film The Fly The Trip to Bountiful Garde vue De tuin van de Finzi Conti's Come back to the five dime Jimmy Dean, Jimmy Dean The Lightship Wetherby Manner A hora da estrela |eaan- ver van de bewoonde wereld. Hannah and her sisters Het verdronken land van Milo 50 51 Verwacht in Electro/Meccano De Canadees David Cronenberg is een expert op het gebied van griezelfilms, zoals hij met Videodrome bewees. Cen traal in het werk van Cronenberg staat de opvatting dat de geest processen in het lichaam beïnvloedt, waarna het lichaam in opstand komt en in zijn onvermijdelijke verval niet zelden de geest meesleept. In The Fly transformeert een mens langzaam in een vlieg doordat dooreen ongelukje in het laboratorium de genetische en mole culaire structuur van mens en vlieg een fusie aangaan. Het aangrijpendste ge deelte van de film wordt gevormd door de scènes waarin zich de eerste tekenen van deze transormatie manifesteren. Er ont staan vlekjes in het gezicht, de geslachts drift blijkt onuitputtelijk en zijn nagels vallen uit. Het zijn beelden waarbij je onherroepelijk de behoefte voelt om het eigen lichaam even op onregelmatighe den na te kijken. Voor mensen met stalen zenuwen dus. Verwacht in Electro/Meccano Geraldine Page kreeg verleden jaar een Oscar voor haar meesterlijke rol als Mrs.Watts, de oude vrouw, die terug verlangt naar Bountiful, vt plaatsje waar ze geboren en getog is. Het verhaal speelt in 1947. Mrs W s leeft in Houston bij haar zoon en noondochter. Het samenleven in he' jine huisje verloopt niet zonder prob'o en en vooral schoon dochter en m'|? ar werken op eikaars zenuwen. In slapeloze nacht mijmert Mrs. Watts - Bountiful en ze besluit opnieuw ee jging te wagen om terug te gaan, ook al zullen haar zoon en schoondochter dat proberen te belem meren. De film is gemaakt door Peter Masterson, een theater-regisseur. Aan zijn film is te merken dat hij, vanuit zijn theater-achtergrond, veel aandacht heeft voor de acteurs en actrices. Electro Middelburg, 4 maart Lino Ventura en Romy Schneider spelen de belangrijkste rollen in deze film van Glaude Miller. Een notaris heeft het slachtoffer van een lustmoord gevonden. De politie-inspecteur twijfelt echter aan zijn verklaring en onderwerpt hem op oudejaarsavond aan een kruisverhoor. Het wordt een boeiend onderhoud tussen een schijnbaar zelfverzekerde en slimme notaris en een geduldige inspecteur die methodisch te werk gaat. De spanning wordt soms gebroken door de komische en samenzweerderige ondertoon. Het ver hoor lijkt vastgelopen als de inspecteur zich tot de notarisvrouw wendt. Zij legt een beslissende getuigenis af, althans dat denkt de inspecteur. Electro Middelburg, 18 maart Een klassieker van Vittorio de Sica met Helmut Berger, Dominique Sanda en Fabio Testi in de belangrijkste rollen. In 1971 kreeg De Sica in Amerika een Oscar voor De tuin als beste niet-Engelse film. Het speelt halverwege de oorlog. Joodse aristocraten leven in schijnbare onver schilligheid voor wat er om hen heen gebeurt op hun landgoed. Vanuit het perspectief van een jongeman die ver geefs verliefd is op de dochter der Finzi Contini's toont de regisseur de broosheid van hun isolement tot hun uiteindelijke deportatie. Electro Middelburg, 1 april Met deze film bewijst Robert Altman dat hij toneelstukken meesterlijk kan verfil men. Cher, Karen Black, Sandy Den nis en anderen zijn de figuren die twintig jaar na de dood van Jimmy Dean een reünie houden in het rommelwinkeltje van een van hen. Zij zijn de (vrouwelijke) leden van de fanclub van James Dean. Naarma te de dag vordert en onder invloed van drank komen poses, zelfbedrog, dromen onder tedere druk te