Plouieurrd T boulevard of broken dreams: Broertjes De Stijle, want De Ursonate The four note opera La musique qui fait Popp Hit the Pearl Hollywood Mocambo Red Hot Peppers Smerige vissen More worries on the shelf de stijle, want... komt dit zien!!! door Frank en René Groothof een kindervoorstel ling We slapen met z'n tweeën in één bed omdat dat zo gezellig is. Maar je moet wel op je eigen helft blijven, want als jij in bed pist zijn we alletwee nat. De broers Groothof speelden jaren bij het Werktea- ter, maar besloten met ingang van het afgelopen seizoen een eigen weg te kiezen. Nu doen ze kinder voorstellingen en stukken voor volwassenen (in Vlissingen is van de broertjes ook de voorstelling Epifanie te zien). Het stuk broertjes is de eerste productievan het tweetal. De voorstelling is voor kinderen vanaf vijfjaar. Volwassenen zijn overigens ook welkom. Al twee jaar waren ze op het Straatfestival, een heel klein tentje waarin HET gebeurt en piccolo's die zelfs mensen bij andere voorstellingen weglokken voor hun eigen zo bijzondere voorstelling. Of: voorstel lingen. Er zijn er een heleboel: Het wilde westen, De moord op Willem van Oranje, Een avondje uit, Eindelijk: De film!, Een avondje thuis. Ze hebben met elkaar gemeen dat ze heel kort zijn, van enkele seconden tot een minuut. En niemand mag iets over de voorstelling verder vertellen. Die is geheim. door Jaap Blonk Sinds 1979 is Jaap Blonk met de Ursonate van Kurt Schwitters bezig: hij wilde er meer mee doen dan alleen maar de tekst voorlezen, het moest theater worden. Als je de recensent van het Nieuwsblad van het Noorden mag geloven, is dat aardig gelukt. 'Het abstracte klankgedicht werd gisteravond een fasci nerend en indrukwekkend stuk totaaltheater, dat na zestig jaar nog niets van zijn actualiteit had prijsge geven.' De Ursonate is in eerste aanleg ontsproten aan het dadaïstische denken in het eerste kwart van de eeuw. De eerste zin luidt aldus: Fümms, böwötaa zaa Uu, pögiff, kwii Ee. Kurt Schwitters gebruikte deze en enkele andere frasen om het publiek op literaire avonden de oren te wassen, ze verwachten immers Romantische Poëzie. Het paste goed in het nihilistische denken van Dada, dat anti-nationalis tisch, anti-politiek, anti-kunstscholen en anti heer sende ideeën over mooi en lelijk was. Maar Schwit ters bouwde van 1922 tot 1932 het begin uit tot wat Blonk een meesterwerk noemt en meesterwerken passen niet in het Dada-denken. Tenslotte nog dit: De Ursonate heeft een even consequente opbouw als de sonate in de klassieke muziek. geschreven door Tom Johnson met sopraan Mary Willems, alt Anke Brokstra, tenor Henk Kooymans, bariton Nico Schaap en bas Lie uwe Visser. Regie: Jan Bouws. Een heuse opera in Vlissingen. De makers zijn echter niet scheutig met het verschaffen van informatie over muziek en verhaal. Regisseur Jan Ijuws geeft slechts een vage aanduiding. 'Wat verstaan de mees te mensen onder 'lekker naar de opera gaan?' Een voudigweg gezegd: gedurende enige uren zitten genotteren hoe op het toneel r jr de meest vreem de omstandigheden een aarw .nensen hetelkaarzo moeilijk mogelijk tracht^» ,e maken en dit alles gelardeerd met een ouv<y re, aria's, duetten, terzet ten, balletten en koo;C\.embles. Jaloezie, bedrog, liefde en tenslotte h^ynvermijdelijke happy-end of de onontkoomba' jod zijn de ingredieënten voor een gezellig avonc^e uit. Voor de opera-hater reden genoeg om te verklaren dat al die ellende er wel duimendik bovenop ligt; voor de opera-liefhebber om dit volkomen te beamen en toch met een intens blij gevoel naar huis te gaan. Om nu eens beide partijen tevreden te stellen, heeft Tom Johnson de Four Note Opera geschreven, waarin hij op vituoze wijze zij haat-liefde voor de opera als kunstvorm belijdt.' Tot zover de regisseur. Zie maar of het klinkt. een dertig-mansorkest, Boulevard of Broken Dreams geheten, speelt muziek van de componist André Popp