F Het enige semi- professionele toneel gezelschap in Zeelanj is het kindertheater 1 DoDD. 1 THEATER DODD I HOOPT OP 1 LANDELIJKE 1 DOORBRAAK MET NIEUWE PRODUCT! Met jaarlijks zo'n 140 voorstellingen plus de ontwikkeling van een nieuwe productie heeft DoDD een flinke volle werkweek. Maar de groep kan er j (nog) niet van leven. I Met het nieuwe stuk I Vreemde gasten hoopt DoDD landelijk door 19 breken, waarna niets een volledige profes sionalisering meer in de weg zou kunnen staan. Een verkenning dodd A,!iHeJong tekstschrijver schaafwerk muziek 4 ne Wordt nog eens gerepeteerd. Vreetzak, d en Opschepper hebben Floor tot dan toe ipber het S|echte pad kunnen krijgen. Met een nieï °Ptok staan ze op het toneel. Hebberd is een E?e el van draak en duivel met zijn pak in blauw en merl?SVreetzak is bolrond rose en je kunt haar K&aren in een grote zak op haar buik zien en ^schepper met zijn spierballen doet of hij in alles Krisch beginnen ze met de stokken op de grond te Eg n Ze nemen het toneel in bezit, steeds ressiever stampend en schreeuwend. Het is dui- Siik bedoeld om het meisje, Floor, vrees in te boezemen. Het drietal belaagt haar. 'Deze plek is van 'Jij mag hier helemaal niet komen.' Als Floor orobeert te ontsnappen, komt ze steeds een stok Len Ze wordt tussen de stokken opgesloten. Ze Jjrdt bang gemaakt. Er volgt zelfs een partij gooi- en smijtwerk met het arme kind. Dat ze daar goed van af nomt is aan haar soepelheid te danken. Floor moet beloven de club van drie trouw te dienen. Maar.... een belofte is niet voldoende. Ze moet de verbintenis met bloed tekenen. Vreetzak bijt in haar nger om de rode vloeistof te laten vloeien. Dat gaat ■epaard aan enorm geschreeuw van Floor. 'Dat doet helemaal geen pijn', zegt Opschepper zelfverzekerd. Oh', zegt Floor beduusd, 'dat wist ik niet.' Maar belofte van trouw wordt beloond met geschen ken. Floor, verwonderd: 'Daar hoef ik helemaal niet voor te doen?' 'Rien du tout', komt Opschepper. 'Hmm?' 'Dat is Frans', legt Opschepper uit. Op schepper, Vreetzak en Hebberd verdwijnen van het toneel. Floor blijft alleen achter. Nog wat overdon derd aait ze haar beertje. Dan pakt ze de geschenken en enthousiast begint ze geluid te maken op een c anootje. Het drietal achter het toneel stemt in: nuziek. Einde. Applaus. Deze slotscène is zo goed als afgerond', meldt Rens Schot. 'Er kunnen mogelijk nog wat kleinigheden -sranderen, maar in grote lijnen is de slotscène goed. Aan de andere scènes moet nog heel wat geschaafd worden.' Dat gebeurt tijdens de repetities, waarvoor Theater DoDD, Zeelands enige semi- professionele gezelschap, het Minitheater in Mid delburg frequent huurt. De spelers Margot Scho- ftens Schot, Margje Tiemstra en Lex Maes— worden gestuurd door regisseur Willem Huybreghs. Het wekt enige verwondering dat er nog zoveel in het «uk kan veranderen. Voor het eerst in zijn bestaan oeeft DoDD namelijk een professionele tekstschrij ver aangetrokken, dat is de kinderboekenschrijver O'thuis, die onder meer al jaren teksten levert de televisieserie Sesamstraat en meewerkt aan l schooltelevisieprogramma's Pak je prentenboek Th atjes kijken. □pL60 P'thuis is niet met een kant en klaar verhaal r^en'. legt Willem Huybreghs uit. 