staan. Twintig jaar lang gekoesterde zeepbellen klappen soms pijnlijk. Filmhuis Zuidland Ter neuzen, 5 maart Robert Duval, Klaus Maria Brandauer, William Forsythe spelen de belangrijkste rollen in deze film van de Poolse in Engeland wonende regisseur Jerzy Skoli- mowsky. Alles speelt zich af op een lichtschip, een boot dat een lichtbaken draagt en dus voor anker moet blijven liggen. Brandauer is kapitein. Hij krijgt zijn zoon voor een paar dagen aan boord en al gauw blijkt dat het niet botert tussen die twee. De zoon verwijt de vader in de oorlog laf te zijn geweest. Dat zou de reden zijn dat hij naar deze buitenpost is gedegradeerd. De spanning wordt zeer verergerd als drie gangsters met een bootje bij de boot aanspoelen en onmid- delijk het comando overnemen. Zo ont staan geweldige conflicten, waarbij de autoriteit van Brandauer onder zware druk komt te staan. In die conflicten blijft de vader-zoon relatie de belangrijkste rol spelen met als grote vraag: wat is werkelijk gezag? Filmhuis Zuidland Terneuzen, 12 maart Jean Travers (Vanessa Redgrave) is een lerares die in een dorpje in Yorkshire woont. De film begint met beelden van een etentje bij Jean. Twee paren zijn goede vrienden van haar en er is een vreemde ling aanwezig, een jonge man. Jean denkt dat hij met een van de gasten is meege komen, de gasten denken dat hij een vriend van Jean is. De volgende morgen komt de jongen terug, praat even met Jean en schiet zich vervolgens demon stratief aan de tafel een kogel door de kop. Door steeds opnieuw beelden van het etentje te tonen, brengt David Hare details naar voren die de kijker eerst niet zag. Het wordt een spannende zoektocht naar de psychologische achtergrond van de jon geman en Jean, die meer zicht geeft op <j6 i oorzaak van het drama. Filmhuis Zuidland Terneuzen, 19 maart Een komische film uit Duitsland, van regisseur Doris Dörrie. De mannen worden niet platgedraaid in de wringer, maar worden wel te kijk gezet. Het verhaal, kort: Een art-director van een reclamebureau ontdekt het teken van een zuigzoen in de nek van zijn vrouw. Zij bedriegt hem met een jonge teke naar, die geen geld heeft maar wel het voorkomen van een kunstenaar. De man trekt het huis uit en komt in een commune terecht, toevallig die waar de pseudo-kunstenaar woont. Op het eind zijn de rollen omgedraaid en heeft deif Mecheis Jeugdtheater in De Hamer art-director het voorkomen van een izijn Kop kunstenaar en is de kunstenaar art-, t a,,:-, director, compleet met snel pak en snelle auto. De vrouw valt daarom weer lidlandtheater Terneuzen, 18 maart op haar eigen man, waarmee ook debater Poppenkeet maakte deze voor vrouw een tikkeltje wordt gerelativeerd, elling voor kinderen vanaf 6 jaar. Het jeelt op een klein eiland in een grote 'woont een heel apart volkje. Iedere Filmhuis Zuidland Terneuzen, 26 maart |anc|bewoner ziet er even raar uit. Hei Wordt verwacht m Meccano I. Het is de eersteling van de Braziliaanse'and bestaat uit een groot duin en filmmaakster Suzana Amaral. Hoofdper-iar ls Ie*s mee- Iets eigenaardigs. Het soon is Macabéa, een arm, lelijk en'weegt af en toe. Het verschuift, ongeschoold weesmeisje uit het noord-® eerste minister zegt dat er een boze oosten van Brazilië, die in de grote stad is)est in dat duin huist. Hij heeft bevolen gaan wonen. Via Macabéa laat ze delt het volk iedere maand voor het duin enorme culturele verschillen zien tussenbet zingen en vooral veel eten en geld het arme noordoosten en de steden in hetin het duin moet offeren. Dat doet zuiden. Macabéa zoekt houvast door allejlereen. Op één na. De Gek vindt dat kennis die zij kan opdoen tot zich telgen maar gek. Hij probeert van