'MUZIEK IS NIET TE LEREN. LATEN WE HET DAAROVER EENS ZIJN' Een dag van het Festival Nieuwe Muziek zal gewijd zijn aan de met eiectronica geproduceerde geluiden van de Haagse conservatorium docent Jan Boerman. Het electronische medium vindt hij één van de middelen om tot goede muziek te komen, zeker niet de beste. 'Een orkest kan dat zelfs veel beter, maar beduidend langzamer.' Boerman over de electronische muziek, componeren, de computer en het draaien van geluidsbanden bij wijze van concert. 'muziek uit een computer vind ik niet relevant' In het algemeen heeft men weinig benul van wat componeren nu eigenlijk is. ZZfestival nieuwe muziek Arie Deurloo 10 componist jan boerman 'Waarom ik me voor electronische muziek interes seer kan ik eigenlijk niet uitleggen. Ik denk daar nooit zo over na. Eerlijk gezegd interesseert muziek me niet zo erg. Zoals ik me ook niet zo érg interesseer voor andere dingen die m'n belangstelling trekken. Over een voorkeur voor het electronische medium kun je ook niet spreken. Ik gebruik het alleen als één van de middelen om datgene te bereiken wat ik wil. En dat is goeie muziek. Eiectronica biedt zeker niet de beste manier daarvoor. Een orkest kan dat zelfs veel beter, maar beduidend langzamer. Bij electronische muziek kun je je niet aan het feit onttrekken dat veel mensen het als een elitaire kunstvorm beschouwen. Dat gegeven wijkt overi gens in niets af van wat voor de instrumentale muziek geldt. Want goed beschouwd is alle muziek elitair. Zelfs de popmuziek waarin de eiectronica heel sterk doordrong. Maar dan praat je over een muzieksoort die op een heel andere manier tewerk gaat. Zelf werk ik hoofdzakelijk met de analoge electronische mu- ziekstudio. Ik werk met toongeneratoren en andere klankapparatuur die handbediening vereisen. Al sinds 1959 dus nu zo'n vijfentwintig jaar. Met de computer deed ik tot nu toe nauwelijks ervaring op. Ik geloof overigens niet dat er zo'n groot verschil zit tussen electronische muziek uit een analoge studio of uit een computer. In beide methoden draait het om zomer de luidspreker die de muziek uiteindelijk voorstelt. Alles komt neer op het eindresultaat. Dat niet werken met de computer heeft niet te maken met een afkeer van dat apparaat. Tot nu toe vond ik gewoonweg de tijd niet om me de betreffende technieken eigen te maken. Wil je er op een afdoende manier mee om Kunnen gaan dan moet je je in die ingewikkelde patronen die het werken met de computer met zich meebrengt verdiepen. En dat lijkt me eigenlijk nu nog weinig zinvol. Die hele computertechniek staat nog in de kinderschoenen. Er zal nog zoveel in veranderen wat de kennis erover die er op dit moment bestaat overbodig maakt. Muziek uit een computer, zo dat bestaat, zie ik niet als relevant. De voorbeelden die ik daarvan hoorde, klonken me niet erg boeiend in de oren. Er houden zich vandaag de dag nog te weinig musici met de computer bezig. Althans geen mensen die voldoen de van muziek afweten. Hetgeen ze met die compAi- ter doen, zie ik als spelevaren. Ze halen er een melodietje uit dat wel aardig overkomt maar verder toch weinig zegt. Niet dat ik daarmee zeg dat het nergens toe leidt. Maar muziek uit een computer blijft vooralsnog beperkt tot de buitenkant. Daarbij, het is ook zo'n term die weinig duidelijk maakt. Computermuziek, wat moet ik me daarbij voorstel len? Desalniettemin zal het componeren met de computer in de komende tijd zeker toenemen al verandert de muziek als geheel er niet door. Denk ik want ik weet natuurlijk niet in welke richting het ontwikkelen zal. Zeker weet ik wel dat het niet zo zal zijn dat je op een knop drukt en dat er dan een stuk mooie muziek klinkt en wanneer je op een ander knopje drukt dat er een nog beter stuk muziek komt. Het lijkt me heel vervelend zo. Componeren moet een leuke bezig heid blijven en het grootste deel daarvan blijft voorbehouden aan het schrijven van stukken voor instrumenten. De belangrijkste dingen blijven. Voor sommigen mag dat ouderwets heten maar achter die uitspraak zet ik toch een vraagteken. Dat zou bete kenen dat lopen ouderwetser is dan in een vliegtuig stappen. Toch een weinig realistisch standpunt. Die gedachten hou ik ook mijn studenten voor aan het Haags conservatorium waar ik compositielessen geef. Niet dat ik iemand componeren leer. Want dat kun je niet leren. Dat zit al