96 mm films en Cannes film Ginger and Fred Rumble Fish After hours - gezamelijke toekomst meer zullen hebben, hoewel ze emotioneel niet van elkaar kunnen loskomen. Het initiatief voor het maken van de film is genomen door Sam Shepard. Hij was onder de indruk geraakt van de manier waarop Altman het toneelstuk Come Back to the Five and Dime, Jimmy Dean, Jimmy Dean verfilmd had. Altman hapte niet meteen toe. De maker van Mash, Nashville en nog minstens een dozijn andere artistiek hoogwaardige films was weliswaar gecharmeerd van het stuk, maar vroeg zich af of hij daar feitelijk nog wel iets aan had toe te voegen. Pas toen hij Shepard bereid vond om ook het scenario te schrijven en een van de hoofdrollen te spelen, gaf Altman zijn ja-woord. Wie Shepard kent van het eerder door Wim Wenders verfilmde toneelstuk Paris-Texas weet dat zijn aan dacht meer uitgaat naar mensen die met hun gevoels leven overhoop liggen dan naar eventueel spannende avonturen die ze beleven. De personages voor wie Shepard zich interesseert leiden doorgaans een zwer vend bestaan, kunnen hun emoties slecht de baas en verkeren ergens aan de onderkant van de samenle ving. Zo ook Eddie (Shepard) en zijn zusje May (Kim Basinger), die met elkaar in de clinch gaan in een afgelegen motel in Texas, waar May tegen beter weten in een nieuw leven probeert op te bouwen met een brave middle of the road-figuur. De hele geschiedenis, met Harry Dean Stanton als hun vader -die er ook een strikt afwijkende kijk op hun persoonlijke geschiedenis op na blijkt te houden- speelt zich af in één lange, broeierige nacht, met als plaats van handeling het motel en de door neon reclames verlichte omgeving daarvan. Slechts in enke le herinneringsflarden van de hoofdpersonen wordt de eenheid van plaats en tijd onderbroken. Hoewel Alt man gewoontegetrouw weer getuigt van zijn liefde voor lange shots, lijdt de film dank zij een beweeglijke camera niet aan hinderlijke toneelmatigheid. Altman zou zelfs wel eens de eerste toneelverfilmer kunnen zijn die gebruik heeft gemaakt van het doorgaans alleen in epische vertellingen en westerns benutte brede cinemascoop-formaat. Zoals in elke Altman-film komen de acteurs behoorlijk aan hun trekken. Vooral dit keer Kim Basinger, die eerder al opviel in The Natural, Never say never again en de hier nog niet in roulatie gebrachte film 9 1/2 Weeks. De voor de film zo bepalende sfeer van het desolate Texas wordt muzikaal ondersteund dooreen achttal country-liedjes, geschreven en gezongen door Shepards zuster Sandy Rogers. Evenals Fool for Love staat RUNAWAY TRAIN als een Amerikaanse productie te boek, ook al betreft het een film onder regie van een Russische regisseur, vervaar digd naar een Japans scenario. In Cannes zat de film in het hoofdprogramma, maar kon er geen potten bre ken. Op het eerste gezicht lijkt het dan ook niet meer dan een rechtlijnige thriller, goed gemaakt weliswaar, maar zonder speciale festival-allure. Onder de opper vlakte van het gesmeerde verhaal over twee voort vluchtige criminelen gaat echter een mooie parabel schuil over zulke zaken als vrijheid, gevangenschapen het onbedwingbare karakter van menselijke emoties. De geschiedenis ervan gaat terug naar 1981. In dat jaar kreeg Francis Coppola uit Japan het verzoek om een script van Akira Kurosawa te verfilmen. Coppola wilde of kon daar op dat moment geen tijd voor vrijmaken. Hij dacht dat het misschien wel iets zou wezen voor Konchalovski, de Russische regisseur die zich na voltooiing van zijn familie-epos Siberiade met zijn Franse echtgenote in Parijs had gevestigd. Wat Cop pola toen waarschijnlijk niet wist was dat Konchalovski op dat moment zat te blokken op een deugdelijk scenario voor Maria's Lovers. Na de première van die draak (het deugdelijk script is er dus nooit gekomen) op het festival van Venetië twee jaar geleden, bleek de vacature voor de regie van Runaway Train nog steeds niet opgevuld en wist Konchalovski van Cannon-baas Menachem Golan (eerder ook al producent van Ma ria's Lovers) gedaan te krijgen dat hij ermee aan de gang kon gaan. Het scenario is sindsdien enigzins 'veramerikaanst', maar de strekking en de structuur zijn in grote lijnen hetzelfde gebleven. De handeling komt op gang in een gevangenis in Alska, waar de