SPOREN VAN ONTWIKKELINGSDRANG globe 'Als je kunst maakt, ben je altijd met vernieuwing bezig, tenzij je imiteert' 'Ik vind het treurig dat in relaties het gevecht voor de liefde zo gauw wordt opgegeven...' 10 beeldende kunst Henk Postma Het beeldende werk dat elk jaar weer tijdens het Vlissingse Straatfestival te zien is en waarvan in veel gevallen ook de wording kan worden gevolgd, is voor Zeeuwse begrippen uniek. Dergelijke tentoonstellingen waren er in Zeeland niet, voordat de Vlissingse Culturele Raad ermee begon. In het besef van de ver gankelijkheid der dingen, heeft de Culturele Raad de beelden die deze zomer te zien waren nu in een catalogus 'vereeuwigd'. De soundmachine, waarop eind juni - begin juli concerten zijn gegeven, is eveneens in de catalogus opgenomen: 12 beelden plus de Soundmachine is '13 X vorm', zoals de titel luidt. Henk Postma, een soms vakmatig liefhebber van de beeldende kunst, zag de beelden en ontkwam niet aan de overweldigende omgeving. Onder de kop Sporen van ontwik kelingsdrang schreef hij de hiernaast geplaatste inleiding van de catalogus. Ronald Klamer, artistiek, directeur/ regisseur 'Lange Dag reis door de Nacht', Globe Foto Theo Noort woord conserveren is misschien eerder op zijn plaats, ik ben het eens met Peter Stein die zich nu distancieert van het toneel uit de jaren zeventig. Het was te conceptioneel, te bedacht, leder stuk werd nauwkeu rig gewogen of het wel politiek relevant genoeg was. Er ontstond een tendens om teksten secundair te vinden. Het ging om het grote gebaar, om de beeldenrij. Stukken werden geamputeerd. Ik raak geïrriteerd, als ik een toneelspeelster een monoloog van een half uur zie houden en ik vang zo nu en dan een zinnetje op.' Toch wordt onverstaanbaarheid soms bewust gehan teerd. 'Dat is zo, maar als je die keuze maakt, moetje wel van goeden huize komen. Klaus Grüber heeft in Parijs Bérénice van Racine op absolute fluistertoon gedaan. De ene helft van het publiek begon te gillen en de andere helft riep om stilte. Hij heeft bij wijze van spreken het recht om zoiets te doen, omdat het een groot regisseur is en op een bijzondere manier onder zoek doet. Als anderen dat soort grappen ook probe ren, maar er het kunstenaarschap niet voor hebben, dan voel ik me belazerd. Ik ben trouwens gauw beledigd als ik naar toneel ga kijken. Verveel me snel. Dat bedoel ik niet arrogant, maar ik ben een moeilijk te vermaken iemand, zeker als ik van tevoren al voorzie hoe het zal aflopen.' Begrijp ik het goed dat je geen vernieuwende kunst wil? 'Als je kunst maakt, ben je altijd met vernieuwing bezig, tenzij je imiteert. Het gaat erom, wat voor vernieuwing je zoekt. Waarom zou figuratieve schilderkunst bij voorbeeld niet vernieuwend kunnen zijn? Anselm Kiefer vind ik een spannend beeldend kunstenaar. Zodra het in kunst niet meer over mensen gaat, haak ik af. Dan boeit het mij niet meer. Zo'n zeven jaar geleden zou het ondenkbaar zijn geweest dat een jonge Neder landse schrijver de moed had om een gewone klassie ke roman te schrijven, in de traditie van Anna Karenina en Madame Bovary. Er is toch jarenlang geroepen, dat de romankunst dood is. Nou, ik heb Cirkels in het gras van Oek de Jong met buitengewoon veel plezier gelezen. Ik zou in het theater weer willen kiezen voor de vertelling. Het valt me op dat mensen roepen dat de taal zo'n probleem is. Als ik dat soort mensen hoor praten, heb ik toch het gevoel dat het een geleende uitspraak is. Wat een gelul dat voorstellingen ineens over taal moeten gaan. Hoezo? Heb jij als je Oek de Jong leest een probleem dat je met taal geen verhaal meer kunt vertellen? Ik wil voorstellingen maken die het publiek iets vertellen over hun eigen leven. 2e misschien doen schrikken of ze een emotie geeft die ze allang niet meer hebben gehad.' Je hebt in een interview gezegd dat het voor jou van groot belang is dat de zaal gevuld is. 'Een voorstelling bestaat op het moment, dat er publiek is. Zonder publiek is ze belachelijk. Een bijna lege zaal betekent in negen van de tien keer een bijna dode opvoering. Dat wil niet zeggen dat er niet genoeg acteurs zijn die voor weinig publiek toch ontzettend hun best doen en heel gewetensvol zijn, maar daar voor heb ik die voorstelling niet gemaakt. Ik ben niet vies van publiciteit, vind zelfs dat je krachtig moet optreden om ervoor te zorgen, dat je het publiek bereikt. Regisseurs en artistieke leiders halen er vaak hun neus voor op. Waanzin.' Komt je repertoire-keuze uit een aanpassing aan het publiek voort? 