T OF IPULEVARD ROKEN DREAMS BOULEVARD ROKEH DREAMS Sint Juttemis boulevard of broken dreams; m^M Wanneer je de opnamedata van platen bekijkt, dan zijn de meeste doorgaans binnen een dag opgenomen. Dat is niet het geval met platen van Sint Juttemis. Daarvoor wordt ruim schoots tijd uitgetrokken. Voorde onderhavige elpee stond het orkest maar liefst vijf maal in de studio van Ron Konings in Vrouwenpolder. In plaats van de gebruikelijke multitrack-techniek is voor directe registratie gekozen. Het resultaat mag in meer dan een opzicht gehoord worden' Kees Stevens L.P. Sint Juttemis 3 is verkrijgbaar bij: Nick van Raay, Zaagmolendijk 6, Nw.- en St. Joosland, tel. 01182-1848. Sint Juttemis pe kleine zeemeermin Jules Deelder Living in a dream De dirigent van Het Instrument Ebèscee Oktober '82-no 17 Camion Quandjeteratte- tironttirez Baywa deel 1: 'fluister eens in m'n oor' deel 2: 'Michelleke, Michelleke toch!' deel 3: Baywa Osse Dies le Due (ss), Rob Maaskant (as), Mike Zinzen (as), Henk Don (ts), Michel Mast (ts, ss), Nick van Raay (bar); Peter le Due (trb), Gusta Maaskant (euph), Patricia Beysens (b-tu), Cees But (d). het eerste concert te doen. Bij het tweede is het aandeel van de levende muziek iets groter en in het derde zouden er tien mensen actief moeten zijn. Deels zijn de musici afkomstig van Sint Juttemis. 'ledereen krijgt van mij een bepaald geluid dat hij uit het instrument kan gebruiken, daarbij kan hij zelf uit zijn eigen instrument nog een en ander toevoegen, en, ik weet niet of het lukt, maar ik wil een verbinding tot stand brengen tussen instrumenten en de machi ne.' Dies is van plan door hem voor Sint Juttemis ge schreven composities te gebruiken. Zijn probleem is dat hij niet zeker weet of het instrument die geluiden en klanken kan geven die hij wenst om zijn composi tie te laten klinken zoals hij het wil. En dat blijkt moeilijk, zegt Renier Vaessen. Er is geen voorge schreven stuk muziek, alle geluid is tenslotte muziek -mooi of lelijk- uit te krijgen. Een ruwe compositie lukt wel, maar je moet altijd rekening houden met het toeval, meent Vaessen. Het zal niet eenvoudig zijn voor de klankmaker. Maar lukt het concert niet helemaal, het is ook een fascinerend kijkspel. Liefhebbers van de niet in een hokje te zetten muziek van Sint Juttemis krijgen drie maal de gelegenheid een concert mee te maken. Vorig jaar gaf de groep een concert op het Straatfestival ter gelegenheid van het uitkomen van de derde langspeelplaat. Vooral over de muziek van die plaat was het publiek enthou siast. Nu is mogelijk ook zang onderdeel van de muziek. Patricia Beysens (ze treedt met een big band ook op in augustus, op het Straatfestival. Zie het interview) legt bij Sint Juttemis zo nu en dan haar bastuba weg om haar stem ruimte te geven. Weer anders dan daarvoor, Sint Juttemis blijft zoeken. Componist Dies le Due van de groep zei eens in een interview: 'We willen niet steeds dezelfde dingen blijven doen, we gaan door.' Iemand schreef eens: 'hoe ingewikkeld en moeilijk de stukken in wezen ook zijn, Juttemis weet het te spelen alsof het doodeenvoudig is. En zo componeer ik ook.' Sint Juttemis, drie concerten tijdens Boulevard sprookje van Andersen, bewerkt door Judith Herz- berg en gespeeld door Orkater Loes Luca, Gerard Atema en Edward B. Wahr (hij was vorig jaar met Bram Vermeulen op het Straat festival) zijn de zichtbare figuren in dit bewerkte sprookje van Andersen. De drie zijn ex-leden van de historische theatergroep Hauser Orkateren De Hor de. In wisselende samenstelling maken ex-leden kleine voorstellingen onder de naam Orkater. Het vakmanschap blijkt, al zijn de voorstellingen lichter, meer gericht op amusement. De kleine zeemeermin is knap bewerkt tot een ironische musical over onvervulbare verlangens, met een fantasievolle vormgeving van Jim van der Woude en een live uitgevoerde soundtrack. Onder meer door de melo dische popmuziek is dit stuk ook voor de jeugd zeer aantrekkelijk. Loes Luca is de kleine zeemeermin die tijdens een vliegende storm een mooie prins van de verdrin kingsdood redten verliefd wordt. Om de mooie mensenman te bereiken laat ze zich benen aanmeten door een heks, wat haar het spraakvermogen kost. Onbegrip tussen haar en haar prins is het