directeur van hogerhand bevel krijgt om een einde te maken aan de al drie jaar durende opsluiting vaneen boef die de reputatie geniet absoluut onhandelbaar te zijn. Net terug bij zijn collega-gedetineerden weet deze held van de overige gevangenen te ontsnappen. Samen met een kruimel dief die bij hem in het gevlei probeert te komen verschanst hij zich in een ouderwetse goederentrein, die vanuit de besneeuwde bergen richting zuiden koerst. Eenmaal in de trein mijmert de meesterschurk nog iets in de trant van dat hij wel anders zou willen leven maar dat hij al te ver is gegaan om nog terug te kunnen. De echo daarvan zal in het verdere verloop wel heel wrang naklinken, want het voortvluchtige duo blijkt zich te hebben verstopt in een spooktrein die in oplopende snelheid naar beneden dendert. Zoals je dat binnen het genre kunt verwachten laat de gevangenisdirecteur* het er niet bij zitten; geobsedeerd als hij is door het^ verlangen om zijn maatschappelijke tegenpool te eli mineren. Maar de film telt meer spanningselementen: een op het traject van de trein gelegen brug die de naderende combinatie van snelheid en gewicht niet zou kunnen dragen; en de halsstarrige houding van de verantwoordelijke spoorweg-onderneming, die bij voorbeeld geen hulp van buitenaf wil inroepen uit angst voor negatieve publiciteit over spooktreinen. Het levert alles bij elkaar letterlijk en figuurlijk een drama onder hoogspanning op. En uiteraard is het iemand als Kurosawa, wiens eigen films traditioneel bol staan van meervoudige betekenislagen, wel toever trouwd om het gegeven van een niet te stoppen trein als metafoor te gebruiken. In Cannes liet regisseur Konchalovski weten dat hij het scenario om die reden ook zo aantrekkelijk vond: 'Die trein is een symbool voor wat je er ook maar in wil zien. Het kan worden beschouwd als een gevangenis omdat ze er niet uit kunnen ontsnappen, maar het staat evenzeer model voor de vrijheid omdat ze er immers mee proberen te ontsnappen. Op een ander niveau zou je het ook nog kunnen beschouwen als waarschuwing tegen onbe heersbare producten van onze moderne beschaving, te denken valt in dat verband aan de bewapenings wedloop.' Het feit dat de personages voortdurend in het vooruit zicht van een schijnbaar onontkoombare dood leven heeft gelukkig geen hinderlijk rollen met de ogen, lawaaierig geschreeuw, of andere staaltjes van gebrek kig acteertalent opgeleverd. Het is de niet geringe verdienste van Konchalovski dat hij de moeilijk be- dwingbare neiging van zijn beide hoofdrolspelers Jon Voight (in zijn beste rol sinds Coming Home) en Eric Roberts (hoofdzakelijk bekend uit The Coca-Cola Kid) om de te spelen emoties al te dik van het doek te laten druipen binnen de grenzen van het genietbare weet te houden. fleg/'e; Frederico Fellini. zomer Ginger and Fred, de nieuwe film van Federico Fellini, 's een zeer persoonlijke film, die een 'fictieve vereni ging' toont van het beroemde danspaar Fred Astaire en Ginger Rogers. De film opent zeer klassiek: een trein komt binnen op het drukke station van Rome en daarmee wordt gesuggereerd dat er een belangrijk weerzien op handen is. Amalia - of wel Ginger (Giuletta Masina, na twintig jaar weer onder regie van haar echtgenoot) wordt opgehaald om de volgende dag nog een keer met haar partner Pippo alias Fred Astaire (Marcello Mastroianni) in een film op te treden. Eenmaal in haar hotel aangekomen ontmoet Amalia de eerste gasten. Het moet een gigantische kerst- sterrenshow worden, waarvoor de meest vreemd soortige types zijn uitgenodigd. Het betreft voorna melijk deelnemers die exacte kopieën zijn van grote beroemdheden uit de showbusiness, onder wie Clark Gable, Mariene Dietrich, Liza Minelli, Ronald Reagan en Kojak. Regie: Francis Ford Coppola In een Amerikaans stadje zien we Rusty James (Matt Dillon) die leider is van een jeugdbende. Hij heeft een moeizame relatie met zijn vriendin en met zijn vader (Dennis Hopper). Voor zijn Perfecte Broer heeft hij een levensgrote bewondering. Deze broer wordt overigens alleen maar aangeduid als 'The Motorcy cle Boy'. Een figuur met mythische proporties en iemand van wie vanaf het begin duidelijk is dat hij verdoemd is. Samen gaan de broers op stap, raken in een gevecht verwikkeld, komen in een rumoerig