Illusionisten die technische
verworvenheden combineren
met h
komediantenvak
UIT IN
ZEEWND
f 1,00 per kaartje
lerspekt;
EENMALIGE AANBIEDING:
ratis naar Spin Marty.
;perspekt;
van
Al een paar jaar laat de
Haarlemse theatergroep
Perspekt opvallend theater
n. Het gaat dan niet zozeer
om de inhoud, maar om de
vorm. Er is geen theatergroep
in Nederland die zo inventief
de techniek gebruik weet
te maken als Perspekt.
i mogelijkheden van een
decor.
13
Er valt binnen onze programmering meer
:e beleven dan alleen toneelklassiekers,
uchtige blijspelen en gevestigde namen.
Er is ook nog het '2de circuit' met
eigentijdse dans, mime, muziek- en
bewegingstheater en alles wat daar
tussen in zit.
Ter promotie van deze zogenaamde
'marginale' produkties bieden wij
iedereen de gelegenheid kennis
te maken met Spin Marty's
hilarische mime-show 'Beefsquad'
tegen de al even lachwekkende prijs
van
Want onbekend maakt misschien
onbemind, maar onbekend kan ook heel
leuk zijn
Kaarten vanaf 8 januari in voorverkoop bij het
Jit-Verkooppunt (Stadhuisstraat 2) te Middelburg
en telefonisch reserveren via 01180-15256.
Spin en Marty's
'Beefsquad'
De voorstelling Beef Squad van de Technische
Theatergroep Perspekt uit Haarlem is een soort
cartoontheater of een stripverhaal. Er zit alleen
niet zoveel verhaal in. Het gaat bij Perspekt om
de vorm, in de eerste plaats. De twee spelers,
Mark Kingsford en Michael Helmerhorst, zijn
een soort illusionisten die moderne technische
verworvenheden combineren met het oerdege
lijke komediantenvak. Wat in een stripverhaal
kan, doet Perspekt op toneel.
Het klinkt alsof het duo zelf de zaken leidt en dat
is niet zo. Bij Perspekt staat de acteur in dienst
van het decor, van de techniek. In een voorstel
ling als Beef Squad, die zijn vaart ontleent aan
mechanische effecten en grappen met tot leven
gekomen requisieten, verbeeld de speler de rol
van slachtoffer. De decorstukken scheppen
voor de twee acteurs geen speelruimte, maar
verhinderen het spel voortdurend, waardoor er
een spanning ontstaat tussen acteur en decor.
De speler is een marionet van het decor. De
koorden die hem als het ware in beweging
brengen, zijn schrikwekkende geluiden, auto's
die met loeiende motor naderen en vliegtuigen
die opeens uit de lucht komen suizen. Dat
gebeurt dan zoals in stripverhalen, waarin de
personen karikaturen zijn: bij iedere stap trap
pen ze op hun eigen handen en voeten of
kledingstukken en toch willen ze rennen.
Beef Squad bestaat uit twee delen. Voor de
pauze is The Steinway conspiracy te zien. Een
privé-detective probeert met behulp van brief
jes, die langs de vreemdste wegen gaan,
anderen van een zekere dood te redden.
Evenals bij de voorstellingen Hammer en Klep-
sydra in vorige seizoenen is de vorm verras
send. Het thema is dat nauwelijks en van drama
is dan ook geen sprake.
Wie deze beperking voor lief wil nemen, kan
genieten van de absurde, soms cynische humor
en de technische vondsten. De twee spelers
spreken niet, de teksten in de ballonnetjes bij de
strip zijn vervangen door een geluidsband.
Niets is te dol: vliegtuigen schieten op de kop
door de lucht, postduiven sturen briefjes rond,
er kan iemand uit het vliegtuig vallen en juist op
tijd dankzij een looping weer worden opgevan
gen.
Na deze satire op de detective volgt Cannot be
seen on tv, waarin de tv gedrag en denken
regeert. De over de hele breedte van het podium
opgestelde televisie bepaalt wat Helmerhorst
en Kingsford eten, welke huisdieren ze hebben,
welk eten de dieren, hoe ze ruzies maken (zoals
in de misdaadseries), enz.
De televisie staat krankzinnig hard, wat mis
schien nog wel gewelddadiger is dan de ag-
gressieve reclames en de moordpartijen in de
films. Het aan de buis verslaafde duo hannest
intussen met diepvriesmaaltijden, de huisdie
ren en de eigen geteisterde zenuwen.
Spanning en verbazing. Het is niet zo verwon
derlijk dat Perspekt de laatste jaren steeds
vaker op buitenlandse festivals wordt uitgeno
digd.