m
mm oktober 13
seth gaaikema
'De zwembroek en de engel
zaten te dicht op elkaar'
VERF PRINS GLAS
'We verstrekken plezier.
Onbesmet en onbespoten'
12
pe zeven reizen van
pr. Faust
Berdien Stenberg Kwartet
Allemaal leugens
Hamm Hoppa Compagnie
Henk Elsink's One Man
Show
Vrouwenharten en man
nendromen
Joke Bruijs en Pluche
Thatcher. Zij kreeg een enorme macht omdat
niemand zijn mond open durft te doen. Of kijk naar
Reagan. Ik prijs me gelukkig dat we zoiets nooit in
Nederland zullen krijgen. Althans niet van zo'n
omvang.'
Doctorandus
'Eén van de mensen die z'n mond opendoet ben ik.
Ondanks dat ik heel verlegen ben en er in een
gezelschap nauwelijks een woord uitkrijg. Maar
zitten ze allemaal keurig op een rij dan gaat het
meteen stukken beter. De setting van de tekst bepaal
ik zelf maar de grappen zoek ik al pratend met
anderen. Een conference ontstaat vaak uit een
gesprek. Toch moet je een heleboel zelf doen. Ik
probeer een grap te vinden die teruggaat tot de krant
Bij elke voorstelling wil ik opkomen meteen nieuwe
grap. Ik gooi zeg maar een verse steen in de vijver.
Daarmee krijgt de rest van de tekst ook meteen een
nieuwe kleur. Ik sluit me een uur van tevoren in de
kleedkamer op met een stapel kranten en probeer
dan een nieuwe grap te vinden. En alles praat ik door
met de orkestleider want een conference ziet er uit
als een mozaiek. Op een avond vertel ik zo'n
zeshonderd grappen en die moeten met elkaar een
eenheid vormen. Die ook inderdaad als een eenheid
presenteren blijft een gevoelige zaak. Zetje bijvoor
beeld vierentwintig liederen op een programma dan
stel je vierentwintig afzonderlijke stukjes voor. Bij mij
moeten zeshonderd snippers één geheel vormen.
Het lijkt op het oplossen van een wiskundige
formule. Maar naar buiten moet het lijken alsof het
zomaar vanzelf gaat. Alsof iedereen dat in mijn plaats
kan doen.'
'Het begon in 1957 met het oprichten van een
studentencabaret. Want ik heb gestudeerd, ik ben
doctorandus Gaaikema, taalkundige. Dat is m'n vak
al weet bijna niemand dat. Die belangstelling voor
taal kreeg ik van thuis mee. Mijn ouders schreven
bijbelse toneelstukken. Mijn vader deed dat bijvoor
beeld naar aanleiding van het verhaal uit het oude
testament over Obadja, een hoveling aan het hof van
koning Hagar. Hij maakte ook een heel moderne
vorm van een paasspel. Zelf schreef ik ooit een
kerstspel: 'Nou', zeiden de herders, 'Het is koud voor
de tijd van bet jaar. Geen weer voor een zwembroek'.
Toen scheurde de hemel open en verscheen er een
engel. Dat schrapte mijn vader er uit. De zwembroek
en de engel zaten te dicht op elkaar. Mede daardoor
advertentie
- -v -
HOEK VAN DISHOECKSTRAAT/PAUL KRUGERSTRAAT TELEFOON 0118* 13351 VLlSSINGfN
vonden mijn broers het niet zo bezwaarlijk dat ik in
het cabaret wilde. Mits ik mijn studie maar afmaakte.
Ook de gemeente sprak mijn ouders er nooit over
aan dat ik definitief in het amusement doorging na
een ontmoeting met Wim Kan. Doopsgezinden zijn
nu eenmaal een vrijgevochten volk. Die maken niet
zo snel problemen.'
Oorlog
Een cabaretier probeert het gezag onderuit te halen.
Gezag in elke vorm. Een goeie cabaretier moet zich
dus nooit behoudsgezind opstellen. Ik ben zevenen
veertig en sta als zodanig op het toneel. Ik laat me
niet indelen in kampen. Want kampen hebben leiders
en leiders liegen altijd een beetje. Ik heb de oorlog
meegemaakt. De oorlog die alles op losse schroeven
zette. Ik heb de angst gevoeld van mijn ouders toen
ze onderduikers in huis namen. Al die ooms die ik
bepaalde namen moest geven. Daar, toen, in die tijd,
heb ik leren liegen. Liegen voor het goeie doel. Van
dat soort kinderen die de oorlog meemaakten,
daarvan kun je niet verwachten dat ze ooit nog achter
een leider aanlopen. Voor ons is een leider verdacht,
want je hebt slechte en minder slechte.'
