film
The Fly
The Trip to Bountiful
Garde vue
De tuin van de Finzi Conti's
Come back to the five dime
Jimmy Dean, Jimmy Dean
The Lightship
Wetherby
Manner
A hora da estrela |eaan- ver van de bewoonde wereld.
Hannah and her sisters
Het verdronken land van Milo
50
51
Verwacht in Electro/Meccano
De Canadees David Cronenberg is een
expert op het gebied van griezelfilms,
zoals hij met Videodrome bewees. Cen
traal in het werk van Cronenberg staat de
opvatting dat de geest processen in het
lichaam beïnvloedt, waarna het lichaam in
opstand komt en in zijn onvermijdelijke
verval niet zelden de geest meesleept. In
The Fly transformeert een mens langzaam
in een vlieg doordat dooreen ongelukje in
het laboratorium de genetische en mole
culaire structuur van mens en vlieg een
fusie aangaan. Het aangrijpendste ge
deelte van de film wordt gevormd door de
scènes waarin zich de eerste tekenen van
deze transormatie manifesteren. Er ont
staan vlekjes in het gezicht, de geslachts
drift blijkt onuitputtelijk en zijn nagels
vallen uit. Het zijn beelden waarbij je
onherroepelijk de behoefte voelt om het
eigen lichaam even op onregelmatighe
den na te kijken. Voor mensen met stalen
zenuwen dus.
Verwacht in Electro/Meccano
Geraldine Page kreeg verleden jaar een
Oscar voor haar meesterlijke rol als
Mrs.Watts, de oude vrouw, die terug
verlangt naar Bountiful, vt plaatsje waar
ze geboren en getog is. Het verhaal
speelt in 1947. Mrs W s leeft in Houston
bij haar zoon en noondochter. Het
samenleven in he' jine huisje verloopt
niet zonder prob'o en en vooral schoon
dochter en m'|? ar werken op eikaars
zenuwen. In slapeloze nacht mijmert
Mrs. Watts - Bountiful en ze besluit
opnieuw ee jging te wagen om terug te
gaan, ook al zullen haar zoon en
schoondochter dat proberen te belem
meren. De film is gemaakt door Peter
Masterson, een theater-regisseur. Aan
zijn film is te merken dat hij, vanuit zijn
theater-achtergrond, veel aandacht heeft
voor de acteurs en actrices.
Electro Middelburg, 4 maart
Lino Ventura en Romy Schneider spelen
de belangrijkste rollen in deze film van
Glaude Miller. Een notaris heeft het
slachtoffer van een lustmoord gevonden.
De politie-inspecteur twijfelt echter aan
zijn verklaring en onderwerpt hem op
oudejaarsavond aan een kruisverhoor.
Het wordt een boeiend onderhoud tussen
een schijnbaar zelfverzekerde en slimme
notaris en een geduldige inspecteur die
methodisch te werk gaat. De spanning
wordt soms gebroken door de komische
en samenzweerderige ondertoon. Het ver
hoor lijkt vastgelopen als de inspecteur
zich tot de notarisvrouw wendt. Zij legt
een beslissende getuigenis af, althans dat
denkt de inspecteur.
Electro Middelburg, 18 maart
Een klassieker van Vittorio de Sica met
Helmut Berger, Dominique Sanda en
Fabio Testi in de belangrijkste rollen. In
1971 kreeg De Sica in Amerika een Oscar
voor De tuin als beste niet-Engelse film.
Het speelt halverwege de oorlog. Joodse
aristocraten leven in schijnbare onver
schilligheid voor wat er om hen heen
gebeurt op hun landgoed. Vanuit het
perspectief van een jongeman die ver
geefs verliefd is op de dochter der Finzi
Contini's toont de regisseur de broosheid
van hun isolement tot hun uiteindelijke
deportatie.
Electro Middelburg, 1 april
Met deze film bewijst Robert Altman dat
hij toneelstukken meesterlijk kan verfil
men. Cher, Karen Black, Sandy Den nis en
anderen zijn de figuren die twintig jaar na
de dood van Jimmy Dean een reünie
houden in het rommelwinkeltje van een
van hen. Zij zijn de (vrouwelijke) leden van
de fanclub van James Dean. Naarma
te de dag vordert en onder invloed van
drank komen poses, zelfbedrog, dromen
onder tedere druk te staan. Twintig jaar
lang gekoesterde zeepbellen klappen
soms pijnlijk.
