NIEUWLANDS
HAVENFEEST
Door een intern conflict verdwenen het
afgelopen seizoen de regisseurs en de
volledige spelersgroep bij het Zuidelijk
Toneel Globe.
Een roemrijke periode werd afgesloten.
Slechts de naam blijft.
De zakelijk leider van Globe nam een
nieuwe artistiek leider aan die radicaal
met het verleden wil breken.
NIEUW ARTISTIEK DIRECTEUR
RONALD KLAMER STUURT GLOBE
RICHTING KLASSIEK TONEEL
De 31-jarige Ronald Klamer stelde voor
het komend seizoen een repertoire samen
dat voornamelijk bestaat uit grote, klas
sieke werken uit de toneelliteratuur.
Zijn verklaring: 'De avant-garde, het
experiment, is belangrijk geweest. Maar
dit begrip staat niet langer voor ver
nieuwing.
Vernieuwend toneel in de jaren 80 dient
zorgvuldig te zoeken hoe interessant,
kritisch en onderhoudend toneel gemaakt
kan worden voor een zo groot mogelijk
publiek.
Want als het toneel zichzelf iets moet
verwijten, dan is 't dat het contact met
het publiek een beetje is kwijtgeraakt.'
Waarmee weer eens wordt aangetoond dat
de tijd in cirkeltjes (of spiralen?) rond
draait.
Anke Manschot vroeg Klamer naar zijn
drijfveren: 'Als ik heel vals ben, dan zeg ik
dat ik van de generatie boven mij af wil.'
nieuwlands havenfeest
globe
Anke Manschot
Op 6 september zal het haventje van Nieuw
en St.Joosland het middelpunt vormen van een
muziek- en theaterfestival. Dat ter gelegenheid
van de officiële (her)ingebruikneming van het
voormalige landbouwhaventje door de vereni
ging 'De Nieuwlandse Haven'. Het festival, dat
zich voornamelijk zal afspelen op en om het
binnenvaartschip 'Nooit Volmaakt' - voorzien
van een podium met festivaltent - opent 's
morgens op ludieke wijze met een concert door
de swingfanfare Alteklein uit Zierikzee, de
Nieuwlandse fanfare ONDA en Sint Juttemis.
De drie groepen zullen respektievelijk vanuit
de richting Middelburg, Nieuwland en vanaf het
water komen en bij het treffen als superbig-
bandfanfare een speciaal voor deze gelegen
heid door Dies Ie Due gecomponeerd muziek
stuk spelen. Na de officiële opening, waarbij
het Nieuwlands Havenlied van Engel Rein-
houdt voor het eerst te horen zal zijn, volgt
een kinderprogramma. Daarbij zal alle mede
werking van de kinderen nodig zijn om een
zoektocht naar de spoorloos verdwenen zee-
meerofmindermin tot een goed einde te
brengen, 's Middags volgt dan ook nog een
feest met Balinese dansen van Sinar Bulan
op gëimproviseerde muziek en een optreden
van Alteklein. Tijdens en na de mosselmaaltijd
speelt het zigeunerorkest De Piotto's uit België,
waarna het avondprogramma begint met een
optreden van de gevluchte Tsjechische zanger
Jaroslav Hutka. Vervolgens zijn te zien en te
horen: de slagwerkgroep Zilte Swing, de
Argentijnse clown Leonardo, beeldend theater
van het Flup Ju Bedrijf, Sint Juttemis en
een slotspektakel van alle aanwezige artiesten.
De presentatie komt van Cor Galis (de stem van
•de vpro-radio). Initiatiefnemers en organisato
ren zijn Trudi Warns (Mooie Moeite),Nick van
Raay (St.Juttemis) en Rob Maaskant (Flup
Ju).
Dat dit festival gratis is, wordt mogelijk ge
maakt door financiële steun van de gemeente
Middelburg en de provincie Zeeland. Voor de
juiste aanvangstijden wordt verwezen naar een
nog te verschijnen speciale festivalkrant,
waarin naast het volledige programma ook
verhalen over de geschiedenis van het oude
landbouwhaventje worden opgenomen (sa
menstelling Kees Slager).