'Daarom kan ik gerust voor Veronica optreden want
een omroep bepaalt niet wie ik ben. Door mij aan te
nemen voegt Veronica iets aan het geheel toe. Ik
hoef geen enkele concessie te doen want de
organisatie bemoeit zich niet met de geestelijke
inhoud van de programma's. Andere omroepen doen
dat wel. Zij zitten namelijk met hun erfenis. De
NCRV, de KRO, de AVRO. Allemaal proberen ze hun
verleden om te bouwen tot toekomst. Veronica heeft
geen verleden en kan zodoende zonder problemen
aansluiten op de toekomst. Datzelfde geldt ook voor
de VPRO. Ook die zet een lijn uit naar de toekomst
maar richt zich op een intellectueel publiek. Veroni
ca kijkt naar een breed publiek en ik ben een artiest
voor zo'n publiek.'
'Niet zonder reden zegt Veronica: je bent jong en je
wilt wat. Ze biedt veel kansen en beperkt het
spontane niet door het moralistische. Ik vind, je moet
niet denken: wat is het, maar: wat wórdt het. Zie hoe
het groeit en bedenk waar het naar toe kan gaan. In
de topekomst zullen allerlei maatschappelijke stro
mingen die niks met elkaar te maken hebben zonder
elkaar te begrijpen naast elkaar moeten leven. Je kan
je niet meer aan de maatschappij onttrekken. Waar
toe dat kan leiden zag je in de jaren dertig in
Duitsland toen de intellectuelen zich terugtrokken.
Ze voelden zich te sjiek om zich te bemoeien met
hetgeen er om hen heen gebeurde.'
'Zo zal Veronica zich ontwikkelen, denk ik. Ik magzo
fel zijn als ik wil. Je komt dan wel terecht onder de
wet van de remmende vrijheid. In de beperking toont
zich nu eenmaal de meester. Je moet je altijd
realiseren dat het consequenties met zich mee
brengt, wanneer je iets voor de televisie zegt.
Cabaret oefent een bepaalde invloed uit. Mensen
lachen om je, omdat je een nar bent. Je vertelt ze de
waarheid maar doet het met een lach. En de mensen
slikken het allemaal. Want het is de nar die het zegf
Daarom zal in Nederland ook niemand op een
cabaretier stemmen zoals de Verenigde Staten op
een gewezen acteur stemde. Een cabaretier is een
goedkope psycholoog die mensen een verfrissen
bad geeft waardoor ze er weer even tegen kunnen^
We verstrekken plezier. Onbesmet en onbespoten.
I oktober
01 vrijdag 17 oktober 1986, 20.00
uur
Nederlands Figurentheater 'De
Trekwagen' brengt:
Vanaf het begin van de zestiende
eeuw is de figuur van Dr. Faust de
inspiratiebron voor vele kunstenaars
geweest. Schrijvers, dichters, com
ponisten, beeldhouwers en ...pop
penspelers.
Marius Plein zet zijn Faust neer in
deze tijd en probeert middels zijn
figuratie de toeschouwer mee te
laten luisteren, te dwingen daardoor
een morhent beschouwend bezig te
zijn met het doen en laten van de
mens van nu. Dat van anderen en dat
van hemzelf. Marius Plein creëerde
aldus 'De zeven reizen van Dr. Faust'.
Toegangsprijs: f 10,-; CJP/Pas 65
f7,50
02 zaterdag 25 oktober, 20.00 uur
Polona Produkties presenteert
Het kan vreemd gaan
Engelse titel 'Same time next year'
van Bernard Slade in de regie van
Jules Royaards met Pleuni Touw en
Hugo Metsers. Vertaling: Remco
Cam pert
Twee mensen bedriegen de boel.
Eens per jaar liegen ze tegen hun
gezin, smeren hem stiekem naar een
hotel en storten zich in een buiten
echtelijke relatie.
De schrijver laat in een zeer spitse
humorvolle dialoog zien hoe twee
mensen gebukt gaan onder wroe
ging, maar hun geweten sussen
onder het motto dat de helft van het
plezier eraf is als je je niet een beetje
schuldig voelt.
