■lï) Het kan vreemd gaan Jeanne D'Arc Rien ne va plus De Huisbewaarder Dikke vingers Jules Croiset De poppenspeler van Lodz John Lanting's theater van de lach Lange dagreis naar de nacht Glazen speelgoed Hidde Maas, Kees Brusse en Johan Ooms in 'de Huisbewaarder' Foto Roland Smulders lijk na zijn beroemde roman 'Het lijden van de jonge Werther'. Qua thematiek verto nen beide werken overeenkomsten, in zoverre dat zowel in 'Werther' als in 'Cla- vingo' de onbereikbare liefde centraal staat. Clavigo trekt naar Spanje om zijn geluk te beproeven en wordt daar verliefd op Marie, een Frans meisje dat samen met haar oudere zuster naar dit vreemde land werd gezonden omdat hun vader niet in staat was hen te onderhouden. De ambitieuze Clavigo wil pas met haar trouwen als hij haar financiële zekerheid kan bieden en streeft naar een hoge post aan het spaanse hof. Clavigo wordt heen en weer geslingerd tussen wat zijn licht ontvlambare hart en wat de koele bereke ning hem ingeeft. Hij wordt belaagd door de broer van Marie met zijn strakke moraal en door een oudere vriend die hem ten eigen bate wil gebruiken. Na zes jaar kiest Clavigo toch voor zijn karrière. Maar zijn karakterloosheid wordt hem fataal di. 25 november-Middelburg ab nr 032 Komedie van Bernard Slade met Pleuni Touwen Hugo Metsers. Vertaling: Remco Campert. Regie: Jules Royaards. Twee mensen met een doorsnee, dus niet al te ongelukkig huwelijk, ontmoeten el kaar, stranden, brengen de nacht met elkaar door en worden onafscheidelijk. Het begin van een 20-jarig avontuur, waarin beiden op intense wijze lief en leed met elkaar deleneens per jaar. Want ieder jaar, zelfde tijd, liegen ze tegen hun gezin, smeren hem stiekem naar een hotel en storten zich in hun buitenechte lijke relatie. Een 'comedy-classic' van Bernard Slade, die in een zeer spitse en humorvolle dialoog toont hoe twee men sen gebukt gaan onder wroeging, maar hun geweten sussen onder het motto dat de helft van het plezier eraf is als je je niet een beetje schuldig voelt, za. 13 december-Zierikzee ab nr 009 za. 28 februari-Middelburg ab nr 059 Theaterprojekt met o.a. Josée Ruiter. Regie: Apostolos Panagopoulos. In deze voorstelling over de nationale heldin van Frankrijk worden twee lijnen samengesmolten. De ene is de afloop van Jeanne's leven en de reakties op haar dood (de heiligverklaring, ideeën over haar schijnverbranding en latere huwe lijk); de andere lijn bestaat uit geselekteer- de elementen uit kunstuitingen naar aan leiding van Jeanne's leven en dood: toneel van Schilleren Shaw, poëzie van Claudel, muziek van Honegger. Alle elementen worden samengevoegd tot een helder verhaal over het avontuur en het leed van Jeanne d'Arc. Zodoende ontstaat een spektakel dat niet alleen uiterst toegankelijk is, maar waarin amu sementswaarde in perfekte balans is met de kulturele ontwikkeling. Door middel van een grote spelintensiteit en vele oog strelende taferelen wil deze voorstelling prikkelen èn ontroeren. Dit effekt zal nog worden verhoogd door het gebruik van film-en muziekfragementen. wo. 17 december-Middelburg ab nr 035 Van Stephen Poliakoff door Toneelgroep Theater met o.a. Margreet Blanken, Huib Broos, Edmond Classen. Regie: Helmert Woudenberg. 