theater dans Alexandra Radius en Han Ebbelaar Dans Plus, een danscultuur? Madame Arthur Theo Joling Smaakstaal De Muizenval Inpikken en wegwezen De Cactusbloem 'Op het lijf geschreven', Alexandra Radius en Han Ebbelaar in choreografie van Nils Christe. Foto Jan Swinkels. Schouwburg Middelburg, 4 maart In 1959 begonnen Radius en Ebbelaar hun danscarrière, in het seizoen '86-'87 staan ze weer met een nieuwe voorstelling in de theaters. Het is 'Op het lijf geschreven', op choreografieën van Nils Christe. Op het laatste Holland Festival was de première. Nederlands bekendste danspaar danste enkele seizoenen bij het American Ballet Theatre in New York. Daarvoor hadden ze al veel ervaring opgedaan bij het Neder lands Dans Theater met eigentijdse ballet ten, vooral van Hans van Manen. In New York deed het duo ervaring op voor de solistische vertolking van het klassiek repertoire. Op verzoek van Rudi van Dantzig keerden Radius en Ebbelaar in 1970 terug om als solisten de gelderen van het Nationaal Ballet te versterken. Het echtpaar heeft zich zo een breed repertoi re eigen gemaakt. Er zullen weinig dan sers zijn die hen in veelzijdigheid zullen evenaren, laat staan in de lange duur van hun carrière. De zin voor avontuur en de wil om de danskunst overal in het land te brengen leidde in 1982, drie jaarna het 20- jarig jubileum, tot hun eigen danscon- certprogramma met romantisch klassieke pas-de-deux. Daarna volgde Duetten voor Ballet en Muziek dat onder meer in China met veel succes werd getoond. In het nieuwe programma staan, als het althans niet wordt gewijzigd, balletten van Christe op de lijst, op muziek van Bartók, Gershwin, Strawinsky, Liszt en Sinding. Nils Christe, hij was jarenlang verbonden aan het Nederlands Dans Theater, maakte al indruk met zijn eerste choreografie in 1974, Tofuba. Hoewel het werken met choreografen als Hans van Manen en Jiri Kylièn invloed had op Christes ontwikke ling als danser en choreograaf, heeft zijn werk toch een heel sterk eigen karakter, dat zowel ruimte laat voor spitse humor als dramatische diepgang. Christe maakte intussen meer dan 30 balletten, onder meer voor het NDT, Scapino Ballet, Intro- dans, het Ballet van de Parijse Opera, het Ballet van Basel, het London Festival Ballet, het Ballet van de Berlijnse Opera en het Royal Winnipeg Ballet. Dit seizoen wordt Christe artistiek co-directeur van het Scapino Ballet. Zeeuwse Bibliotheek Middelburg, 9maart De laatste van de serie van vier avonden over dans gaat over danscultuur. De zakelijke leiders Hans Focking (Intro Dans), Danielle Mol (Dansproduktie) en Kees Korstman (Dansgroep Krisztina de Chatel) geven elk hun visie op de ontwikkeling van de dans de afgelopen jaren en op de toekomst. Een en ander wordt dan natuurlijk uit de financiële hoek bekeken. Behalve op de grote, landelijke ontwikkeling krijgen bezoekers ook zicht op de organisatorische en financiële kanten van het afzonderlijke bedrijf, het dansgezelschap. genieten van de absurde, soms cynische humor en de technische vondsten. Zuidlandtheater Terneuzen, 10 maart Deze musical met Jos Brink, Frank Sanders, Georgette Hagendoorn en vele anderen speelt in de dubieuze nachtclub Madame Arthur. In deze Amsterdamse gelegenheid heten de mannen Arthur en kleden zich als een madame. De gevierd travestie-kunstenaar Felix Lobo zoekt een partner voor zijn show. Boudewijn Klei man (Jos Brink) stapt er in, hoewel hij geen enkele ervaring heeft. Veel jongens achtig meisjesballet en veren. Zuidlandtheater Terneuzen, 27 maart Minus Mozart luidt de titel van Jolings voorstelling zonder woorden, maar met veel muziek. Theo Joling moet namelijk afrekenen meteen opstandige vleugel, die niet van een echte Steinway is te onderscheiden. Hans Westerdorp ont wierp de vleugel speciaal voor deze voorstelling. Het klankbord zit vol tech nische apparaatjes die een eigen leven beginnen te leiden. Een met groot vakmanschap gebrachte voorstelling met als hoogtepunt de be werking van Mozarts Pianoconcert in A Majeur KV 414. Joling, ooit begonnen bij de Franse mime-speler Marcel Marceau, heeft inmiddels al tien jaar ervaring in muziektheater zonder woorden. 