij, maar zo menselijk beschreven dat het overal herkenbaar is. Drie schipbreuke lingen, een dikke, een magere en een gewone, redetwisten over de redenen waarom een van hen tot voedsel van beide anderen moet worden. Oorlog op Driehoog schreef Kohout tussen 1971 en 1973. In zijn eigen land kon hij sinds de bevriezing van de Praagse Lente niet meer publiceren. In de tijd ervoor was hij in het hele Oostblok een veel gespeeld schrijver. Daarna alleen nog in het westen. Als lid van Charta 77 werd hij verscheidene malen gevangen gehou den. Na een tijdelijke baan als dramaturg in Wenen mocht hij zijn land niet meer in. Op de inhoud afgaand lijkt Oorlog op Driehoog een cynisch stuk. Twee vrede lievende burgers krijgen door de staat de rol van strijders opgedrongen. Terwijl de generaals toekijken, vechten zij zich dood. Dorpshuis Kruiningen, 14 maart Amateurs op het gebied van muziek maken, toneelspelen, dansen, enzovoort krijgen de kans hun mogelijkheden te laten zien. Links boven: De Babysitrevue. Midden: Cabaret Dubbel Dwars in De Vogelaar Foto Chris van Bree Schouwburg Middelburg, 3 maart; Prins van Oranje Goes, 4 maart De nieuwe voorstelling van Faber, Cupi do, heeft een merkwaardige scheiding teweeggebracht tussen landelijke en re gionale bladen in de manier waarop de voorstelling werd ontvangen. Critici van Parool, Volkskrant, NRC zijn ontevreden ondanks zijn bij vlagen adembenemende techniek, de critici met een kleiner ver spreidingsgebied genoten van de voor stelling. Volgens Henk van Gelder in de NRC speelt veel van wat Faber in zijn theater-solo's doet zich af op het niveau van een kinderspelletje, gespeeld met de inzet en overtuiging van een volwassen man, de verbazing van een ietwat uit de krachten gegroeid groot kind. Van Gelder: 'Cupido heeft die momenten ook weer en langzamerhand worden ze voorspelbaar. De associatieve flarden waaruit zo'n voostelling ontstaat, leunen sterk op zijn uitstraling. Faber pakt er nog steeds een breed publiek mee in, met zijn straatjongens-charme, zijn lenige mimiek, zijn innemende grijns en zijn talent om schijnbaar toevallige requisieten een ei gen leven te geven.' Marjan Mes heeft het in De Stem over Fabers kunde 'ongelooflijk beeldend mensen, dingen en verschijnselen' op te roepen. 'Een boom gaat ruisen en een buik gaat rommelen. Vreemde zaken op het toneel, maar binnen Fabers fantas tische logica volkomen acceptabel.' Schouwburg Middelburg, 7 en 8 maart Boefje is een klassieker in het vaderlandse toneel. Jaap van de Poll bewerkte de roman van M.J. Brusse, de vader van vier bekende zoons, voor de Stichting Neder lands Volkstheater, zoals Nooy's Volks theater nu is gaan heten. Het verhaal: een veertienjarig schooiertje groeit op in het Rotterdam van rond 1900. Thuis vindt hij niet de warmte waaraan hij zo'n behoefte heeft. Hij zwerft door de stad, bedelend en alles stelend wat los en vast zit. Dat doet hem uiteindelijk voor de rechter belanden. Een lach en een traan. En veel liedjes. Schouwburg Middelburg, 10 en 11 maart; Concertzaal Zierikzee, 14 maart Ellen Vogel, Josine van Dalsum, Paul Röttger en Hans Cornelissen vertolken de rollen in dit uit de jaren veertig daterend stuk, het eerste grote succes van Tennes see Williams. John van de Rest regisseer de het zorgvuldig naar de aanwijzingen van de schrijver. Decor, kostuums en belichting geven dan ook het povere milieu in de crisistijd anno 1939 weer. Voor de een heeft Glazen Speelgoed nog jteeds geldigheid, voor een ander is het slechts kijken naar het (mooie) spel van bekende acteurs en actrices. Williams voert een gezin ten tonele, waar in iedere