li mentaliteit vangnet niet populair goddelijke nutteloosheid Wies de Bles: 'De BKR had moeten worden omge turnd in een regeling, die het mogelijk maakt dat de kunstenaars kunnen blijven werken. Er is geen politieke partij die zoiets biedt, op de CPN na. De PvdA ook niet. Voor een goed kunstklimaat heb je een brede basis nodig. Je krijgt geen 'top-kunst' als er niet een heel; brede groep bezig is. Er moet een wisselwerking zijn. Ik ga zelf ook altijd naar het werk van anderen kijken. Er komt veel goede kunst uit Nederland, doordat er zo'n brede basis is. Kunst moet, daar gaat het om. En van die noodzaak lijkt bijna niemand in deze tijd doordrongen. Waarom is het zo belangrijk dat er kunst wordt gemaakt? ik denk.... de goddelijke nutteloosheid, zeg maar het een teken des tijds helpende hand werken. Dat zijn er minder cfan tweehonderd, klussen Henk Koch, directeur van de Zeeuwse Culturele Raad, houdt het erop, dat in Zeeland zeven vijftien kunstenaars van de verkoop van hun werk kunnen leven. Dat wil zeggen: verkoop aan particulieren, kunstuitlenen, overheid, opdrachten, alles. 'Ik ga er dan van uit dat Zeeland rond de honderdvijf tig mensen telt die professioneel met beeldende kunst bezig zijn. De 135 kunstenaars die buiten de boot vallen, zullen het zo nu en dan even redden, bijvoorbeeld als ze goed verkopen dankzij een succesvolle tentoonstelling. Verder zullen zij moeten leven van de Bijstand, van bijbanen, klussen en dat soort dingen. Het bedreigende van de hele situatie is, dat voor veel kunstenaars de nood permanent hoog zal zijn: de Bijstand, sollicitatieplicht en de dreiging van een korting op de uitkering als er geen bereidheid is tot her- of omscholing. Het is de vraag of ze hun beroep nog wel kunnen blijven uitoefenen. Er hangt veel van de Sociale Dienst af. In Amsterdam gaat die soepel *met kunstenaars om. Ik heb het idee dat de Middelburgse Sociale Dienst eenzelfde houding heeft. Maar op het platteland is de sociale contröle natuurlijk veel groter. Kunstenaars moeten kosten maken als ze hun werk verkopen. Verkoopt een kunstenaar een werk van duizend gulden, dan kan de Sociale Dienst zeggen: dat is inkomen en dat korten we op de uitkering. De dienst kan ook rekening houden met de kosten van materiaal en atelier. Als de sociale diensten het volle bedrag aftrekken, dan kan een kunstenaar geen kunstenaar blijven. Ze zijn afhankelijk van de sociale diensten. 'Het vliegt me af en toe naar de strot. Als ik in m'n atelier sta, dan denk ik: hier blijf ik, hoe dan ook, hier hoor ik. Die paar miljoen bezuinigingen, daar gaat het niet om. Het is een mentaliteit. De mentaliteit dat een kunstenaar verkoopbare werkstukken moet maken en anders naar ander werk moet omzien. Brinkman heeft het over marktgerichte kunst. Terwijl de enige waarde van kunst is: vrijheid. We hebben het eigenlijk allang niet meer over de BKR, maar over het beschermen van de kunst. Brinkman denkt: de kunst zal wel blijven. Maar hoe? Dan komt altijd die blabla over Vincent van Gogh. Die had niet te vreten, die werd zo gek dat die zijn oor afsneedt. Dat willen de mensen, dat je zo in de ellende zit, dat je je oor afsnijdt. En: er is zóveel geld: 1,2 miljard voor en onderdeel van de F 16. Van opdrachten kun je niet leven en een vrije markt is er niet. Hoe kun je zoiets openbreken? Al die kunstenaars die op de vrije markt komen die er dus niet is. Wat moeten we? In de Bijstand kunst maken. Ik zou dertienhonderd gulden krijgen. Ik heb dui zend gulden vaste lasten, dan moet ik nog leven, materiaal kopen. Het kan niet. En als je wat verkoopt moet je het geld weer inleveren. En die sociale contröle die bij de Bijstand hoort, vernederend. Als ze horen dat er iemand bij je slaapt, dan ben je de klos. De individuele vrijheid is op het platteland zo gering.' Aldus Wies de Bles. Ter compensatie van de ellende heeft de Kamer weten te bewerkstelligen dat er een vangnet komt. Voor driehonderd kunstenaars zou het materiaal- geld en de atelierkosten boven de Bijstand worden vergoed. Kosten: drie miljoen. Het is meer een schepnetje. Mogelijk komt er nog een uitbreiding. De Kamer wil meer kunstenaars beschermen, maar de beslissing daarover valt na het ter perse gaan van deze Mooie Moeite. In 1970, toen de Contraprestatie allang BKR heette, kregen 800 kunstenaar zeven miljoen gulden. In 1975 was het aantal gegroeid tot 1600 en het bedrag tot 34 miljoen. In 1983, het laatste jaar dat de BKR nog normaal werd uitgevoerd, waren de getallen: 3500en 135 miljoen gulden. Het lijkt heel veel, maar het leeuwedeel van dat geld is bijstand. Als je uitgaat van een bruto-uitkering van 1800 gulden per kunstenaar - veel kunstenaars hebben gezinnen - dan is het bijstandsaandeel 126 miljoen. Er van uit gaand dat het merendeel van de kunstenaars in de Bijstand belandt, moet die 126 miljoen toch vrijwel worden uitgegeven. Des te merkwaardiger is het dat mèt het verminderen van het BKR-geld de fondsen voor beeldende kunst van WVC groeien. De 60 miljoen die in '86 en '87 op de BKR worden bezuining komen in dezelfde mate ten goede aan WVC, dat dan ook met ingang van '88 beschikt over een bedrag van 90 miljoen. Dat had niemand verwacht en of er zo bezuinigd wordt? Nee dus. Meer geld voor de beeldende kunst en 96% van de kunstenaars kan er niet van leven. De 30 miljoen die WVC al had, deels uit eerdere bezuinigingen op de BKR, gaat gedeeltelijk naar provincies, grote gemeenten en kunstuitlenen. Zee land had ongeveer twee en een kwart ton voor aankopen gekregen. Volgens dezelfde verdeelsleu tel als in het verleden is gehanteerd, kan de provincie in de nabije toekomst rekenen op bijna zeven ton. Henk Koch meent dat het geld voor de aankopen echter weer voor een deel kan terugvloeien naar de beheerder van de Bijstand, het ministerie van Sociale Zaken. 