Filmhuis Zuidland Ter neuzen, 5 maart
Robert Duval, Klaus Maria Brandauer,
William Forsythe spelen de belangrijkste
rollen in deze film van de Poolse in
Engeland wonende regisseur Jerzy Skoli-
mowsky. Alles speelt zich af op een
lichtschip, een boot dat een lichtbaken
draagt en dus voor anker moet blijven
liggen. Brandauer is kapitein. Hij krijgt
zijn zoon voor een paar dagen aan boord
en al gauw blijkt dat het niet botert tussen
die twee. De zoon verwijt de vader in de
oorlog laf te zijn geweest. Dat zou de
reden zijn dat hij naar deze buitenpost is
gedegradeerd. De spanning wordt zeer
verergerd als drie gangsters met een
bootje bij de boot aanspoelen en onmid-
delijk het comando overnemen. Zo ont
staan geweldige conflicten, waarbij de
autoriteit van Brandauer onder zware
druk komt te staan. In die conflicten blijft
de vader-zoon relatie de belangrijkste rol
spelen met als grote vraag: wat is werkelijk
gezag?
Filmhuis Zuidland Terneuzen, 12 maart
Jean Travers (Vanessa Redgrave) is een
lerares die in een dorpje in Yorkshire
woont. De film begint met beelden van een
etentje bij Jean. Twee paren zijn goede
vrienden van haar en er is een vreemde
ling aanwezig, een jonge man. Jean denkt
dat hij met een van de gasten is meege
komen, de gasten denken dat hij een
vriend van Jean is. De volgende morgen
komt de jongen terug, praat even met
Jean en schiet zich vervolgens demon
stratief aan de tafel een kogel door de kop.
Door steeds opnieuw beelden van het
etentje te tonen, brengt David Hare details
naar voren die de kijker eerst niet zag. Het
wordt een spannende zoektocht naar de
psychologische achtergrond van de jon
geman en Jean, die meer zicht geeft op <j6 i
oorzaak van het drama.
Filmhuis Zuidland Terneuzen, 19 maart
Een komische film uit Duitsland, van
regisseur Doris Dörrie. De mannen
worden niet platgedraaid in de wringer,
maar worden wel te kijk gezet. Het
verhaal, kort: Een art-director van een
reclamebureau ontdekt het teken van
een zuigzoen in de nek van zijn vrouw.
Zij bedriegt hem met een jonge teke
naar, die geen geld heeft maar wel het
voorkomen van een kunstenaar. De man
trekt het huis uit en komt in een
commune terecht, toevallig die waar de
pseudo-kunstenaar woont. Op het eind
zijn de rollen omgedraaid en heeft deif Mecheis Jeugdtheater in De Hamer
art-director het voorkomen van een izijn Kop
kunstenaar en is de kunstenaar art-, t a,,:-,
director, compleet met snel pak en
snelle auto. De vrouw valt daarom weer lidlandtheater Terneuzen, 18 maart
op haar eigen man, waarmee ook debater Poppenkeet maakte deze voor
vrouw een tikkeltje wordt gerelativeerd, elling voor kinderen vanaf 6 jaar. Het
jeelt op een klein eiland in een grote
'woont een heel apart volkje. Iedere
Filmhuis Zuidland Terneuzen, 26 maart |anc|bewoner ziet er even raar uit. Hei
Wordt verwacht m Meccano I.
Het is de eersteling van de Braziliaanse'and bestaat uit een groot duin en
filmmaakster Suzana Amaral. Hoofdper-iar ls Ie*s mee- Iets eigenaardigs. Het
soon is Macabéa, een arm, lelijk en'weegt af en toe. Het verschuift,
ongeschoold weesmeisje uit het noord-® eerste minister zegt dat er een boze
oosten van Brazilië, die in de grote stad is)est in dat duin huist. Hij heeft bevolen
gaan wonen. Via Macabéa laat ze delt het volk iedere maand voor het duin
enorme culturele verschillen zien tussenbet zingen en vooral veel eten en geld
het arme noordoosten en de steden in hetin het duin moet offeren. Dat doet
zuiden. Macabéa zoekt houvast door allejlereen. Op één na. De Gek vindt dat
kennis die zij kan opdoen tot zich telgen maar gek. Hij probeert van het
nemen. Dat is dat vaak nutteloze quizken-'and te ontsnappen... Op een dag stort
nis van de radio, zoals de vliegsnelheid een eenmotorig vliegtuig op het
van een insect. Een collega op het werkjand neer en een dame komt aan een
probeert haar in te lichten over het vsf'rachute op het duin terecht. Wat is er
schijnsel man, maar haar onaangepast-^ dujn toch aan de hand?
