kabaret - kleinkunst Jasperina de Jong Youp van 't Hek Brigitte Kaandorp 1986/1987 Jenny Arean Kabaret Purper Kabaret Zak As Met haar one woman show 'De gekkin van de gracht'. M.m.v. het kombo Dick Stuer. Na zeven jaar avonturen in ander theater disciplines bracht Jasperina de Jong vo rig jaar voor het eerst weer een verrassen de nieuwe 'personality show' op de plan ken. In 'De gekkin van de gracht' speelt Jaspe rina de rol van een vrouwdie èn moeder èn diva is, die èn haar huishouden heeft èn haar karrière als aktrice. De rol van moe der en de rol van artieste doorkruisen elkaar voortdurend -de kunst is deze twee kanten van haar bestaan te laten rijmen met elkaar. Het chaotische leven dat zij leidt vormt de inspiratie vooreen spranke lende theatershow met verdacht veel au tobiografische trekjes, geschreven door Ivo de Wijs en op muziek gezet door Joop Stokkermans. Wegens overweldigend, sukses opnieuw opgenomen in ons pro gramma! Uit de pers: 'Lekkere, leuke e venwichtige show', 'Briljante solo', 'Eer sterangs teksten' 'Show van allure', 'Jas perina formidabel, sterk en stralend.' ma. 22 december-Middelburg ab nr 037 In 'Tunnel zonder vluchtstrook'. Als Youp van 't Hek het podium betreedt heeft hij maar één ding voor ogen: zijn publiek onthalen op een hard, cynisch en vooral leuk programma. De toneelmeester, gespeeld door akteur Onno Molenkamp, betreedt hetzelfde po dium. Veertig jaar geleden wou hij aan het toneel en zijn vader zei: 'Begin nou maar bij de schouwburg, dan rol je vanzelf in dat vak.' Nu, veertig jaar later, grijpt hij zijn laatste kans. Morgen gaat hij met pen sioen en hij wil één keer zijn jongens droom waarmaken. Dan ontspint zich tus sen kabaretier en toneelmeester een dis- kussie over geluk en ongeluk, angst en bluf, macht en onmacht, lukken en mis lukken. Leuk, hard, mooi en ontroerend. Na de suksesvolle programma's 'Man Ver mist', 'Verlopen en Verlaten'en het toneel stuk 'Gebroken Glas' (ook samen met Onno Molenkamp) is het volstrekt over bodig 'Tunnel zonder vluchtstrook' nog verder bij u aan te prijzen, di. 6 januari-Goes ab nr 086 di. 13 januari-Zierikzee ab nr 010 di. 28 april-Middelburg ab nr 077 Met haar solo-kabaret 'Laat mij maar even' Sinds Brigitte Kaandorp in 1983 tot haar grote verbazing het Camarettenfestival won, is het heel snel met haar gegaan. Zo snel dat 'la Kaandorp' inmiddels hard op weg is uit te groeien tot een echte 'diva'. Enige struikelblokken daarbij vormen nog slechts haar kleding (een vijftiger jaren gebloemd deux-pièce), haar podiumpre- sensatie (de vleesgeworden klungelig heid) en haar van wansmaak getuigende repertoirekeuze (smartlappen en meezin gers). En niet te vergeten haar buurvrouw, een gezellig, maar wat plakkerig type in zuurstokroze broekpak dat naast rodde len over 'mevrouw Kaandorp' ook nog op ijzingwekkende wijze de akkordeon be speelt. Vorig seizoen helaas door brand verhin derd, nu in herkansing. Met buurvrouw, ukelele, een droogkomisch gevoel voor humor en een uitgekiende persoonlijke kabaretstijl. Warm aanbevolen! vr. 9 januari-Middelburg ab nr 041 Met haar nieuwe soloprogramma 'En voort gaat ie weer Na Jenny Arean's overrompelende eerste solo kon een vervolg niet uitblijven. 'Ge scheiden vrouw op oorlogspad' was een regelrechte hit: juichende kritieken, veel opgetogen publiek en de Scheveningen Cabaret Prijs 1985 waren haar deel. Kran tekoppen als 'theaterexplosie', 'subliem' en 'torenhoog niveau' begroetten dit bij zonder persoonlijke programma. Als ver volg op dit grote sukses komt Jenny Arean nu met een nieuw, groter gemonteerd programma onder de titel 'En voort gaat ie weer Jenny's karakteristieke stemgeluid zal be geleid worden doorde rasmuzikanten Cor Bakker op toetsen en Paul van Vlodrop op snaarinstrumenten, terwijl het tekstmate riaal wordt aangedragen door mensen als Robert Long, Dimitri Frenkel Frank en Willem Wilmink. Voor de regie tekent Lodewijk de Boer. Alle voorwaarden lijken ons aanwezig om opnieuw een verrukke lijk èn verbazingwekkend theaterpro gramma te garanderen, wo. 28 januari-Middelburg eb nr 049 Met 'De 5de' Na het grote sukses van 'Purper Vierkant' zien velen reikhalzend uit naar het vol gende programma van deze altijd weer verrassende groep. De hooggespannen verwachtingen zijn niet onterecht. Purper heeft immers in de loop der jaren bewezen altijd garant te staan voor een avond zinnig, intelligent en amuserend theater, zonder overbodige franje of gemakkelijke effekten. De groep schuwt koerswijzigin gen niet en blijft zich voortdurend ver nieuwen. Een van de meest in het oogspringende veranderingen in dit programma is dat de gelederen versterkt worden door musical ster Karin Bloemen en Baal-akteur Bart Kiene. Wat ongewijzigd blijft is de grote amusementswaarde, de hoge lachfaktor en de messcherpe close-harmony zang. za. 31 januari-Goes ab nr 088 Met 'Hij is Justus, wij zijn Erik'. 'Zak As' won vorig jaar de publieks- e de juryprijs van het Leids Cabaretfestival Het juryrapport sprak van een van meest veelbelovende kabaretgroepen vat de laatste jaren en ook de eerste recensie hadden dezelfde toon. 'Hij is Justus, wij zijn Erik' is een uitermatt gevarieerd programma. De afwisseling j< ook een bewuste keuze; 'Zak As' ziet a van de vaak gewilde 'rode draad'. De eenheid wordt gezocht op een andei nivo, in de manier waarop onderwerper behandeld worden. Van het publiek wor den geen spontane applausjes tegen A partheid verwacht, maar wel enige inl spanning bij het volgen van de vaak onal ledaagse logika. Die wordt losgelaten op een reeks maatschappelijke relevante the ma's, van dienstkeuring tot de terreur van populair-klassiek. Geen 'kunst om de kunst' dus: 'Zak As' probeert het begrij pelijk te houden, lachen is toegestaan. Kortom, een avond intelligent vertier, om lijst door heel verteerbare muziek, waarbij als instrumenten de aloude piano, tuba dwarsfluit en -als het zo uitkomt- de alt viool worden gehanteerd, za. 7 februari-Middelburg ab nr 052 Brigitte Kaandorp 'Laat mij maar even' Foto Andre Beekman

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 7