beeldende kunst .Grafiek Gala 86 Centrum Nieuwe Muziek: Jaques Charlier Zeeuws Museum: Bob Pingen Zeeuws Kunstenaarscentrum: Marga Knavenen Marjolein Varenkamp Emile Puettmann De Stenge: Margrieth Zijlstra en Maarten Mourik Streekmuseum Axel: Tom van de Boomen Galerie Esprit: Piet Vloemans Galerie 66: A.U. Art-Unidentified Meeting Voormalig gemeentehuis St. Anna ter Muiden: Zomertentoonstelling Rick Koren (ZKC) Zie agenda Op vijf plaatsen tegelijk is vanaf begin juni in Vlissin- gen werk te zien onder de noemer Grafiek Gala 86. galerie Marquis heeft deze tentoonstellingenreeks samen met de grafiekspecialisten galerie Petit en de Printshop in Amsterdam georganiseerd. Piet Cle ment van de Printshop geldt voor vele grafische kunstenaars als de 'meesterdrukker'. In wisselende tentoonstellingen zullen totaal 300 werken te zien zijn van bekende en onbekende kunstenaars. Bij de NMB-bank, Ahrend, de Gevan gentoren, Hotel Britannia en Galerie Marquis is globaal elke maand een nieuwe tentoonstelling te zien gedurende de zomermaanden. In feite zijn er dus vijftien tentoonstelllingen te zien. De namen vindt u in de agenda. Er doet dit jaar een Vlissinger mee: Guido Eckhardt. Hij maakte een serie kleuret sen die in een heel kleine oplaag werden gedrukt (vijf stuks). Het onderwerp van de serie is allerlei vormen van drukwerk. Een toegangskaartje, aanslagbiljet, huisvestigsformulier, gemaakt om in duizenden of miljoenen stuks naar de mensen te gaan verandert in iets unieks dat ploseling aandacht vraagt door zijn vorm, kleur en grootte. Het massale alledaagse in een oplage van vijf stuks. Eckhardts kleuretsen doorlopen gedurende de zomer vier van de vijf expositieruimten. Ook op de kunstbeurs is werk van hem te zien. Charlier, geboren in Luik in 1939, laat nauwelijks middelen ongebruikt om zijn ideeën aan de mensen te tonen: schilderkunst, beeldhouwkunst, foto, film, video, teksten, humoristische tekeningen, karikatu ren, stripverhalen, fotoromans, grappen, liederen, reportages. Geliefkoosde thema's zijn: de kunst ten opzichte van de kunst, de wereld van de kunst, de gitaar. Bob Pingen, een Limburger die inmiddels vijftien jaar in Vlissingen woont, maakt schilderijen van groot formaat, die soms bijna decor-achtig aandoen door de herhalingen van dezelfde kleuren over het hele schilderij. Er gaat een zekere warmte van uit. Aan het resultaat blijken soms dertig lagen acrylverf een bijdrage te hebben geleverd. Zoals dat met mensen die niet in de nabijheid van de zee zijn opgegroeid vaak het geval is, speelt de zee een belangrijke rol bij Bob Pingen. De continue verande ringen in licht en kleur van zee, lucht en land kan hij in Vlissingen dagelijks meemaken. Hij komt er niet eens onder uit; het dringt zich op bij ieder die zijn ogen niet dicht houdt. Pingen deed de Vrije Academie in Den Haag en vervolgens de Koninklijke in Antwerpen en Gent. Hij exposeerde onder meer in Leiden, Haarlem, Utrecht en Middelburg en deed mee aan groepstentoonstel lingen in Gent en Middelburg, waaronder de reizen de tentoonstelling 3x schilderen. Marga Knaven uit Nijmegen toont een selectie uit haar keramische werk: porselein in vormen van schalen, zuilen, obelisken, met tere kleuren bedekt. De Groningse Marjolein Varenkamp richt zich op het grafische werk. Ze heeft een voorliefde voor het maken van boeken, waarbij tekst en illustratie een hechte eenheid moeten vormen. Behalve haar boek uitgaven zijn ook etsen en pentekeningen van haarte zien. Ongeverfde houten zuilen ondersteunen het plafond. Elsa Westland in Balans 17. Foto Elsa Westland Puettmann, een Rotterdamse drukker, gaf zijn ten toonstelling de titel mee: Schoon en weer druk. Hij 80 zomer Typo-grafiek, Emile Puettmann (ZKC) noemt ^ijn druksels typo grafiek, waarmee hij aan geeft twee kunstvormen te willen combineren, de typografie, de boekdrukkunst, en de grafiek in de vorm van etsen, lino's, gravures enzovoorts. Nu werden eeuwen geleden boeken al met grafiek verfraaid, maar tekst en grafisch werk bleven aparte zaken. Begin deze eeuw verandert dat, met de komst van het Dadaïsme. De saaie typografie verandert in 'visuele poëzie': vorm, kleur en grootte van de letters moeten de betekenis van een gedicht, tekst verhevi gen. De in 1921 geboren Puettmann past in deze traditie. De laatste jaren legt hij zich toe op grafiek van groot formaat. Hij is