Praat eens met ons onder 'n kopje koffie
NMBBANK
De NMB denkt met u mee.
ÜOULEURRD
R0KEH DRERH4-
BOULEVARD OF BROKEN DREAMS
IRONIE EN HUMOR BEGELEIDEN
STREVEN NAAR HET HOGERE
De nu enigszins vervallen huizen boden ooit plaats aan
artiesten, muzikanten en ander los volk. Nog hoor je de
muziek op de Boulevard of Broken Dreams in Hollywood,
die verhaalt van hartzeer en droefenis. Een chimpansee
komt aanfietsen en verdwijnt aan het eind van de
boulevard uit het gezicht. De werkelijkheid wint van de
fantasie. Uit de tentenstraat op het Vlissingse Bellamy-
park klinkt melancholieke muziek. Er wordt gedanst.
De romantiek bereikt zijn hoogtepunt in de Nacht van de
Nocture, tegen het eind van dit festival. Rock, flamengo,
tango, maar ook Shusaku Dormu Dance Theater,
Orkater, Jules Deelder, Cees Brandt, Dog Troep, een
sound-machine, vrolijk toneel over de tweede kamer in
Medio Mei en het Werkteater met Epifanie. Marian Buijs
had veel plezier om de twee ruziënde broertjes in Epifanie.
NMB BANK nv; Aagje Dekenstraat 1; 4381 RM Vlissingen
Postbus 5193 (4380 KD) 01184-10010.
NMB BANK nv; Kanaalstraat 41; Oost-Souburg
Postbus 1006 (4388 ZG) 01184-62020.
Kasuren: 9.00 - 16.00 uur
Avondopenstelling
Vlissingen: vrijdag 19.00-20.00 uur
Oost-Souburg: donderdag 19.00-20.00 uur
juni t/m september 1986: EXPOSITIE GRAFIEK GALA 86
Marian Buijs
advertentie
16 mm zomer
Het Werkteater, een van de weinige Nederlandse
toneelgezelschappen met internationale bekendheid,
verkeert in een crisis. Van het oorspronkelijke gezel
schap is minder dan de helft over en Werkteater II, een
groep jonge acteurs die onder leiding van Shireen
Strooker twee jaar geleden ging werken naast de
oudere garde, lijkt nu de taak van deze befaamde
groep over te nemen. De meeste spelers gingen hun
geluk elders beproeven. Daria Mohr, Yolanda Bertsch
en mevrouw Strooker regisseerden het afgelopen
seizoen de nieuwkomers. Twee producties ontstonden
uit deze samenwerking waarvan alleen de eerste,
Laios, in de regie van Mohr en Bertsch een succes was.
Naast acteur Herman Vinck zijn ook de twee heren
Groothof gebleven. Hun broederschap hebben zij
nooit onder stoelen of banken gestoken. Die familie
band was zelfs het uitgangspunt bij een eerdere
gezamenlijke productie die zowel inde kinder-alsinde
volwassenenversie veel succes had: Broertjes of Ge
broed (ook op de Boulevard te zien). Ditmaal hebben
z'j gekozen voor een echt decor en een echt stuk,
Epifanie, van een zekere Carlino, tegen de gangbare
werkwijze in. Bij het Werkteater kwamen de meeste
voorstellingen al improviserend tot stand. Die stijl
breuk komt dan ook uitgebreid ter sprake in het begin
van de voorstelling. Meer dan de helft van de tijd is
gewijd aan het ter discussie stellen van die keuze en
van de zin van toneelmaken in.het algemeen. In dat
gedeelte spelen de gebroeders niet zichzelf. Maar twee
acteurs die sinds jaren een duo vormen, maar nu in een
artistieke impasse verkeren.
We worden de laatste tijd overstroomd met voorstel
lingen waarin de toneelmaker zichzelf en de situatie
binnen het toneel ter discussie stelt. Het lijkt alsof de
crisis in het toneel, zo die al bestaat, een eindeloze
stroom van zelfonderzoeken ten gevolge heeft. Meest
al zijn die alleen voor insiders interessanten komisch.
Het grote publiek heeft er -terecht- geen boodschap
aan. De grappen zijn alleen begrijpelijk voor hen die op
de hoogte zijn van het wel en wee in het toneel wereld
je. Dat geldt niet voor Epifanie. Natuurlijk neemt de
vermakelijkheid nog toe als de toeschouwer op de
hoogte is van de situatie bij het Werkteater. Maar ook
zonder die voorkennis biedt Epifanie door de ongege
neerde speelstijl van de gebroeders Groothof zoveel
kijkplezier dat er voor iedereen heel wat te lachen valt.
Een zeer geschikte voorstelling voorde Boulevard dus.
De voorstelling speelt zich af op drie niveaus. De wer
kelijkheid waarnaar af en toe in de tekst verwezen
wordt en waarop toespelingen worden gemaakt: de
crisis bij het Werkteater. In tweede instantie de fictieve
werkelijkheid van de voorstelling, waarin het tweetal
een acteursduo speelt dat bekend is geworden door
Epifanie is te zien:
vrijdag 4 t/m zondag
6 juli, 21.15 uur.
Paradetheater
zomer 17