i frffl tentoonstellingen Jeffry Shaw Peter van den Akker en Niko de Wit Reinier de Muynck José Aerts Johan van Geluwe Bob Pingen 36 mm tentoonstellingen Ineke Otte Grafiek Gala 86 Jack Vreeke Drie Belgische kunstenaars Anne Contant Ineke Otte als kleine monumenten voor een volk met een grote culturele inhoud. De in Amsterdam wonende Australiër toont in Mid delburg hoe je door beweging een videobeeld met bijbehorend geluid kunt beïnvloeden. De oorspron kelijke opzet was niet te verwezel ij ken: een beeld dat reageert op elke beweging van een persoon kan wel maar is heel duur. Nu kan iemand door een 'pad' richting videobeeld lopen. Op dat pad kruist Hij infrarode stralen die steeds een nieuwe reeks beel den met geluid in gang zetten. Dichtbij gekomen ziet iemand dan nauwelijks nog beeld, slechts puntjes en strepen. De gebruikte beelden zijn onder meer af komstig van schilderijen van Jeroen Bosch en een pornofilm. Kunstuitleen: PETER VAN DEN AKKER, REINIER DE MUYNCK, JOSÉ AERTS de Vleeshal: JEFFRY SHAW, JOHAN VAN GELUWE Zeeuws Museum: BOB PINGEN Peter van den Akker toont schilderijen en zeefdruk ken ingemengdetechniekenen Nikode Wit beelden. Van den Akker ziet zijn werk als de neerslag van een persoonlijk, meditatief proces. Bij hem staat niet voorop een voor anderen herkenbare werkelijkheid weer te geven. In kleur, vorm en toon geeft hij uitdrukking aan een door zijn emoties gevormde werkelijkheid. Beweging, eerst heftig aanwezig en gaandeweg steeds meer ingetoomd, is een belang rijk aspect. Niko de Wits werk is 'altijd gebaseerd op verkennin gen van de grenzen van de materie', schreef criticus Chris Bergman. Verder: 'Het punt waarop massa en ruimte elkaar tegenkomen is bepalend voor de vorm en De Wit probeert dat punt zo nauwkeurig mogelijk vast te stellen. Daardoor hebben zijn beelden vaak een zelfverzekerde brutaliteit in de manier waarop zij zich in de ruimte manifesteren.' De Wits beelden kun je beschrijven als ritmisch gelede composities van eenvoudige ijzeren elementen. Ze zijn zo opgesteld en gestapeld, dat ze nog net in evenwicht blijven. Oorsieraden, halssieraden, sieraden voor het kruis en meer maakte Reinier de Muynck samen met de Goese edelsmid Harry Hutjens. De in de Middel burgse Kunstuitleen geëxposeerde sieraden onder scheiden de drager van zijn omgeving, beter gezegd: doen hem of haar zeer opvallen. In de loop der tijd heeft Reinier materiaal verzameld wat anderen als afval zouden weggooien. Hij maakt er de meest wilde dingen van. Veelgebruikt materiaal: touw, schuim rubber, penseeltjes, enzovoorts. Daarbij moet het functioneel zijn, vindt De Mynck In de Kunstuitleen toont ze keramische dingen die van Engelse, Franse en Duitse klei zijn gemaakt, gestookt op 1250 graden in een gasoven, waarbij zuurstof aan het rookproces wordt onttrokken, zo kun je de klei- en glazuurkleur beïnvloeden. Haar onderwerp is de Indiaanse medicijnbundel, een ritueel voorwerp bij indianen, er staan allerlei vond sten in van de jonge tovenaar, vondsten die hij verzamelde tijdens zijn initiatieperiode. Vervreemd geraakt van de natuur, sprak haar een bewaard gebleven toespraak (1859) van een opperhoofd tot de Amerikaanse regering zeer aan. Ze vond er veel liefdeen respect in voor de directe leefomgeving (het opperhoofd heette Seattle). José ziet haar keramiek De in Waregem wonende Van Geluwe is onder meer met mail- en stamp-art projecten bezig, zijn baan brekende werk op dit terrein is in Nederland niet onbekend, een ander blijvend thema van Van Gelu we is: het museum. Uitzijn eigen poststempel blijkt dat hij zijn domicilie noemt The Museum of Mu seums. In de Middelburgse Vleeshal laat Van Geluwe veel uit dat heiligdom zien. Het thema van de tentoonstelling is Museum Art-Art Museum, dat de functie van het museum beziet, maar dan op de manier van Van Geluwe, die uitstekend past in de Belgische conceptuele traditie. Van Geluwe: 'Wat is de functie die het museum vervult voor de maatschappelijke vertering en recy cling van alle gerede producten, met een algemeen erkende kunstwaarde?' 