'Als de Sociale Diensten de inkomsten uit verkoop korten, komt het allemaal weer terug. Voor andere beroepen is dat normaal, maar een kunstenaar zit met zijn materiaal en atelier. Als de markt beter wordt en de mensen meer kunst gaan kopen dan nu, dan werkt het misschien. Maar het provincie-geid is natuurlijk toch te weinig om de kunstenaars aan het werk te houden en beeldende kunst is bepaald niet populair. Als de overheid niet het voorbeeld geeft, wat wil je dan In Zeeland gebeurt er wel wat, maar het is toch niet veel. Er zullen best mensen profiteren van al dat nieuwe geld, ik denk wel zeventig a vijfenzeventig percent van de 150, maar dat zijn voor de meesten kleine bedragen. Die misschien terug vloeien want dat is allemaal onzeker. Hoe gaan de Sociale Diensten er mee om? Hoe groot wordt het vangnet? De BKR hield rekening met de spciale component, dat gebeurt niet meer.j zaken morele plicht heeft om de gemeenten, die jarenlang de BKR uitvoerden, te steunen. De provincie krijgt straks bijna zeven ton. Wij zien een verband tussen de opheffing van de BKR en het WVC-geld dat de provincie krijgt. Ten slotte hebben wij - ik geloof dat er nog maar twee gemeenten zijn die de BKR uitvoeren: Middelburg en Vlissingen, dacht ik - altijd het vuile werk opgeknapt. De opzet is er een gezamenlijk initiatief van de gemeenten van te maken. Dat heeft met het kunstbeleid te maken. We denken ook aan een kunstenaars-beleid. We willen proberen te bereiken dat de Sociale Dienst de onkosten van materiaal en atelier vergoedt boven de Bijstand. Het rijk doet dat ten slotte ook met die 300 kunstenaars. Toneelspelers mogen met behoud van uitkering ook hun produkties maken. We zijn aan het studeren hoe dat zou kunnen. Voor het BKR-centrum moeten we ook een oplos sing bedenken. Er kwamen eerst honderden werken per jaar binnen, met onze kunstaankopen in '87 komen we misschien niet verder dan 15 werken. Het grote getal is weg. Dit overwegende, zou je mis schien moeten komen tot een regionale clustering, misschien ook samen met de Middelburgse Kunst uitleen. 'Waaom kunst moet. Kunst heeft te maken met integriteit. Kunst is filosofisch. Kunst vertegenwoor digt het grote belang van het vrije denken. Een kunstenaar gaat zó ver in zijn onderzoek; mensen moeten dat leren zien. Kunst moet je leren. Op de scholen gebeurt wat dat betreft'zo weinig. Als een leraar al eens een tentoonstelling gaat zien, is dat omdat beeldende kunst zijn hobby is. Kunst op t.v.? Misschien na elven. Het is hopeloos. Een teken des tijds. Oppervlakkig heid heerst. Waarom werd na de oorlog de Contra prestatie opgericht? Omdat men er van doordrongen was dat kunst de vrijheid moest krijgen, gewaar borgd moest zijn. De mensen hadden overal in Duitsland de gevolgen gezien', aldus tot slot Wies de Bles. Wtn 'it. belang vah~nutteloze zaken net als religie eigenlijk. De kunst wordt door Brinkman vercommerciali- seerd, terwijl de waarde van kunst juist in immaterië le dingen huist. Dat is de essentie. In de behandeling van de kunst herken je de maatschappij; die is commercieel en oppervlakkig. Kunst heeft direct te maken met de vrijheid van meningsuiting, dat is zó'n groot goed. Wat doet dit kabinet? Ze begonnen meteen al met te zeggen dat er op kunst bezuinigd moet worden. De gemeente Middelburg heeft in Zeeland steeds de grootste groep kunstenaars in de BKR gehad. De laatste 13 zullen nu in de Bijstand gaan. Eerder gingen er al tientallen anderen, die volgens Gerrit Schoenmakers, wethouder van Culturele Zaken van Middelburg, geen helpende hand kregen toegereikt. Dat wordt anders als het aan Schoenmakers ligt: 'Wij hebben 40.000 gulden uitgetrokken voor aan koop van kunst in 1987. Dat is nieuw. Wij hebben bekeken hoeveel geld de gemeente de afgelopen jaren zelf in de BKR stopte en dat geld staat nu dus op de begroting voor aankopen. Daarnaast hadden we al jaren het plan een kunstfonds te kweken voor de vorming van een eigen collectie. In 1987 hebben we nu 25.000 gulden daarvoor te besteden. Dan is er natuurlijk nog de percentage-regeling, maar omdat do stad niet uitbreidt, gebeurt er op dat gebied helemaal niets. We zijn wel bezig om een deel van de provinciale golden voor aankoop van beeldende kunst naar de gemeenten te sluizen. Wij vinden dat de provincie de

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 13