T
OF IPULEVARD
ROKEN DREAMS
BOULEVARD
ROKEH DREAMS
Sint Juttemis
boulevard of broken dreams;
m^M
Wanneer je de opnamedata van platen bekijkt,
dan zijn de meeste doorgaans binnen een dag
opgenomen. Dat is niet het geval met platen
van Sint Juttemis. Daarvoor wordt ruim
schoots tijd uitgetrokken. Voorde onderhavige
elpee stond het orkest maar liefst vijf maal in de
studio van Ron Konings in Vrouwenpolder. In
plaats van de gebruikelijke multitrack-techniek
is voor directe registratie gekozen. Het
resultaat mag in meer dan een opzicht gehoord
worden' Kees Stevens
L.P. Sint Juttemis 3 is verkrijgbaar bij:
Nick van Raay, Zaagmolendijk 6, Nw.- en St.
Joosland, tel. 01182-1848.
Sint Juttemis
pe kleine zeemeermin
Jules Deelder
Living in a dream
De dirigent van
Het Instrument
Ebèscee Oktober '82-no 17 Camion Quandjeteratte-
tironttirez Baywa deel 1: 'fluister eens in m'n oor' deel 2:
'Michelleke, Michelleke toch!' deel 3: Baywa Osse
Dies le Due (ss), Rob Maaskant (as), Mike Zinzen
(as), Henk Don (ts), Michel Mast (ts, ss), Nick van
Raay (bar); Peter le Due (trb), Gusta Maaskant
(euph), Patricia Beysens (b-tu), Cees But (d).
het eerste concert te doen. Bij het tweede is het
aandeel van de levende muziek iets groter en in het
derde zouden er tien mensen actief moeten zijn.
Deels zijn de musici afkomstig van Sint Juttemis.
'ledereen krijgt van mij een bepaald geluid dat hij uit
het instrument kan gebruiken, daarbij kan hij zelf uit
zijn eigen instrument nog een en ander toevoegen,
en, ik weet niet of het lukt, maar ik wil een verbinding
tot stand brengen tussen instrumenten en de machi
ne.'
Dies is van plan door hem voor Sint Juttemis ge
schreven composities te gebruiken. Zijn probleem is
dat hij niet zeker weet of het instrument die geluiden
en klanken kan geven die hij wenst om zijn composi
tie te laten klinken zoals hij het wil. En dat blijkt
moeilijk, zegt Renier Vaessen. Er is geen voorge
schreven stuk muziek, alle geluid is tenslotte muziek
-mooi of lelijk- uit te krijgen. Een ruwe compositie lukt
wel, maar je moet altijd rekening houden met het
toeval, meent Vaessen.
Het zal niet eenvoudig zijn voor de klankmaker. Maar
lukt het concert niet helemaal, het is ook een
fascinerend kijkspel.
Liefhebbers van de niet in een hokje te zetten muziek
van Sint Juttemis krijgen drie maal de gelegenheid
een concert mee te maken. Vorig jaar gaf de groep
een concert op het Straatfestival ter gelegenheid van
het uitkomen van de derde langspeelplaat. Vooral
over de muziek van die plaat was het publiek enthou
siast. Nu is mogelijk ook zang onderdeel van de
muziek. Patricia Beysens (ze treedt met een big band
ook op in augustus, op het Straatfestival. Zie het
interview) legt bij Sint Juttemis zo nu en dan haar
bastuba weg om haar stem ruimte te geven. Weer
anders dan daarvoor, Sint Juttemis blijft zoeken.
Componist Dies le Due van de groep zei eens in een
interview: 'We willen niet steeds dezelfde dingen
blijven doen, we gaan door.' Iemand schreef eens:
'hoe ingewikkeld en moeilijk de stukken in wezen
ook zijn, Juttemis weet het te spelen alsof het
doodeenvoudig is. En zo componeer ik ook.'
Sint Juttemis, drie concerten tijdens Boulevard
sprookje van Andersen, bewerkt door Judith Herz-
berg en gespeeld door Orkater
Loes Luca, Gerard Atema en Edward B. Wahr (hij
was vorig jaar met Bram Vermeulen op het Straat
festival) zijn de zichtbare figuren in dit bewerkte
sprookje van Andersen. De drie zijn ex-leden van de
historische theatergroep Hauser Orkateren De Hor
de. In wisselende samenstelling maken ex-leden
kleine voorstellingen onder de naam Orkater. Het
vakmanschap blijkt, al zijn de voorstellingen lichter,
meer gericht op amusement. De kleine zeemeermin
is knap bewerkt tot een ironische musical over
onvervulbare verlangens, met een fantasievolle
vormgeving van Jim van der Woude en een live
uitgevoerde soundtrack. Onder meer door de melo
dische popmuziek is dit stuk ook voor de jeugd zeer
aantrekkelijk.
Loes Luca is de kleine zeemeermin die tijdens een
vliegende storm een mooie prins van de verdrin
kingsdood redten verliefd wordt. Om de mooie
mensenman te bereiken laat ze zich benen aanmeten
door een heks, wat haar het spraakvermogen kost.
