;j
toneel
kabaret - kleinkunst
Angelo en Rosanna
10 zSft 1986/1987
Agnes van God
Die Fledermaus
i i
Foreign Bodies
Seth Gaaikema
Marjol Flore
Hans Liberg
Robert Paul II
Paul de Leeuw
zïïJfc 1986/1987 11
Van Lodewijk de Boer naar 'Othello' van
Shakespeare door Toneelgroep Theater
met o.a. Gees Linnebank, Glenn Durfort,
Edda Barends e.a.
In Shakespeare's gelijknamige toneelstuk
brengt Othello, de moor, het dankzij zijn
militaire talenten tot een hoge positie in
een blanke gemeenschap. Hij trouwt met
de mooie, blanke Desdemona en roept
hiermee de dodelijke jaloezie op van zijn
adjudant Jago. Othello raakt verstrikt in
een netwerk van intriges, waardoor hij
ieder zicht op de werkelijkheid verliest en
uiteindelijk zichzelf en Desdemona ten
gronde richt.
In 'Angelo en Rosanna' situeert Lodewijk
de Boer dit gegeven in het milieu van de
maffia zoals wij dat kennen uit films als
'The Godfather'. De maffia vormt een ge
sloten gemeenschap, beheerstdooreigen
ongeschreven wetten en strikt hiërarchi
sche machtsverhoudingen. Hier heeft de
zwarte Angelo een toppositie bereikt; Don
Augusto -de 'peetvader'- behandelt hem
als een zoon. Hetgeen tot afgunst leidt bij
de andere leden van de familie
'Angelo en Rosanria' belooft een eigen
tijdse crime-story vol thriller-elementen te
worden, waarin het Othello-gegeven zijn
fascinerende werking opnieuw zal bewij
zen.
vr. 3 april-Middelburg ab nr 073
tiek waas.
Gaandeweg ontwarren zich echter de I
raadsels als in een" spannende detective.
Maar terwijl de psychiater dieper tot het
mysterie doordringt, komen ook de meest
wezenlijke twijfels boven over leven en
wetenschap, geloof en ongeloof en het
fragiele wonder van ons bestaan.
'Agnes of God' is een fascinerend toneel
stuk dat enkele seizoenen met groot suk-
ses op Broadway heeft gespeeld en recen
telijk ook werd verfilmd. En nu dus ook te
zien in uw theater.
do. 23 april-Goes ab nr 095
wo. 6 mei-Middelburg ab nr 080
Toneelstuk van John Pielmeier
met o.a. Linda van Dyck en Henny Orri.
Het mysterie van Agnes begint met de
vondst van een dode baby in een klooster.
Een onderzoek wordt ingesteld, geleid
door de vrouwelijke politie-psychiater dr.
Martha Livingstone. Agnes is de jonge
non die de baby klaarblijkelijk heeft ge
baard.
Ze lijkt zich daar niets meer van te herin
neren en wordt volledig in bescherming
genomen door de moeder-overste. In het
begin kan de psychiater dan ook niet tot
de nonnen in de kloostergemeenschap
doordringen -alles is gehuld in een mys-
Van Johan Strauss jr. door
Toneelgroep Globe.
Met o.a. André van den Heuvel, Ferd
Hugas, Huib Rooymans. Vertaling: Jenny
Tuin.
vr. 24 april-Middelburg ab nr 076
zie rubriek 'Bijzondere Produkties'.
Marie-Louise Stheins, Linda van
Henny Orri in 'Agnes van God'
Foto Jut ka Rona
fc
m
j
Dijck en
save
In 'Who will save the world?'
Twee zomerseizoenen lang hadden David
Swatling en Tim Jones als het duo 'Fo
reign Bodies' overal veel sukses met hun
hilarische straattheater-acts, vorig jaar
o.a. ook op het Straatfestival. Met hun
nieuwe voorstelling (over twee superhel
den die de Aarde van een ondergang
moeten redden) maken zij de stap naar
'het echte theater'.
En hoewel ze hierbij weinig aan het toeval
zullen overlaten, kan niet gegarandeerd
worden dat geïmproviseerde uitstapjes
achterwege zullen blijven. Want improvi
satie is juist het handelsmerk van dit
komische duo.
Who will save the world? The Incredible
Foreign Bodies!
vr. 3 oktober-Vlissingen ab nr 096
Met zijn nieuwe one-man show
'En jou kies ik'.
Oudejaarsavond 1985 verraste Seth zes
miljoen televisiekijkers, meteen puntgave
show, een konférence in de beste traditie
van grootmeester Wim Kan, aktueel en
boordevol spitsvondigheden.
In deze nieuwe show staat de keuze van de
eenling voor de ander centraal, het niet
alleen willen staan in deze wereld. Maar
het ligt voor de hand dat Seth juist in dit
jaar van de verkiezingen ook onze vader
landse politici met hun 'schone beloften'
weer kritisch onder de loupe zal nemen.
