NIEUWLANDS HAVENFEEST Door een intern conflict verdwenen het afgelopen seizoen de regisseurs en de volledige spelersgroep bij het Zuidelijk Toneel Globe. Een roemrijke periode werd afgesloten. Slechts de naam blijft. De zakelijk leider van Globe nam een nieuwe artistiek leider aan die radicaal met het verleden wil breken. NIEUW ARTISTIEK DIRECTEUR RONALD KLAMER STUURT GLOBE RICHTING KLASSIEK TONEEL De 31-jarige Ronald Klamer stelde voor het komend seizoen een repertoire samen dat voornamelijk bestaat uit grote, klas sieke werken uit de toneelliteratuur. Zijn verklaring: 'De avant-garde, het experiment, is belangrijk geweest. Maar dit begrip staat niet langer voor ver nieuwing. Vernieuwend toneel in de jaren 80 dient zorgvuldig te zoeken hoe interessant, kritisch en onderhoudend toneel gemaakt kan worden voor een zo groot mogelijk publiek. Want als het toneel zichzelf iets moet verwijten, dan is 't dat het contact met het publiek een beetje is kwijtgeraakt.' Waarmee weer eens wordt aangetoond dat de tijd in cirkeltjes (of spiralen?) rond draait. Anke Manschot vroeg Klamer naar zijn drijfveren: 'Als ik heel vals ben, dan zeg ik dat ik van de generatie boven mij af wil.' nieuwlands havenfeest globe Anke Manschot Op 6 september zal het haventje van Nieuw en St.Joosland het middelpunt vormen van een muziek- en theaterfestival. Dat ter gelegenheid van de officiële (her)ingebruikneming van het voormalige landbouwhaventje door de vereni ging 'De Nieuwlandse Haven'. Het festival, dat zich voornamelijk zal afspelen op en om het binnenvaartschip 'Nooit Volmaakt' - voorzien van een podium met festivaltent - opent 's morgens op ludieke wijze met een concert door de swingfanfare Alteklein uit Zierikzee, de Nieuwlandse fanfare ONDA en Sint Juttemis. De drie groepen zullen respektievelijk vanuit de richting Middelburg, Nieuwland en vanaf het water komen en bij het treffen als superbig- bandfanfare een speciaal voor deze gelegen heid door Dies Ie Due gecomponeerd muziek stuk spelen. Na de officiële opening, waarbij het Nieuwlands Havenlied van Engel Rein- houdt voor het eerst te horen zal zijn, volgt een kinderprogramma. Daarbij zal alle mede werking van de kinderen nodig zijn om een zoektocht naar de spoorloos verdwenen zee- meerofmindermin tot een goed einde te brengen, 's Middags volgt dan ook nog een feest met Balinese dansen van Sinar Bulan op gëimproviseerde muziek en een optreden van Alteklein. Tijdens en na de mosselmaaltijd speelt het zigeunerorkest De Piotto's uit België, waarna het avondprogramma begint met een optreden van de gevluchte Tsjechische zanger Jaroslav Hutka. Vervolgens zijn te zien en te horen: de slagwerkgroep Zilte Swing, de Argentijnse clown Leonardo, beeldend theater van het Flup Ju Bedrijf, Sint Juttemis en een slotspektakel van alle aanwezige artiesten. De presentatie komt van Cor Galis (de stem van •de vpro-radio). Initiatiefnemers en organisato ren zijn Trudi Warns (Mooie Moeite),Nick van Raay (St.Juttemis) en Rob Maaskant (Flup Ju). Dat dit festival gratis is, wordt mogelijk ge maakt door financiële steun van de gemeente Middelburg en de provincie Zeeland. Voor de juiste aanvangstijden wordt verwezen naar een nog te verschijnen speciale festivalkrant, waarin naast het volledige programma ook verhalen over de geschiedenis van het oude landbouwhaventje worden opgenomen (sa menstelling Kees Slager). Van boven naar beneden: Els en Yvonne van