café, stuiten op een irritante agent, enzovoort. Op zich lijkt dit een clichématig verhaaltje, maar Coppola heeft de film op een zeer bijzondere wijze vormgegeven in een perfecte 'onrustbarende' be lichting, half weggevallen geluid en vreemde echo's. De dramatische verlichting is even onheilspellend als de 'Motorcycle Boy', de angstig voorbijschieten de wolken en de jachtige muziek van Stewart Cope- land (ex-Police). Regie: Martin Scorsese Het is een nachtmerrie-achtige komedie over een jongeman uit het noorden van New York die een meisje naar huis brengt. Nadat hij haar verlaat komt hij in steeds benardere situaties terecht in een wijk van New York. Ontsnappen lijkt onmogelijk. Pun kers, homofielen, dolgedraaide eenzame vrouwen, s-m-ers spannen een steeds nauwer sluitend web om de simpele tekstverwerker. Marcello Mastroianni en Giuletta Masina in Ginger and Fred zomer 97 In de Middelburgse filmtheaters Meccano en Electro draaien ko mende zomer meer films dan hier worden besproken. De chaos in de distributeurs wereld maakt het zeer onzeker welke films wanneer op de markt komen. Tot en met au gustus zijn in elk geval te verwachten Out of Africa met Meryl Streep en Robert Red- ford, winnaar van ze ven oscars; Op hoop van zegen met onder meer Renee Souten- dijk en Danny de Munck (deels opgeno men in Zeeland); Ab solute beginners, de muziekfilm over de jaren vijftig met David Bowie, Sade en Queen; Wetherby van David Hare; Fool for love van Robert Alt man, Runaway train en mogelijk meer van de hier besproken films uit Cannes. Albert Kok zag in Cannes onder meer Fool for love en Run away train. Deze zomer in dit theater. Jon Voight in Runaway train tussen beide hoofdpersonen ontwikkelt. Evenals bij voorbeeld After Hours is ook Mona Lisa een film die het meer moet hebben van een rake sfeertekening en sterke spel prestaties dan van een strak verteld verhaal. Gedurfd is de scène op de pier van Brighton, waarin Hoskins en Tyson met clowneske zonnebrillen op de dramatische sleutelscène uit de film spelen. Met een beetje goede wil kun je van elke film waar- schijlijk wel zeggen dat hij gaat over zoiets als de onmogelijkheid van mensen om op een min of meer betekenisvolle manier met elkaar te communiceren, maar in FERRERI'S I LOVE YOU heeft die thematiek een wel zeer extreme uitwerking gekregen. Onderwerp is hier het verhaal van een man die een verhouding met zijn sleutelhanger begint. Het poppetje dat eraan is bevestigd laat op verleidelijke toon 'I love you' horen zodra hij ernaar fluit. En dat lijkt hem wel iets, zo'n ongecompliceerde, niet veeleisende partner. Maar hij wordt jaloers als ook andermans gefluit een liefdesver klaring van zijn sleutelhanger ontlokt. Je moet er maar opkomen! Voor een cultuurpessimist als Ferreri vormt het echter een ideaal uitgangspunt voor een sarcas tisch getoonzette film, waarin de hoofdpersoon vol gens beproefd Ferreri-recept aan het slot in zee verdwijnt. Jammer is alleen dat de Italiaanse veteraan zijn grap iets te lang uitspint. Nagisa Oshima, bekend van Merry Christmas, Mr. Lawrence, heeft op basis van een scenario van de Fransman Claude Carrière ook al een 'eigentijdse' relatiefilm uit de koker geschud. In Max, mon Amour presteert Charlotte Rampling het om een verhouding met een chimpansee aan te knopen. Haar man stemt erin toe; modern als hij is, vindt hij dat zoiets moet kunnen. Helaas wordt dit onalledaagse verhaal steriel en spanningloos verfilmd. Na tien minuten is de verrassing er wel vanaf en Charlotte Rampling (mo menteel tegenspeelster van Derek de Lint tijdens de opnamen voor de Belgisch-Nederlandse speelfilm Mascara) maakt bovendien amoureuze suggesties met haar aap weinig overtuigend waar. Zoals gezegd zullen een paar Cannes-films al op korte termijn te zien zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor FOOL FOR LOVE van ROBERT ALTMAN. Gebaseerd op een naar verluidt tamelijk autobiografisch getint toneelstuk van Sam Shepard, vertelt de film het verhaal van een problematische liefde tussen een broer en een zus (althans: beiden delen dezelfde vader). Ze ruziën over voorvallen uit het verleden; interpreteren die gebeur tenissen verschillend. Het is duidelijk dat ze geen i

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 49