'Rien ne va plus' speelt zich af in de glitterwereld van casino's en pluche ho tels, de wereld van snelle zakenlieden en mooie escortgirls, de schijn van felge kleurde cocktaildrankjes, flitsende kaar ten en rollende rouletteballetjes. En na tuurlijk ook de keerzijde van die wereld, het 'spel' om de macht, opgeklopte illu sies, kapotte droombeelden. Hoofdpersoon in dit thrillerachtige machtspel is een vrouw, Catherine. Zij geeft talenkursussen aan buitenlandse managers en het is haar ambitie op te vallen in deze wereld van glamouren valse schijn en de smaak van sukses te proeven. Haar tegenspelers zijn Langer en Alan. Langer is een leerling van Catharine die probeert haar liefde met macho-gedrag af te dwingen. Alan is croupier in het casino en kan zijn gevoelens voor Catherine niet uiten omdat camera's vanuit alle hoeken zowel personeel als bezoekers in de gaten houden. In deze haast surrealistischeom- geving ontspint zich tussen dit drietal een meedogenloos spel za. 27 december-Middelburg ab nr 038 Van Harold Pinter met Kees Brusse, Johan Ooms en Hidde Maas. Vertaling: Gerard Reve. In dit inmiddels klassiek geworden stuk wordt de bij Pinter altijd terugkerende spanning tussen een bepaald milieu en de buitenwereld omgekeerd. Hier probeert een dakloze buitenstaander vertwijfeld en met alle middelen die hem ten dienste staan, zich een thuis te veroveren. Asten, een zacht- en zwaarmoedige jon geman, neemt de zwerver Davies op in zijn huis, een krot dat door zijn broer Mick aan hem is toevertrouwd ter renovatie. Davies is een verbitterd mens die Aston's zorg met norse vanzelfsprekendheid accep teert. Nochtans biedt Aston hem een funktie aan als huisbewaarder in de over tuiging dat deze het huis zal opknappen. Mick is hier niet bepaald gelukkig mee en laat geen gelegenheid voorbijgaan om zijn afkeer tegenover de indringer te to nen. Dan begint de oude man beide broers 8 1986/1987 tegenover elkaar uit te spelen In een briljante, spannende konstruktie vol bizarre humor stijgt Pinter's stuk ver uit boven het ogenschijnlijk eenvoudige gegeven. Een grootse toneelavond om nu al naar uit te kijken. wo. 7 januari-Middelburg ab nr 040 Wrange komedie van Paul Haenen door Stichting Uni Solo met Henny Verbeek en Gerard Meyler. Paul Haenen geniet grote bekendheid als journalist en vooral door zijn kreatie van Margreet Dolman. Maar Paul Haenen is ook de schrijver van een roman en een aantal toneelstukken. Zijn komedie 'Dikke vingers' werd een paar jaar geleden in een adaptie gespeeld door het Werktheater. Uni Solo brengt dit stuk nu integraal onder supervisie van de auteur. Een blij spel met een grimmige ondertoon dus, over de verhouding van een direkteur met zijn secretaresse, op zich een oeroud en bekend gegeven. Typisch voor het oeuvre van Paul Haenen is echter dat hij binnen zo'n gegeven uiterst subtiel, met veel humor en gevoel voor absurditeit de problematiek van deze tijd weet te verwerken en bekommenta- riëren. za. 10 januari-Vlissingen ab nr 106 In 'Multatuli, hij die veel gedragen heeft'. In 1887, honderd jaar geleden, overleed Eduard Douwes Dekker, een van Neder lands grootste schrijvers uit de 19e eeuw. Multatuli, zoals zijn schrijversnaam luidde ('Hij die veel gedragen heeft') zal op veel manieren in ons land en in het buitenland worden herdacht. Jules Croiset zal daar aan met zijn nieuwe solo-produktie een belangrijke bijdrage leveren. Het programma bestaat uit twee delen: in het eerste komt vooral het sociale aspekt aan de orde, gebruik makend van frag menten uit de Max Havelaar en van figu ren als Woutertje Pieterse, Meester Pen- newip en Batavus Droogstoppel. Na de pauze komt een minder bekend gezicht van Douwes Dekker te voorschijn: dat van de humorist. In dit deel speelt Jules Croiset o.a. 'Het salie-avondje bij juffrouw Pieterse'. vr. 23 januari-Middelburg ab nr 045 Van Gilles Segal door Toneelgezelschap 'vonne Lex 'De oorlog is gedaan'. 'Dat zeggen ze, ja'. Met deze twee replieken begint en eindigt 'De poppenspeler van Lodz' en daartus sen ligt een wereld van menselijk leed en vertwijfeling, die iedere toeschouwer met de neus op het feit drukt dat helaas voor sommige mensen de tweede wereldoor- '°9 nooit afgelopen is, omdat de psy chische wonden die hij geslagen heeft ongeneeslijk zijn. De poppenspeler Finkelbaum (een magi strale rol van Frans Maas) leeft afgesloten van de wereld op een kamer. Zijn hospita doet voor hem boodschappen en tracht hem ervan te overtuigen dat de oorlog al vijf jaar voorbij is. De poppenspeler deelt zijn teruggetrok ken leven met een pop, die zijn vrouw moet voorstellen, en is bezig een poppen spel te maken met zijn levensverhaal als onderwerp. 