'IN MIJN VAKGEBIED IS SPRAKE VAN ESTHETISCH TERRORISME' 'Voor een halve ton krijg ik een belangrijk deel van de avant-garde over de vloer' festival nieuwe muziek elisabeth chojnacka opzet van het Koor Nieuwe Muziek. Volgens dirigent Huub Kerstens levert het werken met het Nederlands Kamerkoor en het Omroepkoor alleen maar proble men en frustraties op. Techniek en een professionele houding ten aanzien van eigentijds werk ontbreken nagenoeg, om van enthousiasme maar te zwijgen. Kerstens is nu bezig met een wervingsactie en andere voorbereidingen, zodat het Koor Nieuwe Muziek tij dens het komende festival ten doop kan worden gehouden.' 'Met betrekking tot deze initiatieven en het tienjarig bestaan in het algemeen, heb ik bij provinciale staten een lichte verhoging van het festivalbudget aange kaart. Daar kwam dus niets van in. Het budget blijft bij het oude: voor anderhalve ton drie weken eigentijdse muziek, premières, lezingen, workshops, installaties, exposities en ontvangsten. Alleen buitenlanders knip peren met hun ogen wanneer ze dit horen. In Zeeland vinden de subsidiënten het al duur genoeg, zelfs als ze horen dat van het budget tweederde opgaat aan vaste kosten. Voor een halve ton krijg ik een belangrijk deel van de internationale avant-garde over de vloer! In komsten van radio-zijde zijn gering. Er is enige belang stelling.,' 'En samenwerking met het Holland Festival wordt door Ad 's-Gravezande afgehouden, omdat hij eigentijdse muziek niet spectaculair genoeg vindt. Hij wil wel promeurs van wereldniveau, die heb ik aangeboden, maar hij wil óók de garantie van volle zalen. Ik vind zo'n houding onbegrijpelijk, vooral wanneer je bedenkt, dat het Festival Nieuwe Muziek de bakermat is geweest van vele ideeën, die vervolgens doorwerken in de programmering van het Holland Festival.' 'De festivalprogrammering is opgebouwd rond grote en eigenwijze componisten en musici van deze tijd. Op 19 juni beginnen we met het Orgella Kwartet, dat achthandig, op twee vleugels, een stuk in première brengt van Frangois-Bernard Mèche, ex-student van Messiaen en specialist in gemengde compositietech nieken. Daarna doet Shelley Hirsch een uitgebreide, vocale performance. Vervolgens haal ik met het Gijs- brecht van Aemstel Kwartet de Belgische componist Karei Goeyvaerts even binnen en komen in het Japan se ensemble Sound Space Ark, van het pianofeno meen Aki Takahashi, de twee grootste Japanners van de eigentijdse muziek, Takemitsu en Ishii aan bod. Grote Italianen als Scelsi worden gespeeld door het Nederlands Blazers Ensemble.' 'Op 28 juni vindt de Jan Boerman-dag plaats. Dat betekent de presentatie van alle stukken die hij de laatste vijf jaar gemaakt heefty. Daardoor rkijg je eindelijk kijk op de beste Nederlandse componist van electronische muziek, die overigens ook akoestisch uit te voeren muziek schrijft. Boermans werk is, behalve één keer op Nedeland C, zelden gepresenteerd. Daar voor was bijvoorbeeld geen enkel koor in Nederland te porren, dus komt nu het Koor Nieuwe Muziek in het geweer, dat onder de 80.000 zangers in Nederland ongetwijfeld enkele gevoelige snaren zal blootleggen. Begin juli is er een Per Norgard-dag en speelt het trio van Aki Takahashi onder meerde wereldpremière van een stuk dat de Amerikaan Morton Feldman speciaal voor dit festival geschreven heeft.' 