beeldende kunst beeldende kunst nadrukkelijker was aangewezen op de vruchten van de zee. Hoog torenend boven het silhouet van Vlissingen manifesteren zich de kranen van de Koninklijke Maatschappij De Schelde. Ze leggen de kiel voor ultra-geavanceerde fregatten, waarmee de Neder landse Marine de militaire macht ter zee probeert hoog te houden, al steekt die wat schamel af tegen het overwicht waarmee Michiel Adriaanszoon de Ruyter Nederlands zeventiende eeuwse belangen te water bevocht. Het gietijzeren standbeeld van deze Vlissingse vlootvoogd, in de negentiende eeuw ge goten, pronkt dan ook aan de zeezijde van het postmoderne panorama, waar de meeuw in het luchtruim heerst, krijsend boven bakens en boeien. Al deze economische architectuur, monumenten van industriële, commerciële en militaire activiteit in heden en historie, omgeven door een even dreigen de als bevrijdende natuurkracht, mag dan trots getuigen van menselijke ontwikkelingsdrang, haar overweldigend perspectief duldt zo weinig commen taar dat het ontbreekt aan tekens uit de andere hoek van de menselijke geest: het altijd kwetsbaar en onzeker innerlijk. 'Op allerlei terreinen van het maatschappelijk en economisch leven is men grensverleggend tekeer gegaan; op het moment dat men dat op het gebied van de kunsten doet, wordt er wat lacherig en moeilijk overgedaan', klaagde de Zeeuwse journalist André Oosthoek drieënhalf jaar geleden in een speech bij de uitreiking van een culturele onder scheiding, de Zeeuwse aanmoedigingsprijs voor jong talent, aan de Zeeuwse kunstenaar Piet Diele- man en William Verstraeten. Hij zal zijn elegie niet ontleent hebben aan een bezoekje aan de Oranje- dijk, maar zijn woorden zijn hier wel toepasselijk. Want pas nu, en dan nog slechts vooreen korte poos, zijn kunstenaars in staat gestelt op deze zeewering in dialoog te treden met de omgeving. Veel eerder, hoewel dan wel aan enkele decennia moet worden gedacht, had een opstelling van beeld objecten en installaties zoals die nu op en bij de Oranjedijk te kijk staan, niet tot de mogelijkheden behoord. Want zo heftig als de afgelopen vier eeuwen de grenzen van het maatschappelijk en economisch leven zijn verlegd, zo armetierig als door sommigen met hedendaagse kunst wordt omgesprongen, zo weinig is ^r in diezelfde tijdspanne binnen de Neder landse beeldhouwkunst gebeurd. Pas anderhalve eeuw geleden kwam deze dicipline in deze lage landen los van haar decoratieve functie als versierder van gebouwen. En toen ging het er nog maar om de vervaardiging van (stand)beelden ter herinnering aan belangrijke landgenoten of gebeur tenissen. Pas in 1841 kwam in Nederland het vierde opzichzelfstaande beeld tot stand: dat van Michiel Adriaanszoon de Ruyter in Vlissingen. Eenmaal los van de architectuur duurde het nog tot in deze eeuw dat de beeldhouwkunst langzaam maar zeker erkend werd als middel tot bezieling, of dan toch in ieder geval tot verfraaiing van een stads- of dorpsbeeld. Pas dan stapt het klassieke beeldhouwwerk van zijn sokkel af en hoeft een beeld ook niet meteen meer herkenbaar te zijn. Tegenwoordig pogen beeldhouwers, wanneer ten- Van boven naar beneden Anton Versteegde 'Schanssculptuur' (Foto J. Brouwers) Jack Vreeke 'Zeemeeuw' Fre llgen Progcy H12-H13/3V-4V C'Q 12 mm september [september 13 minste die ontoereikend geworden benaming nog mag worden gebruikt, in parken en tuinen, bossages en lanen of gewoon in het open veld, te duelleren met natuur en maatschappij. Daarbij lijkt alles toege staan. Was het in de zestiger en zeventiger jaren in zwang om het landschap ingrijpend naar de hand te zetten -de grootschalige land-art maakte een zege tocht-, nu zijn de schijnwerpers vooral gericht op de presentatie van gemakkelijker hanteerbare, veelal kwetsbare objecten en installaties, die zowel serieus bedoeld als frivool mogen zijn. De informatie - maatschappij snelt voort en wie het tempo geestelijk bij wil houden lijkt geen tijd meerte kunnen verliezen met een arbeidsintensief proces als de ambachtelijke bewerking van ijzer en steen. Daarom heeft menig beeldhouwer zich ook van deze traditionele materialen bevrijd. Wat vandaag is kan morgen verdwenen zijn, dus werkt hij niet meer voor de eeuwigheid. Zijn materiaal mag gerust verganke lijk zijn: naast staal en steen figureren wrakhout van de stranden en gevonden voorwerpen uit de afval hopen van de consumptiemaatschappij. Dat alles staat uiteraard niet borg voor kwaliteit, experimenten met vrijwel onbegrensde creatieve mogelijkheden kunnen evenzeer ontaarden in niets zeggende oppervlakkigheid. Maar daarover maakte men zich ook in de afgelopen eeuwen niet altijd druk» Terug naar de Scheldemond, waar de monumentale kracht van wat de mens er al om redenen van nut of gewin tot stand heeft gebracht zich moeilijk laaT beconcurreren. Aan een dergelijke confrontatie heb ben de beeldhouwers zich dan ook niet of nauwelijks gewaagd. Het tiental installaties en objecten, ge combineerd met al langer bestaande sculpturen, die de Vlissingse Culturele Raad er -kiezend uit een dertigtal ontwerpen- heeft laten oprichten, reageert vooral op de beweeglijkheid van de natuur op dit raakvlak van zee en land. Uit betrekkelijk goedkope materialen en afvalproducten zijn constructies ont staan die vanuit diverse invalshoeken een wissel werking, of zo men wil een spanning, tot stand moeten brengen met zon, zee, wind, water, ruimte, rust, lucht, licht Bijna nonchalant steken deze sculpturen en vormen van omgevingskust af bij de maritieme tentakels en tekens die de dijk normaliter al van kleur en klank voorzien. Maar voor zover nog niet door mens of natuur vernield, verdienen ze nadere beschouwing. Dat mag dan door een geestesgesteldheid zoals door beeldhouwer Erik Don geformuleerd in het juli/augustusnummer van het tijdschrift Kunstbeeld. 'Je kunt wat er om je heen gebeurt best volgen en toch jezelf blijven', antwoordt hij tijdens een discus sie over de invloed van de internationale beeldenten toonstelling die nu voor het eerst sinds vijftien jaar weer in het Arnhemse park Sonsbeek wordt gehou den. 'Een vorm moet beeldend zijn. Wat voor materiaal je Qebruikt isniet van belang. Hetgaatom je maniervan kijken en beleven.' 13 keer vorm, catalogus met beschrijvingen van beelden en projecten, foto's. Te bestellen bij Cultu rele Raad Vlissingen, Badhuisstraat 104, 4371 LV Vlissingen. ^an boven naar beneden Dick Simonis/Wouter de Baat 'Parelaan de ScheldeFoto J. Brouwers Bound klankspel/St. Juttemis. Foto J. Brouwers

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 7