EEN TOPJE IN DE KERK - - Ruimte in Ruimte is de titel van de tentoonstelling in de Grote Kerk van Goes. Er is werk te zien van vijf in Zeeland wonende kunstenaars, het topje van de provinciale aan kopen de afgelopen vijf jaar. Van Europees niveau, oordeelt André Oosthoek. Hij zag de werken van Dieleman, Boezem, Van de Kop, Van Til, Romijn en vertelt en passant waarom het zo lang duurde voordat Zeeland de achter stand inhaalde. ruimte in ruimte V1 v?*' - ruimte in ruimte André Oosthoek M Sculptuur van Marinus Boezem. Foto Elsa Westland 19ft I i v - 76 1 zomer E Schetsontwerp voor een delta-project, Gust Romijn In de Grote Kerk te Goes exposeren in de maand juni* Piet Dieleman, Boezem, David van de Kop, Frits van Tild en Gust Romijn recente werken. Het is een selectie uit een selectie: het topje van de aankopen die de provin cie Zeeland de laatste tijd heeft gedaan. De collectie-opbouw in dit gewest heeft al jaren onder- voorzichtig gezegd- enige druk gestaan. Men vindt dat er te weinig wordt gekocht, dat de selecties verkeerde accenten krijgen, dat niet-Zeeuwen moeten worden geweerd en -haaks daarop- dat juist de grote interna tionals moeten worden binnengehaald omdat enge grenzen niet meer in deze tijd passen. Men vindt voorts dat er te weinig van de aangekochte werken te zien is. Echt méér vindt men in de Grote Kérk van Goes waar duidelijk gemaakt wordt hoe boeiend de gevolgen van zo'n keuze kunnen zijn. De ontwikkeling van de (beeldende) kunst in Zeeland na wereldoorlog II heeft jarenlang de gelijkmatigheid van de sukkelgang gekend. Het beetje beweging dat er was, had bijna altijd te maken met de naijleffecten van wat elders in binnen- en buitenland al als ter zake doend was geaccepteerd. Er is -in Nederland- over de eerste vijf jaren na de oorlog gesproken als over de periode van de doorbraak van de moderne kunst. Voor een goed deel liep die parallel met de ontwikkelingen in West-Europa, voor een ander deel werden de verworvenheden nog eens dunnetjes -maar dan ook op z'n Hollands- overgedaan. Die doorbraak lijkt en blijkt aan Zeeland nagenoeg voorbij gegaan te zijn. Schilder- en beeldhouwkunst bevonden zich goeddeels op de rustige paden van een traditie die al nooit veel échte schokken te verwerken had gekregen. De stap naar de moderne kunst, die in feite stevig teruggrijpt op al geijkte waarden, leidt hier zelden tot opmerkelijke Data in de Moderne Kunst; de uitkomsten zijn eerder modernistisch dan modern en niet in staat zoiets moois als 'een nieuw élan' op te roepen. Om die gang van geleidelijkheid te doorbreken is méér nodig en dat komt in gevoelige mate over de eilanden als die ophouden eilanden te zijn. De ontsluiting van het gewest, de toverformule uit de vroege jaren '50, heeft grote gevolgen óók op terreinen als educatie, kunst en kuituur. Van betekend belang daarbij is het op zichzelf simpele feit dat kunstenaars van elders zich in de provincie vestigen en -gesteund door een snel Ruimte in Ruimte Grote Kerk Goes, juni fTtfflzomer 77

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 39