figuur op telkens andere manier de naargeestige werkelijkheid probeert te ontvluchten. De ambitieuze moeder doet dat met eindeloos gebabbel over haar gelukkige jeugd en met strenge handha ving van fatsoensregeltjes. Haar zoon zwelgt in bioscoopbezoek en schrijft poë zie. Haar dochter, een mank en verlegen meisje, isoleert zich meer en meer in dromerij bij glazen figuurtjes en grammo- foonmuziek. En de al verloofde jongeman die moeder aan de dochter wil koppelen, verbergt zijn teleurstellingen door 'posi tief te denken'. Uiteindelijk bevrijdt de zoon zich door weg te lopen. Prins van Oranje Goes, 18 maart Gekke typetjes, bij voorkeur van Utrecht se origine en natuurlijk met Utrechts accent, vlotte conferences en grappige liedjes zijn ook weer de belangrijkste ingrediënten van haar nieuwe show Tien m Topvorm. Tineke gaat niet diep, maar zorgt met haar combo voor een onbe kommerd avondje lol. Schouwburg Middelburg, 18 maart Vier babysits en één kind, een kakkineus echtpaar, een televisie-presentator in doodsangst, de perfecte vrouw, het beest in een bedeesde jongen en een revolver. Met deze gegevens regisseerde Haye van der Heyden (vroeger artistiek leider van cabaretgroep Purper) een bizarre thriller, komedie, kamermusical of hoe je het ook mag noemen. Op de smeuïge muziek van Henny Vrienten reppen de spelers zich als stripfiguren door de tijdgeest. De teksten, ook van Van der Heyden, zijn op zijn best in de onnadrukkelijke grapjes en de ab surde wendingen. Een kleine sfeerteke ning: de buurvrouwen begroeten elkaar echt hartelijk met de woorden: 'Meid, wat ben jij oud geworden!' 'Meid, anders jij wel!', antwoordt de buurvrouw. Intussen heeft zij een verhouding met de heer des huizes. Alles gaat per video (toneel heet levende televisie), dieren bestaan niet meer, een revolver heet 'een ouderwetse handverdelger'. De spelers, Sylvia Millecam, Jan Mesdag, Johnny Kraaykamp jr, Maeve van der Steen en Carolien Somerwil scheppen een zichtbaar genoegen in het tonen van de verwarring die overigens voor het publiek heel wel te volgen is. Schouwburg Middelburg, 20 maart Na het niet zo bijster goed ontvangen en vrij grove Levend Verbrand heeft Dubbel Dwars met De Vogelaar een bij vlagen ontroerend en vrijwel steeds boeiend cabaretprogramma neergezet. Jack Spij kerman is de vader die als boswachter allang aan de kant is gezet, maar als vrijwilliger het bos blijft onderhouden. Hij houdt van de vogels, meer dan van de mensen en hij is verbitterd dat zijn zoon van huis is weggelopen. De zoon, ook Jack Spijkerman, is weer teleurgesteld over de liefdeloosheid van zijn vader. Zoon is actievoerder en pa is rechts - het blijft links cabaret - maar het is stukken genuanceerder dan het vorige program ma. De verhouding vader-zoon is aanlei ding voor een aantal schitterende confe rences, zij vormen met de liedjes van Arie van der Wulp en Joop van Dijk hoogte punten in het programma, meent Anita Löwenhardt van Trouw. Schouwburg Middelburg, 21 maart Door het Festival of Fools bleef de Austra lische poppenspeler Neville Tranter in Amsterdam hangen. Hij maakt voorstel lingen voor volwassenen, waarin angst, wreedheid en pijn steeds hoofdrollen vervullen. In Middelburg brengt hij een tweeluik: Manipulatoren Underdog. Hans Oranje zag de voorstelling voor Trouw een kleine anderhalf jaar geleden. 