IK hoefIöoit te tekenen. MOET ll«p$T TEKENEN? DAARVOOR HEBBEN ZE MIJ HIER NIET AANGENOMEN. IK BEN AANGENOMEN Oil DE TELEFOON AAN TE NEMEN. VAN KEMPEN DE VOS KIRSCH PALLANDER BOSSCHE DE RAET EN VAN GOEDE MORGEN2 wim t. schippers wim t. schippers Marian Buijs 13 Boven: v.l.n.r. Kenneth Herdigein (a.g.), Maarten Wansink, Lieneke le Roux, Toon Agterberg en Saskia van Basten Batenburg in Altijd Wat. Foto Johan Vigevend. Onder: Toon Agterberg, Lieneke le Roux en Kenneth Hardigein (r) in Altijd Wat. Foto Johan Vigevend. 2 T Schippers staat zo langzamerhand bekend als het enfant riblé van het vaderlandse toneelwereldje. De —op het eerste lil!,— baarlijke nonsens waarmee zijn t.v.-spelen en toneelstuk n vól zitten, spreken niet iedereen aan. Vooral jonge mensen elen zich aangetrokken tot zijn stijl: met allerlei vormen Ëkomstig uit het amusement, ontregelt hij gangbare normen. Ter oeleaenheid van het jubilerend Cultureel Jongeren Paspoort oina de opdracht voor het schrijven van een toneelproductie dan ook naar hem. Het Werktheater (althans, het deel van de groep frt werkt onder leiding van Shireen Strooker) kreeg de opdracht gjjn tekst in een voorstelling te vertalen: ALTIJD WAT. Schippers ontmaskert de alledaagse werkelijkheid als een op afspraken berustende hokjesgeest. Hij zegt in een interview: 'Als je op een bepaalde manier om je heen kijkt, wordt alles grappig.' je kunt hem niet eens een strijder tegen de burgerlijkheid noemen, hij heeft zich gewoon nooit gecompromitteerd met zo'n manier van leven. Het is hem vreemd in stramienen te denken. D arom is zijn humor zo fris en gewoon tegelijk. Het kan niet gek jjjanoeg, maar ondertussen... Schouwburg Middelburg: Altijd Wat van Wim T. Schippers door het Werk theater, vrijdag 6 maart, 20.00 uur. De plexiglazen vitrine die tegelijkertijd een bar is, de toonbank van een duur kantoor en een plek om op te zitten, typeert het chique interieur. Stel je voor dat daar een man binnenkomt met een enorme lading autobanden. Man: Als ik even een krabbeltje van u krijg... Receptioniste: Waar. Hier? Kantoorbediende: Zeg, wat is dat allemaal? Man: Volgens mij zijn dat autobanden. Kantoorbediende: Ja, volgens mij ook. Man: Kijk eens aan, dan zijn we het daar over eens. Receptioniste: Moet ik dat tekenen? Ik hoef nooit te tekenen. Daarvoor hebben ze mij hier niet aangenomen. Ik ben aangenomen om de telefoon aan te nemen. Van Kempen De Vos Kirsch Pallander Bossche De Raet en Van Gasselte Doorneweerd goedemorgen? Kantoorbediende: Waar bent u van? Man: Ik ben van niemand. Schippers, van origine beeldend kunstenaar, begon zijn t.v.- carrlère ooit met het geruchtmakende programma Hoepla dat na drie afleveringen van het scherm verdween. Barend Servet, Jacques Plafond —zijn creaties— werden begrippen. Als Ernie in Sesamstraat werkt hij al jaren achter de schermen. Enkele jaren geleden begon hij ook voor het toneel te schrijven. De afgelopen zomer zette hij een ridicule theatergebeurtenis op poten. Vijf herdershonden speelden een stuk. Zelf zei hij daarover:'Het gaat mij om de merkwaardige situatie dat de mensen ernaar komen kijken!' Door zo'n uitgewerkte grap zet hij het toneel zelf te kijk, Inclusief het publiek. Zo gaat dat ruim een uur verder, het bedrijfsleven, de gezondheidscultus en doodeenvoudig de manier waarop men zich overeind houdt in dit leven, steun zoekend bij ingesleten gewoontes en zinloze regels. Alles wordt op de hak genomen. Regisseuze Shireen Strooker heeft Schippers' tekst aangevuld met de meest bizarre visuele grappen. In minder dan een paar seconden fietst iemand het toneel op, springt eraf en pleurt het rijwiel rechtstandig