OULEVRRD t* Bram Vermeulen en Yoka Beretti Medio mei Nacht van de Nocturne Dog Troep The Gangbusters Rock 'n Roll Marathon visuele vorm van humor.' Dat maakt de groep zeer geschikt, en gewild, op internationaal georiënteerde festivals. Bovendien is de muziek veelzijdig. Er zijn invloeden te onderkennen van folk tot soul en van klassiek tot pop. De Smet: 'We maken eigenlijk van de meest diverse genres muziek een balans op en we kijken wat we ermee kunnen doen. De ware uitda ging is dat we met de combinatie viool, accordeon en hobo, wat in de volksmuziek niet zo bizar is maar voor andere muziekgenres wel, toch het allerbeste uit die verschillende soorten muziek proberen te halen.' In steeds meer landen, in Europa en Amerika, komt het publiek in steeds grotere aantallen. Mede dankzij de prijzen: de Tasse d'or op het theaterfestival in Cannes (vóór Mini Maxi), de Bronzen Roos en de persprijs van het t.v.-festival van Montreux, de Prix du Off in Avignon. Opnieuw gaat Bram op het muziektheaterpad. Het afgelopen seizoen was hij in de theaters met popmu zikant Frank Ketelaar. Grond was de titel. Met Yoka Beretti, toneelspeelster, maakte hij een nieuw pro gramma waarmee ze samen de tenten ingaan. Nade re gegevens zijn nog niet bekend, maar vast staat natuurlijk dat er weer veel hartverscheurende Neder landse blues te horen zal zijn. muziektheaterproductie met spelers van Werkteater, Orkater en Boulevard. Figuranten welkom. In Vlissingen zullen drie voorstellingen te zien zijn van deze liefdes-tragedie/komedie. Medio mei speelt in de tweede kamer en gaat over de onmogelijke liefde tussen twee mensen van verschillende politie ke partijen. Hoewel het speelt in Haagse kringen, een politieke strekking heeft de productie niet. Als er debatteerd wordt, is het niet duidelijk waarover en politieke partijen worden niet bij naam genoemd., ze blijven vaag. De kamerdebatten worden gedeeltelijk gezongen en, hoewel de liefde een tragisch einde vindt draagt het stuk een vrolijk karakter. Deze productie werd geschreven en geregisseerd door Arjan Ederveen, Pieter Kramer en Kees Prins. Zij spelen mee, evenals Loes Luca, Leny Breedeveld, René Groothof, Paar Mascini en Mariëlle Tromp. De muziek is van Frank Ketelaar, tevens verantwoorde lijk voor de levende muziek (gitaar) met Christan Muiser (drums) en Bert Croon (toetsen). De figuranten zijn nodig om de kamer wat gevulder te krijgen voor de bedrijven die zich tijdens een kamerzitting afspelen. Taak van de figuranten (15 20) is als kamerlid in de bank te zitten en daar de krant te lezen, wat te noteren of te luisteren. Tijdens een receptie gedragen de figuranten zich als recep tiebezoekers. De leeftijd bij voorkeur tussen 40 en 60 jaar en de kleding, zoals in de tweede kamer. Voorde receptie is een jas en cocktailkleding nodig. Figuran ten zal worden gevraagd de hele toernee van de Boulevard mee te maken. Belangstelling? Even bel len met Klaas Overdam, 01184-16672 of Pieter Kra mer, 030-716672. piano's, veel piano's, op straat, in de tenten. Wie brengt zijn piano mee? De Boulevard of Broken Dreams wordt niet abrupt afgebroken met een stoot op een hoorn. Zoete klanken wijzen het langs de tenten flanerende pu bliek er voorzichtig op dat de laatste droom is begonnen. Uit de tenten klinken vanaf half twee, als het gemeentebestuur het althans goed vindt, zachte pianoklanken. Zelfs op straat spelen pianisten. Aller lei in de loop van de geschiedenis gecomponeerde noctures zijn te herkennen. Een ingetogen slot van het festival. Wie een piano voor dit romantische feest wil afstaan, of zelf op de Boulevard wil spelen, hij zal de feestvreugde verhogen. Eigenaars en pianospe lers kunnen dat laten weten bij de Vlissingse Culture le Raad, Klaas Overdam, 01184-16672. Mensen van het werkteater, Orkater en Boulevard repete ren Medio mei, muziektheater over liefde en politiek bedrijven. Foto Johan Vigeveno 26 zomer Willie Wiebel. Cees Brandt speelt voor kleuters. Foto Kees de Graaft De naam ontstond door een foute aankondiging bij het eerste optreden van de initiatiefnemers en die hebben 't zo gelaten. Dat was 1985. Na optredens op onder meer het Festival of Fools in Amsterdam waren de reacties een mengeling van geamuseerd heid en wrevel. 'Een spectaculair soort rotzooi', meldt een criticus, 'Fantasievol, maar nog weinig weloverwogen', zegt een ander. De rotzooimakers zijn inmiddels een erkend gezelschap, want WVC heeft vanaf augustus vorig jaar voor een periode van drie jaar een zogenaamde structurele subsidie gege ven. De voorstellingen worden professioneler, maar wie Dog Troep vorig jaar in Vlissingen bezig zag, zou licht kunnen denken dat het een rommeltje was. Tegelijkertijd laten ze fantastische figuren zien: dra ken, bouwsels die in de avond spookachtig worden verlicht, grote poppen en alles beweegt op merk waardige muziek die het idee versterkt dat hier zich oude rituelen afspelen. In Vlissingen werkt Dog Troep samen met Smerige Vissen als Ontwerpers van Fantastische Dingen verwant met Dog Troep uit Amsterdam. De oprichters van het Boulevard of Broken Dreams Orkest maakten een nieuw kindje: The Gangbusters. het kindje van het duo Blom/Van Bergeyk is kleiner en bepaald niet droevig van karakter. De vijf leden zijn, behalve bassist Blom en Van Bergeyk, zanger Frank van Meeteren, tap-danser Peter Kuit jr. en saxofonist Roland Brunt. Muziek van The Gangbus ters werd uitgebracht op de elpee Nuts to you. Dit is sinds 1984 een vast onderdeel van de Boule vard of Broken Dreams. De traditie startte in Paradi- so in 1980, werd voortgezet op het oude Waterloo- plein en daarna in de Spiegeltent op het Museum plein. Met de komst van het Danspaleis ging de Ulf Ellrld) marathon op toernee. Op het podium Ko TheI Cattle Show, Honeybop, Red Hot Peppers. Rond de tent old-timers van Rockin Doc, Bobber, Jur, Loes en binnen de dansers, in de strijd om de Grote Prijs van het Danspaieis. Schets var Dogtroef. The Gangbusters Foto P.H. de Bruin zomer 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 14