't Beest Goes, 14 maart Drie jongens Jaap Blonk (stem, saxofoon en remwegen), Jan Runhardt (synthesizer, accordeon en radio), Dick Troost (snaren en verbouwingen) brengen op zeer speciale manier de klankgedichten van Lucebert. Jaap Blonk: 'Neem de expansieve kracht van Luce- berts poëzie, voeg daarbij de versmelting van tekst, klank en performance tot Smaakstaal, zo kom ik keer op keer in uithoeken die in zelf nog niet ken.... laat staan het publiek.' Dick Troost: 'In de loop der jaren ben ik mijn instrumenten steeds meer gaan beschouwen als geluidsbron nen. De klankmogelijkheden, die erin zitten, ontdekken, dat trekt me aan. Luceberts gedichten kenmerken zich overigens ook door een rijke klankvarië teit. Ik vond het een verademing toen ik merkte hoe dat in Smaakstaal samen vloeide.' Het blad De Held zag de voorstelling: 'Opeen buitengewoon knap pe manier presenteert het drietal de poëzie van Lucebert in al haar extremen: komisch, onheilspellend, weemoedig. Vooral door het originele gebruik van instrumenten en de daverende stem en mimiek van Blonk ontstaat er een heel rijk absurdistisch samenspel. De meest tref fende typering van het gebeuren komt overigens van Lucebert zelf. Hij noemde het ooit overweldigend.' Minitheater Middelburg, 14,21 en 28 maart Vrijwel elk seizoen sinds Agatha Christie dertig jaar geleden De Muizenval schreef, staat het stuk in Londen op het repertoire van een der toneelgezelschappen. Nu heeft het Middelburgs Theater deze thriller op het programma gezet. Het speelt in een afgelegen pension in de buurt van Londen, kort na de Tweede Wereldoorlog. Hartje winter, veel sneeuw, bijna onbegaanbare wegen. De heer en mevrouw Ralston ontvangen hun eerste gasten. Ze hebben het huis geërfd en besloten het als pension in te richten. Een onverwachte gast duikt op en in zijn kielzog de politie. Onverwachte gebeur tenissen en een moord houden het pension in angstige spanning. Gerard Baijens doet de regie. Vestzaktheater Vlissingen, 7, 14 en 28 maart Birds on the wing is de oorspronkelijke titel van deze eigentijdse komedie van Peter Yeldham. Een charmant oplichters trio kleedt rijke minnaars snel en effectief uit. De Zeeuwse Komedie brengt dit stuk onder regie van Edo Douma, een van de huisregisseurs van De Zeeuwse Komedie. Vanwege de belangstelling is besloten er nog een serie extra voorstellingen aan toe te voegen, drie in maart en een in april. Den Dullaert Hulst, 21 en 22 maart De Camere van Rhetorica de Transfigura tie uit Hulst speelt dit blijspel van P. Barillet en N. Grady. Zij voeren een tandarts ten tonele die met zijn goeie praktijk, een mooie vriendin en een stekelige secretaresse een prima leven leidt. Hij wil zijn vrijgezellenbestaan zo lang mogelijk volhouden en toch zijn vriendin niet kwijtraken. Daar is enige inventiviteit voor nodig en die heeft de tandarts blijkbaar niet, want zijn oplossing brengt hem in de problemen. illusionisten die het komediantenvak combineren met de technische foefjes. De decorstukken scheppen voor het tweetal geen speelruimte, maar verhinderen het spel voortdurend, waardoor er een span ning bestaat tussen acteur en decor. De koorden die de spelers als het ware in beweging brengen, zijn schrikwekkende geluiden, auto's die met loeiende motor naderen en vliegtuigen die opeens uit de lucht komen suizen. De voorstelling bestaat uit twee delen. Voor de pauze is The Steinway conspiracy te zien. Een privé-detective probeert met behulp van briefjes die langs de vreemd ste wegen gaan, anderen van een zekere dood te redden. Na deze satire op de detective volgt Cannot be seen on tv, waarin de tv gedrag en denken bepaalt. Het over de hele breedte van het podium opgestelde scherm bepaalt wat ze eten, welke huisdieren ze hebben, hoe ze ruzie maken en zo voort. Het thema is niet zo verrassend en van drama is dan ook geen sprake. Wie dat voor lief wil nemen, kan Jaap Blonk: Smaakstaal Mark Kingsford en Michael Helmerhorst van Technisch Theater Perspekt in de voorstelling Beef Squad.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 23