LA PAZ UMZIHSn VERHEY Zeeuwen duiken in hun eigen verleden 22 NICO 23 door Kees Slager In november en december komen meer nieuwe boeken op de markt dan in de andere tien maanden van het jaar. Die waarheid is ook dit jaar bevestigd. Vlak voor sinterklaas konden de Zeeuwse boekwinkels een aardige etalage inruimen met uit sluitend nieuwe Zeeuwse titels. Opvallend daarbij is, dat er steeds meer boeken verschijnen die het eigen Zeeuwse verleden tot onder werp hebben. De oude visserij komt niet tot leven Stropersboek: een gemiste kans Noppen in de klei an Dal *cyOL'\ ,c stikk"n wold' n°R Oei Ciornie Tweemaal Hamlet: toneel en film Uitgaan in leer van is nog leuker. AMSTERDAM ER IS GALLERIE RUIMTE BESCHIKBAAR VOOR EXPOSITIES T E RNEUZEN Het meest ontroerende boek, dat dit najaar in Zeeland op de markt kwam. werd gesc hreven en in eigen beheer uitgegeven door landbouwer Piet Boot uit herkwerve: 'Het plattelandsleven van Schouwen-Duiveland in vroeger tijd9. Ruim 200 pagina s met loto s uit een vervlogen tijd. Kr zijn al veel lolo-boeken over vroeger verschenen en Boot schreef zelf de tekst van 'Kerkwerve in oude ansichten' Maar dit boek is zoveel meer. In de eerste plaats is hel precies dubbel zo groot als de oude ansichienbockjcs (A4-formaal dus), waardoor de foto's groter I konden worden afgedrukt. In de tweede plaats heeft hij een scherpe selektie gemaakt: vrijwel geen groepsfoto's van zang- en andere verenigin gen, maar steeds weer de mensen aan het werk of staande bij hun werk. En daar staan ze dan: de boer met al z'n werkvolk rondom een koe; de gareelmaker met z'n knechtje voor de werkplaats; de pulpdragers met hun mand op de nek aan de kade; de boerenyrouw met kollie bij haar man en dochter op het aardappelland; de boerenzoons trots op hun stoomliets; de arbeidersvrouwen in de peeslik met hun spaatjes; de wagenmaker bij z'n nieuwste produkt en het hele tableau vivant bij de doskasse.... Nove Cento in Zeeland. Het plattelandsleven van Schouwen-Duiveland - uitg. P. Boot -f69,50. Terwijl er over de vissers van bijvoorbeeld Urk, Ylaardingen en IJmuidcn vele boeken zijn volgeschreven, bleef het leven van de vissers van 'de Zeeuwse eilanden' tot voor kort anoniem en vergeten. Visserszoon P.J. Huybrecht (nu burgermeester van Bergambacht) en journalist Ed Reindcrsma hebben daar met hun boek 'In weer en wind' wat aan proberen te doen. Blijkens de flaptekst hebben ze 'een waardev ol document over de oude Zeeuwse visserij' afgeleverd. Hel is dal ze hel zelf zeggen. Ik vind dal ze er maar zeer ten dele in zijn geslaagd om 'hèt verhaal' van de Zeeuwse visserij te boek te stellen. Dat kan ook niet anders: wie in 125 pagina's zowel 200 foto's, tientallen tekeningen als de geschiedenis van de Zeeuwse visserij kwijt wil, die kan niet anders dan een boek maken dat globaal en fragmentarisch is. De auteurs hebben geprobeerd om inderdaad alles te bespreken en dus is bijna alles blijven steken bij die globale informatie. Slechts een enkele keer. als vissers zelf aan het woord worden gelaten, krijgt het boek iets meer dan de nogal officiële geschiedschrijving van hel auteursduo. Maar als men zó is ingevoerd in de visserij en men niet beter weel dan z'n eigen vader plus Marien Sicreveld (al talloze malen geïnterviewd rn krant en boek) aan het woord te laten, dan is er ook sprake van gemakzucht. Alleen het verhaal van werlbaas Dirk van Duivendijk leest eigenlijk lekker. 'In weer en wind' - uiig. Den Hoer - J 34,50 Zelden heelï een boekje van 37 pagina's tekst zoveel publiciteit gehad als dat waarin de stro|X'i\svcrhalcn van Piel Polderman staan opgetekend. De boekjes vlogen dan ook als de bekende warme broodjes over de toonbank V mensen waren nieuwsgierig naar de vcrhaj Jde ZCCU^VSC fïllUlllllZCH van een leven ;n man van 86, die een groot deel van in de duinen van Vrouwenpolder stro i was. Dat moest leuke lektuur voor de lJj JfftZy LOVC winteravonden opleveren: spannende knnr-J spannende konfro c /jn minstens drie Zeeuwse film- ,at'eS,U,ff" vrijgevochten dorpstypes en fari 'T hel debuut van de Belgische regisseur tieke koddebeiers, sterke verhalen over enmJr J. (1(, Dmiddere; een opmerkelijk debuut """'nlciding van een verhaal van Bukovski vangsten.... wie Piet Polderman kent, wee^d om,nlC'l'e voor de rest een soort kursus 'stropen in vroea dagen'. Wel informatief, maar absoluut niet w kl' juist andersom'; ze zijn ook sportiever dan jager T.LiH Scène na scène dringt de film zich op, hy daar sappig over kan vertellen. |r frustraties van een opgroeiende Maar een goed verteller is niet per defenitie etvel llitmondend in een necrolïclc scène. goed schrijver. Dat wordt al snel duidelijk als r "^Hrre trok al eerder aandacht meteen korte de inleiding van Jan Zweemer (wiens