'Er is in Frankrijk behalve het terugdraaien van subsi dies door een rechtse cultuurminister veel aan dehand op muziekgebied. Het grootste genie van de compo nisten in Parijs is nog altijd Xenakis. Diens werk is echter zó complex, dat Nederlandse koren en orkesten zich er niet aan wagen, ook het ASKO niet. Bij balletten hoor je Xenakis' muziek alleen op band en tijdens Franse festivals in Nederland wordt net gedaan of hij helemaal niet bestaat. Dus zit in dit festival ook een Xenakis-dag, waarop een compositie-opdracht, van ons aan Xenakis, gestalte zal krijgen. Het stuk, Gorée, genoemd naar een Grieks eiland, zal worden gespeeld door claveciniste Elisabeth Chojnacka en leden van het Xenakis Ensemble. In deze wereldpremière is voorlopig geen omroep in Nederland geïnteresseerd.' 'De apotheose wordt verzorgd door het Kronos Strijk kwartet uit Californië, dat uniek is, onder meer door het repertoire waar het zich aan waagt. Alle Amerikaanse avant-gardisten staan op de speellijst, inclusief Philip Glass en Terry Riley. Van Feldman gaat een 90 minuten durend stuk in première en en passant wordt nog een werk van het Duitse talent Wolfgang Rihm in een eerste uitvoering gepresenteerd. In twee avonden krijg je een bijna volledig overzicht van de Amerikaan se literatuur voor strijkkwartet, inclusief minimal music. Het gëimproviseerde muziekgedeelte concen treert zich dit jaar rond gitarist Jan Kuiper, die vorig jaar de Podiumprijs won en nu in drie formaties, inclusief de band Future Shock optreedt.' Elisabeth Chojnacka speelt vrijdag 4 juli, 21.00 uur. Centrum Nieuwe Muziek 'In Warschau vroeg iemand mij toevallig of ik een keer een stuk op een clavecimbel wilde spelen. Dat heb ik toen gewoon gedaan, al was ik me totaal niet bewust van de verschillen die tussen de piano en de clavecim bel bestaan. Ik maakte dus mijn pianostudie af en ging naar Parijs, omdat ik serieus clavecimbel wilde leren spelen, in een stad waar de clavecimbeltraditie echt leeft. Ik ontmoette een fantastische lerares, Aimée van de Wiele, dat was overigens een Belgische. Zij maakte mij duidelijk dat de clavecimbel een totaal ander instrument is, waar een heel eigen motoriek en expres sie voor nodig is.' 'Ik kon dus helemaal opnieuw beginnen, met dagelijks oefenen, ik voelde me net een klein meisje. Later ontdekte ik dat er wel veel musici zijn die clavecimbel spelen, maar bijna niemand speelde eigentijds werk. Musici en publiek zijn vaak zo conservatief, die houden niet van nieuwe muziek, laat staan van de clavecimbel. Ze voelen zich geprovoceerd dooreen nieuwe aanpak, een andere sonoriteit. Ze zijn zo geconditioneerd, door het tonale systeem, door hun muzikale omgeving. Mijn hoop is gericht op het jonge publiek, dat is soms nog wel nieuwsgierig. Maar n het algemeen bevindt de eigentijdse muziek zich in een ghetto en ik ben me ervan bewust dat hetzelfde voor andere eigentijdse kunst geldt.' 'Zeer veel mensen vinden dat de clavecimbel een instrument is dat tot de barok behoort, musici incluis. 8 zomer Elisabeth Chojnacka Toen ik met eigentijdse muziek begon schrok één van mij leraren zich wild, die vond 't verschrikkelijk: Elisa beth, jij zult nooit meer Bach kunnen spelen! Voor echte muziek was ik verloren! De nieuwe esthetische tendens is 'de historische authenticiteit'. Dat betekient, dat je op een historisch instrument moet spelen. Wel, wat je hier ziet is alles behalve een historisch instru ment. Het is splinternieuw, voilé, met pedalen en al. Die zitten niet op die oude dingen. Mijn eigen esthetiek is dat ik muziek speel, en dat gaat heel goed op mijn moderne instrument, ik ben niet op zoek naar histori sche reconstructies. Ik bestudeer wel de juiste inter pretatie van, bijvoorbeeld, een oud stuk, maar ik kan het onmogelijk spelen zoals dat in de zeventiende eeuw ging. Ik leef in een heel andere periode met een heel andere erfenis.' 