tegen de decorwand, waar het nog blijft hangen ook. Een lied op een onzintekst wordt door twee dames gezongen terwijl ze daar de meest krankzinnige bewegingen bij maken. Schippers' meest uitvoerige theaterstuk was Kutzwagers dat twee seizoenen geleden door Toneelgroep Centrum werd gespeeld. Daarin toonde hij niet alleen de waanzin van ons dagelijks leven in allerlei kolderieke scenes waarin kleinigheden de aanleiding zijn tot grote en lachwekkende gevolgen, maar ook nam hij en passant toneelgroep Centrum op de hak. De voorstelling begon met een toespraak van Egbert van Paridon waarin dit bestuurslid een karikatuur van zichzelf werd. Altijd Wat gaat zover niet. Opnieuw een keten van nonsensikale situaties die via een dunne verhaallijn aan elkaar zijn geregen. Maar geen parodie op het Werktheater. Toch heeft Schippers zijn «tuk wel op het lijf van de spelers geschreven. Een toespeling op aanzienlijke omvang van Maarten Wansink en de betekenis van Kenneth Herdigein dat dit zijn laatste voorstelling bij dit Oazelschap is, wijzen onmiskenbaar in die richting. Dia mededeling berust trouwens op waarheid. Strooker en haar groep nemen met deze voorstelling afscheid van hun huistheater aan het Amsterdamse Kattengat. Zij gaan op eigen benen verder an als de subsidiënt het wil, kunnen zij met ingang van september '988 een zelfstandig gezelschap vormen. ^antrum plaatste destijds Schippers' stuk in een realistische fflgeving en volgde de aanwijzingen van de schrijver nauwgezet P- Het Werktheater doet dat niet. Bram Vermeulen ontwierp een cor dat aan een museum doet denken, compleet met een ah t°nische schuifdeur. Door die omgeving krijgt de tekst iets ■«tracts, maar Schippers' taal kan daartegen. Het voegt iets toe, nt de gebeurtenissen worden nu meer dan hilarische anekdotes. Maar de onbetwiste ster is Maarten Wansink. Hij heeft een wonderlijk droge uitstraling en met zijn grote lijf weet hij, ook als hij niet aan het woord is, alle aandacht naar zich toe te trekken. Staat hij onopvallend terzijde, dan laat hij zijn lichaam net iets uit het lood zakken, met een concentratie die mij onvoorwaardelijk op de lachspieren werkt. Krijgt hij een krentenbol, dan is hij degene die nu juist niet van krenten houdt en die kleine vruchtjes een voor een uit zijn bolletje peutert. Er wordt heel wat afgerommeld met eten en dat past bij Schippers' genre. Een man die warme worst eet met patat en luistert naar de nieuwsberichten van die dag. Kenneth Herdigein maakt daar een onvergetelijke act van. De dialogen die op het toneel onzin lijken maar die je als je goed oplet, dagelijks om je heen hoort, worden met de grootst mogelijke overtuiging en concentratie gespeeld. Daaraan ontleent het stuk zijn kracht en maakt het sterker dan Schippers' t.v.-producties. Men kijkt en luistert naar elkaar, zodat hier een waarlijke komedie ontstaat. Het ontbreken van effectbejag heeft het grootste effect. Altijd wat is hiermee een heel amusante voorstelling geworden die onder de hilarische oppervlakte aantoont met wat voor onzin we elke dag bezig zijn. De parodie op de gangbare bedrijfsvoering en de vergadertechniek, die ervan uitgaat dat iedereen uitsluitend op zijn eigen voordeel uit is en dat eigen voordeel maar bedrijfsmatig verkoopt als geluk, is venijnig en grappig tegelijk. Een nieuwkomer die de vergedering beluistert, reageert: Regels. Mensheid. Goed en fout. Hoe word ik gelukkig. Doel en middelen. En hij haalt verward zijn schouders op. Daar kunnen we het mee doen. Schippers' combinatie van kolder en spot verdient een warm en groot publiek.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 7