gevolg. De ironie van het lot doet de prins verliefd worden op een rivale die hij voor zijn redster aanziet. Loes Luca combineert uitstekend spel met trefzekere zang, soms gevoelig, vaak met hoge uithalen; niet vodr niets is in sommige talen 'sirene' het woord voöf zeemeermin. De prins verschijnt niet op het toneel. Als een echte held blijft hij onbereikbaar: zwart-wit op filmdoek. De scènes tussen hem en de zeemeer min zijn een geraffineerd samenspel tussen filmdoek en toneel. met een nieuw programma Deelder en co. laten via het persmateriaal onder meer weten dat deelder auteur is -en dat hij zich 'zonder illusies en met een messcherpe kijk op het gedrang rondom' een weg schept in het 'toekomstig verleden'. Deelder is niet alleen 'illussieloos', met Engels gevoel voor understatement wordt nog ge meld: 'Gevoel voor humor kan hem daarbij niet worden ontzegd'. Deelder is in Nederland wereld beroemd, hij lijkt op vijf plaatsen tegelijk op te treden en ook nog eens radio en t.v. te doen, dus veel nieuws is er over hem niet te melden. In Vlissingen brengt hij een nieuwe show, Ja Deelder geheten. Jules be steedt in elk geval aandacht aan de nationale en internationale voetbalwereld, politiek en actualia. Vraagje aan het telefoonnummer op het persmate- riaall levert ook niet zo veel op: 'De show is niet helemaal vers, er zitten dingen in uit oude shows maar ook dingen die pas in de show van 87 komen. In ieder geval hebben we een item over boksen, over Beb van Klaveren en iets over jazz. Verder is het nog volkomen onduidelijk. Maar hij heeft tien boeken geschreven, dus er is materiaal genoeg. We kunen nog wel tot de jaren negentig vooruit.' De opzet is dezelfde als de show die meermalen in Zeeland te zien was: Deelder spreekt. Voor de Boulevard is het wat korter, vijf kwartier, en er is geen pauze. tragi-komedie van en door Jodi Gilbert met als muzikanten Misha Mengelberg, Fernando Lameirin- has, Ernst Reyseger, Michael Moore en de spelers Jim van der Woude en Jenn Ben Yakov. De in 1951 in California geboren en sinds enkele jaren in Amsterdam wonende Jodi Gilbert is op vele terreinen in de weer. Ze is danseres, zangeres, actrice, komiek, lerares, gaf les in theater, dans, zang en improvisatie in Nederland, België, Denemarken, Zweden, Duitsland, Italië en de Verenigde Staten. Haar danstraining begon op haar vierde jaar en laten we een saaie opsomming verder vermijden. Ter zake. De titel, living in a dream, is een werktitel. Best mogelijk dat die nog verandert. Ze is druk doende met de voorbereidingen. 'Het is mijn bedoeling een tragi-komedie tot stand te brengen over liefde, met één persoon, één tape-recorderen vier luidsprekers', kondigt ze aan. 'De tape-recorder/luidsprekers zullen niet alleen gebruikt worden als muzikale begeleiding, maar ook als karakters, als objecten van verlangen. Misschien zullen ze ook de innerlijke gedachten van het mense lijke karakter uitdrukken, of van hun eigen mening en verlangens van liefde via muziek en geluid. Door mij zal worden geacteerd, gedanst en gezongen, met dit in gedachten zal de muziek gecomponeerd worden voor tape en de stem. Het is mijn bedoeling de komische en tragische situatie tot stand te brengen van een vrouw op zoek naar liefde in een electrische, artificial omgeving.' Een vrouw wordt kortom verliefd op een tape recorder en vier luidsprekers. De muzikanten heeft ze gevraagd, omdat die naar haar mening de interes santste zijn uit de Europese muziekscene. Mengel berg, omdat hij zo vanzelfsprekend theateren humor in zijn muziek doet; Lameirinhas, omdat hij zulke mooie en gevoelige muziek maakt; Reyseger om de bijtende spot in zijn muziek en Moore om zijn smaakvolle composities. Jodi Gilbert: 'Deze muzikanten hebben ook samen gespeeld en er is een link tussen hun muziek, ondanks dat ze allen een eigen stijl hebben.' De twee medespelers vroeg ze om twee uitersten naast zich te krijgen. Jim van de Woude om zijn vermogen het absurde en schokkende te laten zien en Jenn Ben Yakov omdat hij meer geïnteresseerd is in de gevoelsmatigheid van de mens. Scène uit De Kleine Zeemeermin van Orkater De Rotterdamse poëet Jules Deelder. Foto A.M.C. Fok 'zomer zomer 21 advertentie st

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 11