'Het museum als de bewaar plaats van of opponent voor de prototypes van de cliché's, de model reclame studio?' 'Museum als organisator van en plaats voor manifestaties voor het cultureel massa toerisme.' 'Definieert het museum de plaats van de kunst in het publieke en persoonlij ke leven of definieert het publieke leven de plaats van de kunst in het museum?' Het museum of Museums komt kortom naar Middelburg, met johan van Gelu we als conservator. Dat museum staat model voor alle musea van alle conservators. Een deel van de resultaten van het conservatorwerk zal deels gelijktijdig en deels achtereenvolgens in de Vleeshal te zien zijn. Dat betekent units met aparte archieven, ofwel museale collecties die verschillen de gezichtspunten ten aanzien van musea en kunst weergeven: de kunst als zoeklicht en de archivering als hoopvolle persoonlijke strategie in de strijd tegen de tijd. Het klinkt nogal abstract. Concreet zijn er in elk geval te zien vier representatieve doorsneden van de volgende collecties: kunstarchief-archiefkunst van Morton Kaplan (PortlandAmsterdam), Hilmar Liptows Mein van Gogh Museum (Hamburg), Pierre Jean Vetters Mona Lisa Museum (Amsterdam) en al genoemde Museum of Museums met enkele minder bekende Vlaamse kunstenaars. Bob Pingen, die inmiddels vijftien jaar in Vlissingen woont, maakt schilderijen van grootformaat, waarin kleur een centrale rol heeft. Er gaat een zekere warmte van uit. Aan het resultaat blijken soms dertig lagen acrylverf een bijdrage te hebben geleverd. Licht speelt een belangrijke rol bij Bob Pingen. De continue veranderingen in licht en kleur van zee, lucht en land kan hij in Vlissingen dagelijks mee- september rnaken. pingen deed de Vrije Academie in Den Haag en vervolgens de Koninklijke in Antwerpen en Gent. Hij exposeerde onder meer in Leiden, Haarlem, Utrecht en Middelburg en deed mee aan groepstentoonstel lingen in Gent en Middelburg, waaronder de reizen de tentoonstelling 3 keer schilderen. De werkwijze die Ineke Otte toepast bij haar ruimte lijke dingen omschrijft ze zo: 'Inpakken - omwikkelen - insnoeren - uitpakken'. Ze gebruikt stof, gezeef drukt met kranteteksten. In haar laatste werk maakt Ineke Otte gebruik van zeefdrukverf en olieverf. Daarnaast zijn van haar sieraden te zien van rubber, perspex en electriciteitsdraden. Op vijf plaatsen tegelijk is sinds juni in Vlissingen werk te zien onder de noemer Grafiek Gala 86. Galerie Marquis heeft deze tentoonstellingenreeks samen met de grafiekspecialisten galerie Petit en de Printshop in Amsterdam georganiseerd. Piet Cle ment van de Printshop geldt voor vele grafische kunstenaars als de 'meesterdrukker'. Bij de NMB-bank, Ahrend, de Gevangentoren, Hotel Britannia en Galerie Marquis begint 2 september een nieuwe tentoonstelling. In de Gevangentoren hangt o.m. werk van Dirkje Kuyk, in Galerie Marquis de Vlissinger Guido Eckhardt. Hij maakte een serie kleuretsen die in een heel kleine oplaag werden gedrukt (vijf stuks). Het onderwerp van de serie is allerlei vormen van drukwerk. Een toegangskaartje, aanslagbiljet, huisvestingsformulier, gemaakt