Daarbij wordt niet gekozen voor 'de botte
bijl' maar toont Seth met veel gevoel voor
satire dat onze grote politici eigenlijk
maar hele kleine mensjes zijn. En dat hij
dat met veel allureen plezierdoet, dat mag
inmiddels bekend worden geacht,
wo. 22 oktober-Middelburg ab nr 021
do. 23 oktober-Goes ab nr 083
za. 25 oktober-Zierikzee ab nr 002
Met haar café-chantant programma
'Marjol, anders'.
Recensent/journalist Jacques d'Ancona
zei ooit in een radioportret over Marjol
Flore: 'Ze is een theaterdier dat in staat is
alle muren van weerstand te slopen. Eén
van haar mooiste eigenschappen is het
volslagen gebrek aan onze hollandse, kille
nuchterheid. Marjol Flore is in staat haar
hart uit haar lijf te juichen, en dat doet ze
als akterend chansonnière op een manier
die je kippevel bezorgt.'
In dit nieuwe programma brengt zij vóór
de pauze op haar eigen, onnavolgbare
wijze een reeks prachtige franse chan
sons ten gehore, afgewisseld met num
mers van haar duitstalige LP 'Doch ich
leb'. Na de pauze toont Marjol een ander
facet van haar veelzijdige talent middels
enkele zeer indringende liederen van o.a.
Brecht/Weill en Hans Eisler naast wat
meer aktueel georiënteerde nummers.
Laat u een avond lang overrompelen door
deze temperamentvolle vakvrouw!
vr. 24 oktober-Vlissingen ab nr 098
Met zijn tweede solo 'Berg-Berg'
Hans Liberg was vorig jaar ook al te gast in
de Middelburgse Schouwburg. Het pu
bliek kwam in grote getale en was bijzon
der enthousiast. Voor allen die deze bizar
re koldershow gemist hebben, brengen
wij 'Berg-Berg' in de herhaling. En hoeve-
len zullen deze virtuoze muzikale clown
niet voor een tweede maal willen zien? Al
was het maar om nog eens te proberen
Liberg's razende tempo bij te benen
'Berg-Berg' dus: uniek éénspersoons-to-
taaltheater vol subtiliteiten en banalitei
ten vol fabuleuze pianomuziek, quasi-
intellektuele konférences, woordgrappen,
muzikale invallen en gedachtensprongen.
Een avond intelligent en fantasievol enter
tainment van de bovenste plank. U be
grijpt het al: dit mag u niet missen!
do. 6 november-Middelburg ab nr 025
Met zijïi nieuwe one-man show
'Gekkenwerk'.
'Gekkenwerk' wordt het vierde theater
programma van deze all-round showman.
Robert Paul heeft zich een vaste plaats in
de nederlandse theaters verworven. Hij
heeft bewezen naast zijn bekende imita
ties over voldoende andere kwaliteiten te
beschikken en is uitgegroeid tot een echte
theaterpersoonlijkheid.
Had het vorige programma als aktueel
thema de komputer en de chip, in deze
show wil Robert Paul zijn publiek wat
persoonlijker benaderen met hier en daar
autobiografische aspekten. Vanzelfspre
kend blijft hij zijn 'handelsmerk' trouw en
komen er ook nieuwe imitaties van 'show-
bizzers' en 'prominenten' aan het bod.
Een persoonlijk getint programma dat de
vele liefhebbers van Robert Paul een heer
lijke onvergetelijke avond zal bezorgen,
do. 27 november-Middelburg ab nr 033
vr. 28 november-Goes ab nr 085
za. 29 november-Zierikzee ab nr 008
Met zijn solo-kabaret
'Stel moeder niet teleur!'
Regie: Natascha Emanuels.
Paul de Leeuw is een nieuwe ster aan het
nederlandse kabaret-firmament. Hij won
in 1983 de persoonlijkheidsprijs op het
Camaretten-festival en trok zich toen een
paar jaar terug om in alle rust aan deze
eerste solo te kunnen werken. Het resul
taat magerzijn. Qua genre een mengvorm
tussen het harde kabaret van Freek en
Youp en de wat meer toneelmatige aan
pak van Frisse Jongens brengt Paul de
Leeuw een programma met mooie liedjes,
inktzwarte humor en ontroerende mo
menten.
Vóór de pauze ziet u Paul de Leeuw in een
voortdurende strijd met zijn opvoedster
Tante Tilly. Een sociaalvoelend type dat
alles voor iedereen regelt maar wél altijd
loopt te zeuren: 'Ik geef zoveel liefde maar
ik krijg zo weinig terug.'
Na de pauze wordt u een kijkje gegund in
het vreselijke huwelijk van het vierderangs
artiestenechtpaar oom Bob en tante An
nie. Ooit gevreesde kinder-entertainers
en bij gebrek aan kinderen in de jaren '80
overgestapt naar de bejaarden-sektor.
vr. 28 november-Vlissingen ab nr 103
Hans Liberg
Foto Robbert Roos
Foreign Bodies in
'Who will save the world'