Onbegrip tussen haar en haar prins is het gevolg. De
ironie van het lot doet de prins verliefd worden op
een rivale die hij voor zijn redster aanziet. Loes Luca
combineert uitstekend spel met trefzekere zang,
soms gevoelig, vaak met hoge uithalen; niet vodr
niets is in sommige talen 'sirene' het woord voöf
zeemeermin. De prins verschijnt niet op het toneel.
Als een echte held blijft hij onbereikbaar: zwart-wit
op filmdoek. De scènes tussen hem en de zeemeer
min zijn een geraffineerd samenspel tussen filmdoek
en toneel.
met een nieuw programma
Deelder en co. laten via het persmateriaal onder
meer weten dat deelder auteur is -en dat hij zich
'zonder illusies en met een messcherpe kijk op het
gedrang rondom' een weg schept in het 'toekomstig
verleden'. Deelder is niet alleen 'illussieloos', met
Engels gevoel voor understatement wordt nog ge
meld: 'Gevoel voor humor kan hem daarbij niet
worden ontzegd'. Deelder is in Nederland wereld
beroemd, hij lijkt op vijf plaatsen tegelijk op te treden
en ook nog eens radio en t.v. te doen, dus veel nieuws
is er over hem niet te melden. In Vlissingen brengt hij
een nieuwe show, Ja Deelder geheten. Jules be
steedt in elk geval aandacht aan de nationale en
internationale voetbalwereld, politiek en actualia.
Vraagje aan het telefoonnummer op het persmate-
riaall levert ook niet zo veel op: 'De show is niet
helemaal vers, er zitten dingen in uit oude shows
maar ook dingen die pas in de show van 87 komen. In
ieder geval hebben we een item over boksen, over
Beb van Klaveren en iets over jazz. Verder is het nog
volkomen onduidelijk. Maar hij heeft tien boeken
geschreven, dus er is materiaal genoeg. We kunen
nog wel tot de jaren negentig vooruit.'
De opzet is dezelfde als de show die meermalen in
Zeeland te zien was: Deelder spreekt. Voor de
Boulevard is het wat korter, vijf kwartier, en er is geen
pauze.
tragi-komedie van en door Jodi Gilbert met als
muzikanten Misha Mengelberg, Fernando Lameirin-
has, Ernst Reyseger, Michael Moore en de spelers
Jim van der Woude en Jenn Ben Yakov.
De in 1951 in California geboren en sinds enkele
jaren in Amsterdam wonende Jodi Gilbert is op vele
terreinen in de weer. Ze is danseres, zangeres,
actrice, komiek, lerares, gaf les in theater, dans, zang
en improvisatie in Nederland, België, Denemarken,
Zweden, Duitsland, Italië en de Verenigde Staten.
Haar danstraining begon op haar vierde jaar en
laten we een saaie opsomming verder vermijden. Ter
zake. De titel, living in a dream, is een werktitel. Best
mogelijk dat die nog verandert. Ze is druk doende
met de voorbereidingen. 'Het is mijn bedoeling een
tragi-komedie tot stand te brengen over liefde, met
één persoon, één tape-recorderen vier luidsprekers',
kondigt ze aan.
'De tape-recorder/luidsprekers zullen niet alleen
gebruikt worden als muzikale begeleiding, maar ook
als karakters, als objecten van verlangen. Misschien
zullen ze ook de innerlijke gedachten van het mense
lijke karakter uitdrukken, of van hun eigen mening en
verlangens van liefde via muziek en geluid. Door mij
zal worden geacteerd, gedanst en gezongen, met dit
in gedachten zal de muziek gecomponeerd worden
voor tape en de stem. Het is mijn bedoeling de
komische en tragische situatie tot stand te brengen
van een vrouw op zoek naar liefde in een electrische,
artificial omgeving.'
Een vrouw wordt kortom verliefd op een tape
recorder en vier luidsprekers. De muzikanten heeft
ze gevraagd, omdat die naar haar mening de interes
santste zijn uit de Europese muziekscene. Mengel
berg, omdat hij zo vanzelfsprekend theateren humor
in zijn muziek doet; Lameirinhas, omdat hij zulke
mooie en gevoelige muziek maakt; Reyseger om de
bijtende spot in zijn muziek en Moore om zijn
smaakvolle composities.
Jodi Gilbert: 'Deze muzikanten hebben ook samen
gespeeld en er is een link tussen hun muziek,
ondanks dat ze allen een eigen stijl hebben.'
De twee medespelers vroeg ze om twee uitersten
naast zich te krijgen. Jim van de Woude om zijn
vermogen het absurde en schokkende te laten zien
en Jenn Ben Yakov omdat hij meer geïnteresseerd is
in de gevoelsmatigheid van de mens.
Scène uit De Kleine
Zeemeermin van
Orkater
De Rotterdamse
poëet Jules Deelder.
Foto A.M.C. Fok
'zomer
zomer 21
advertentie
st