Na de jaren lange samen werking in de geruchtmaken de theater groep Funhouse gingen Rob van Houten en Feike Boschma elk hun eigen weg. Met de voorstelling Rendez-vous is de samenwer king weer hersteld. Een zeker ingetogen Rob van Houten dwaalt met grote, verbaas de ogen door Boschma's magische wereld van lappen, poppen en andere creaties. Een bijzonder kijkspel. ROB VAN HOUTEN EN FEIKE BOSCHMA: EEN SOORT ALICE IN WONDERLAND rendez-vous Rendez-vous ime-speler wil ook wel eens wat zeggen. Als Ee£tariahouder Boy Bensdorp in de t.v.-shows van T Schippers moest Rob van Houten zich wat Winlbulaire betreft echter voornamelijk beperken tot Vintzak kutzooi en meer van dat soort woorden dat k aez'egd wordt maar zelden op t.v. Misschien is ^beperking er de oorzaak van dat Rob van Houten in zijn nieuwe theaterprogramma met poppen theaterman Feike Boschma maar weer het zwijgen toe doet. Grapje. i Rendez-vous lijkt Van Houten een verdwaalde f rant Van de grove humor die soms ook zijn Funhouse-producties in de jaren zeventig kenmerk te is niets meer te bespeuren. Rob van Houten is een soort Alice in Wonderland, die met grote ogen van verbazing door Feike Boschma's wereld stapt, die wordt verleid door een modepop, die een liefdesduet danst met een vis, die wordt betoverd door vrolijk dansende madonna's. Feike Boschma, de peetvader van het naoorlogse Nederlandse poppen- en marionettentheater, heeft maar weinig ruimte nodig om een illusie op te roepen. Poppen komen er in Rendez-vous nauwe lijks aan te pas. Feike Boschma schept een wereld, waarin onooglijke lappen zich oprichten, de niet bestaande rug strekken en levende wezens worden; hij tovert sprookjes die uit het niets beginnen en in het zwart eindigen, tere tafereeltjes die op kouse voeten kleine verhaaltjes vertellen. Het verhaal is niet zo belangrijk, de voorstelling bestaat voornamelijk uit associatief aan elkaar geregen scènes. Diepzinnige gedachten hoef je niet achter de voorstelling te zoeken. Als het begint is een etalage te zien van een winkel die Rendez-vous heet. De etalagepoppen staan er wat sjofel bij. Tussen twee poppen ontstaat het begin van een romance. De vrouw waant zich al de bruid, maar de man wil vooralsnog de wereld in, op avontuur. Rob van Houten is de mannelijke etalagepop en daarmee het enige levende wezen op het toneel. Zijn tegenspelers zijn Boschma's fantastische creaties en dat levert een bijzondere, magische sfeer op. In sommige scènes levert het duo milde maatschap pijkritiek, onder meer in een sterke interpretatie van het Zwanenmeer. De zwaan sterft weliswaar zoals voorgeschreven, maar door de rotzooi die het zwanenmeer vervuild heeft: het dier raakt verstrikt in een plastic vuilniszak. Tussen de avonturen van de man door duikt regelmatig het beeld op van de etalagepop. Het herinnert aan de scheiding en is tevens een voorbode van bet naderend leed, want als Van Houten naar Rendez-vous terugkeert is haar liefde voor hem voorgoed voorbij. Het is nu zes jaargelden dat Boschma en Van Houten samen de laatste productie van de geruchtmakende theatergroep Funhouse speelden. Rob van Houten, die na een kortstondige mime-carrière iets anders wilde, zocht versterking bij Feike Boschma. Het klikte onmiddellijk, zoals Van Houten in een anekdote uitlegt. Een rijkelijk met ham belegd broodje kroop over een houten tafel. 'Hij kan ook gapen', zei Feike, plotseling zijn hoofd boven de tafel uitstekend. Een levensgrote rat kwam tevoorschijn, kroop langs de tafelpoot omhoog en snuffelde aan het broodje. rat kan het broodje opeten', zei Feike droog vanonder de tafel. Kan het broodje ook de rat opeten?' vroeg ik. Ja natuurlijk, maar dan moet ik wel de draadjes varanderen, een ander broodje en een andere rat en ean andere tafel maken', antwoordde Feike onver stoord. Vanaf dat moment voelde ik dat er een innige samenwerking zou ontstaan, het 'klikte', we zaten op dezelfde golflengte. Het was in 1967, de kleine studio was koud en Funhouse was geboren. De Funhouse Shows moesten stoppen, omdat de subsidiekraan werd dichtgedraaid, leder ging zijns weegs, totdat ze elkaar op artistiek terrein niet langer konden missen. In Feike Boschma's woorden: De meest interessante tegenspeler van een pop is een mens, want in het samenspel van mens en pop verleggen zij eikaars grenzen. De pop krijgt er een dimensie bij in de werkelijkheid en de acteur vindt zijn weerklank in het fantastische. Zo wilde ik een lezing beginnen voor een groep theaterwetenschap pers onder de titel: La marionette humaine. Als ik iets op papier moet zetten, doe ik dat meestal in het cafeetje Rendez-vous in Amsterdam, omdat het daar zo stil is. Ik was pas begonnen toen Rob van Houten mij daar toevallig zag zitten. Hij kwam binnen en vertelde uitbundig van zijn nieuwste idee over een biljarter. 'Het begint in een gesloten ruimte, zoiets als dit hier, dan worden de wanden vager en dan kom jij.' 'Ik?' 'Wat jij maakt. Flarden van gedachten. Je kunt toch flarden maken? Die man wordt ingesponnen in herinneringen die elkaar overlappen.' Ik voelde dat ik handen tekort zou komen en vroeg mij af hoe ik dat nadeel in een voordeel kan omzetten. 'Zie je het niet zitten?' 'Jawel.' Ik moffelde mijn papieren weg. 'Maar hoe kom je aan het verhaal?' 'Dat vertelt de band.' Da's waar. Rob kan banden maken met veel ruimte en poëzie. Opeens begreep ik de wanden die transparant werden. We maakten die middag nog een afspraak. Rendez-vous, Vest zaktheater Vlissingen, vrij. 27 en 28 febru ari, 20.30 uur.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 8