voorzitter van Drukwerk in de Marge, een groep van privédrukkers van bibliofie le uitgaven. Hij bevorderde de grafische kunst sterk. Onder meer door de oprichting van het eerste Nederlandse Grafische atelier in Amsterdam. Hij opent zaterdag 26 juli zijn expositie en presenteert tegelijkertijd een nieuw Slib-boekje dat grafiek van zijn hand bevat. Een kunstzinnig echtpaar: Margrieth schildert en Maarten maakt visuele poëzie. Margrieth, Harlingen 1947, had haar eerste expositie in een gebouw van Unesco in Parijs. Ze is autodidact, woont en werkt in Callantsoog. Echtgenoot Maarten, Streefkerk 1923, is sedert 1946 in diplomatieke dienst, tot voor kort bij de Unesco en nu als ambassadeur voor internationale culturele samenwerking in Den Haag. Sinds 1955 komt hij elke vijf jaar met een poëziebundel. Met Marnix Gijsen en Albert Helman stelde hij ooit de verzamelbundel Per diplomatieke koerier samen, een bundel met literaire bijdragen van Nederlandse en Belgische diplomaten. In het vorig decennium was hij actief bezig met 'visuele poëzie', een meng vorm van grafische kunst en dichtwerk. Het kijkaan- deel overheerst. Dit type werk is in De Stenge te zien. De in Eindhoven geboren (1959) en getogen Van de Boomen hoopt volgend jaar gereed te zijn met de opleiding Vrije Beeldende Vormgeving. Er is figura tief werk te zien. Favoriet onderwerp is mens en Paard, vanwege het spanningsveld tussen die twee. 'Met name tijdens spannende momenten in de ruiter sport gaan zaken als autoriteit en overwicht, onder danigheid en overgave, zowel bij de ruiter als het paard, een rol spelen', aldus Tom van de Boomen. Na de kunstacademie in Breda begon Vloemans als vormgever. Al snel echter werd hij schilder. Hij maakte zich stap voor stap los van de realiteit en wat blijft is een dynamisch en kleurig verflijnenspel. De A.U.-groep is een Japanse groep kunstenaars, die zich heeft verzameld rond twee samenwerkende galerieën, namelijk Art Space en Networking Space, beide in Hyogo. In deze galerieën wordt een zeer internationale politiek gevoerd, wat ook tot uiting komt in de geëxposeerde werken die een mengeling vormen van Oosterse en Westerse moderne kunst. De tentoonstelling is georganiseerd in samenwer king met De Media in Eeclo, waar deze tentoonstel ling als eerste te zien is geweest. Galerie 66 sluit haar jaarprogramma af meteen mail- art project onder het thema: 'Meeting' op 30 juni. Dit project is in samenwerking met de mail-art kunste naar Ko de Jonge gerealiseerd. Aan de zomertentoonstelling in het voormalig ge meentehuis in Sint Anna ter Muiden doen zeven beeldende kunstenaars mee. Van Liesbeth Huser uit IJzendijke zijn lino's te zien. Liesbeth Huser (Middel burg, 1943) volgde drie jaar de Rotterdamse acade mie en een jaar die in Groningen. Ze had onder meer solotentoonstellingen in Galerie Ramada Hotel, Le- verkusen en Galerie Heinz Webeler, Birkenfeld, bei de in West-Duitsland. De in Sachsenhausen geboren (1947) Bruggenaar Horst de Blaere deed achtereenvolgens het Hoger Schilders Instituut R. Lierman (Brugge), Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (Gent), Hoge School voor Beeldende Kunsten (Bratislava, Tsje- cho-Slowakije). Hij illustreerde veel boeken, onder meer van Herman Leys, Kurt Tucholsky, Marcus Cumberlege. Als etser werd hij in Gent in 1971 bekroond en hetzelfde jaar bracht hem een aanmoe digingspremie voor zijn wandtapijten 'vanwege het Ministerie van Middenstand'. Ernest Joachim uit Biervliet beheerst het tekenen, schilderen, beeldhouwen en keramische vorming, maar lijkt het meest plezier te hebben in het maken van beelden. Joachim exposeerde in Sion en Mon- treux in Zwitserland, Venray en Surhuisterveen, Weilburg en Regensburg in Duitsland. Wim Kruil (Rotterdam, 1930) leerde de fotografie spelenderwijs kennen van zijn vader die persfoto graaf was. Hij verbond zijn kennis van het grafische vak met zijn liefde voor de fotografie en dat mondt doorgaans uit in zwart-wit foto's, meestal van onder werpen uit de natuur. Kruil is autodidact. Theo Jordans (1956) deed de academie in Gronin gen en exposeerde vooral de laatste jaren driftig: sinds 1982 Groningen, Hoevelaken, Hilversum, Eindhoven, Valkenburg, Amsterdam, Groningen, Assen nog twee plaatsen. In Sint Anna ter Muiden zijn van hem litho's te zien. I zomer 81

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 41