tanoy MECCANO bordewijk atoomsplitsingen Openingstijden: zondag ma. t/m vrij. zaterdag boekhandel WÊM Advies van uw boekverkoper Kees Fens The gentle art of reading Nijmegen1986 f8,00 kees fens Behalve lezen is er niets mooier dan nog niet lezen. Bij beide handelingen want ook niet-lezen is een intensieve handeling gaat het om het mooiste wat er is: het boek. Het misverstand is hardnekkig dat het boek er alleen is om gelezen te worden. En dat vooral helemaal en zo snel mogelijk. Lezen is het andere uiterste van dé boekenkultuur; het ene is het pure verzamelen, een hartstocht die ook door leesblinden beoefend zou kunnen worden. Ergens ertussen, meer naar het een dan naar het ander, begint wat ik zou willen noemen The gentle art of reading', variant op de titel van een klein handboek voor pijp- en sigarenrokers van Alfred H. Dunhill. De kunst begint bij het boekenkopen. Er zijn barbaren die telefonisch of schriftelijk boeken bestellen; er zijn andere iets meer gecivilizeerden die maandelijks één of enkele boeken kopen, als gold het mondvoorrraad. De echte boekenkoper leeft op even verfijnde als onbereken bare lusten. Er kunnen weken voorbijgaan dat zijn ziel in rust is, en dan ineens is daar de onlust die hem naar de boekwinkel drijft, waarbij de wetenschap dat er nog tientallen boeken ongelezen liggen, krachteloos is. Geluk koopt men niet per gros en verfijnde lusten leeft men niet uit maar bespeelt men. In de boekwinkel moetje ook niet zoeken maar vinden. Ineens ligt het daar, en de echte liefhebber verliest dan zijn vrije wil. Het gevaar is niet denkbeeldig dat de koper zijn geluk tracht te verdubbelen of verdrievoudigen: hij gaat speuren langs planken en over tafels. Dat moet ten strengste worden ontraden. Het geluk kan zich ten tweeden male voordoen en het boek kan opnieuw bezit van u nemen, maar vinden laat zich niet dwingen. De goede koper verlaat met een verpakt visioen de winkel; de hardnekkige met een kleine kater van ontevredenheid; hij trachtte met veel kijken nog eens een visioen te krijgen. Dat gewordt hem echter alleen middels genade. Er breken nu breekbare ogenblikken aan. Groot geluk wordt vaak bereikt door uitstel.Wie thuisgekomen meteen aan het lezen slaat, kan binnen enkele momenten een steen door de spiegel krijgen: het boek valt tegen, het boek blijkt bedrukt. Daarom dient begonnen met de vingeroefeningen van het nog niet lezen. Subtiele bezigheid. De echte nog- niet-lezer is een duidelijk herkenbare figuur. Hij houdt het boek niet vast, doch laat het in de handen rusten, het zwak omvattend, wetend dat de droom kwetsbaar is. Het nog niet lezen doet men niet alleen met de ogen, maar ook met de handen en een enkele onverfijnde zinnelijke figuur schuwt gebruik van de neus niet. jidlandtheater srneuzen: Hel van F. Bor- swijk door Het Volk, oensdag 1 april, .00 uur. Over Bordewijk schreef Michel van der Plas ooit: 'Aan een feilloos vermogen om te zien, op te merken en het tot uitdrukking brengen, paarde hij een uitputtende aandacht voor het materiaal van de taal. Zijn observatievermogen is duidelijk even groot als zijn verlangen zo verzorgd te schrijven als maar mogelijk. Eenheid van inhoud en vorm vallen in het werk van Bordewijk meteen op. Feilloos en trefzeker drukken de woorden uit wat de geest uitgedrukt wil zien.' 'Steeds geeft deze schrijver de lezer te denken, zet hij ons aan tot peinzen, geeft hij ons stof voor een gesprek. Men treft in zijn werk nogal eens kleine gezelschappen in discussie bijeen. Eén van de aanwezigen gaat de boventoon voeren, begint een verhaal dat anderen in beroering brengt. Zij herkennen dan vaak tenslotte zichzelf in het vertelde, zonder het uit te spreken.' De droom speelt daarin een grote rol. Dromen over het onuitroeibare van het kwaad en het weerloze van de mens. De lezer bevindt zich vaak in een geheimzinnige onbekende fantasiewereld waarin hij zich een angstige vreemde voelt. Een wereld waarin het alledaagse uitgroeide tot extréme proporties. Bordewijk stelt zijn taferelen voor met koele nuchterheid. Hard en zakelijk. Tekenend mag een zin uit het verhaal 'Een Huwelijksreis' zijn: 'Ik kijk graag naar het ontzettende, zolang ik er maar niet bij betrokken wordt.' Bordewijk staat in zijn werk een uitzonderlijke zindelijkheid en zelftucht voor. De voorliefde in zijn werk voor orde en strengheid leverde hem later de kwalificatie 'fascist' op. Zijn stijl van schrijven die van 'schools'. Grotere bekendheid kreeg Bordewijk pas in de jaren dertig met de romans Blokken, Knorrende Beesten en Bint die een experimenteel