Mionsim
SM
GARUDA
HET BESTE
Libris.Uw Complete Boekhandel.
Bakkerij Brokking,
Van Benthem Jutting
Husqvarna b
aandacht
dat is....
dubbel genieten!!!
mmm
Javaans lopend buffet
Sjostakowitsj
RÓTISSERIE MICHEL
Boekverkopers sinds 1801
6
WILBRINK
Genieten van uitgaan in Zeeland
en daarbij een heerlijk broodje
of een lekkere koek van
Het adres is: Nieuwendijk 53, Vlissingen
Werk van de Russische componist Dimitri Sjostakowitsj is in januari tot tweemaal
toe te beluisteren in de Middelburgse Concertzaal. Op twee januari brengt het
Westvlaams Orkest er een Russisch/Sovjetprogramma, waarin behalve werk van
Sjostakowitsj ook composities te horen zijn van Strawinsky, Borodin, Tsjaikowski,
Chatsjatoerian en Prokoviev. Op 16 januari organiseert Nieuwe Muziek een
concert met het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Koor Nieuwe Muziek en
pianist Geoffrey Madge. Dan staat ook het Eerste pianoconcert van Mossolov op
het programma.
Over Sjostakowitsj en het Rusland van zijn tijd, een bijdrage van Jean Quist.
door Jean Quist
Korte Geere 19, Middelburg, tel. 01180-11596
Liefde en toewijding zijn naast verse ingrediënten de
grondstoffen voor onze gerechten.
Rustiek restaurant met 32 zitplaatsen
Aperitief bar
Open keuken
Onze spijskaart biedt u een keus aan lekkernijen zoals o a
Gravlax en verfijnde bereidingen van Tong, Tarbot, Zeeuws
Lamsvlees en Kalfszwezerik.
E
Lange Delft 64 - 4331 AR Middelburg
tel. 01180-12630
KWALITEIT UIT ZWEEEDEN
Uw Husqvarna dealer:
Lange Zelke 95 Vlissingen, 01184-13694
Segeerstraat 24 Middelburg, 01180-12127
van de sande haarverzorging
middelburg vlasmarkt 35 tel.12692
oost souburg kanaalstraat 87 tel. 70704
HOTEL-INDONESISCH
RESTAURANT
Nieuwendijk 23-25
4381 BV Vlissingen
Tel.: 01184-11127
Dagelijks geopend van 12.00-23.00 uur
(Ook afhalen)
(Ook telefonische bestellingen)
Airconditioning
Onze keuken biedt u naast de è-la-cartemenu's ook nog een
Ma.t/m do. van 17.30-21.00 uur: 25 gerechten f 19,50 per persoon
Vrij. t/m zo en op feestdagen van 17.30-22.30 uur: 28 gerechten, met soep
vooraf f 25,75 per persoon
Stalin was een spin en iedereen die in de
buurt van rijn web kwam, moest sterven.
Sommigen van hen verdienden geen me
ielij den. Sommige mensen wilden dicht bij
jkem in de buurt komen om over de bol
geaaid te worden. Dat zijn mensen die hun
handen hebben vuilgemaakt met het bloed
van onschuldigen, ze kwispelden met hun
staart maar zijn toch ten gronde gegaan.
die aan Stalin rapport uitbracht,
las bijvoorbeeld in zijn ogen 'te handig' en
dan wist hij dat het gedaan was. Soms
Lreeg de ijverige dienaar maar net genoeg
'jd om thuis te vertellen dat de Meester
ntevreden was. MEESTER noemden ze
kern!'
Meer dan duidelijk maakte Dimitri Sjostako-
Ivitsj (1906-1975) het in zijn memoires dat Josel'
'issarionovitsj Stalin zijn'obsessie was. Wreed en
nberekenbaar verordonneerde de toenmalige
eider van de Sowjet Unie wat men mooi diende
e vinden. En degenen die dat moois moesten
aken dienden die richtlijnen tot in het
llerkleinste detail na te volgen. Wie zich niet
an deze marsorders hield, verdween alsof hij
,ooit bestaan had. De gezagsgetrouwen, de
rofiteurs, de gewetenlozen en al die anderen die
.ich in.angst en terreur staande wisten te houden
zagen op de naleving van de regels toe en
•apporteerden hun bevindingen genadeloos.
'at Sjostakowitsj was, kan men met enige
regelmaat horen. Hij behoorde tot de getalen
teerden onder de makers van de hedendaagse
muziek. Wat hij had kunnen worden zal
niemand weten. Want het Sowjetregimc kon
weinig waardering opbrengen voor de avant-
garde. Alleen melodische oude kunst behaagt de
werkende massa, zo meende Stalin. En ook
Sjostakowitsj voelde zich sterk tot de avantgarde
aangetrokken maar die hij onder de druk van de
smaak van de gemiddelde partijfunctionaris
achter zich liet. Een stroming waarvan hij zelf
later zei: 'Het avantgardisme is het bewijs van de
degeneratie en ontbinding van de kunst. Een
GEOFFREY MADGE FOTO: VMM RIEMENS
verklaring waarmee hij uitstel hoopte te krijgen
van deportatie of executie.
Sjostakowitsj: een hoge partijfunctionaris die
veertig jaar met de politieke en culturele elite
van de Sowjet Unie in aanraking kwam.
Vijfmaal kreeg hij de Stalinprijs en mocht zich
Held van dc Socialistische Arbeid noemen. Het
merendeel van zijn werk noemde hij echter
grafmonumenten die hij opdroeg aan allen die
onder Stalin vielen. En ook hij zou als afvallige
onder het geweld gevallen zijn. Tweemaal
sabelde binnen tien dagen de Pravda in een
"hoofdartikel Sjostakowitsj neer. Eenmaal voor
zijn opera Lady Macbeth van Misensk en de
andere maal voor zijn muziek voor het ballet
Heldere Stroom. Hij meende latei- zeker te weten
dat in elk geval achter het eerste commentaar
Slalin zelf zat, bijgestaan door diens vertrouwe
ling en staflid van de Pravda David Zaslavski. In
dc stijl van deze berichtgeving kondigde een
krant aan: 'Vandaag wordt er een concert
gegeven door de vijand van het volk Sjostako
witsj.'
Sjostakowitsj noemde zijn leven een bittere
ervaring: 'Ik heb geen bijzonder gelukkige
ogenblikken gekend, geen grote blijdschap. Het
was grauw cn saai en ik word droevig als ik er
over nadenk.' Maar nog treuriger maakte het
hem wanneer hij aan zijn vrienden dacht cn zich
alleen maar doden kon herinneren.
Deskundigen noemen de periode waarin Sjostakowitsj
componeerde een overgangsperiode. In elk geval destijds
bepaalde de staat welke muziek in het culturele
opbouwschema van de ideologie paste. Men ziet daarin
overigens weinig verschil met de wijze waarop in het
Westen muziek tot klinken komt. Ook hier geejt de
smaak van het grote publiek de doorslag. In de Sowjet
'nie neemt de staat de rol van uiteindelijke doorslaggever
over.