heid en onaantrekkelijkheid lijken elke
vooruitgang in de weg te staan. In het park
ontmoet zij de man van haar dromend Hamer op zijn Kop
weliswaar even onderontwikkeld als z\\)n Dullaert Hulst, 15 maart
maar met een stadse slimheid: hij camou-,or deze voorstelling heeft het Me-
fleert zijn gebrek aan kennis, terwijl z'iels Jeugd Theater aan Sien Diels van
naïef toegeeft niets te weten.
televisieprogramma Sesamstraat
jvraagd om de hoofdrol te spelen,
'ideren vanaf 4 jaar kunnen De Hamer
i zijn Kop volgen. Voor oudere
't Beest Goes, 13 maart ^deren is het ook spannend door het
Woody Allen treedt evenmin als de zeverjfhaal. Dat gaat zo.
andere belangrijke personen in deze filrrpn en haar hond Foetsie gaan met
op de voorgrond. Hij is een schlemieligf&antie. Maar er staat een boom opzijn
Joodse intellectueel die constant denkjp. Een rare kwast weet te vertellen dat
Vreselijke Kwalen te hebben. Hij i? vreemde zaken gebeuren. Dat wil
getrouwd geweest met Hannah (Miwn zelf wel eens zien. Met Foetsie gaat
Farrow) en wordt later verliefd op een zug er jn het woonmobiel op af. De
van haar. Het draait om de levens vaasje stellen ze nog even uit. Ze
Hannah en haar twee zussen en de!men op een terras waar een vreemde
aanhangende mannen. Voor zijn doen i|me de dienst uitmaakt en waar een
Allen deze keer tamelijk serieus met gro^oojjuf jn de gr0nd zit. Dan gaan Sien
onderwerpen in de weer als leven, liefdq Foetsie op zoek naar de tovenaar
en dood. Maar loodzwaar wordt het nooit
zoen en ze ontmoeten een echte
Al het problematische re'atie9ePeut®jeeuwman. In de zomer! En ook een
gaat op beslissende momenten vergezel ff dje Qp zQek jg naar Mazoen En
van een knipoog. L boze draak die eigenlijk heel lief is.
irtom, veel avonturen, maar tot slot
The Lightship Innen Sien en Foetsie toch met
't Beest Goes, 27 maart xantie.
Schouwburg Middelburg, 25 maart
Gestoken in kleurige en wonderlijke
kostuums komen één voor één 'n man
en twee vrouwen tevoorschijn. Ze voe
ren een volbeladen kar met zich mee.
Op reis zijn ze, dat is zeker, en ver ook.
Er is geen einder te zien en hun kleren
doen denken aan Peru of Tibet. Het is
stil. De beelden spreken voor zich, want
Het verdronken land van Milo is vooral
een lust voor het oog. Het is een
sprookje met alle mysterieuze en won
derlijke zaken vandien, maar met een
serieuze ondertoon die ook ouderen
aan het denken zet. Milo is een jongen
die met zijn vriendinnetje Lot op zoek is
naar een land waar hij als klein kind
woonde. Hij kan, als het stuk begint niet
praten. Lot en haar zusje Hanne begrij
pen hem trouwens wel zonder woor
den. Later blijkt dat Milo ooit door zijn
vader de wereld is ingestuurd om een
meisje te vinden met wie hij terug kon
keren naar de ydillische plek uit zijn
jeugd. Dat meisje zou echter mee moe
ten gaan zonder te weten waar ze naar
toe gaat. Want als Milo dat te vroeg zou
vertellen, zou de plek voor altijd on
vindbaar worden. Hij hoopt op Lot.
Maar Lot wil niet zonder dat hij zegt
waarheen. Een drama dat door het
luchtige spel en de alledaagse taal
direct herkenbaar is voor kinderen van
8 tot 12 jaar.
Theater Poppenkeet in het Duin.
Foto Bob van Dantzig
Het verdronken land van Milo
Foto Clemens Boon