'In zijn vorige programma, De Zeven Hoofdzon den, speelde Tranter een rol, die van Mephisto, de duivelskunstenaar. Ironie en boosaardigheid leverden daarin een sa menspel van ongehoord goede kwaliteit. De bekentenis van de liefde tussen Faust en Mephisto was een theatrale katharsis die de toeschouwer het mes op de keel zette. In de Manipulator zet Tranter het mes op de keel van één van zijn poppen, de angstige dichter Charly, en in Under dog krijgt Tranter, alias de dertigjarige mislukte circusartist Boy, het mes op de keel .gezet door zijn eigen moeder, extra pijnlijk omdat mama eerder in Boy's leven het mes vrij radicaal heeft gehanteerd toen haar vijftienjarige zoon in het dorp relaties bleek aan te knopen met knapen- minnende heren. Desindsdiensprakeloos geworden Boy moet zich door een leven heenvechten, waarin Tranter de pijn om te leven en de wreedheid ervan als moker slagen de zaal inslingert. Dramatisch kun je dus zeggen, slaat hij daarmee zijn voorstelling dood. Dat vind ik jammer, want Tranter is gewoon een écht goede kunstenaar, écht heel zeldzaam. Wie zich gewapend weet tegen de duisternis van zoveel melancholie, moet de voorstelling zeker gaan zien, om de schitterende en liefdevolle uitvoering van de poppen die hij maakt en om de geestige, wél heel wrede maar ook heel bewogen manier waarop hij met ze speelt: zij zijn als het ware zijn eigen liefkozende handen, zoals hij heel knap aan het eind van de Manipu lator laat zien.' Verder is het aan u. Schouwburg Middelburg, 24 maart Jan Blaaser, Joop Doderer, Nelleke Burg en Hans Boskamp zijn de hoofdpersonen in deze klucht van eigen bodem. Driekus wordt doorgaans Drie genoemd. Drie is loodgieter. Door een toevallige samen loop van omstandigheden geeft hij zich tijdelijk uit voor butler bij de familie 's Gravenzande die juist op dat moment voornaam bezoek uit Amerika verwacht. Joop Doderer speelt de rol van loodgieter. V.l.n.r. Marie Louise Stheins, Linda van Dijck en Henny Orri in Agnes van God. Foto Jutka Fiona. Vijfentwintig jaar geleden was deze klucht van Jan Blaaser in de schouwburgen en, iets later, op t.v. een enorm succes. Zuidlandtheater Terneuzen, 6 maart Ben Verbong, waarschijnlijk bekender als filmmaker, regisseerde dit stuk van de Amerikaan John Pielmeier. 'Agnes of God is a 'detective' story, not only of the world, but of the mind and the soul', zei Pielmeier over zijn stuk. Het is enkele seizoenen met groot succes op Broadway gespeeld en het ziet er naar uit dat het een klassieker gaat worden. Het mysterie van Agnes begint met een onderzoek dat wordt ingesteld in een klooster, na de vondst van een dood kindje. Een vrouwelijke psychiater (Linda van Dyck) leidt het onderzoek. Agnes (Marie-Louise Stheins) is de jonge non die het kindje blijkbaar heeft gebaard, maar zich daar niets meer van lijkt te herinne ren. Ze wordt bovendien volledig in bescherming genomen door moeder overste. In het begin kan de psychiater niet tot de nonnen in de kloostergemeen schap doordringen, alles is gehuld in een mystiek waas. Gaandeweg ontwarren zich de raadsels aan de oppervlakte, maar naarmate de psychiater dieper tot het mysterie door dringt, komen ook de meest wezenlijke twijfels boven over leven en wetenschap, geloof en ongeloof en het wonder van het bestaan. Geen voorstelling voor wie denkt te weten hoe het leven in elkaar zit. Zuidlandtheater Terneuzen, 7 maart De Technische Theatergroep Perspekt laat al een paar jaar opvallend theater zien. Het gaat dan meer om de vorm dan de inhoud. Ook in Beef Squad maakt Perspekt weer inventief gebruik van de techniek. Of gebruik maken van de techniek, het is meer de techniek die de voorstelling bepaalt, zodat kritiek op technische verworvenheden meteen is ingebouwd. Beef Squad biedt geen verhaal. De twee spelers, Mark Kingsford en Michael Hermerhorst, zijn een soort

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 22