karakter droegen. Daarmee karakteriseerde Bordewijk zich bij het grote publiek als een buitenissige, moeilijke en zware schrijver. Vooral ook als een schrijver die een nieuw taalgebruik introduceerde. Volgens Michel van der Plas een 'voorstellingswijze, een rattenvan- vertentie CAFÉ DAMPLEIN 27 MIDDELBURG 14.00-01.00 uur 11.00-01.00 uur 11.00-02.00 uur ger-methode die bij een harde, zakelijke eeuw past bij chroom, staal, beton, schrijfmachines, D-treinen efficiency en bij het uiterste van atoomsplitsingen' Als reactie op de weelderige stijl van de impressio nisten ontstond de nieuwe zakelijkheid. Een denkbeeld uit de architectuur. Deze stroming ontdeed gebouwen van onnodige versieringen. Als enige eis gold het functionele. In de literatuur staat deze term voor een strakke, harde stijl waarin het gevoel een ondergeschikte rol speelt. Deze stijl bestaat voornamelijk uit korte hamerende zinnen. Volgens deskundigen behoort Bordewijk tot deze stroming. Bordewijk schreef echter al volgens die kenmerken nog voordat de term nieuwe zakelijkheid bestond. Taal en structuur van Bordewijk zijn beschrijvend en dus romantisch. Desondanks schrijft Bordewijk minder beeldend en lyrisch. Wel architectonisch en beklemmend. Zijn romantiek schept een eigen realiteit. Hij geeft niet natuurgetrouw de werkelijk heid van de moderne maatschappij weer. Hij maakt het tot de beleving van een eigen werkelijkheid, ontstaan uit de botsing tussen een fantastische verbeelding en het innerlijke bewustzijn. Met zijn ene been staat Bordewijk tussen pessimisme en scepsis, met zijn andere in de fascinatie voor de magische en onmetelijke chaos van de wereld. En die ontbindt zich omgekeerd evenredig aan de versnelling van de vooruitgang. Deze spanning van romantische oorsprong vormt de kern van Bordewijks schrijver schap. Geleidelijk aan ontwikkelde zich daaruit de drang tot het bedwingen van de chaos en de aantrekkingskracht tot het ordenen van de werke lijkheid in de fantasie. Al schrijvend verweerde hij zich steeds meer tegen de angst die hem terroriseerde. De officiële nieuwe zakelijkheid bestaat voorname lijk uit een constructivistisch proces. Men past dat toe op een concrete en vrij voor de hand liggende materie. De zichtbare verschijnselen van de moder ne technologische en architectonische maatschap pij. De constructie symboliseert daarin doorlopend de structuur. Bij Bordewijk staat de romantische visie bovenal voor paniek. Niet door de verschij ningsvormen zelf van de werkelijkheid maar door de psychische en geestelijke perspectieven ervan. De combinatie van fantasie en schijnbare nuchterheid lijkt een paradox. De nuchterheid is bij Bordewijk inderdaad schijnbaar. Een bewust gekozen functio nele afstandelijkheid. Waarmee hij zich tegen alles wat hem kan bedriegen afweert. Zich ook verweert tegen de status van het schrijverschap. Want willens en wetens ondermijnt Bordewijk de kracht van zijn verhalen en maakte het meer dan eens tot een parodie op wat hij eigenlijk wilde vertellen. En meer dan eens ontkracht hij een zorgvuldig opgebouwde spanning met een flauwe grap. Ferdinand Bordewijk, de getormenteerde mens. Maar ondanks dat het werk van Ferdinand Bordewijk weinig vrolijkheid biedt, voelden velen er zich door de jaren heen door aangetrokken. In 1971 bracht de televisie een bewerking van zijn roman Karakter. De componist Cornelis de Bondt ontleende aan de roman Bint de titel en de inhoud vooreen compositie die hij voor het ensemble Hoketus schreef. Nog steeds verschijnen er in kranten en tijdschriften artikelen over het leven en werk van Bordewijk. De belangstelling voor Bordewijk neemt langzaam aan toe. Ondermeer door een integrale heruitgave die enkele jaren geleden terug verscheen van alles wat hij ooit schreef. Zo nam ook toneelgezelchap Het Volk de roman Bint onderhanden. Bordewijk blijft ook vandaag de dag nog steeds aan het woord. 0 The gentle art of reading bevat een viertal teksten die eerder gepubliceerd werden in het Belgische dagblad 'De Standaard', waarin Kees Fens in de jaren 1972-1981 wekelijks een column verzorgde. Kees Fens en een niet alledaagse omgang met boeken. Hoe een boek te kopen, te lezen of juist niet te lezen. Waarom een boek bestellen. Hoe je een boek vasthoudt. 'Elk huis dient één afgeslo ten kamertje te hebben: de bibliotheek. En het zou het mooiste zijn wanneer bij het overlijden van de be zitter ervan de boeken ineens onzichtbaar wor den; hij verdwijnt en de spiegel valt tegelijk in scherven.'

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 6