boek 'E| Cl,-! van ccn novelle van Bukovski, waarin zekel om geit-e.en ,e snieên' dit najaar 4 i*™"S„IU„hol cn «exuefc frustratie» ren,raai tweede druk beleelt) de stroper zelf aan h woord komt: niet één spannend verhaal, ej f ï^erlandse filmkritiek was verdeeld over paar grappige anekdotes uit de tweede hand razy Love, jicht, carr subtiel in elkaar om de toeschouwer mee jt mag verwachten van een boek met stroper l^ren in de bizarre verbeeldingswereld van 'i 3 e"u ii hoofdpersoon' (Harbert v.d. Kaap in de GroeneJ; Helaas hebben noch de bewerker, "och fig* w BukoVski is nooit eerder zo goed uitgever slroper P,et weten te^behoeden voof Deniddere zwakte de voor de hand aantal schijnheilige strolen. Daarm beweert h ,^'dc scandaleuze en cvnischc aspecten aften dat stropers niet bruut en gevoelloos zijn, rnaa^." SOOrtmachteloze, rituele cameravoering, aankleding en spel van een #»n mni ri i r,lvï \eerekamp in .NRC-Handelsblad); tn met de hulp van een hond te doden, weet fl l (Tnmv) hccft mct heci andere ogen sport iel die stropers waren. aa|. dc film zitten kijken: 'Crazy Love is zo star, hen stroper jaagt voor de voet - uitg. Fanoy-f 16,91 latisch cn voorspelbaar datje het er benauwd e, -sterkt door een overdreven vakamanschap— -I s')°l tredakteuren van de PZC. hebben cc meesterschapvormgeving. De lïlm wordt stukje Zeeuwse geschiedenis beschreven, dj ok daardoor zo dood als een pier en zo volgens hen tot nu toe 'een ondergeschovS crstikkcnd aJs Cen luchtledige ruimte.' kindje was: de geschiedenis van het Zeeuws voetbal. Maar Zeeland heeft 1111 dus zijn voetbal ISlSt CHipCrOt geschiedenisboek. Niet volledig, maar dat wa |'[H. |aS( emperor is in deze film van Bernardo ook niet de opzet. De vijl redakleuren hebbq fcjiolucci de laatste keizer van China, Pu Yi, die dooi de geschiedenis gedribbeld zoals ze da n 1908 op driejarige leeftijd tot keizer werd zeil schrijven. Hier en daar. een verbal |>kroond. maar na de revolutie van 1912 nog noterend. lekker leesbare stul, soms wat al ti lecbls de symbolische functie had en nadat Mao grappig (als de afdeling Zeeland der K.NYB6! jc macht greep in een heropvoedingsgesticht jaai beslaat heet dat in dit boekje 'de vv AOW crccht kwam. Hij overleed in 1967, nadat hij maai toch een boek vol verhalen die samen ecj rjjn laatste jaren als tuinman had gesleten, aaidig beeld geven van het reilen en zeilen vaiBcriolucci heeft zich geconcentreerd op de lijd het voetbal. dat de keizer in gevangenschap zat. Hij heeft er ei halen over moeilijk doende dominee s n -en prachtige lïlm van gemaakt, die niet (zoals in meev octballcnde kapelaans, over de rol vaiN'ove Cento) uitloopt op een npolitieke Zeeland in hel damesvoetbal, overeen vcrgcln itcllingnamc, maar er visueelwel vaak aan international als Jo Schot, over de tamelijj loet denken, goede— houding van de Zeeuwse voetbal bestuurders in de oorlog. Aoppen in de klei - uiig. P~C - J'29,50 Een lïlm van de beroemde regisseur Nikita Mikhalkov (van Oblomov), opgenomen in Toscaanse en Russische landschappen aan het begin van de eeuw, spelend in de hogere kringen en dan nog wel met Marcello Mastroianni in de hoofdrol, dal moet wel iets bijzonders worden. Dat is Oei Ciornie (Donkere Ogen) dan ook wel geworden. De lïlm is gemaakt naar het verhaal 'De dame met het hondje' van Tsjechov. Wie dat verhaal kent, weet wat hem te wachten staat, al heeft Mikhalkovaan het slot nog wel voor enkele verrassingen gezorgd. Oei Ciornie is een uitstekende mix geworden van lïlmmaken volgens Italiaans en Oostenropecs model, waardoor je het ene moment nadrukke lijk langzaam over hel weidse Russische land zweeft om kort daarna in een scène te belanden, die je aan Fellini's 8'/2 doel denken.... Onder de titel '3 keer Shakespeare' bieden Uit in Zeeland en de Stichting Filmtheaters Middel burg dit seizoen het publiek drie keer de gelegenheid om werk van de beroemde toneelschrijver zowel op het toneel als op de lïlm te zien. In oktober werd Maclxth al in de Schouwburg en Schuttershoftheater gebracht. In januari is Hamlet aan de beurt. Op vrijdag 29 januari brengt het Raam Teater een zeer eigentijdse versie van Shakespeare's beroemdste stuk. De —dissidenteTjechische dramaturg Pavel Kohout bewerkte het stuk drastisch en Hugo Claus zorgde voor een moderne, soepele tekst. Het resultaat is een hedendaagse Hamlet, die z'n monologen gepaard laat gaan met muziek uit z'n electrische gitaar rock 'n roll en blues. De film, die op 31 januari draait, dateert uit 1964. Hij werd geregisseerd door Kozintsev, die zich baseerde op de vrijevertaling van Boris Pasternak. Wie beide voorstellingen wil bezoeken, krijgt vijl gulden reductie op de entreeprijs voor de lïlm.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 12