De ijzeren mythes en de harde werkelijkheid Zaterdag 6 september, Havenfeest in Nieuw en St. Joosland. Van 's morgens tot 's nachts een onafgebroken reeks optredens. Muziek, mime, dans en Flup Ju met zijn beeldend, muzikaal theater. Kenmerkend voor deze in Rilland gewortelde groep zijn de ijzeren beelden en voor werpen. Maar of het ijzerwerk nu herkenbaar is of niet, het hoort allemaal tot de categorie Zeer Geheimzinnige Voorwer pen. Maker is de oprichter Pierre Schwartz, die een succesvolle carrière als beeldend kunstenaar liet schieten voor het contact met het publiek. 'Wat ik te vertellen heb, heeft te maken met de realiteit'. flup ju bedrijf Ad de Jong Aan onze vertelsels was een grote behoefte september Een Duitse recensent werd dooreen voorstelling van Flup Ju zó aan Max Ernst herinnerd dat hij boven zijn stukje liet zetten: 'Max Ernst keerdeterug'. Jean- Paul Bresser schreef naar aanleiding van een optre den op het Festival of Fools in De Volkskrant: 'Ze organiseren een gevecht tussen twee vuurvogels, voeren een onophoudelijk bewegingsspel metelkaar uit en roepen, vooral door de suggestieve ijzeren sculpturen, beelden op die verwant zijn aan Jeroen Bosch'. De interpretaties verschillen. De meeste kijkers noemen de voorstellingen van Flup Ju mythisch, sprookjesachtig. En daar is Pierre Schwartz, de ziel van Flup Ju, niet blij mee. 'Nee. Dingen uit de werkelijkheid dringen zich aan mij op, gaan door mijn hart. Alles wat ik doe, heeft met de realiteit te maken. Het wordt wel gezegd, sprookjes, bijvoor beeld door onze maskers, maar daar ben ik ongeluk* kig mee. We maken geen sprookjes. De voorstelling gen ontstaan door wat ik zie met mijn ogen en hoor met mijn oren. Die beelden dringen zich op. Om iets beter te laten uitkomen kan ik bijvoorbeeld - en dat deed ik al toen ik nog schilderde - een door granaten beschoten bunker naast de Dom van Keulen zetten en daarnaast bijvoorbeeld een volkstuintje. Dat geeft een beeld van Duitsland'. In een informatiefolder voor theaterdi rekte uren en organisatoren van festivals liet Pierre Schwartz op tekenen: 'Mythen en dromen zijn een tastbaar deel van de werkelijkheid door de concreet meetbare sporen die ze achterlaten, bijvoorbeeld de tweede wereldoorlog'. Nu, verduidelijkend: 'Aan de tweede wereldoorlog ligt een mythe ten grondslag; die van het superieure Germaanse ras. De kerk is ook een mythe (De wereld lijkt wel een spijkerbed met al die puntige torens)'. De voorstellingen van Flup Ju mogen dan aan de werkelijkheid ontleend zijn, de muziek, het materiaal en ook de vormen doen aan een ver verleden denken. Associaties met mythen en 'oer' liggen toch voor de hand. Als ik op de zolder van Pierre Schwartz, aan de zeedijk bij Rilland, de indrukwekkende beelden be kijk, ontkom ik er althans niet aan. Misschien komt het vooral door het materiaal: alles is van ijzer. En ijzer hoort op de een of andere manier bij goden, smeden en andere mythische figuren. Al bijna vijftien jaar geeft het Flup Ju Bedrijf nu voorstellingen in Europa. De samenstelling van de spelersgroep is vrij constant en bestaat nu uit Pierre Schwartz en echtgenote Hennie Schwartz, Rob Maaskant en Martien Groeneveld. Alle vier hebben een achtergrond in de beeldende kunst. Pierre Schwartz is de oprichter en leider. Hij voert het woord, gedreven, nauwelijks onderbroken door Hennie of Rob Maaskant. Aan de basis van Flup Ju ligt een tentoonstelling september 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 3