het nemen. Dat is dat vaak nutteloze quizken-'and te ontsnappen... Op een dag stort nis van de radio, zoals de vliegsnelheid een eenmotorig vliegtuig op het van een insect. Een collega op het werkjand neer en een dame komt aan een probeert haar in te lichten over het vsf'rachute op het duin terecht. Wat is er schijnsel man, maar haar onaangepast-^ dujn toch aan de hand? heid en onaantrekkelijkheid lijken elke vooruitgang in de weg te staan. In het park ontmoet zij de man van haar dromend Hamer op zijn Kop weliswaar even onderontwikkeld als z\\)n Dullaert Hulst, 15 maart maar met een stadse slimheid: hij camou-,or deze voorstelling heeft het Me- fleert zijn gebrek aan kennis, terwijl z'iels Jeugd Theater aan Sien Diels van naïef toegeeft niets te weten. televisieprogramma Sesamstraat jvraagd om de hoofdrol te spelen, 'ideren vanaf 4 jaar kunnen De Hamer i zijn Kop volgen. Voor oudere 't Beest Goes, 13 maart ^deren is het ook spannend door het Woody Allen treedt evenmin als de zeverjfhaal. Dat gaat zo. andere belangrijke personen in deze filrrpn en haar hond Foetsie gaan met op de voorgrond. Hij is een schlemieligf&antie. Maar er staat een boom opzijn Joodse intellectueel die constant denkjp. Een rare kwast weet te vertellen dat Vreselijke Kwalen te hebben. Hij i? vreemde zaken gebeuren. Dat wil getrouwd geweest met Hannah (Miwn zelf wel eens zien. Met Foetsie gaat Farrow) en wordt later verliefd op een zug er jn het woonmobiel op af. De van haar. Het draait om de levens vaasje stellen ze nog even uit. Ze Hannah en haar twee zussen en de!men op een terras waar een vreemde aanhangende mannen. Voor zijn doen i|me de dienst uitmaakt en waar een Allen deze keer tamelijk serieus met gro^oojjuf jn de gr0nd zit. Dan gaan Sien onderwerpen in de weer als leven, liefdq Foetsie op zoek naar de tovenaar en dood. Maar loodzwaar wordt het nooit zoen en ze ontmoeten een echte Al het problematische re'atie9ePeut®jeeuwman. In de zomer! En ook een gaat op beslissende momenten vergezel ff dje Qp zQek jg naar Mazoen En van een knipoog. L boze draak die eigenlijk heel lief is. irtom, veel avonturen, maar tot slot The Lightship Innen Sien en Foetsie toch met 't Beest Goes, 27 maart xantie. Schouwburg Middelburg, 25 maart Gestoken in kleurige en wonderlijke kostuums komen één voor één 'n man en twee vrouwen tevoorschijn. Ze voe ren een volbeladen kar met zich mee. Op reis zijn ze, dat is zeker, en ver ook. Er is geen einder te zien en hun kleren doen denken aan Peru of Tibet. Het is stil. De beelden spreken voor zich, want Het verdronken land van Milo is vooral een lust voor het oog. Het is een sprookje met alle mysterieuze en won derlijke zaken vandien, maar met een serieuze ondertoon die ook ouderen aan het denken zet. Milo is een jongen die met zijn vriendinnetje Lot op zoek is naar een land waar hij als klein kind woonde. Hij kan, als het stuk begint niet praten. Lot en haar zusje Hanne begrij pen hem trouwens wel zonder woor den. Later blijkt dat Milo ooit door zijn vader de wereld is ingestuurd om een meisje te vinden met wie hij terug kon keren naar de ydillische plek uit zijn jeugd. Dat meisje zou echter mee moe ten gaan zonder te weten waar ze naar toe gaat. Want als Milo dat te vroeg zou vertellen, zou de plek voor altijd on vindbaar worden. Hij hoopt op Lot. Maar Lot wil niet zonder dat hij zegt waarheen. Een drama dat door het luchtige spel en de alledaagse taal direct herkenbaar is voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Theater Poppenkeet in het Duin. Foto Bob van Dantzig Het verdronken land van Milo Foto Clemens Boon

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 26