om in duizenden of miljoenen stuks naar de mensen te gaan verandert in iets unieks dat plotseling aandacht vraagt door zijn vorm, kleur en grootte. Het massale alledaagse in een oplage van vijf stuks. Een aantal namen van exposanten vindt u in de agenda. De voor het Straatfestival Vlissingen gebouwde Zee meeuw van de Eindhovenaar Jack Vreeke blijft ook in september nog hangen boven de Vissershaven. De meeuw heeft zeven vleugels in verschillende stan den, de spanwijdte is negen meter. Als materialen gebruikte Vreeke betonijzer en tempex. Eerder bouwde Vreeke voor het Straatfestival een potvis en een paard. Met de vogel maakte hij de cyclus water, land en lucht af. Van Marie-Paule Haar zijn er in Kruiningen vijf sculpturen te zien. De in 1940 geboren Brusselse deed onder meer het Nationaal Hoger Instituut voor Architectuur en Visuele Kunsten. Ze is docente aan een Brusselse kunstacademie. Tentoonstellingen onder meer in Brussel, Antwerpen, Avignon, Parijs, New York. Lidy Hoewaer (1943) volgde de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten in Hasselt en het Instituut dat °°k Haar volgde. Ze is docente keramiek aan de Stedelijke Academie in Genk. Tentoonstellingen °nder meer in Brussel, Antwerpen, Koblenz, Frank- Tbrt, Utrecht, Maastricht en Middelburg (Zeeuws Museum). Jan van Kerckhove (1927) volgde eveneens het hogere Instituut en daarnaast de Antwerpse Acade mie voor Schone Kunsten. Hij is directeur van de Kortrijkse Academie. Evenals Lidy Hoewaer is zijn meest geliefde materiaal keramiek. Van de Kerckho ve exposeerde onder meer in Berlijn, München, Antwerpen, Brussel, Pretoria, Warchau, Ankara, Montreal, Marseille, Maastricht. 'Wind-water-aarde-aksenten' noemt de in Colijns- plaat geboren en in Rotterdam wonende Anne Con tant haar privé bemoeienis met het stukje kust van Noord-Beveland tussen Kats en Wissenkerke. Ze vroeg zich af of ze veranderingen kon aanbrengen in door zee en wind opgestuwde sculpturen en hoe sterk die weer onderhevig zouden zijn aan de kracht van de elementen. Begin september wil ze haar accenten aanbrengen om ze drie seizoenen toe te vertrouwen aan de werking van wind, water, zon en aarde. In het begin zal hun aanwezigheid vreemd zijn, maar in de loop van de maanden zullen ze steeds meer een deel worden van het landschap. 'De zuigkracht van de aarde hier', schrijft ze, 'is voor mij een zeer sterk gegeven; nergens ervaarde ik de zwaartekracht zo sterk als op dit stuk Noord-Beve land'. Als materiaal kiest ze voor polypropyleen- weefsel en kunststofkabel. 'Beide materialen leerde ik kennen, toen ik ze in flarden en stukken tijdens mijn wandelingen langs de kust vond. Het is materi aal dat dus al aanwezig was in het landschap.' Beide materialen worden bij de Oosterscheldewerk- en in grote hoeveelheden gebruikt. Anne Contant wil het zware materiaal vormen geven die corresponde ren met de golvingen van dezeeendeglooiingen van de dijklichamen. Ze sluiten aan op al aanwezige elementen: basaltblokken, paalhoofden en andere golfbrekers en vaak ontlenen ze aan die elementen hun vorm. De accenten kun je het beste zien door buitendijks een wandeling of fietstocht te maken. Zeeuws Kunste naars Centrum: INEKE OTTE, WIM HOFMAN, PIETER SLAGBOOM GRAFIEK GALA 86: NMB-bank, Ahrend, Gevangentoren, Britannia, Galerie Marquis, Vlissingen Vissershaven Vlissingen: JACK VREEKE Inter Scaldis Kruiningen: DRIE BELGISCHE KUNSTENAARS Noord-Bevelandse kust: ANNE CONTANT Anne Contant accenten september 37

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 20