ledereen kent André Popp. De man achter de 'Picolo Saxo' langspeelplaten met de stem van Kruis Voorberg, die ons op speelse wijze bekend maakte met het symphonisch orkest en haar instrumenten families, de componist van het wereldbekende 'Love is blue' (l'Amour est Blue), begeleider van groothe den als George Brassens, Marie la Forêt, Jacques Brei en Juliet Gréco, schrijver van filmmuziek, we kennen André Popp wel, maar we weten het vaak niet. Gert-Jan Blom, de orkestleider van het orkest Boule vard of Broken Dreams, ontdekte anderhalf jaar geleden bij toeval werken van André Popp, geschre ven in de vijftiger jaren, vóór zijn grote succes. Jaap Blonk in zijn Ur-sonate, gebaseerd op Kurt Schwitters. Foto Anneke van Hoboken In deze werken, gecomponeerd voor een orkest det het midden houdt tussen een symphonie-orkest en een big-band (dertig musici), laat André Popp horen wat zijn werkelijke genie is, de perfecte balans tussen gedurfde orkestratie in de geest van compo nisten als Strawinsky, Ravel of Respighi en de tra dities uit de Europese en Amerikaanse amusements muziek. Helaas voor André Popp vond deze muziek in de vijftiger jaren weinig gehoor bij het grote publiek. In muzikantenkringen echter werd met res pect over hem gesproken. gert-Jan Blom meent (daarbij gesteund door André Popp, Terts Brinkhoff en Han Hogeland) dat het nu, dertig jaar later, de hoogste tijd is om het publiek bekend te maken met 'La musique qui fait Popp'. Er komt een langspeelplaat van het programma alsmede een televisieregistratie. Het orkest, bestaande uit dertig musici, zal worden samengesteld uit leden van de diverse klassieke, jazz- en amusementsorkesten in Amsterdam. Het speelt in het Danspaleis. Een speciaal voor het danspaleis opgezette formatie. In het Danspaleis, de tent waarin ook het orkest Boulevard of Broken Dreams zijn zachte, weemoe dige klanken laat horen, treedt met regelmaat dit swingende gezelschap op. De formatie bestaat uit Vincent van Warmerdam, gitaar; Jantien de Laaf, zang; Annet Malherbe, zang; Christan Muiser, slag werk; Gerard Atema, toetsen; Wilbert de Joode, contrabas; Roland Brunt, saxofoon. Latin-American muziek De via Hollywood onstane beelden van een conti nent vol cocosnoten, palmbomen, romantische pa tio's, sombrero's, waaiers en karrevrachten bananen, waartussen nog net ruimte is voor swingende dans °P rumba, mambo, tango of samba, daar gaat Holly wood Mocambo op door. Swingen dus, op gitaren. Of. iets moeilijker, probeer de Spaanse dans van de dame uit de groep eens na te doen. f0ck roll Vijf vetkuiven met tien puntschoenen bezigen cool rock roll. Een van de zangers bezingt zijn liefde voor his baby, terwijl de anderen op de achtergrond het chroom van de bumpers zingen ineen meerstem mig tsoebidoeba of doewaaa doewaaah. absurd buitentheater Deze groep acht het zijn taak de geloofwaardigheid van de Boulevard of Broken Dreams te vergroten. Maar hoe ze dat willen doen, daarover laten de Smerige Vissen zich nog niet uit. U zult het met de volgende informatie moeten doen. Het speelt zich buiten af. Er wordt van allerlei straatmeubilair ge bruikt, zoals een wachttoren, een nieuwe fontein, verlichting, belettering, een hoekje waar het altijd regent. De Jazz-o-matic, kennelijk op vorige festivals gebruikt, en de Disco Tevens Dancing zijn er ook. Bahalve dat staat er op filmgebied een Hans Richter retrospectief op stapel. Het programma vermeldt verder een opening, rondleiding, dagsluiting, hotel toneelstukje en extra overnachtingskosten. Vaag? Beetje wel. Kijken maar. het nieuwe entertainment programma van Oebra Naamgevers René Oey en Wouter Brave geven dansend, zingend en spelend vorm aan een eigen tijdse opvatting van entertainment. Een gespierde souldans onder leiding van James Brown wordt Groot orkest Boulevard of Broken Dreams 22 I zomer Red Hot Peppers nfTlzomer 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 12