'De poppenspeler van Lodz' is een aan grijpende aanklacht tegen oorlog en anti semitisme, indrukwekkend vormgegeven en subtiel geregisseerd door Ivonne Lex. za. 24 januari-Middelburg ab nr 046 Speelt 'Een trouwring mag niet knellen' Een jongedame die tegen een te hoge prijs haar appartement verhuurt aan een kunst schilder, die een adellijke titel bezit maar niet veel geld. Zijn vriendin, een aantrek kelijk fotomodel, die alles in het werk stelt -ook haar charmes- om aan de nodige financiële middelen te komen. Een rijke vader die zijn dochter graag ziet trouwen met de schilder onder het motto 'zij de titel, hij het geld'. Het uitzendbureau dat de verkeerde hulp-in-de-huishouding stuurt en wel een meisje uit de provincie dat strenge instrukties van thuis heeft gekregen zich niet met heren in te laten. Ziehier de personages die deze klucht bevolken en waarin weer als altijd de ene doldwaze situatie op de andere volgt, ma. 26 januari-Middelburg ab nr 047 di. 27 januari-Middelburg ab nr 048 wo. 28 januari-Zierikzee ab nr 011 Van Eugene O'Neill door Toneelgroep Globe met o.a. Annet Nieuwenhuyzen, Adriaan Olree en Hans Croiset. Regie: Ronald Klamer O'Neill is zonder twijfel één der belang rijkste toneelauteurs die Noord-Amerika heeft voortgebracht en dit toneelstuk be hoort tot zijn meesterwerken. In 'Long day's journey into night' wordt een keihard gevecht geleverd in de klein ste kern die de menselijke samenleving kent: het gezin. Daar moet men ondervin den, dat tussen 's mensen illusies omtrent liefde en geluk, jeugd en geborgenheid, vrijheid en roem en de werkelijkheid van het eenzame bestaan, een 'eeuwig durend sterven' ligt. Wie heeft ons verteld dat het leven leuk is? Hoe leren wij wat liefde is? Hoe weren we ons tegen alle desillusies? Voor O'Neill, die dit stuk in 1939 'met bloed en tranen' schreef, had het leven op zich niets te bieden. Je vecht ervoor. Een tragisch, maar prachtig gevecht, als het de waar heid nastreeft, aldus O'Neill, di. 10 februari-Middelburg ab nr 053 Adriaan Olree (Globe) speelt in 'Clavigo' en 'Lange Dagreis naar de nacht' Van Tennessee Williams met Ellen Vogel, Josine van Dalsum, Hans Cornelissen en Paul Röttger. Regie: John van de Rest. 'Glazen speelgoed' is een sfeervol en me lancholiek toneelspel over een klein gezin in het Amerika van de jaren '30. Het speelt zich af in de herinnering van de uit huis weggelopen zoon, die tegelijkertijd als verteller en als personage optreedt. Amanda Wingfield woont met haar beide volwassen kinderen in een achterbuurt van St. Louis. Haar dochter Laura, die mank loopt en zich daarom een buiten staander voelt, trekt zich steeds meer terug en leeft uiteindelijk in haar eigen wereld, waarin zij uitsluitend haar breek bare glazen dieren toelaat. Alle pogingen om Laura te dwingen tot de werkelijkheid terug te keren lopen op niets uit. Dan komt haar moeder op het idee een man voor haar dochter te zoeken. Haar zoon Tom, het zeuren van zijn moe der beu, nodigt zijn kollega Jim thuis uit. Deze blijkt een voormalig klasgenoot van Laura te zijn, haar heimelijke liefde. Jim lijkt er zelfs in te slagen het kasplantje uit haar isolement te halen. Eén keeriserdan nog een avond van bloei di. 24 februari-Goes ab nr 091 wo. 11 maart-Middelburg ab nr 064 za. 14 maart-Zierikzee ab nr 014 Frans Maas in 'De poppenspeler van Lodz' zfflfb 1986/1987 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 5