'Als ik repetoiretoneel voor grote zalen maak, bedenk ik wel zeker waarmee ik het publiek kan amuseren binnen de begrenzingen van wat ik wil maken. Er zijn stukken die ik met groot plezier lees, maar bewust niet uitbreng op deze plek. Ik kan niet in een repertoire aanbod vier ingewikkelde klassieke stukken stoppen. Dat is gewoon dom. Ik heb een aanbod, waardoor mensen die vier keer naar Globe gaan een diversiteit aan toneel te zien krijgen. Die zorg heb ik en vind ik evident. Ik zal nooit commercieel denken: geef het volk wat het wil. Geef ze brood en geef ze spelen.' Opvallend is dat Ronald Klamer een aantal jonge mensen heeft aangetrokken. Stephan Kimmig, die Clavigo gaat regisseren is pas 27 jaar oud. Dit zal zijn grote-zaal debuut worden. De componist, die de muziek van Die Fledermaus bewerkt, is 21 jaar. De regisseuse van Een Poppenhuis, Teuntje Klinkenberg, komt ook voort uit de nieuwe lichting. Zoekt Klamer doelbewust jong talent? 'Ja, maar niet volgens het Veronica-motto 'Je bent jong en je wilt wat'. Als ik heel vals ben, zeg ik dat ik van de generatie boven mij afwil. De mensen door wie ik in het toneel ben grootgebracht. Ze zijn een eind in de dertig en nu al cynisch over het theatervak, ze hebben zogenaamd al alles gezien en meegemaakt. Ik wil bij Globe met mensen aan het werk die er zin in hebben. Het is belangrijk dat nieuw talent een kans krijgt.' Je bent op het ogenblik niet zozeer bezig een ensem ble te vormen, alswel per productie te bezetten. 'Mijn bedoeling is om op den duur een ensemble te vormen. Het is alleen zo dat de praktijk leert dat je een ensemble niet moedwillig uit de grond moet stampen, maar dat ze op basis van vruchtbare samenwerking ontstaat. Het is fijn om aan de borreltafel dezelfde ideeën te hebben maar pas in het concrete werk wordt duidelijk wat de waarde ervan is. Het is me hopelijk gegeven binnen twee a drie jaar met een aantal vaste mensen door te gaan.' I september De ontwikkelingsdrang van de mensheid, zoals diê" tot uiting komt in economische kracht en militaire macht, heeft door de eeuwen heen vrijwel onuitwis bare sporen in de landschappen achtergelaten. Ner gens in Zeeland wordt dat zo treffend geïllustreerd als op de Vlissingse Oranjedijk, waar de nietig om zich heen ziende mens zich omringd weet door het dynamisch panorama van de Schelde-monding, waarin vier eeuwen grensverleggende bedrijvigheid lijken samengevat. Terwijl de zon vat krijgt op het wijdse blikveld snellen dreigend jagende wolken voorbij een lichtblauwe lucht. De grijze atomaire bol van Borssele, hoewel kilometers ver verwijderd, boezemt een mengeling van ontzag, vrees en geheimzinnigheid in. Soms verdwijnt deze eigentijdse energiebron in een heiige deken, die de Scheldeboorden aan het zicht onttrekt. Dan dringen nog slechts mysterieus bassende mist hoorns tot de benevelde zintuigen door. Maar nu, terwijl een helder licht uit de hemel neer daalt, is er speelruimte voor contrasten. Prominent op de voorgrond dringen zich de vertrouwde contou ren van een zeventiende eeuwse stellingmolen op. De vloed heeft De Schelde tot aan de rand gevuld. Mastodonte zeeschepen, sommigen volgestapeld met containers, anderen met explosieve of giftige brand- en grondstoffen in hun tanks, drijven onver stoorbaar over de schommelende watermassa. Ze negeren hooghartig het gewoel van minder ge proportioneerde vrachtvaarders, veerboten en drif tig dijnende slepers. Zijn ze op weg naar de wereldhaven Antwerpen? Meren ze af bij de plants van chemie-reus Dow, die zich als een witgespoten concentratie kikkerdril aan de overzijde van de Schelde lijken te hebben vastge hecht? Of zetten ze koers naar de steigers van de immer walmende Hoechstfabriek? Het zijn slechts details, die zich in dit kort tijdsbestek beschrijven laten. En helemaal schoon wordt het nooit, ook niet wanneer een storm het uitzicht wast, schuimkoppen uit de golven slaat en een zilte zeelucht het land in stuurt. Daarom snel de blik gericht op de toegangs geul naar de voormalige vissershaven, waar strate gisch opgehangen fuiken de aandacht vestigen op een ambachtelijker tijdsgewricht, waarin de mens Eric Brandts, Antoon Versteegde, Jack Vreeke, Coen Vernooij, Johan Wagenaar, Fré llgen, Nina Goerres, Dick Simonis, Bert Meinen, Charles Vergouwen, Kees Buckens, Gerard Walraeven en het sound- en klank spel. september 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 6