'Hij he.eft een m«t ldee®n ontwikkeld en daarover hebben we hij eZI,n a"en 9ePraat- Op basis van dat gesprek heeft en eerste versie geschreven. Daarmee zijn we Theon^h de tafe'gaan zitten en vervolgens schreef thuis ®en tweede versie. Met dat script zijn SiïrsMr rePeteren en dat groeide uit tot de gesrhf i!?g die ^et nu 's- Maar, er moet nog wel wat Dat Is worden.' ISNn °°k ^8t 9rote verschil tussen een kinderthea- pjfy aen rePertoire-gezelschap. Het toneel voor enen heeft een traditie van eeuwen en een enorme keus in repertoire. Het kindertheater is gedwongen bestaande stukken te bewerken of moet zelf aan de slag om iets nieuws te maken. Er is geen repertoire. De meeste groepen zijn aan het improvi seren gegaan. Pas de laatste jaren zijn groepen begonnen bestaande stukken te bewerken of schrij vers aan te trekken. Ook bij DoDD ontstonden de meeste voorstellingen al improviserend. Het kinder en jeugdtheater begint intussen wel volwassen te worden. Het maakt een enorme ontwikkeling door. Je kunt gerust zeggen dat er meer leven in het jeugdtheater zit dan in het 'grote' toneel.' Terug naar Vreemde gasten, zoals de nieuwe pro ductie van DoDD heet. Met de tweede versie gingen spelers en regisseur ook niet helemaal accoord. Opnieuw Willem Huybreghs: 'Op het toneel hoef je een aantal dingen niet te zeggen, omdat je ze kunt laten zien. Dat constateer je al bij het lezen van het stuk dat is de eerste zeef. De tweede zeef is een principiële keus voor dit of dat. Er speelde bijvoor beeld iets buiten het toneel. Je kunt ook zeggen: dat moet op het toneel gebeuren. Het hangt samen met je opvatting over het stuk. Dan is er nog iets: er ontstaan spontaan dingen op het toneel, een grap, een beweging, waarvan het zonde is die weg te laten. Zo werkt DoDD en dat vind ik leuk. Er is nog een element: al heb je een stuk, je werkt toch toe naar de eigenheid van het gezelschap.' Dat brengt mij op de vraag of DoDD na het vertrek van Bram en Wil Kwekkeboom nog wel DoDD is gebleven. Huybreghs vindt stellig van wel. De anderen zeggen later dat DoDD wel degelijk is veranderd na het vertrek van de stichter en animator Bram. Het schaafwerk eindigt pas na de proefvoorstellin- gen. In februari en maart zijn zes try-outs gepro grammeerd. 'Je kunt hier nog zoveel in het laborato rium ontwikkelen, maar het hangt van de kinderen af wat je verandert. En het is natuurlijk ook zo dat DoDD de reacties soms letterlijk kan gebruikqn in het stuk', meent Huybrechs. Het stuk lijkt wat moralistisch, zeg ik. Een meisje dat een paar dingen voor haar verjaardag vraagt en ontevreden is als ze minder krijgt. Op haar verjaar dag komen drie vreemde wezens die nog hebberiger, nog snoeplustiger en nog opschepperiger zijn dan zij en die drie personificaties van slechte eigen schappen gaan met haar op de loop. Kortom: wees maar liever tevreden. DoDD vindt van niet. Dat wordt na enige dicussie duidelijk. 'Spanning en humor zijn de belangrijkste ingrediënten, een verkorte weergave van de inhoud geeft altijd een vertekend beeld', meent Rens Schot, 'je kiest niettemin wel voor die verhaallijn', vindt Huybreghs. Sinds september is DoDD al met Vreemde gasten aan het stoeien, in de tijd die 'over' is, want de voorstellingen van eerdere producties gaan gewoon door. ('We zouden eigenlijk eens twee maanden vrij moeten hebben om ons aan een nieuwe productie te kunnen wijden', verzucht Rens Schot). Daarbij heeft de groep hoge eisen aan zichzelf gesteld. Vreemde gasten wordt gespeeld met levende muziek. Om iets fatsoenlijks te kunnen laten horen, de leden zijn geen van allen geoefende muzikanten, heeft DoDD de componist Dies Ie Due gevraagd kleine partituren te schrijven en die bovendien onder zijn leiding in te studeren. Wekelijks is er een muziekrepetitie of een 'workshop muziek' met Dies, zoals Rens Schot zegt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 3