'Al dat oeverloze gediscussieer over historische au thenticiteit begon overigens met Gustav Leonhardt, dat is een echte paus. Wat is die man intolerant! Zijn manier is de enige manier om oude muziek te spelen, er is maar één waarheid. Dat is volgens mij zeer schadelijk voor de ontwikkeling van muziek. Alle andere musici spelen zoals Leonhardt, van zijn evan gelie mag niet worden afgeweken. Wanneer ze elkaar tegenkomen, vragen ze niet wat je speelt maar op wat voor een instrument. Ik besta voor hen niet, eenvoudig omdat ik op zo'n modern ding speel. Er is in mijn vakgebied sprake van esthetisch terrorisme. Laten we er maar gauw over ophouden.' 'Ik ben zeer nieuwsgierig, naar alles, niet alleen naar muziek. Ik zou ook graag alles van alles willen weten, dat klinkt natuurlijk vreselijk utopisch, maar goed. In Warschau ging ik vaak naar concerten van eigentijdse muziek en hier in Parijs deed ik hetzelfde. Zo ongeveer in '68 maakte ik kennis met componisten en musici die eigentijdse muziek speelden. Die vroegen of ik mee wilde doen. Daar schrok ik nogal van, maar ik vond 't zeker een nieuwe ervaring. Of ik die muziek nou altijd even mooi vond was een andere kwestie. Het werkte fantastisch, het was echt spannend want je wordt wel even getest. Dat werd mijn nieuwe school, ik heb ontzettend veel geleerd, ik ontmoette de beste musici van Parijs, allemaal in eigentijdse muziek gespeciali seerd.' 'Ik begreep dat er een repertoire van nieuwe muziek bestond en bedacht dat er ook wel eigentijdse solo stukken voor clavecimbel moesten bestaan. Ik moet nu eens wat over Antoinette Fische vertellen, want zij was de vrouw die zo gëinteresseerd was in eigentijdse muziek voor clavecimbel dat ze componisten opdrach ten gaf die te schrijven. Zij heeft zo natuurlijk een zeer belangrijke rol in mijn leven tot nu toe vervuld. Hoelwel ik me ervan bewust ben dat de clavecimbel geen instrument van deze eeuw is, heb, ik toch de overtui ging dat je op een moderne versie eigentijdse muziek kunt spelen. De klank is zeer direct, kraakhelder, je kunt er mijns inziens nauwelijks romantisch opspelen, het is bijna een slagwerk. Je^kunt het als een ritme instrument zien, maar ook aTs een instrument met enorme mogelijkheden wat klankkleur betreft. Het kan lyrisch klinken, intiem abstract, mechanisch, koel, maar ook gepassioneerd, scherp. Het is een volkomen uniek instrument, het is eigenlijk een klein orkest en dat laatste schijnt vooral de fantasie van steeds meer componisten te prikkelen, want er wordt meer en meer voor het instrument geschreven.' 'Ik speel vaak met een versterkt geluid. Waarom niet? De zalen waarin ik speel zijn vaak veel te groot voor clavecimbel en ik maak me zoals gezegd niet al te veel zorgen over het 'historisch juiste geluid'. Maar het is ook zo dat componisten voor versterkte clavecimbel schrijven, omdat ze bepaalde klanken voorzien die niet zonder versterking kunnen worden g eproduceerd.' 'In Middelburg speel ik steeds zo veel mogelijk nieuw repertoire. Met name Xenakis heeft fantastische stuk ken voor clavecimbel geschreven. Hij heeft een keer een compositie gemaakt voor de slagwerkgroep Per cussions de Strasbourg. Dat was zo goed, dat ik erop aandrong dat hij ook voor mij zou schrijven. Als modern bespeler van de clavecimbel ben je in feite een verdediger van nieuwe muziek. Speel ik die niet goed, dan zeggen de mensen déér niets van, ze constateren alleen op hun manier dat de muziek niet deugt. Het is dus mijn dure plicht zeer goed te spelen.' zomer 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 5