in je. Alleen bereiken mensen hun einddoel vaak langst de meest vreemde omwe gen. Als leraar kun je die tijd verkorten. Muziek is niet te leren. Laten we het daarover eens zijn. De ont wikkeling van die gave vereist echter wel studie. Een zeer klein deel van de mensen schijnt het uit zichzelf te kunnen. Iets wat ik me overigens sterk afvraag. Want ook de hele groten uit de muziek die het schijnbaar heel gemakkelijk konden, moesten daarvoor heel hard werken. Wat het publiek van mij kan horen in Middelburg tijdens het Festival Nieuwe Muziek weet ik nog niet. Ik ben daar nog niet helemaal uit. Wel heb ik begrepen dat er een hele dag aan mijn muziek wordt gewijd. Twee stukken wil ik in elk geval voorstellen. Ontketenen voor twee slagwerkers en geluidsband en De Sleutel voor groot en klein koor, koperensem ble en geluidsbanden. Laat de opzet het toe dan wil ik nog wat electronische werken voorstellen. Het ver- haall gaat dat veel mensen een zekere afkeer hebben van het draaien van geluidsbanden als concert. Dat zou te steriel zijn, te weinig aansprekelijk, kortom te kaal. Daar zit wel iets van waarheid in. Daarbij moet ik echter wel opmerken dat daar toch ook wat gewoontevorming aan ten grondslag ligt. Men is gewend aan het eenrichtingsverkeer in een concertzaal. Het podium met musici die men iets uitvoeren ziet, de hele entourage die daarbij hoort. Dat maakt in de ogen van velen een concert. Alles wat daarvan afwijkt, heet meteen 'niet goed'. Zoals men aan het begin van deze eeuw ook de auto vreemd vond, omdat er geen paard voor stond. Maar ook dat wende. Ik ben het er wel mee eens dat het spelen van geluidsbanden tijdens een voorstelling van electronische muziek geen echte representatie biedt. Toch denk ik dat een dergelijk probleem zich in de loop van de tijd wel oplost. Wel oplossen moet, want het publiek is nu eenmaal gewend te kijken. Echter, aan de andere kant, hoe ervaart men dan het draaien van platen? Want ook dan ziet niemand wat er met het spelen van de muziek samenhangt. En er worden meer platen gedraaid dan concerten be zocht. Daar schijnt dat probleem dus niet te spelen. Ik begrijp wel waar de schoen wringt. Een concert wekt een bepaald verwachtingspatroon. Men komt in een zaal en verwacht daar dan ook iets te zien. En bij electronische muziek op banden gebeurt dat nu juist niet. Daar vindt geen interpretatie plaats. Muziek in een zaal hangt nu eenmaal samen met een uitvoer der. Sommige componisten van electronische muziek probeerden dat probleem van niets zien op te lossen door middel van het vertonen van films of dia's. Maar juist dat lijkt mij de meest slechte oplossing. Want het visuele overheerst het auditieve. Anders gezegd: het leidt de aandacht af. Ik vind het eerlijk gezegd een smoes wanneer iemand zegt dat beelden de aandacht voor het geluid versterken. Het is zeker zo dat dia's meer nog dan film bijdragen aan het duidelijk maken waarom het in de muziek gaat. Maar nooit kun je om het gegeven heen dat de muziek dan achtergrond wordt en in het uiterste geval zelfs stoort. Eigenlijk vind ik dit een moeilijke materie om over te praten. Meestal geeft iemand er een totaal foute uitwerking van, de reden dat ik me nogal terughou dend opstel in dit gesprek. Velen luisteren met een populaire opvatting over wat electronische muziek nu eigenlijk is. En mijn uitspraken worden daaraan aangepast. Ook wanneer ze dan het tegenoverge stelde presenteren. Dat geldt overigens niet alleen voor eiectronische muziek. In het algemeen heeft men weinig benul van wat componeren nu eigenlijk is. Men gaat van vooronderstellingen uit. Niet iets wat uitsluitend op rekening van buitenstaanders komt. Laten we wel zijn. Dat verkeerde begrip kwe ken zeker ook de vakidioten die niet begrijpen dat iemand die niet op hun terrein thuis is er niets van begrijpt omdat niemand het hem goed uitlegt. Daar om ben ik heel benieuwd naar wat u met deze informatie maakt.' zaterdag 28 juni: Jar Boerman Dag in de Oostkerk met koor Nieuwe Muziek, Am sterdams Universi teitskoor, Neder lands Studentenkooi en solisten van het Xenakis Ensemble, slagwerkgroep Den Haag, pianoduo Bouwhuis en Van Zeeland, video. En lezing door Jan Boerman. Gespeeld worden composities van Boerman, Kers- tens, Breuker en An driessen. Aanvang 20.00 uur. zomer 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 6