Toegangsprijs: f 17,50; CJP/Pas 65
f 15,-
03 maandag 24 november, 20.00
uur
Nederlands Theaterbureau brengt
het
met: Berdien Stenberg (fluit), Edwin
Schimscheiner (keyboards), Cees
Smit (gitaar) en Ben Lindeman
(bas/viool)
Na de debuutsingel 'Rondo Russo',
wat de zomerhit van 1983 werd is het
snel gegaan met de populariteit van
Berdien Stenberg. Voor de gelijk
namige LP kreeg ze destijds een
Platinaplaat. Ook haar volgende LP
Berdinerie' werd platina en haar
nieuwste LP 'All seasons' is hard op
Weg hier naartoe. Haar grote popula-
pteit vertaalde ze het vorige seizoen
ln de schouwburgen dan ook naar
9oed gevulde zalen.
l°egangsprijs: f 17,50; CJP/Pas 65
J 15,-
04 maandag 8 december, 20.00 uur
Katrijn Theaterprodukties presen
teert het stuk dat iedere Nederlan
der, jong en oud, moet zien
Met: Kitty Jansen, Corvan Rijn, Inge
Marit van der Wal, André van den
Heuvel, Carola Gijbers van Wijk,
Wim de Meyer, Angeliquede Boeren
Jacky Bernabela. Regie en decor:
André van den Heuvel
Allemaal leugens is een dwingend
verhaal over eenvoudige mensen,
die zonder dat ze dat willen, verstrikt
raken in de wereld van spionage. In
grote trekken een 'historisch' ver
haal uit de jaren '60 in Engeland.
Een tevreden echtpaar krijgt bezoek
van de Contra-spionage: er moet
een uitkijkpost in de kamer van de
dochter komen. Het leidt tot gevan
genneming van een bevriend echt
paar aan de overkant van de straat.
Verraad aan de vriendschap, dat is
het thema. Dit stuk werd in 1984 in
Londen bekroond als het beste stuk
van het jaar!
Toegangsprijs: f 17,50; CJP/Pas 65
f 15,-
05 vrijdag 30 januari, 20.00 uur
Mojo Concerts brengt een avond
vullend programma
Deze voorstelling bestaat uit twee
delen, te weten:
Concerto Movemiento en Hamm
Hoppa.
Concerto Movemiento is een ge
beurtenis waarbij met behulp van
beweging en muziek een taal wordt
gesproken die onweerstaanbaar op
de lachspieren werkt. Het is een taal
zonder woorden... Een heus concert.
Het duo Hamm Hoppa maakten in
het seizoen 1985/86 een theater
tournee in ons land en in Duitsland
en hun televisiedebuut met zes tv-
filmpjes bij de VPRO-televisie.
Toegangsprijs: f15,-; CJP/Pas 65
f 12,50
06 maandag 23 februari, 20.00 uur
René Stokvis Entertainment Pro
dukties bv presenteert:
(try-out)
Wij prijzen ons gelukkig als één van
de eerste Nederlandse theaters die
de nieuwe 'One Man Show'van Henk
Elsink aan het theaterpubliek van
Hulst en omstreken kunnen aan
bieden. Het geheel belooft weer
een ontspannen avond te worden
met leuke conferences, gekke type
tjes en mooie soms ontroerende
liedjes. Een sfeervolle avond van
deze unieke theaterpersoonlijkheid.
Toegangsprijs: f 17,50; CJP/Pas 65
f15,-
07 zondag 5 april, 20.00 uur
Het Mechels Miniatuur Theater
brengt
met in de hoofdrollen Manu en René
Verreth (bekende van de BRT-
Televisieprogramma's de Collega's
en Het Pleintje alsmede de acteurs
en actrices Geert Defour, Theo
Hijzen, Wilfriede Bruienne en Hed-
die Suis
Anton en Bert Keldermans zijn
tweelingen. Ze trekken een leven
lang met elkaar op. Eens getrouwd
gingen ze naast elkaar wonen. Deze
'tweelingen' volgen we gedurende
één jaar. Vanuit gesprekken en con
frontaties worden bijna veertig tafe
relen getoond waarin vrouwenhar
ten en mannendromen in eikaars
verlengde dreigen te liggen.
Toegangsprijs: f 17,50; CJP/Pas 65
f 15,
08 donderdag 30 april, 20.00 uur
Impresariaat Frans van Bronk-
horst brengt:
Joke Bruijs en Salonorkest 'Pluche'
brengen samen een stuk muziekthe
ater zoals niet eerder op de Neder
landse podia is vertoond. Geen
'personality-show-met-begeleidend-
combo'. Ook geen 'orkest-met-een
zangeres'
Een programma met acht mensen,
waarvan de zeven mannen hoofdza
kelijk, maar zeker niet uitsluitend,
musicerend aanwezig zijn en de ene
vrouw de verschillende types in het
verhaal al dan niet zingend gestalte
geeft. Een programma met een rode
draad waarbij aan regie, vormgeving
en aankleding grote aandacht wordt
besteed.
Toegangsprijs: f 17,50; CJP/Pas 65
f15,-
Wenst u gebruik te
maken van de voor
delen van voorstellin
gen in abonnement?
Neem contact op met
Den Dullaert, Sport-
laan 14, Hulst,
tel. 01140-14351.
De zeven reizen van
Dr. Faust