„tentoonstellingen;
tentoonstellingen
Ton de Kroon
Guido Eckhardt, Jackie Bongers,
Enrick Adserè Riba
Grafiek bij bedrijven
Lex de Meester
Richard Beek en
Harald Huyser
Groepstentoonstelling
Wim Krull
Gabriëlle Hecker
Anneke Ruimschotel
Sas Espoir van Constant. 1984, litho
Schaatser (1982), litho van Mart Kempers
herkennen. Het verstand knarst, want er klopt iets
niet. Geen enkel ding kan er in werkelijkheid zo
uitzien. Het is een 'onmogelijk ding'. Strikt genomen
is er geen sprake van optische misleiding, omdat de
beelden in overeenstemming zijn met de dingen, het
is de ruimtelijke indruk die het verstand in de knoop
doet raken.
Galerie Bellamy 19 Vlissingen
Na zijn academietijd in Den Bosch bekwaamde Ton
de Kroon zich verder in Ateliers 63 in Haarlem. Zijn
tekeningen ontstaan uit een wisselwerking tussen
grafische middelen, die als tekens verwijzen naar
zichzelf, en spirituele associaties, die voortkomen uit
herinneringen en een intuïtieve verstandhouding
met mensen en dingen, hier en daar betekend als
toespelingen op herkenbare fragmenten werkelijk
heid. Zijn thema's zijn altijd te vinden in de onmacht
van het menselijk bestaan, de onmacht jegens vriend
en vriendin, de onmacht om andermans en eigen
verdriet te doorgronden. Het onvervulde verlangen,
de verwerking van bittere gebeurtenissen. De Kroon
pakt dat niet zwaarwichtig en pathetisch op, meent
Herbert van Rheeden van het Kunsthistorisch Insti
tuut der Amsterdamse universiteit. 'Hij drukt dat
beeldend uit in de tekening: een kantwerk van lijnen,
dik en dun, fijnzinnig en heftig, schuchter, nerveus
kriebelig en wijds gebarend naast dramatische
diepzwarte vlekken.'
Galerie Marquis Vlissingen
Guido Eckhardt toont schilderijen, flinterdun ge
schilderde blauwe landschappen, overigens niet ais
landschap herkenbaar. Van de Middelburgse Jackie
Bongers is keramiek te zien. Van begin jaren 70 tot
enkele jaren geleden exposeerde ze op vele plaatsen
in Nederland, België en Engeland. Na een drie jaar
lange periode van bezinning heeft ze de klei weer in
de hand genomen. Ze vormt de klei naar de natuur:
paddestoel-achtige dingen, organische groeisels
met aardse kleuren. 'Dat ik vanuit natuurvormen
werk komt voort uit wat ik in mijn omgeving verloren
zie gaan. De natuur is iets waar we heel zuinig op
moeten zijn en zorgvuldig mee om moeten gaan.' In
sommige gevallen verbreekt Jackie Bongers de
harmonie van de keramische vormen door bijvoor
beeld staaldraad te gebruiken. De scheuren en
plooien hebben met het verval te maken, met het
afbraakproces van alle bestaande vormen.
Van Enrick Adserè Riba is grafiek te zien. De
tentoonstelling heeft de titel Nieuwjaars-salon mee
gekregen.
Ahrend kantoormeubelen, de NMB-bank, het
Strandhotel in Vlissingen
Onder de kop Nieuwjaars-salon tonen deze bedrij
ven grafiek, die betrokken is van Galerie Petit en de
Printshop in Amsterdam. Het is een keus uit de
tentoonstelling Grafiek Nu die eind 1986 in het
Singer Museum te Laren te zien was. Galerie Marquis
koos voor de tentoonstellingen werk van onder
meer: Sjoer Bakker, Constant, Jef Diederen, Martin
Engelman, Marinus Fuit, Harrie Gerritz, Jeroen
Henneman, Pieter Holstein, Ger Lataster, Lucebert,
Eric de Nie, Roger Raveel, Guillaume Ie Roy, Enrick
Adserè Riba, Hans Andringa, Willy Bellinfante,
Laetitia de Haas, Mart Kempers, Piet Klaasse, Dirkje
Kuik, Erna van Mondfrans.
De Gevangentoren Vlissingen
Gebouwen, kunstwerken, fragmenten van bouwsel-
ks stukjes kustlandschap, dat zijn de onderwerpen,
dié Lex de Meester laat zien. De zwart-wit foto's zijn
iets ingekleurd, wat een ietwat vervreemdend effect
geeft. Je zou kunnen zeggen dat hij hier en daar de
foto-realiteit iets aandikt met wat kleur, ai doende
een subjectieve toets aanbrengend in wat op een
objectieve registratie lijkt. Lijkt, want een foto is
natuurlijk ook altijd al een subjectieve afbeelding van
de werkelijkheid. Lex de Meester is free-lance
fotojournalist, die ook opdrachten uitvoert voor
reclame-bureaus.
Galerij Bellemans Axel
De Middelburger Richard Beek en de Axelaar Harald
Huyser maakten een installatie in een zwarte ruimte.
Het is een soort éénpersoons theatervoorstelling: er
kan slechts één persoon tegelijk de installatie
bekijken. De laatste kijker is, omstreeks half januari
Henk Koch, directeur van de Zeeuwse Culturele
Raad. Na zijn bezoek is de expositie verleden tijd.
Galerie Esprit Clinge
Kunstenaars die eerder in Galerie Esprit solo
tentoonstellingen hadden zijn met werkstukken
vertegenwoordigd. Het zijn Patty Aalbersberg (schil
derijen), Frédéric Bootz (schilderijen en aquarellen),
Pedro van Esbroeck (beeldhouwwerk), Tiny Kegels
(schilderijen en aquarellen), Joz. De Loose (beeld
houwwerk en juwelen), André Roelant (schilderijen),
Ton Schouten (zeefdrukken), Hendrik van Veenen-
daal (aquarellen), Kees Vet (beeldhouwwerk) en
Paul de Vilder (schilderijen).
Galerie Esprit Clinge
De in 1930 in Rotterdam geboren Wim Krull maakt
fotografieken. Hij beperkt zich in de hoofdzaak tot
zwart-wit macro opnamen van de natuur, waarvan
meestal een en soms twee afdrukken bestaan. De
grafische achtergrond van Krull speelt in de compo
sities een duidelijke rol.
Stadhuis Ter neuzen
De Westduitse Gabriëlle Hecker geeft bijna fotogra
fisch nauwkeurig haar onderwerpen weer. Ze maakt
aquarellen van vissen, kreeften, krabben, garnalen,
kortom zeedieren.
Stadhuis Terneuzen
Anneke Ruimschotel uit Middelburg maakt hangen
de en losstaande plastieken van touw en staal. Haar
werkstukken zijn geïnspireerd door de zee en alles
wat daar bij hoort. Het Havenschap Vlissingen heeft
orn die reden plastieken van haar op kantoor staan.
°e belangstelling van Terneuzen is er om dezelfde
reden.
'Dornhai'l Aquarel 50X70 cm. Gabriele Hecker
43
Wim Krull, foto (Galerie Esprit)