Van boven naar beneden:
Els en Yvonne van Beukering, Sinar Bulan
Martien Groeneveld
en St. Juttemis
8 mm september
Toen ik eind november werd benaderd om artistiek
leider van Globe te worden, kwam de vraag op het
juiste moment. Achteraf denk ik dat ik op zoiets heb
zitten wachten. Ik had een raar soort rust: ja, dat kan ik.
Zo'n twee jaar geleden zou ik van een dergelijke
benoeming nog in de war zijn geraakt. Ik zou bijvoor
beeld alleen al tegen de confrontatie meteen twintigtal
acteurs hebben opgezien.'
Ronald Klamer (31) maakt inderdaad op dit moment
een gedecideerde indruk. Een man die weet wat hij wil,
ondanks zijn jongensachtige uiterlijk. Hoewel zijn
benoeming pas per 1 augustus inging, was hij al
maanden tevoren volop in de weer met de voorberei
dingen voor het toneelseizoen 1986/1987. Vanuit zijn
woonplaats Amsterdam reist hij regelmatig naar Eind
hoven om Globe praktisch vanaf de grond weer op te
bouwen. Zoals bekend zijn vanwege interne conflicten
bijna alle spelers opgestapt.
Gerardjan Rijnders zei anderhalf jaar geleden in eer*
interview dat het goed zou zijn als om de zoveel tijd alle-
toneelgezelschappen zich zouden vernieuwen. Weg
met de oude hap!, zei hij letterlijk. Het is ironisch dat
zijn woorden nu op Globe van toepassing zijn. 'Ik vind
die uitspraak van Gerardjan onzin', zegt Ronald Kla
mer. Het is niet waar dat nieuw altijd beter is en dat
spelers, die ergens lang zitten per definitie zijn ingedut.
Wat voor de vorige vierkoppige leiding het struikelblok
was, het repertoire voor het komende seizoen, lukte
Ronald Klamer wonderlijk snel. Maar in je eentje
loop je ook niet het risico in een onderlinge machts
strijd verwikkeld te raken.
Klamer: 'De zakelijk leider van Globe belde mij om acht
uur op. Toen hij een uur later bij me kwam praten, had
ik een repertoire-voorstel. Stukken die al op mijn
verlanglijstje stonden. Je maakt geen repertoire door
voor de boekenkast te staan...kom, ik ga Beckett of
Strindberg eens lezen. Nog steds heb ik de neiging te
legitimeren waarom je theater maakt. Ik denk altijd dat
ik een goed politiek maatschappelijk verhaal moet
afsteken. Ik kan jaloers zijn als Edo de Waard in een
interview gewoon vertelt dat hij van Wagner, Strauss,
Mahler en Bruckner houdt, omdat het over de dood,
over de liefde en over God gaat. Dat is uiteindelijk toch
de enige motivatie waarom je een stuk uitkiest. Clavigo
van Goethe gaat over het probleem liefde versus
carrière. In Een Poppenhuis van Ibsen vechten een
roan en een vrouw voor hun verhouding. Lange Dag
reis Naar De Nacht van O'Neill gaat over de vraag hoe
je leert liefhebben. Terwijl in Die Fledermaus met de
liefde wordt gespeeld.'
Nadat hij accuraat een telefoongesprek over het nieu
we seizoensboekje, dat er deftig en duur uitziet, heeft
afgehandeld, vervolgt hij: 'Ik vind het treurig dat in
relaties het gevecht voor de liefde zo gauw wordt
opgegeven, dat er zo weinig adem is. Het heeft zo vaak
roet een huishoudboekje te maken, met debet en
credit. Het mag vooral geen negatief saldo opleveren,
want anders smeer ik hem.'
In de pers is Ronald Klamer al als behoudend afge
schilderd. Hij zal zeker niet in de lijn van Gerardjan
Rijnders doorgaan, maar toneel voor een breed pu
bliek maken. Met zijn komst zal Globe ongetwijfeld een
nieuw image krijgen. Het woord 'reactionair' is in dit
verband al eens gevallen.
Namer: 'Reactionair? wat een walgelijk woord. Het
Tl september 9