Beukering, Sinar Bulan Martien Groeneveld en St. Juttemis 8 mm september Toen ik eind november werd benaderd om artistiek leider van Globe te worden, kwam de vraag op het juiste moment. Achteraf denk ik dat ik op zoiets heb zitten wachten. Ik had een raar soort rust: ja, dat kan ik. Zo'n twee jaar geleden zou ik van een dergelijke benoeming nog in de war zijn geraakt. Ik zou bijvoor beeld alleen al tegen de confrontatie meteen twintigtal acteurs hebben opgezien.' Ronald Klamer (31) maakt inderdaad op dit moment een gedecideerde indruk. Een man die weet wat hij wil, ondanks zijn jongensachtige uiterlijk. Hoewel zijn benoeming pas per 1 augustus inging, was hij al maanden tevoren volop in de weer met de voorberei dingen voor het toneelseizoen 1986/1987. Vanuit zijn woonplaats Amsterdam reist hij regelmatig naar Eind hoven om Globe praktisch vanaf de grond weer op te bouwen. Zoals bekend zijn vanwege interne conflicten bijna alle spelers opgestapt. Gerardjan Rijnders zei anderhalf jaar geleden in eer* interview dat het goed zou zijn als om de zoveel tijd alle- toneelgezelschappen zich zouden vernieuwen. Weg met de oude hap!, zei hij letterlijk. Het is ironisch dat zijn woorden nu op Globe van toepassing zijn. 'Ik vind die uitspraak van Gerardjan onzin', zegt Ronald Kla mer. Het is niet waar dat nieuw altijd beter is en dat spelers, die ergens lang zitten per definitie zijn ingedut. Wat voor de vorige vierkoppige leiding het struikelblok was, het repertoire voor het komende seizoen, lukte Ronald Klamer wonderlijk snel. Maar in je eentje loop je ook niet het risico in een onderlinge machts strijd verwikkeld te raken. Klamer: 'De zakelijk leider van Globe belde mij om acht uur op. Toen hij een uur later bij me kwam praten, had ik een repertoire-voorstel. Stukken die al op mijn verlanglijstje stonden. Je maakt geen repertoire door voor de boekenkast te staan...kom, ik ga Beckett of Strindberg eens lezen. Nog steds heb ik de neiging te legitimeren waarom je theater maakt. Ik denk altijd dat ik een goed politiek maatschappelijk verhaal moet afsteken. Ik kan jaloers zijn als Edo de Waard in een interview gewoon vertelt dat hij van Wagner, Strauss, Mahler en Bruckner houdt, omdat het over de dood, over de liefde en over God gaat. Dat is uiteindelijk toch de enige motivatie waarom je een stuk uitkiest. Clavigo van Goethe gaat over het probleem liefde versus carrière. In Een Poppenhuis van Ibsen vechten een roan en een vrouw voor hun verhouding. Lange Dag reis Naar De Nacht van O'Neill gaat over de vraag hoe je leert liefhebben. Terwijl in Die Fledermaus met de liefde wordt gespeeld.' Nadat hij accuraat een telefoongesprek over het nieu we seizoensboekje, dat er deftig en duur uitziet, heeft afgehandeld, vervolgt hij: 'Ik vind het treurig dat in relaties het gevecht voor de liefde zo gauw wordt opgegeven, dat er zo weinig adem is. Het heeft zo vaak roet een huishoudboekje te maken, met debet en credit. Het mag vooral geen negatief saldo opleveren, want anders smeer ik hem.' In de pers is Ronald Klamer al als behoudend afge schilderd. Hij zal zeker niet in de lijn van Gerardjan Rijnders doorgaan, maar toneel voor een breed pu bliek maken. Met zijn komst zal Globe ongetwijfeld een nieuw image krijgen. Het woord 'reactionair' is in dit verband al eens gevallen. Namer: 'Reactionair? wat een walgelijk woord. Het Tl september 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 5